Quodvultdeus
mosaic portrait, 5th century (San Gennaro catacombs, Naples)
Mosaik,
5. Jahrhundert, in den Katakomben
San Gennaro in Neapel
Saint Quodvultdeus, évêque
Il gouvernait l'Église de
Carthage quand elle fut prise en 430 par Genséric, roi des Vandales. Ce prince
arien n'ayant pu le faire apostasier, il le fit embarquer avec son clergé sur
des bateaux endommagés dans le dessein de les noyer. Ils purent aborder près de
Naples où ils furent reçus avec honneur et où ils moururent exilés, confesseurs
de la foi. Quotvuldeus mourut en 454.
Saint Quodvultdeus
Évêque de Carthage (+ v.
450)
(Quod Vult Deus = ce que
Dieu veut)
Il gouvernait l'Église de
Carthage quand elle fut prise en 430 par Genséric, roi des Vandales. Ce prince
arien n'ayant pu le faire apostasier, le fit embarquer avec son clergé sur des
bateaux endommagés dans le dessein de les noyer. Ils purent aborder près de
Naples où ils furent reçus avec honneur et où ils moururent exilés, confesseurs
de la foi.
À Naples, la mise au
tombeau de saint Quodvultdeus, évêque de Carthage. Avec son clergé, sur l’ordre
du roi arien Genséric, il fut expulsé, embarqué sur des bateaux avariés, sans
voiles ni avirons, et, contre tout espoir, il aborda près de Naples; c’est là
qu’il succomba, confesseur de la foi.
Martyrologe romain
SOURCE : http://nominis.cef.fr/contenus/saint/671/Saint-Quodvultdeus.html
SAINTS QUODVULTDEUS ET
DEOGRATIAS, ÉVÊQUES ET CONFESSEURS DE LA FOI
P. SILVIO G.
MORENO, IVE OCTOBRE
29, 2015SAINTS
AFRICAINS
Au début de l’invasion
vandale dans les terres africaines, (20 juillet 429), Carthage avait perdu son
vieil évêque, Aurélius : plus heureux que son ami Augustin, il n’avait vu que
les signes qui annonçaient la tempête.
Son successeur Capreolus
écrivait en 431 aux Pères d’Ephèse que les maux effrayants dont souffrait
l’Afrique, ne lui permettaient pas d’assister au concile. On n’y vit d’ailleurs
aucun évêque africain, mais seulement un diacre de Carthage Bessula, délégué
par Capreolus.
En 437, celui-ci mourait
à son tour, l’âme angoissée de ce qu’il voyait : la moitié des églises
d’Afrique agonisant sous les pieds du Vandale et le reste à sa merci; les
empereurs impuissants, et Genséric, l’œil allumé de convoitise, campé avec ses
hordes à quatre ou cinq jours de marche de Carthage qu’il savait sans défense.
Quel devait être le
successeur pour un si lourd héritage ? Quand le clergé de Carthage a eu à le
désigner, il choisit le prêtre en qui se révélait l’âme clairvoyante et ferme
d’un chef. L’élu se nommait Quodvultdeus, c’était, dit Victor de Vite « un
homme bien vu de Dieu et des hommes » «manifestus Deo et hominibus».
Quand les fidèles eurent
conduit Quodvultdeus dans la basilique « Restituta », près de laquelle, en
pleine ville, les évêques avaient leur résidence au milieu des acclamations
habituelles, quels n’auraient été ses sentiments et que put-il leur dire ? On
imagine son accablement, son front soucieux, ses larmes voyant son Eglise et sa
ville sous la menace d’un si cruel ennemi.
Pendant deux ans, Quodvultdeus
n’a pu faire que prier, faire pénitence pour son peuple et lancer des
avertissements qui n’étaient pas écoutés. Nous connaissons par les historiens
de l’époque que la ville de Carthage, comme tant d’autres villes importantes du
monde romain était reconnu par les vices et la vie dissolue, c’est ce que
dénonce un africain témoin oculaire dans un sermon de tempore
barbarico : « Le pays, dit-il, nage dans le sang, et les habitants ne
sentent quelques émotions au cœur que lorsqu’ils sont au spectacle ou au cirque
».
Le 19 octobre 439,
Genséric entrait à Carthage, déjà incapable de se défendre. Aussitôt
commencèrent les violences, pillages et destructions. On démolit de fond en
comble les grands édifices et les beaux quartiers, comme le théâtre, l’Odéon,
le temple de Mémoire, la rue de la Dea Cœlestis. Les Vandales laissent
basiliques chrétiennes restent debout, mais ils chassent d’elle le clergé
catholique, pour y installer leurs prêtres ariens.
Quelques jours après
Genséric fait saisir l’évêque Quodvultdeus et quelques centaines de ses clercs
: demi-nus, sans argent ni viatique, ils sont poussés vers le port. Les
malheureux sont entassés dans quelques vieux bateaux puis poussés en haute mer
où on les abandonne.
Dieu veillait sur eux :
par un vent favorable, sur les flots paisibles il les mena vers une côte
hospitalière, tout près de Naples, où ils reçurent un fraternel accueil. Depuis
dix ans, combien de fugitifs de la rage vandale avaient cherché un refuge dans
les îles ou sur la terre italienne, n’emportant parfois d’autre trésor que les
reliques des martyrs!
Carthage ne revit point
son évêque. Quodvultdeus mourut dans son exil, sûrement avant 454, puisqu’en
cette année Deogratias lui succède sur le siège de Carthage. Il édifia Naples
par ses vertus; son corps y fut enseveli, et bientôt fut admis aux honneurs que
l’Eglise réserve aux reliques des saints. Il a reposé d’abord dans l’église de
saint Gaudiosus, un de ses compagnons d’exil, ancien évêque d’Abitinia, qui
fonda un monastère près de Naples, et laissa une telle réputation de vertu
qu’il y compte parmi les saints les plus populaires. Aujourd’hui, c’est à la
cathédrale de Naples qu’il faut chercher les reliques de Quodvultdeus.
Le 28 décembre, jour des
Saints Innocents nous trouvons dans l’Office de Lecture, une belle homélie
qu’il a donnée aux catéchumènes et qui nous a légué, ainsi d’autres ouvrage et
avec le grand héritage son exemple de fidélité à Jésus-Christ et à son Eglise.
***
En l’an 439, Carthage
tombait aux mains des Vandales et leur roi Genséric envoyait son évêque
Quodvultdeus, en exile. Pendant une quinzaine d’années, la persécution a fait
rage en Afrique. Le siège épiscopal de Carthage, comme bien d’autres, demeura
vacant.
Dans les églises
confisquées, Genséric avait installé son clergé arien et il avait fait la vie
si dure aux catholiques, qu’il pensait n’avoir plus à les craindre. Aussi bien,
lorsque Valentinien, en 454, le supplia de permettre qu’un évêque fut élu pour
Carthage, Genséric y consentit. On choisit donc un des prêtres de la ville, âgé
déjà, dont la haute vertu s’était révélée au cours des persécutions,
Deogratias. Il fut consacré devant la communauté en fête, un dimanche, dans la
basilique de « Faustus », une de celles que les Ariens leur avaient abandonnées
La fête ne dut pas être
bien joyeuse: on tremblait encore aux souvenirs du passé et l’avenir ne
paraissait pas assez rassurant. Plus que tous, le nouvel élu devait avoir l’âme
soucieuse: quel fardeau sur ses épaules! Il avait connu, enfant, les jours
troublés par le schisme donatiste; puis il avait vécu, pendant sa jeunesse
cléricale les temps plus heureux où Aurelius de Carthage et Augustin d’Hippone
avaient tant fait pour l’union, ces années meilleures où ces deux grands amis
avaient saintement gouverné les églises africaines. Depuis lors, comment
avait-il pu survivre? Que n’avait-il pas souffert depuis la conquête vandale!
Quelle vie dure et pleine d’inquiétudes! Inquiétudes non pour soi; car il avait
fait bien des fois son sacrifice, mais pour ces restes tant affaiblis de
l’église de Carthage! Il avait vieilli dans ces tristesses et ces labeurs; ses
cheveux étaient blancs, ses épaules courbées et son corps tout cassé; mais
l’âme était restée jeune et ne connaissait guère le repos.
Ce dut être par
acclamation que le peuple le choisit, tant on savait qu’il était le plus digne.
Deogratias était sans doute depuis longtemps ce chef reconnu par tous, qui en
portait la charge, à qui on avait déjà l’habitude de demander conseil et
d’obéir. De lui parle l’écrivant Victor de Vite avec ces mots pleins de
reconnaissance: « Pour raconter en détail, dit-il, les merveilles que Dieu a
faites par Deogratias, les paroles manqueraient avant qu’on en ait donné une
idée ».
Il n’occupa que trois ans
le siège de saint Cyprien; jusqu’au bout, il continua son œuvre de
reconstruction dans les ruines faites par les barbares. Avant de mourir, il ne
vit pas luire l’aurore de meilleurs jours; au contraire, il eut à se pencher
sur une nouvelle et grande infortune.
Profitant l’assassinat de
l’empereur Valentinien, le roi vandale s’avance sur l’Italie au cours des
premiers mois de l’année 455, et au mois d’août, la flotte vandale rentrait à
Carthage chargée de dépouilles et de captifs.
Tant de misère émut le
vieil évêque et ses fidèles. Il donna l’exemple, vendant tout ce qui lui
restait personnellement, et même les vases sacrés: ses fidèles l’imitèrent et
des milliers de ces captifs furent rachetés. Les maisons s’ouvrirent pour les
loger et comme cela ne suffisait pas, Deogratias mit à leur disposition les
deux vastes basiliques « Fausti » et « Novarum ».
Le saint évêque se fit
médecin de ces malheureux, leur père: en personne il les visitait, se faisant
suivre de remèdes et de vivres qu’on leur servait devant lui. Il né voulut même
pas les quitter la nuit; on le voyait se traîner de lit en lit, voulant les
voir un à un et s’enquérant avec tendresse si rien ne leur manquait. Il
semble que son action en faveur des captifs lui attira l’inimité des Vandales,
au point que certains voulaient l’assassiner.
Avant qu’ils eussent
réussi dans leur complot, Deogratias mourait: l’excès de ses fatigues, son
dévouement sans mesure avait épuisé ce qui lui restait de forces.
Saint Deogratias nous
invite avec sa vie à regarder vers le Ciel dans les moments sombres de nos
vies, à « rechercher les réalités d’en haut, là où est le Christ, assis à
la droite de Dieu » (cf. Col. 3,1). Il a fait sienne deuxième des huit
béatitudes : « Heureux ceux qui pleurent, car ils seront
consolés » (Mt. 5,4) .
Le calendrier romain a
fixé sa mémoire liturgique le 5 janvier.
Source : « Saints
d’Afrique ». Mgr. Gourlot. 1930
SOURCE : http://archeologiechretienne.ive.org/?p=374
Fête des saints
Innocents, martyrs
mardi 28 décembre 2021
Pourquoi crains-tu,
Hérode, d’entendre qu’un roi est né ? Il n’est pas venu pour te détrôner mais
pour vaincre le démon. Mais toi, tu ne le comprends pas, et tu prends peur et
tu entres en fureur. Pour perdre le seul enfant que tu recherches, tu deviens le
cruel assassin d’un grand nombre. Ni l’amour des mères en larmes, ni le deuil
des pères pleurant leurs fils, ni les cris et les gémissements des enfants ne
te retiennent. Tu massacres ces petits dans leurs corps parce que la peur te
tue en ton cœur. Et tu penses que, si tu arrives à tes fins, tu pourras vivre
longtemps, alors que c’est la Vie elle-même que tu cherches à tuer. Celui qui
est la source de la grâce, à la fois petit et grand, qui est couché dans une
crèche, fait trembler ton trône. Il réalise son dessein par toi mais à ton
insu. Il a reçu les fils de rebelles au nombre de ses enfants d’adoption.
Ces petits sont morts
pour le Christ sans le savoir ; leurs parents pleurent la mort de martyrs.
Alors qu’ils ne savaient pas encore parler, le Christ les a rendus capables
d’être ses témoins. Voilà comment règne ce Roi. Déjà il opère la libération et
donne le salut. Mais toi, Hérode, tu ignores tout cela ; tu prends peur et tu
entres en fureur. Et quand tu t’irrites contre un petit enfant, tu te mets déjà
à son service sans le savoir.
Qu’il est grand le don de
la grâce ! Par quels mérites ces enfants ont-ils gagné la victoire ? Ils ne
parlent pas encore, et déjà ils confessent le Christ. Leurs corps sont encore
incapables d’engager le combat, et déjà ils remportent les palmes de la
victoire.
Saint Quodvultdeus
SOURCE : http://www.associationdemarie.org/blog/?tag=st-quodvultdeus
Opening
page of a 9th-century manuscript of the Sermon
against Jews, Pagans and Arians by Quodvultdeus, erroneously
attributed to Augustine of Hippo (Bavarian State Library Clm 14098, f.
61v) : https://www.wdl.org/en/item/13455/
8 January (calendar
of Carthage)
28 November (as
one of the Martyrs
of North Africa)
26 October on
some calendars
Profile
Fifth century North
African church father. Known to have been living in Carthage c.407. Deacon c.421.
Friend, spiritual student and correspondent with Saint Augustine
of Hippo who dedicated some of his writings to
Quodvultdeus. Bishop of Carthage.
When Carthage was
invaded by Arian Vandals
under Genseric, Quodvultdeus and the bulk of his priests were
loaded onto non-seaworthy ships and sent into exile,
and an Arian patriarch
was installed as bishop.
Though they should have sank,
the ship carried the Quodvultdeus and his men to safety to Naples.
Quodvultdeus continued his ministry, fought the Pelagian heresy in
Campagna, but never made it back to North
Africa. The Arians would
not permit a Catholic bishop to
be appointed to Carthage for
the next 15 years.
Born
late 4th century
Name
Meaning
What God wants
Additional
Information
Book
of Saints, by the Monks of
Ramsgate
Saints
of the Day, by Katherine Rabenstein
books
Our Sunday Visitor’s Encyclopedia of Saints
other
sites in english
webseiten
auf deutsch
sitios
en español
Martirologio Romano, 2001 edición
sites
en français
fonti
in italiano
Readings
A tiny child is
born, who is a great king.
Wise men are led to him from afar. They come to adore one who lies in a manger
and yet reigns in heaven and on earth. When they tell of one who is born
a king,
Herod is disturbed. To save his kingdom he resolves to kill him, though if he
would have faith in the child, he himself would reign in peace in this life and
for ever in the life to come.
Why are you afraid,
Herod, when you hear of the birth of a king?
He does not come to drive you out, but to conquer the devil. But because you do
not understand this you are disturbed and in a rage. To destroy one child whom
you seek, you show your cruelty in the death of so many children.
You are not restrained by
the love of weeping mothers and fathers mourning
the deaths of their sons, nor by the cries and sobs of the children.
You destroy those who are tiny in body because fear is destroying your heart.
You imagine that if you accomplish your desire you can prolong you own life,
though you are seeking to kill Life himself.
The children die
for Christ, though they do not know it. The parents mourn for the death
of martyrs.
The Christ child makes of those as yet unable to speak fit witnesses to
himself. But you, Herod, do not know this and are disturbed and furious. While
you vent your fury against the child, you are already paying him homage, and do
not know it.
To what merits of their
own do the children owe
this kind of victory? They cannot speak, yet they bear witness to Christ. They
cannot use their limbs to engage in battle, yet already they bear off the palm
of victory. – from a sermon by Bishop Saint
Quodvultdeus about the Holy
Innocents
MLA
Citation
“Saint
Quodvultdeus“. CatholicSaints.Info. 12 July 2022. Web. 28 December 2022. <https://catholicsaints.info/saint-quodvultdeus/>
SOURCE : https://catholicsaints.info/saint-quodvultdeus/
Quodvultdeus of Carthage B (RM)
Died in Naples, Italy, c. 450. Quodvultdeus, bishop of Carthage, was exiled by
the Arian Genseric, king of the Vandals, when they captured the city in 439
(Benedictines).
SOURCE : http://www.saintpatrickdc.org/ss/0226.shtml
Article
(Saint) Bishop (October
26) (5th
century) An African Saint,
a Bishop of
Carthage. When the Arian Genseric, King of
the Vandals, captured Carthage (A.D. 439)
he put Bishop and
clergy on board ship and drove them away, destitute of everything. They landed
at Naples,
employed themselves to the best of their ability in ministering to the
spiritual needs of the population, and so impressed all who witnessed their
patient endurance of adversity that after they had passed away they were
universally acclaimed as Saints.
MLA
Citation
Monks of Ramsgate.
“Quodvultdeus”. Book of Saints, 1921. CatholicSaints.Info.
19 October 2016. Web. 28 December 2022.
<https://catholicsaints.info/book-of-saints-quodvultdeus/>
SOURCE : https://catholicsaints.info/book-of-saints-quodvultdeus/
St Quodvultdeus, Bishop
and Confessor
Fifth century North
African church father. Known to have been living in Carthage c.407. Deacon
c.421. Friend, spiritual student and correspondent with Saint Augustine of
Hippo who dedicated some of his writings to Quodvultdeus.
Bishop of Carthage
When Carthage was invaded
by Arian Vandals under Genseric, Quodvultdeus and the bulk of his priests were
loaded onto non-seaworthy ships and sent into exile, and an Arian patriarch was
installed as bishop. Though they should have sank, the shop carried the Quodvultdeus
and his men to safety to Naples. Quodvultdeus continued his ministry, fought
the Pelagian heresy in Campagna, but never made it back to North Africa. The
Arians would not permit a Catholic bishop to be appointed to Carthage for the
next 15 years.
SOURCE : http://domeofhome.org/saint-of-the-day/st-quodvultdeus-bishop-and-confessor/
QUODVULTDEUS, BISHOP OF
CARTHAGE, ST.
Episcopate: 432 or 433 to
454. He acceded to the see in 432 or 433. Shortly after the Vandals seized
Carthage in 439, their king Geiseric despoiled Quodvultdeus and placed him and
a host of his fellow clergymen "naked on dangerous ships," according
to Victor of Vita. Quodvultdeus arrived safely in Naples, where he spent the
remainder of his life in exile. He died sometime before October 454, when
Deogratias was ordained his successor. Soon after his death Quodvultdeus was
honored as a saint and confessor in both Naples and Carthage.
Sometime during the years
445 to 450 Quodvultdeus composed his most substantial work, the Liber
promissionum et praedictorum Dei, which until recently was falsely
attributed to Prosper of Aquitaine. The tome is meticulously ordered into 153
chapters, based on the number of fish in the miraculous catch (Jn 21:11).
Augustine's threefold schema of salvation history inspires the first three
parts, each of 40 chapters: "Before the Law," "Under the
Law," and "Under Grace." In the first two parts, Quodvultdeus
demonstrates how various events, people and institutions of the Old
Testament are types or figures of Christ and the Church. The third
part consists largely of verbal Old
Testament prophecies that he shows to be fulfilled in New
Testament times. Next comes a section of 20 chapters titled "The
Middle of Time" (dimidium temporis, Dn 7:25, Rv 12:14), which focuses on
the three and one-half years during which Antichrist will reign before Christ's
triumphant return. Following a pre-Constantinian Christian tradition,
Quodvultdeus believes that the fall of the Roman
Empire will precipitate the end of the world. Hence he interprets the
upheaval of Roman order effected by the Vandals in Africa as a sign that the
end is imminent and the apocalyptic period of tribulation is soon to come.
The Liber ends with a section of 13 brief chapters entitled "The
Glory and Reign of the Saints."
Early in the twentieth
century several scholars argued that Quodvultdeus also authored a number of
pseudo-Augustine sermons. R. Braun included 13 of these in his critical edition
of Quodvultdeus' works. Although it is perhaps impossible to definitively prove
that Quodvultdeus authored these sermons, many scholars accept the
attributions, notwithstanding the objections of M. Simonetti. Certainly all the
sermons come from the milieu of mid-fifth century Africa. In arguing against
Judaism, paganism and heresies—especially the Arian heresy of the barbarian
invaders—they solidly expound Catholic Christology. Nine of the sermons were
delivered as baptismal catechesis; these contain expositions of the Creed as
well as valuable information about the African baptismal liturgy. If
Quodvultdeus is indeed their author, he must have delivered them in Carthage
before being exiled.
Bishop Quodvultdeus is
most likely the same person as the Deacon Quodvultdeus who wrote two letters to
Augustine and received two responses (Augustine's Epist. 221 to 224) in
428 to 429. In his letters Quodvultdeus implored the Bishop of Hippo to write a
treatise against heresies for use in the Church of Carthage. At first
hesitating, Augustine finally conceded and composed De haeresibus,
dedicating it to Deacon Quodvultdeus.
Bibliography: Clavis Patrum Latinorum E. Dekkers, ed.(1995) 401–17b. R. Braun, Corpus Christianorum Series Latina (1976) v. 60. R. Braun, Sources Chrétiennes (1964) v. 101–02. T. Finn, Quodvultdeus of Carthage: Three Homilies on the Creed (Mahwah 2002). R. Kalkman, "Two Sermons De tempore barbarico Attributed to St. Quodvultdeus, Bishop of Carthage - A Study of Text and Attribution with Translation and Commentary" (Ph.D. disseration Catholic University of America 1963). R. Braun Dictionnaire de spiritualité (Paris 1986) v. 13.2, 2881–89. T. Finn, Studia Patristica 31 (1997) 42–58. R. González-Salinero, Revue des Études Juives 155 (1996) 447–59. H. Inglebert, Revue des Études Augustiniennes 37 (1991) 307–20. L. Müller, The De haeresibus of Saint Augustine: a Translation with an Introduction and Commentary (Washington, D.C. 1956). R. de Simone, Augustinianum 25 (1985) 265–82. M. Simonetti, Rendiconti parte generale e atti ufficiali 84 (1944–57) 407–24. W. Strobl, Vigiliae Christianae 52 (1998) 193–203. D. Van Slyke, "Quodvultdeus of Carthage: Political Change and Apocalyptic Theology in the Fifth Century Roman Empire" (Ph.D. dissertation Saint Louis University 2000).
[D. Van Slyke]
New Catholic Encyclopedia
Saint of the Day – 19
February – Saint Quodvultdeus (Died c 453)
Posted on February
19, 2022
Saint of the Day – 19
February – Saint Quodvultdeus (Died c 453) Father of the Church, Bishop of
Carthage, Confessor, Writer and Theologian, spiritual student, friend and
correspondent of St Augustine, who dedicated some of his works to St
Quodvultdeus. Name Meaning – “What God wants.” Born in the late 4th
century, probably in Carthage, North Africa and died in c 450 in Naples, Italy.
Additional Memorials – 8 January (calendar of Carthage), 28 November (as one of
the Martyrs of North Africa).
The Roman Martyrology
reads: “In Naples, deposition of St Quodvultdeus, Bishop of Carthage, who was
sent into exile together with his clergy by the Arian king Genseric and placed
on disused ships without sails or oars. Against all hope he landed in Naples,
where he died. Confessor of the faith.”
Little is known of his youth. Born
in Africa, almost certainly in Carthage, he was Ordained Deacon around 421 by
St Augustine.
In one of his letters to
St Augustin, Quodvultdeus asked him to write a work on heresies. St Augustine
then wrote the De Haeresibus and dedicated it to Quodvultdeus
In c 434 he became the
Bishop of Carthage. He harshly criticised Christians who let themselves be
fascinated more by spectacles such as the circus than by the works and examples
of the saints and Martyrs of their time, attributing the calamity of that
region to a punishment from God for their sinfulness and lack of obedience to
the teachings of the Church..
When Carthage was invaded
by Arian Vandals under Genseric, Quodvultdeus and most of his Priests were
loaded onto non-seaworthy ships and sent into exile and an Arian patriarch was
installed as Bishop. Although the ships should have sank, they stayed afloat
and carried Quodvultdeus and his clergy to safety in Naples.
Quodvultdeus continued
his ministry, fighting the Pelagian heresy in Campagna and converting many to
the true Faith. He was never able to return to his See of Carthage in North
Africa. The Arians would not permit a Catholic Bishop to be appointed to
Carthage for the next 15 years.
Twelve sermons by
Quodvultdeus survive.
Ancient mosaic in the Catacombs of San Gennaro
Author: AnaStpaul
Passionate Catholic.
Being a Catholic is a way of life - a love affair "Religion must be like
the air we breathe..."- St John Bosco Prayer is what the world needs
combined with the example of our lives which testify to the Light of Christ.
This site, which is now using the Traditional Calendar, will mainly concentrate
on Daily Prayers, Novenas and the Memorials and Feast Days of our friends in
Heaven, the Saints who went before us and the great blessings the Church
provides in our Catholic Monthly Devotions. This Site is placed under the
Patronage of my many favourite Saints and especially, St Paul. "For the
Saints are sent to us by God as so many sermons. We do not use them, it is they
who move us and lead us, to where we had not expected to go.” Charles Cardinal
Journet (1891-1975) This site adheres to the Catholic Church and all her
teachings. PLEASE ADVISE ME OF ANY GLARING TYPOS etc - In June 2021 I lost 95%
sight in my left eye and sometimes miss errors. Thank you and I pray all those
who visit here will be abundantly blessed. Pax et bonum!
SOURCE : https://anastpaul.com/2022/02/19/saint-of-the-day-19-february-saint-quodvultdeus-died-c-450-f/
Person of the Day: St.
Quodvultdeus
DECEMBER 28, 2012
BY KATHY
SCHIFFER
In the Office of Readings for today, the Feast of
the Holy Innocents, is a sermon from St. Quodvultdeus, bishop.
“Who?” I
thought. So here is his story:
Quodvultdeus was a father
of the church. He lived in Carthage in the early fifth century, and
he became a deacon in 421 A.D. He corresponded with St. Augustine, who
served as his spiritual mentor; and like Augustine, he was an opponent of
Arianism. Augustine dedicated some of his writings to Quodvultdeus.
When Carthage was
captured by Genseric, King of the Vandals and Alans, Quodvultdeus and
other Catholic clergy were exiled—loaded onto leaky ships bound toward
Naples. His ship reached Naples in 439 A.D., and Quodvultdeus settled in
Italy. There, he delivered a series of creedal homilies which still exist
today, and which strongly reflect the influence of St. Augustine.
Quodvultdeus is buried in
the Catacombs of Gennaro, where he is depicted in one of the mosaic burial
portraits in the Galleria dei Vescovi.
His unusual name actually
means “What God Wants.”
Second Reading in the Office of Readings
for December 28
Feast of the Holy Innocents, Martyrs
Sermo
2 de Symbolo: PL 40, 655
A tiny child is born, who
is a great king. Wise men are led to him from afar. They come to adore one who
lies in a manger and yet reigns in heaven and on earth. When they tell of one
who is born a king, Herod is disturbed. To save his kingdom he resolves to kill
him, though if he would have faith in the child, he himself would reign in
peace in this life and for ever in the life to come.
Why are you afraid,
Herod, when you hear of the birth of a king? He does not come to drive you out,
but to conquer the devil. But because you do not understand this you are
disturbed and in a rage, and to destroy one child whom you seek, you show your
cruelty in the death of so many children.
You are not restrained by
the love of weeping mothers or fathers mourning the deaths of their sons, nor
by the cries and sobs of the children. You destroy those who are tiny in body
because fear is destroying your heart. You imagine that if you accomplish your
desire you can prolong your own life, though you are seeking to kill Life
himself.
Yet your throne is
threatened by the source of grace – so small, yet so great – who is lying in
the manger. He is using you, all unaware of it, to work out his own purposes
freeing souls from captivity to the devil. He has taken up the sons of the
enemy into the ranks of God’s adopted children.
The children die for
Christ, though they do not know it. The parents mourn for the death of martyrs.
The child makes of those as yet unable to speak fit witnesses to himself. See
the kind of kingdom that is his, coming as he did in order to be this kind of
king. See how the deliverer is already working deliverance, the savior already
working salvation.
But you, Herod, do not
know this and are disturbed and furious. While you vent your fury against the
child, you are already paying him homage, and do not know it.
How great a gift of grace
is here! To what merits of their own do the children owe this kind of victory?
They cannot speak, yet they bear witness to Christ. They cannot use their limbs
to engage in battle, yet already they bear off the palm of victory.
SOURCE : https://www.patheos.com/blogs/kathyschiffer/2012/12/person-of-the-day-st-quodvultdeus/
“Settle the matter on the
way”
The Savior himself will
come, but not in the same way as he came before. For he will come to judge the
living and the dead. He will come so that he, the one who stood under judgment,
may judge. He will come in that form in which he was judged, so that they may
see him whom they pierced and may recognize the one whom they rejected, and so
that the very one seized and crucified may convict. Perhaps, beloved, since the
evangelical truth is not silent about the fact that he rose with his wounds, if
he wished he could have wiped away every stain from any of his wounds. But he
knew what purpose the wounds in his body served: that he might heal the wounds
of doubt in the hearts of his disciples. Perhaps, then, as I have said, just as
he showed his wounds to Thomas, the one who would not believe unless he touched
and saw, so also he will show them to his enemies. For this reason it is said
by the prophet: They will see him whom they pierced (Zec 12:10)….
Let us fear him who will
thus come to judge. Since he lives, let each of us hurry so that we may live;
let us run, that we may be redeemed by his precious blood, lest when we are not
found among the number of the redeemed we remain among the number of the lost.
Here and now while one has life, let this better place be chosen. Now is the
time of faith. Moreover, the Psalmist says, In hell who will confess you? (6:6).
One who wants to live always and not be afraid of death, let such a one cling
to life so that death may be surmounted by life. Let one who wishes not to be
afraid of this judge’s judgment right now call upon him as advocate.
Saint Quodvultdeus of
Carthage
Saint Quodvultdeus († c.
450) was a bishop and Church Father who suffered exile after the Vandals
captured Carthage in 439. His name means “what God wills.” / From Quodvultdeus
of Carthage: The Creedal Homilies, translation and commentary by Thomas Macy Finn.
© 2004 by Thomas Macy Finn, published by Paulist Press, Inc. New York/Mahwah,
NJ. www.paulistpress.com. Used with permission.
SOURCE : https://aleteia.org/daily-prayer/friday-october-21/daily-meditation-1/
Mosaico
con San Quodvultdeus; Napoli, catacombe
San Quodvultdeus Vescovo
di Cartagine
Martirologio
Romano: A Napoli, deposizione di san Quodvultdeus, vescovo di Cartagine,
che mandato in esilio insieme al suo clero dal re ariano Genserico e messo su
navi in disuso senza vele né remi, contro ogni speranza approdò a Napoli, dove
morì confessore della fede.
San Quodvultdeus, nato in Nordafrica alla fine del IV secolo, fu un discepolo di san Agostino, che lo ebbe come collaboratore nella lotta contro il pelagianesimo. Nel 437 fu eletto vescovo di Cartagine, in un periodo difficile per la Chiesa africana, che era stata conquistata dai Vandali ariani.
Quodvultdeus si distinse per la sua fermezza nella difesa della fede cattolica contro le persecuzioni dei Vandali. Fu esiliato da Cartagine nel 442, insieme al suo clero, e costretto a imbarcarsi su navi in disuso prive di remi e di vele. Contro ogni speranza, le navi approdarono a Napoli, dove Quodvultdeus trascorse gli ultimi anni della sua vita.
A Napoli, Quodvultdeus continuò la sua attività pastorale e di scrittore. Scrisse diverse opere di carattere teologico e apologetico, tra cui il "Libro delle promesse e delle predizioni di Dio", in cui espose la dottrina cattolica sulla predestinazione. Morì a Napoli nel 454, all'età di circa 80 anni.
Autore: Franco Dieghi
SOURCE : http://www.santiebeati.it/dettaglio/41910
Quodvultdeus
arcivescovo di Cartagine
(m. in Campania ca. 453). Amico e discepolo di Sant'Agostino,
fu espulso da Cartagine da Genserico.
Gli sono attribuiti i sermoni De Symbolo; Contra Iudaeos, paganos et
arianos; Adversus quinque haereses, in cui è evidente il grande influsso
del pensiero agostiniano.
SOURCE : https://www.sapere.it/enciclopedia/Quodvultdeus.html
Quodvultdeus von Karthago
Gedenktag katholisch: 19. Februar
nicht gebotener Gedenktag in Nordafrika: 8. Januar
Name bedeutet: weil
Gott es will (latein.)
Bischof von Karthago
† 24. Oktober 454 in Neapel in
Italien
Quodvultdeus wird das
erste Mal schon als junger Mann um 408 in der Christengemeinde von Karthago -
dem heutigen Vorort von Tunis - erwähnt. Um 421 wurde er dort Diakon. Mit Augustinus stand
er durch Briefe in Verbindung, dieser widmete ihm seine Schrift De
haeresibus, Über die Irrlehren.
Um 435 wurde Quodvultdeus
Bischof von Karthago; Metropolitankirche war damals die um 360 erbaute Basilika des
Faustus - heute die Ruinen der Basilika
Damous el Karita. Quodvultdeus widerstand mit seinen Klerikern den
Vandalen und wurde deshalb zusammen mit diesen auf alten Schiffen ins
Mittelmeer hinausgetrieben. Dennoch gelang die Landung in Kampanien.
Quodvultdeus kam nach Neapel,
wo Bischof Nostrianus
von Neapel ihm Asyl gewährte und kämpfte nun zusammen mit diesem gegen
den Pelagianismus und
für Augustinus' Gnadenlehre.
Die Schriften von Quodvultdeus sind noch nicht endgültig erforscht, bei manchen wurden Augustinus oder Prosper Tiro von Aquitanien für die Verfasser gehalten. Quodvultdeus wurde wohl in den Katakomben San Gennaro in Neapel beigesetzt, hier ist ein afrikanischer Bischof auf einem Mosaik dargestellt. Quodvultdeus gilt als nordafrikanischer Kirchenvater.
Worte des Heiligen
Den schon Getauften bleibt der mühevolle Krieg gegen die Laster nicht erspart:
Keiner glaube, ein Christ sei so erhaben, dass er, weil er eingetaucht in die Mysterien [der Taufe] aus Wasser und Geist wiedergeboren wird, danach Abstand nimmt von den verschiedenen Lüsten; er sei nun abgesichert, da er durch das Sakrament der Taufe seine Seele in eine sicheren Zustand gebracht habe, und er brauche sie nun nicht [mehr] gegen die Listen des Feindes zu schützen. Im Gegenteil, er soll sie, so gut er kann, schützen und zu schützen suchen, damit er nicht in den gewaltigen Stürmen dieser Welt zugrunde gehe. Es ist einer getauft, das Schiff ist wieder hergestellt, von unten her verpicht, auf das hohe Meer geschickt; es braucht eine Steuerung, bis es in den ersehnten Hafen gelangt. Das Meer, nämlich dieses Weltzeitalter, ist gefährlich nicht nur aufgrund der Stürme und Riffe, sondern auch überreich am Ungetier der Leidenschaften, die [dir] nachstellen. Mit aller Aufmerksamkeit, aller Sorge, allem Fleiß sollen die Seeleute nunmehr wachen: Auch soll Christus häufig als Lenker angerufen werden, dass er das Schiff so großen Gefahren entreiße und es zum sichern Hafen geleite.
Du bist getauft, du bist mit dem königlichen Prägemal gesiegelt, du bekommst schon Nahrung vom Tisch deines Königs: Sei kein Deserteur und gib dich auch nicht wie ein verwöhnter Soldat den Lüsten hin, der teuflische Widersacher soll dich nicht unbewaffnet und in Saus und Braus lebend antreffen, sondern sei wie ein tapferer Soldat, kämpfe in diesem Krieg, so gut du kannst, so dass Christus, deine Kraft, dich nicht nur schütze, sondern auch andere Fortschritte zum Heil machen können. Fordere von deinem König geistliche Waffen. Krieg wird dir erklärt, so sagt er, in dem du dich durch Kämpfen auszeichnen sollst, damit du triumphierend zum vollständigen Frieden gelangst. Du wirst nicht nur gegen einen einzigen kämpfen; viele Gegner nämlich werden gegen dich ausziehen: Du wirst nämlich mit den Lastern kämpfen …
Aber fürchte dich nicht, du hast die Mittel zum Handeln. Rufe den Herrn der
Heerscharen an, er möge dich von der Höhe her mit Kraft ausstatten, so dass du
ausrufen kannst: Auch wenn sie gegen mich ein Lager aufschlagen, mein Herz
wird nicht verzagen; und wenn gegen mich der Kampf entbrennt, ich werde auf Ihn
hoffen (Psalm 26, 3). Er ist es, der Herr der Heerscharen, der erwartet,
das sein Soldat so kämpft, dass er ihm in seiner Mühe beistehe.
Quelle: Quodvultdeus: De
cataclysmo 1 - 2. In: Patrologis Latina 40, Sp. 693f; eigene Übersetzung
Zitate von Quodvultdeus:
Ihr sollt wissen, dass
das Glaubensbekenntnis, das ihr empfangen und eurem Gedächtnis eingeprägt habt,
zu eurem Heil festhaltet, das Fundament des katholischen Glaubens ist, über dem
das Gebäude der Kirche entstanden ist, errichtet von den Händen der Apostel und
Propheten. Das Gebäude ist nämlich das Haus Gottes, es ist aus lebendigen
Steinen gebildet und das seid ihr.
Meine Brüder, lasst uns glühend unsere eigentliche Heimat ersehnen; diese
Pilgerschaft, die uns von ihr noch abhält, wollen wir ertragen, wenn auch nicht
lieben: eilen wir trotzdem! Es gibt keinen Grund, hier stehen zu bleiben; denn
du findest in der Welt nichts, was du lieben könntest. Denn gerade die Liebe zu
den Eltern, Gatten, Kindern, zum Vermögen ist es, die einigen entweder große
Mühe bereitet hat oder große Furcht erzeugt: es gibt keinen Grund, hier stehen zu
bleiben. Besser nämlich ist es, in Eile das Ewige anzustreben, als hier
bleibend vom Untergang der Welt überrascht zu werden.
Quelle: Quodvultdeus: De symboloc. I. In: Patrologis Latina 40, Sp. 651f; eigene Übersetzung
Quodvultdeus: De cantico novo c. 2. In: Patrologis Latina 40, Sp. 679f; eigene
Übersetzung
zusammengestellt von Abt em. Dr. Emmeram Kränkl OSB,
Benediktinerabtei Schäftlarn,
für die Katholische
SonntagsZeitung
Quodvultdeus'
Brief an Augustinus über die Häretiker gibt es online zu lesen in
den Documenta Catholica Omnia.
Die verschiedenen Ausgrabungsstellen in Karthago sind täglich von 8 Uhr bis 19 Uhr, im Winter nur von 9 Uhr bis 17 Uhr, zur Besichtigung geöffnet, der Eintritt beträgt für alle zusammen 4 €. (2020)
Das Archäologische Nationalmuseum von Karthago ist täglich von 8 Uhr bis 17 Uhr geöffnet, zum Eintritt berechtigt das og. Sammelticket. (2020)
Das Gelände und das frühchristliche Museum in Karthago sind verschlossen ohne weitere Information, auch die Webseite meldet nur fermé. (2020)
Die Ruinen der Basilika des Faustus - heute Basilika Damous el Karita - in Karthago sind frei zugänglich. (2020)
Die Katakomben
San Gennaro in Neapel sind nur im Rahmen einer einstündigen Führung zu
besuchen, täglich von 10 Uhr bis 17 Uhr, sie kostet 9 € und berechtigt auch für
die Führung in den Katakomben
San Gaudioso. (2022)
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Autor: Joachim
Schäfer - zuletzt aktualisiert am 01.07.2022
Quellen:
• Lexikon für Theologie und Kirche, begr. von Michael Buchberger. Hrsg. von
Walter Kasper, 3., völlig neu bearb. Aufl., Bd. 8. Herder, Freiburg im Breisgau
1999
korrekt zitieren: Joachim Schäfer: Artikel Quodvultdeus von Karthago, aus dem Ökumenischen Heiligenlexikon - https://www.heiligenlexikon.de/BiographienQ/Quodvultdeus_von_Karthago.html, abgerufen am 28. 12. 2022
Die Deutsche Nationalbibliothek verzeichnet das Ökumenische
Heiligenlexikon in der Deutschen Nationalbibliografie; detaillierte
bibliografische Daten sind im Internet über http://d-nb.info/1175439177 und http://d-nb.info/969828497 abrufbar.
SOURCE : https://www.heiligenlexikon.de/BiographienQ/Quodvultdeus_von_Karthago.html
Saint
Quodvultdeus: On the Feast of the Holy Innocents : http://365rosaries.blogspot.ca/2010/12/saint-quodvultdeus-on-feast-of-holy.html
Testo dell'epistola: De haeresibus Sancti Augustini
epistolae quatuor : http://www.documentacatholicaomnia.eu/02m/0350-0450,_Quodvultdeus,_De_Haeresibus_Sancti_Augustini_Epistolae_Quatuor,_MLT.pdf
David
Kangnidi Djaba. Exégèse et prédication chez Quodvultdeus de Carthage. La
fonction catéchétique de la typologie biblique : https://www.editionsducerf.fr/librairie/livre/19024/exegese-et-predication-chez-quodvultdeus-de-carthage