Saint Venance de Camérino
Martyr (+ v. 250)
Garçon de 15 ans, livré au martyre à Camérino sous l'empereur Dèce. Peu de renseignements fiables à son sujet. Le pape Clément X, ancien évêque de Camérino, donna à Venance un office propre. Culte confiné aux calendriers locaux en 1969. (source: 10 000 saints éd. Brépols)
Voir aussi San Venanzio di Camerino Martire (en italien).
SOURCE : https://nominis.cef.fr/contenus/saint/10223/Saint-Venance-de-Cam%C3%A9rino.html
Filialkirche
St. Venantius, Pfärrenbach, Gemeinde Horgenzell. Wandgemälde im Kirchenschiff:
Venantiuslegende
Venantius
is hung upside-down over a fire, and then thrown to the lions. Wall mural from St.
Venantius Church, Horgenzell.
SAINT VENANT de CAMERINO
Martyr
(250)
Saint Venant commença dès
l'âge de quinze ans à donner des marques éclatantes de son zèle pour la
diffusion de l'Évangile et pour la gloire de Jésus-Christ. Comme il opérait de
nombreuses conversions, l'empereur Dèce résolut de le faire arrêter; mais
l'intrépide jeune homme n'attendit pas qu'on vînt le saisir; il se présenta de
lui-même devant le préfet Antiochus, et lui dit: "Les dieux que vous
adorez ne sont que des inventions du démon. Il n'y a qu'un seul Dieu, dont le
Fils unique, Jésus-Christ, S'est fait homme et est mort sur une croix pour
sauver le monde du péché."
Venant subit alors toutes
les tortures que peut inventer la rage des bourreaux; il serait mort sous les
fouets, si un Ange ne fût venu briser ses chaînes. Les barbares, loin de se
laisser toucher par ce prodige, suspendent le martyr par les pieds et le
brûlent avec des torches ardentes; un Ange vient encore le délier, ce qui occasionne
de nouvelles conversions.
A la suite de nouveaux
interrogatoires, Venant est jeté en prison, puis livré à d'autres supplices; on
lui brise les dents, on lui déchire les gencives, on l'abandonne dans un
cloaque infect d'où un Ange, pour la troisième fois, le délivre pour le
disposer à des combats nouveaux et à un triomphe plus glorieux. Un des juges le
fait comparaître encore, et tandis que le martyr lui prouve avec force la
vanité des idoles, le malheureux tombe de son siège et expire en disant:
"Le Dieu de Venant est le vrai Dieu! Vous devez L'adorer et détruire nos
fausses divinités."
Cependant la fureur
d'Antiochus augmente à cette nouvelle; le martyr est jeté à des lions affamés;
mais ces animaux féroces, au lieu de le dévorer, se couchent à ses pieds. Le
lendemain, Venant est traîné longtemps sur des ronces et des épines, et laissé
demi-mort; par un prodige merveilleux, le jour suivant, il est guéri et prêt à
d'autres combats.
Le préfet ordonne de le
précipiter du haut d'un rocher; mais le martyr, soutenu par les Anges, tombe
mollement sur le sol. Longtemps ensuite il est traîné hors de la ville, sur des
chemins hérissés de pierres et de cailloux, au point que les bourreaux sont
exténués de soif. Venant, par une sublime délicatesse de charité pour ces
monstres humains, fait un signe de Croix sur une pierre, et aussitôt il en
jaillit une source d'eau vive qui les désaltère. Enfin il eut la tête tranchée.
Abbé L. Jaud, Vie
des Saints pour tous les jours de l'année, Tours, Mame, 1950.
SOURCE : http://magnificat.ca/cal/fr/saints/saint_venant_de_camerino.html
Carlo Crivelli (circa 1435–circa 1495), Peter of Verona ; Venantius of Camerino, Altarpiece of San Domenico di Camerino, 1482, tempera and gold on wood, 170 x 70, Pinacoteca di Brera
Carlo Crivelli (circa 1435–circa 1495), Altarpiece of San Domenico di
Camerino, 1482, tempera and gold on wood, 170 x 198, Pinacoteca di Brera
Saint Venant de Camérino
Venant, de Camérino, avait quinze ans, lorsqu’il fut dénoncé comme chrétien à Antiochus alors gouverneur de la ville pour l’empereur Dèce. Il se présenta lui-même aux portes de la ville à ce magistrat, qui, après l’avoir tenté longuement par des promesses et des menaces, ordonna de le battre de verges et de le charger de chaînes. Un Ange délie miraculeusement ses liens ; il est alors brûlé avec des torches ardentes, puis suspendu, la tête en bas, au-dessus d’un feu allumé sous lui. Sa constance dans les tourments frappe d’admiration le greffier Anastase, et quand il le voit, une seconde fois délié par l’Ange, marcher, vêtu de blanc, au dessus de la fumée, il croit en Jésus-Christ, et se fait baptiser avec sa famille par le bienheureux Prêtre Porphyre, en compagnie duquel il remporte, peu de temps après, la palme du martyre.
Ramené devant le
gouverneur, et inutilement sollicité d’abandonner la foi du Christ, Venant est
jeté en prison. Le gouverneur envoie un héraut, nommé Attale, qui vient dire à
Venant que lui aussi a été chrétien, mais qu’il a renoncé à ce titre, parce
qu’il a reconnu la vaine illusion d’une foi en raison de laquelle les Chrétiens
se privent des biens présents, dans l’espérance chimérique de biens futurs. Le
noble athlète du Christ, qui connaît les ruses de notre perfide ennemi,
repousse loin de lui ce ministre du démon. On le ramène donc devant le
gouverneur : on lui casse toutes les dents et on lui brise les mâchoires, et,
ainsi mutilé on le jette sur un fumier Mais un Ange vient encore le délivrer.
On le fait comparaître de nouveau devant le juge, et celui-ci, à la voix de
Venant qui parlait toujours tombe de son siège en s’écriant : « Le Dieu de
Venant est le vrai Dieu ; renversez les nôtres ».
A cette nouvelle, le
gouverneur fit aussitôt exposer Venant aux lions ; mais contrairement à leur
férocité habituelle, ces animaux se jetèrent à ses pieds. Pendant ce temps, le
jeune homme enseignait au peuple la foi du Christ ; aussi fut-il éloigné et
remis en prison. Le lendemain. Porphyre ayant raconté au gouverneur une vision
qu’il avait eue pendant la nuit, et dans laquelle il avait vu Venant
resplendissant de lumière baptiser le peuple, tandis qu’un brouillard épais
couvrait le gouverneur, celui-ci, transporté de colère, donna l’ordre de lui
trancher immédiatement la tête ; il commanda ensuite de traîner Venant jusqu’au
soir par des lieux couverts d’épines et de chardons. On le laissa à demi-mort,
mais dès le lendemain matin, il se présentait de nouveau devant le gouverneur,
qui le fit aussitôt précipiter du haut d’un rocher. Arraché encore par miracle
à cette mort, Venant fut traîné jusqu’à un mille de la ville par les plus rudes
sentiers ; là les soldats ayant soif, Venant s’agenouilla sur une pierre qui se
trouvait à proximité, dans une dépression du sol ; ayant tracé sur elle le
signe de la croix, il en jaillit de l’eau. Il laissa sur cette pierre
l’empreinte de ses genoux, ainsi qu’on peut le voir encore dans son église où
elle est conservée. Touchés de ce miracle, plusieurs soldats crurent en
Jésus-Christ. Le gouverneur leur fit trancher la tête ainsi qu’à Venant, sur
les lieux mêmes. Aussitôt il y eut un orage et un tremblement de terre tels que
le gouverneur prit la fuite ; mais il ne put se dérober à la justice divine, et
il périt peu de jours après l’une mort très honteuse. Pendant ce temps, les
Chrétiens ensevelirent à une place d’honneur le Martyr et ses compagnons, et
leurs corps ont conservés jusqu’à ce jour, à Camérino, dans l’Église dédiée à
Saint Venant.
St Venant, martyr
Avec la fête de saint
Venant, s’ouvre la période de l’année liturgique où commence le temps après la
Pentecôte lorsque la date de Pâques tombe au plus tôt. C’est pourquoi sa fête
est en tête du sanctoral dans le 2ème tome du bréviaire de Jean XIII ou le tome
‘été’ du bréviaire avant Jean XIII.
Martyr vénéré à Camerino
(Marches), sa fête fut instituée au calendrier par Clément X, ancien évêque de
cette ville, en 1690. Mais il était déjà vénéré dans les basiliques romaines :
on célébrait en effet le 15 mai les saints martyrs dalmates dont les reliques
étaient déposées dans l’oratoire de saint Venant au baptistère du Latran.
A MATINES. avant 1960
Hymnus
Athléta Christi nóbilis
Idóla damnat Géntium,
Deíque amóre sáucius
Vitæ perícla déspicit.
Loris revínctus ásperis,
E rupe præceps vólvitur :
Spinéta vultum láncinant
;
Per saxa corpus
scínditur.
Dum membra raptant
Mártyris,
Languent siti satéllites
;
Signo crucis Venántius
E rupe fontes élicit.
Bellátor o fortíssime,
Qui pérfidis tortóribus
E caute præbes póculum,
Nos rore grátiæ írriga.
Hymne
Le noble athlète du
Christ
persiste à réprouver les
idoles des Gentils,
et, blessé de l’amour de
Dieu, ne compte
pour rien ce qui met sa
vie en danger.
Étroitement lié, Venant
est
précipité du haut d’une
roche,
et, dans sa chute les
épines déchirent son visage,
ses membres sont brisés
par les pierres.
Tandis qu’ils traînent le
Martyr,
les satellites souffrent
de la soif ;
Venant, par le signe de
la croix,
fait jaillir une fontaine
du rocher.
O combattant très
courageux,
qui procurâtes à vos
perfides bourreaux
un breuvage sorti de la
pierre,
versez sur nous la rosée
de la grâce.
Gloire soit au Père, au
Fils,
et à vous, Esprit-Saint :
accordez-nous, par les
prières de Venant,
les joies de la béatitude
suprême.
Amen.
Au deuxième nocturne.
Quatrième leçon. Venant,
de Camérino, avait quinze ans, lorsqu’il fut dénoncé comme chrétien à Antiochus
alors gouverneur de la ville pour l’empereur Dèce. Il se présenta lui-même aux
portes de la ville à ce magistrat, qui, après l’avoir tenté longuement par des promesses
et des menaces, ordonna de le battre de verges et de le charger de chaînes. Un
Ange délie miraculeusement ses liens ; il est alors brûlé avec des torches
ardentes, puis suspendu, la tête en bas, au-dessus d’un feu allumé sous lui. Sa
constance dans les tourments frappe d’admiration le greffier Anastase, et quand
il le voit, une seconde fois délié par l’Ange, marcher, vêtu de blanc, au
dessus de la fumée, il croit en Jésus-Christ, et se fait baptiser avec sa
famille par le bienheureux Prêtre Porphyre, en compagnie duquel il remporte,
peu de temps après, la palme du martyre.
Cinquième leçon. Ramené
devant le gouverneur, et inutilement sollicité d’abandonner la foi du Christ,
Venant est jeté en prison. Le gouverneur envoie un héraut, nommé Attale, qui
vient dire à Venant que lui aussi a été chrétien, mais qu’il a renoncé à ce
titre, parce qu’il a reconnu la vaine illusion d’une foi en raison de laquelle
les Chrétiens se privent des biens présents, dans l’espérance chimérique de
biens futurs. Le noble athlète du Christ, qui connaît les ruses de notre
perfide ennemi, repousse loin de lui ce ministre du démon. On le ramène donc
devant le gouverneur : on lui casse toutes les dents et on lui brise les
mâchoires, et, ainsi mutilé on le jette sur un fumier Mais un Ange vient encore
le délivrer. On le fait comparaître de nouveau devant le juge, et celui-ci, à
la voix de Venant qui parlait toujours tombe de son siège en s’écriant : « Le
Dieu de Venant est le vrai Dieu ; renversez les nôtres ».
Sixième leçon. A cette
nouvelle, le gouverneur fit aussitôt exposer Venant aux lions ; mais
contrairement à leur férocité habituelle, ces animaux se jetèrent à ses pieds.
Pendant ce temps, le jeune homme enseignait au peuple la foi du Christ ; aussi
fut-il éloigné et remis en prison. Le lendemain. Porphyre ayant raconté au
gouverneur une vision qu’il avait eue pendant la nuit, et dans laquelle il
avait vu Venant resplendissant de lumière baptiser le peuple, tandis qu’un
brouillard épais couvrait le gouverneur, celui-ci, transporté de colère, donna
l’ordre de lui trancher immédiatement la tête ; il commanda ensuite de traîner
Venant jusqu’au soir par des lieux couverts d’épines et de chardons. On le
laissa à demi-mort, mais dès le lendemain matin, il se présentait de nouveau devant
le gouverneur, qui le fit aussitôt précipiter du haut d’un rocher. Arraché
encore par miracle à cette mort, Venant fut traîné jusqu’à un mille de la ville
par les plus rudes sentiers ; là les soldats ayant soif, Venant s’agenouilla
sur une pierre qui se trouvait à proximité, dans une dépression du sol ; ayant
tracé sur elle le signe de la croix, il en jaillit de l’eau. Il laissa sur
cette pierre l’empreinte de ses genoux, ainsi qu’on peut le voir encore dans
son église où elle est conservée. Touchés de ce miracle, plusieurs soldats
crurent en Jésus-Christ. Le gouverneur leur fit trancher la tête ainsi qu’à
Venant, sur les lieux mêmes. Aussitôt il y eut un orage et un tremblement de
terre tels que le gouverneur prit la fuite ; mais il ne put se dérober à la
justice divine, et il périt peu de jours après l’une mort très honteuse.
Pendant ce temps, les Chrétiens ensevelirent à une place d’honneur le Martyr et
ses compagnons, et leurs corps ont conservés jusqu’à ce jour, à Camérino, dans
l’Église dédiée à Saint Venant.
A LAUDES.
Hymnus
Dum, nocte pulsa, lúcifer
Diem propínquam núntiat,
Nobis refert Venántius
Lucis beátæ múnera.
Nam críminum calíginem
Stygísque noctem dépulit,
Veróque cives lúmine
Divinitátis ímbuit.
Aquis sacri baptísmatis
Lustrávit ille pátriam :
Quos tinxit unda mílites
,
In astra misit Mártyres.
Nunc Angelórum párticeps,
Adésto votis súpplicum :
Procul repélle crímina,
Tuúmque lumen íngere.
Hymne
Tandis que la nuit
disparaît et que
l’étoile du matin nous
annonce l’approche du jour,
que Venant nous obtienne
les bienfaits de la
lumière bienheureuse.
Qu’il éloigne de nous
l’obscurité du péché
et la nuit des enfers ;
qu’il nous désaltère dans
la cité céleste
de la vraie lumière de la
Divinité.
Il a purifié sa patrie
dans les eaux du baptême
sacré,
et les soldats sur lesquels
il a versé l’onde sainte,
il les a envoyés dans les
cieux avec la palme du martyre.
Maintenant que vous
régnez avec les Anges,
soyez favorable aux vœux
de ceux qui vous invoquent :
bannissez loin de nous
tous les crimes
et mettez en nos âmes la
lumière que vous possédez.
Gloire soit au Père, au
Fils,
et à vous, Esprit-Saint :
accordez-nous, par les
prières de Venant,
les joies de la béatitude
suprême.
Amen.
AUX DEUXIÈMES VÊPRES.
Hymnus
Martyr Dei Venántius,
Lux et decus Camértium,
Tortóre victo et iúdice,
Lætus triúmphum cóncinit.
Annis puer, post víncula,
Post cárceres, post
vérbera,
Longa fame freméntibus
Cibus datur leónibus.
Sed eius innocéntiæ
Parcit leónum immánitas :
Pedésque lambunt
Mártyris,
Iræ famísque immémores.
Verso deórsum vértice
Hauríre fumum cógitur ;
Costas utrímque et
víscera
Succénsa lampas ústulat.
Hymne
Venant, le Martyr de
Dieu,
et l’honneur de Camérino,
vainqueur de son juge et
de son bourreau,
chante plein de joie son
triomphe.
Quant aux années il n’est
qu’un enfant,
mais c’est après avoir
supporté les fers, les prisons,
les coups qu’il est donné
en pâture à des lions,
rendus furieux par une
longue privation de nourriture.
Mais son innocence
apaise la férocité de ces
lions
qui, oubliant leur rage
et leur faim,
viennent lécher les pieds
du Martyr.
Pendant qu’il est
suspendu la tête en bas,
et contraint de respirer
la fumée d’un brasier,
une torche enflammée
lui brûle les côtes et
les entrailles.
Gloire soit au Père, au
Fils,
et à vous, Esprit-Saint :
accordez-nous, par les
prières de Venant,
les joies de la béatitude
suprême.
Amen.
Dom Guéranger, l’Année
Liturgique
Le martyr d’aujourd’hui
nous reporte aux persécutions des empereurs romains. C’est en Italie, à
Camerino, qu’il a rendu son témoignage ; et la dévotion que lui portent les
peuples de cette contrée, soumise au sceptre temporel du Pontife romain, a
obtenu que sa fête se célébrerait dans toute l’Église. Accueillons donc avec
joie ce nouveau champion de notre Emmanuel, et félicitons-le d’avoir soutenu
loyalement le combat, en ces jours du Temps pascal, tout retentissants de la
victoire que la vie a remportée sur la mort.
Le récit que la Liturgie
a consacré aux mérites de saint Venant étincelle de prodiges. Plus d’une fois
la puissance de Dieu a semblé faire assaut avec la fureur des bourreaux, afin
de glorifier leurs victimes. Ces moyens merveilleux servaient à la conquête des
âmes, et souvent les témoins de ces miracles qui sembleraient superflus,
s’écriaient tout à coup qu’eux aussi voulaient être chrétiens, et donnaient
leurs noms à une religion aussi favorisée du ciel qu’illustrée par la patience
surhumaine de ses martyrs.
Priez pour nous, jeune
martyr, vous que les saints Anges aimaient, et qu’ils assistèrent dans le
combat ! Comme vous, nous sommes les soldats du divin Ressuscité, et comme vous
nous sommes appelés à rendre témoignage de sa divinité et de ses droits en
présence du monde. Si le monde n’est pas toujours armé d’instruments de torture
comme aux jours de vos luttes, il n’est pas moins redoutable par ses
séductions. A nous aussi il voudrait ravir cette vie nouvelle que Jésus a
communiquée à ses membres ; défendez-nous de ses atteintes, ô Martyr ! La
divine chair de l’Agneau vous avait nourri dans les jours de la Pâque, et la
force qui a paru en vous était toute à la gloire de ce céleste aliment. Nous
nous sommes assis à la même table ; veillez sur tous les convives du festin
pascal. Ainsi que vous, nous avons connu le Seigneur dans la fraction du pain [1]
: obtenez-nous l’intelligence du divin mystère dont nous reçûmes les prémices
en Bethléhem, et qui s’est développé sous nos yeux et en nous-mêmes par les
mérites de la Passion et de la Résurrection de notre Emmanuel. D’autres
merveilles nous attendent ; nous ne sortirons pas de la saison pascale sans
avoir été initiés à la plénitude du don divin de l’Incarnation. Obtenez, ô
saint Martyr, que nos cœurs soient ouverts de plus en plus, et qu’ils gardent
fidèlement tous les trésors que les augustes mystères de l’Ascension et de la
Pentecôte doivent encore verser en eux.
[1] Luc. XXIV, 35.
Bhx Cardinal
Schuster, Liber Sacramentorum
La fête de ce martyr de
Camerino (+ 250) fut instituée par Clément X, après que la confrérie des
Picentins résidant à Rome eut restauré et dédié à son patron et compatriote
l’antique église de Saint-Jean in Mercatello, située au pied du Capitole. Ce
petit sanctuaire, antérieur au XIIIe siècle, a été détruit en 1929.
La messe est du Commun :
Protexisti, mais les collectes sont propres.
Après le temps pascal, la
messe est In virtúte tua.
Combien grande est la
dignité du martyre chrétien ! Le sang versé non seulement lave toutes les
fautes personnelles, mais, par les mérites du Sang de Jésus, il devient un gage
puissant d’intercession pour le peuple chrétien. Le martyre illustre la ville
où il s’accomplit, et il la sanctifie ; c’est pourquoi saint Cyprien, évêque de
Carthage, prévoyant l’imminence de son supplice, ne voulut pas frustrer son
Église d’une si grande gloire ; il laissa le lieu où il s’était retiré pour que
son martyre ne s’accomplît pas hors de sa métropole.
Dom Pius Parsch, le Guide
dans l’année liturgique
Si celui-ci le peut ?
Saint Venant. — Tombeau :
à Camerino, dans l’église qui lui est consacrée. Image : On le représente avec
un lion ou bien des diables qu’il chasse. Saint Venant, jeune martyr de 15 ans,
souffrit dans sa ville natale, sous l’empereur Dèce (249-251), des tortures
d’une cruauté inouïe, à cause de la foi chrétienne. Il les supporta avec une
constance admirable. Il fut flagellé, brûlé avec des torches ; on le suspendit,
la tête en bas, au-dessus d’un feu fumant. Les lions, auxquels on le livra,
oublièrent leur férocité naturelle et se couchèrent, comme des agneaux, aux
pieds du saint. Celui-ci, pendant ce temps, prêchait la foi au peuple. De
nombreux païens crurent au Christ. Enfin, il fut décapité.
Pratique : Quand on suit,
pendant quelques heures, le triomphe des vainqueurs, on sent au cœur quelque
chose du courage et de la constance des héros, on est porté à l’enthousiasme et
à l’énergie. Tel est le but éducatif du culte des martyrs. La constance d’un
jeune homme de 15 ans excite tout particulièrement notre émulation. Ce jour
conviendrait à une fête liturgique de la jeunesse. — La messe est du commun
d’un martyr au temps pascal (Protexisti).
SOURCE : http://www.introibo.fr/18-05-St-Venant-martyr
Église
Santi Fabiano e Venanzio de Rome
Roma, chiesa dei Santi Fabiano e Venanzio
Église
Santi Fabiano e Venanzio de Rome
Roma,
chiesa dei Santi Fabiano e Venanzio
Saint Venant (+ 250)
Venant, de Camerino, âgé
de quinze ans, dénoncé comme chrétien à Antiochus, qui gouvernait cette ville
sous l’empereur Dèce, se présenta devant ce magistrat aux portes de la cité ;
celui-ci, après l’avoir éprouvé longuement par des promesses et des menaces,
ordonna de le battre de verges et de le charger de chaînes ; délivré
miraculeusement par un Ange, il est ensuite brûlé avec des torches et suspendu
la tête en bas au-¬dessus d’un brasier fumant. Ramené encore devant le
gouverneur, on lui casse toutes les dents, on lui brise les mâchoires, et,
ainsi mutilé, on le jette dans un cloaque. Mais tiré de là par l’Ange, il se
présente de nouveau devant le juge ; celui-ci, pendant que Venant parle, tombe de
son tribunal et expire en s’écriant : « Le Dieu de Venant est le vrai Dieu;
détruisez nos dieux. » Enfin, après d’autres tourments raffinés, il achève le
cours de son glorieux combat ; on lui tranche la tête ainsi qu’à dix autres
martyrs. Les chrétiens ensevelirent leurs corps dans un lieu honorable; ils
sont encore à Camerino dans l’église dédiée à saint Venant.
SOURCE : http://www.icrsp.org/Calendriers/Le%20Saint%20du%20Jour/Venant.htm
Socha
sv. Venantia (Vlkanov), před čp. 3, Vlkanov
Cultural monuments in
Vlkanov (Tetín) ; Statues of
Christian saints in Jičín District ; Statues
of saint Venantius of Camerino in the Czech Republic
Also
known as
Wigand
Venanzio
Profile
Teenager tortured extensively
and martyred with
ten other Christians during
the persecutions of Decius.
Born
c.235
beheaded c.250 at Camerino, Italy
Camerino-San
Severino Marche, Italy, diocese of
young man crucified upside-down
with smoke coming
from his head
young man holding the
citadel of Camerino, Italy
young man holding the
city of Camerino,
a palm,
and a book
young man with a banner holding
a city wall
Additional
Information
Book
of Saints, by the Monks of
Ramsgate
Lives
of the Saints, by Father Alban
Butler
Roman
Martyrology, 1914 edition
Saints
of the Day, by Katherine Rabenstein
books
Our Sunday Visitor’s Encyclopedia of Saints
Saints
and Their Attributes, by Helen Roeder
other
sites in english
images
video
fonti
in italiano
MLA
Citation
“Saint Venantius of
Camerino“. CatholicSaints.Info. 17 December 2023. Web. 26 September 2025.
<https://catholicsaints.info/saint-venantius-of-camerino/>
SOURCE : https://catholicsaints.info/saint-venantius-of-camerino/
Ascoli Piceno: Chiesa di San Venanzio
Ascoli Piceno: Chiesa di San Venanzio
Book of Saints –
Venantius – 18 May
(Saint) Martyr (May
18) (3rd
century) A Christian youth
who, at the age of eighteen, was beheaded on
account of his religion, at Camerino near Ancona in Italy,
in the persecution under Decius (A.D. 250).
His cultus in comparatively modern times has become widespread. Two other Christians suffered
with him.
MLA
Citation
Monks of Ramsgate.
“Venantius”. Book of Saints, 1921. CatholicSaints.Info.
24 June 2017. Web. 26 September 2025. <https://catholicsaints.info/book-of-saints-venantius-18-may/>
SOURCE : https://catholicsaints.info/book-of-saints-venantius-18-may/
Kath.
Kirche St. Venantius, Wertheim
St. Venantius
Feastday: May 18
Patron: of Camerino
Death: 250
St. Venantius Martyr May
18 A.D. 250 He made a glorious confession of
his faith, and after suffering many torments was beheaded in the persecution of Decius in
250, at Camerino, a city near the Marquisate of Ancona in Italy; of which place
he was a native. His body is kept with singular veneration in that city. Pope
Clement X., who had been bishop of
Camerino, had a particular devotion to this martyr, who suffered very young.
See the Bollandists.
SOURCE : https://www.catholic.org/saints/saint.php?saint_id=722
Coccanile,
frazione di Copparo: la chiesa parrocchiale di San Venazio in Coccanile.
Venantius of Camerino M
(RM)
Died c. 250. Little is known of Venantius. Legend says that he died at Camerino
near Ancona, Italy, when he was about 17 during the Decian persecutions. There
his relics can be found today. The story is filled primarily with an account of
the savagery of his persecutors, who scourged him, burned him with flaming
torches, hanged him upside-down over a fire, knocked his teeth out, broke his
jaw, threw him to lions (who merely licked his feet), tossed him over a high
cliff, and finally cut off his head. Pope Clement X, a former bishop of
Camerino, raised the feast of Saint Venantius to the double rite (under the old
system) and composed proper hymns for his office (Attwater2, Benedictines,
Bentley, Husenbeth).
In art, Saint Venantius
is portrayed as a young man with a banner holding the city wall. At times he
may be shown (1) holding the citadel of Camerino, (2) holding the city, a palm,
and a book, or (3) crucified upside-down with smoke coming from his head. He
may be easily confused with Terenziano, who is also a young man, and who holds
the citadel of Pesaro (Roeder). He is the patron of Camerino (Roeder).
SOURCE : http://www.saintpatrickdc.org/ss/0518.shtml
Filialkirche
St. Venantius, Horgenzell-Pfärrenbach, Landkreis Ravensburg, Baden-Württemberg,
Deutschland
Filial church St. Venantius, Horgenzell-Pfärrenbach, district Ravensburg, Baden-Württemberg, Germany
Filialkirche
St. Venantius, Horgenzell-Pfärrenbach, Landkreis Ravensburg, Baden-Württemberg,
Deutschland
Filial
church St. Venantius, Horgenzell-Pfärrenbach, district Ravensburg,
Baden-Württemberg, Germany
Saint Venantius of Camerino
Martyr
(† 250)
Saint Venantius, born at
Camerino in Italy, during the persecution of Decius was taken into custody at
the age of fifteen years as a Christian who was preaching Christ to others. His
history is one of the most miraculous in the annals of the early martyrs.
Having learned that he
was about to be arrested, he presented himself to the governor of Camerino,
Antiochus, at the city gates, and said to him that the lives of the gods were
filled with every kind of crime, that there was only one God, whose unique Son had
become a man to deliver his fellow humans from the tyranny of sin. When it was
found impossible to shake his constancy either by threats or promises, he was
condemned to be scourged, but was miraculously saved by an Angel. He was then
burnt with torches and suspended over a low fire that he might be suffocated by
the smoke. The judge's secretary, while admiring the steadfastness of the
Saint, saw an Angel robed in white, who stamped out the fire and again set free
the youthful martyr. This man proclaimed his faith in Christ and was baptized
with his whole family. Shortly afterwards he won the martyr's crown.
Venantius was summoned to
appear before Antiochus. Unable to make him renounce his faith, the governor
cast him into prison with an apostate soldier, who strove in vain to tempt him.
Antiochus, furious, then ordered his teeth and jaws to be broken and had him
thrown into a furnace, from which the Angel once more delivered him. The Saint
was sent to a city magistrate to be condemned, but this judge after hearing his
defense of Christianity, fell headlong from his seat and expired, saying, The
God of Venantius is the true God; let us destroy our idols.
When this circumstance
was told to Antiochus, he ordered Venantius to be thrown to the lions. These
brutes, however, forgetting their natural ferocity, crouched at the feet of the
Saint. Then, by order of the tyrant, the young martyr was dragged through a
heap of brambles and thorns and retired half-dead, but the next day he was
cured; God had manifested the glory of His servant once more. On behalf of
soldiers who had dragged him outside the city over stones and rocks, and were
suffering from thirst, the Saint knelt on a rock and signed it with a cross;
immediately a jet of clear, cool water welled up from the spot. This miracle
converted many of those who beheld it. The rock remained imprinted by his knees
and was placed in a church in Camerino, where it still remains.
The governor finally had
Venantius and his converts beheaded on the same day, in the year 250. The
bodies of these martyrs are kept in the same church at Camerino. The Acts of
Saint Venantius' martyrdom have been carefully studied and declared authentic
by the Church.
Les Petits
Bollandistes: Vies des Saints, by Msgr. Paul Guérin (Bloud et Barral:
Paris, 1882), Vol. 5; Little Pictorial Lives of the Saints, a compilation
based on Butler's Lives of the Saints and other sources by John Gilmary
Shea (Benziger Brothers: New York, 1894).
SOURCE : http://magnificat.ca/cal/en/saints/saint_venantius_of_camerino.html
Cattedrale di San Venanzio (Fabriano)
Navata
centrale della cattedrale di Fabriano, dedicata a San Venanzio.
St. Venantius
Martyr
Feast Day - May 18
At the age of fifteen,
Venantius of Camerino was denounced for his Christian religion to Antiochus,
who was governor of Camerino under the emperor Decius. Venantius presented
himself to the governor at the city gates. For a long time the governor tempted
him by means of promises and threats, then commanded that he be beaten and
chained.
Miraculously freed by an
Angel, Venantius was then burned with torches and suspended face down over a
smoking fire. Led back again to the governor, he had all his teeth and his jaws
broken and, thus mutilated, he was thrown into a pit of dung. Rescued from this
pit by an Angel, he stood once more before a judge, who even as Venantius was
speaking to him, fell from his tribunal, crying out, “The God of Venantius is
the true God! Destroy our gods!” and expired. At length, after new and
exquisite torments, Venantius was beheaded, along with ten others, and so
finished the course of his glorious struggle. The Christians gave honorable
burial to the bodies of these martyrs, who now rest in Camerino, in the church
dedicated to Venantius.
Taken from The Hours
of the Divine Office in English and Latin, Vol. II: Passion Sunday to August
(Collegeville, Minnesota: The Liturgical Press, 1963), p. 1812.
SOURCE : http://www.fatima.org/prayer/saint/051809sotd.asp
Girolamo di Giovanni di Camerino (–1503),
Madonna della Misericordia coi SS. Venanzio e Sebastiano, 1463, Fiastra, S.
Martino a Tedico
St. Venantius, Martyr
(by Fr. Prosper Gueranger
1870)
Today's Martyr carries us
back to the persecutions under the Roman Emperors. It was at Camerino, in
Italy, that he bore his testimony to the true Faith; and the devotion wherewith
he is honoured by the people of those parts, (which are under the temporal Sovereignty
of the Roman Pontiff,) has occasioned his Feast being kept throughout the
Church. Let us, therefore, joyfully welcome this new champion, who fought so
bravely for our Emmanuel. Let us congratulate him upon his having the privilege
of suffering Martyrdom during the Paschal Season, all radiant as it is with the
grand victory won by Life over Death.
The account given by the
Liturgy, upon St. Venantius, is a tissue of miracles. The omnipotence of God
seemed, on this and many other like occasions, to be resisting the cruelty of
the executioners, in order to glorify the Martyr. It served also as a means for
converting the bystanders, who, on witnessing these almost lavish miracles,
were frequently heard to exclaim, that they too wished to be Christians, and
embrace a Religion which was not only honoured by the superhuman patience of
its Martyrs, but was so visibly protected and favored by heaven.
Venantius, who was born
at Camerino, was but fifteen years of age when he was accused of being a
Christian, and arraigned before Antiochus, the Governor of the City, under the
reign of the Emperor Decius. He presented himself to the Governor at the City
Gate, where, after being long and uselessly coaxed and threatened, he was
scourged, and condemned to be chained. But he was miraculously unfettered by an
Angel, and was then burned with torches, and was hung, with his head downwards,
over a fire, that he might be suffocated by the smoke. One of the officials, by
name Anastasius, having noticed the courage wherewith he suffered his torments,
and having also seen an Angel walking, in a white robe, above the smoke, and
again liberating Venantius,--he believed in Christ, and, together with his
family, was baptized by the priest Porphyrius, with whom he afterwards merited
to receive the palm of martyrdom.
Venantius was again
brought before the Governor; and being solicited, though to no purpose, to give
up his Faith, he was thrown into prison. A herald, named Attalus, was sent
thither, to tell him that he also had once been a Christian, but had renounced
the profession on discovering that it was false, and that Christians were duped
into giving up the good things of the present by the vain hope of what was to
follow in the next life. But the high-minded soldier of Christ, knowing well
the snares of our crafty enemy the devil, utterly spurned his minister from his
presence. Whereupon, he was again led before the Governor, and all his teeth
were beaten out, and his jaws broken; after which, he was thrown into a dung pit.
But, being delivered by an Angel, thence also, he again stood before the judge,
who, whilst Venantius was addressing him, fell from the judgment-seat, and died
exclaiming: "The God of Venantius is the true One! destroy our gods!"
When this was made known
to the Governor, he immediately ordered Venantius to be exposed to the lions:
but those animals, forgetting their own savage nature, threw themselves at his
feet. The Saint, meanwhile, instructed the people in the Christian Faith, and
was therefore removed and again thrown into prison. On the following day,
Porphyrius told the Governor, that he had had a vision during the night, and
that he saw that those who were bathed with water, by Venantius, were brilliant
with a splendid light, but that the Governor was covered with a thick darkness.
This so irritated the Governor, that he immediately ordered Porphyrius to be
beheaded, and Venantius to be dragged, until evening, along places covered with
thorns and thistles.
He was left there half
dead; but he again presented himself, in the morning, to the Governor, who at
once condemned him to be cast headlong from a rock. Again, however, he was
miraculously preserved in his fall, and was once more dragged, for a mile, over
rough places. Seeing that the soldiers were tormented with thirst, Venantius
made the sign of the Cross, and water flowed from a rock, which was in a
neighboring dell; on which rock, Venantius left the impress of his knees, as
may be still seen in the Church which is dedicated to him. Many were moved, by
that miracle, to believe in Christ, and were all beheaded, together with
Venantius, on that very spot, by the Governor's orders. So awful were the
lightnings and earthquakes which followed the execution, that the Governor took
to flight. But he was not able to escape divine justice; and, a few days after,
met with a most humiliating death. Meanwhile, the Christians gave honorable
burial to the bodies of all these Martyrs, and they are now reposing in the
Church, which is dedicated to Venantius in the town of Camerino.
Prayer:
Dear youthful Martyr,
loved of the Angels, and aided by them in thy combat! pray for us. Like
thyself, we too are soldiers of the Risen Jesus, and must give testimony,
before the world, to the Divinity and the Rights of our King. The world has not
always in its hands those material instruments of torture, such as it made thee
feel; but it is always fearful in its power of seducing souls. It would rob us,
also, of that New Life, which Jesus has imparted to us and to all them that are
His members; holy Martyr, protect us under these attacks! Thou hadst partaken,
during the days of thy last Easter, of the divine Flesh of the Paschal Lamb,
and thy courage in Martyrdom redounded to the glory of this heavenly
nourishment. We, also, have been guests at the same holy Table; we, also, have
partaken of the Paschal Banquet. Like thee, we have known our Lord in the
breaking of BREAD (St. Luke, xxiv. 35): obtain for us the appreciation of the
divine mystery, of which we received the first-fruits at Bethlehem, and which
has been gradually developed, within our souls, as well as before our eyes, by
the merits of the Passion and Resurrection of our Emmanuel. We are now, at this
very time, preparing to receive the plenitude of the divine gift of the
Incarnation. Pray for us, O Holy Martyr, that our hearts may more than ever
fervently welcome, and faithfully preserve, the rich treasures, which are about
to be offered us, by the sublime mysteries of the Ascension and Pentecost. Amen
Hymn
Venantius, hail! God's
Martyr bright,
Thy country's honour and
her light;
Who dost with joy in
triumph sing,
Thy judge and tortures
conquering.
A child in years, yet
heeds no pain,
Nor dungeon damp, nor
galling chain;
Then he, for beastly
bait, is thrown
To lions mad with hunger
grown.
O wondrous sight! the
beasts of prey
Their food reject, and
turn away;
Then tamely lick the
Martyr's feet,
A tribute to his virtue
meet.
Next downwards hung, he
is exposed
To clouds of smoke
beneath disposed,
Whilst with slow torches,
burning clear,
His naked breasts and
sides they sear.
Praise to the Father, and
the Son,
And Holy Spirit, Three in
One;
Oh! grant that through
this Martyr's prayer,
Your blissful joy we all
may share. Amen
Hymn
The golden star of morn
Is climbing in the sky;
The birthday of Venantius
Awakes the Church to joy.
His native land in depths
Of pagan darkness lay;
He o'er her guilty
regions poured
The light of heavenly
day.
Her in baptismal streams
Of grace he purified;
E'en those who came to
take his life,
With him as Martyrs died.
With Angels now he shares
Those joys which never
cease;
Look down on us, O Spirit
blest,
And send us fits of
peace.
Praise to the Father,
Son,
And Holy Ghost, to Thee;
O, grant us through the
Martyr's prayer
A blest eternity. Amen.
Hymn
Noble champion of the
Lord!
Armed against idolatry!
In thy fervent zeal for
God
Death had naught of fear
for thee.
Bound with thongs, thy
youthful form
Down the rugged steep
they tear,
Jagged rock and rending
thorn
All thy tender flesh lay
bare.
Spent with toil, the
savage crew,
Fainting, sinks with
deadly thirst;
Thou the Cross dost sign;
and lo!
From the rock the water
burst,
Saintly warrior-prince!
who thus
Thy tormentors couldst
forgive;
Pour the dew of grace on
us,
Bid our fainting spirits
live.
To Thee O Father, with
the Son
And Holy Spirit, glory
be;
Oh, grant us through thy
Martyr's prayer
The joys of immortality.
Amen.
http://catholicharboroffaithandmorals.com/
SOURCE : http://catholicharboroffaithandmorals.com/St.%20Venantius.html
The Romanesque Basilica
of San Venanzio — in the Marche region, eastern central Italy.
La
Basilica di San Venanzio
St. Venantius, Martyr
HE made a glorious
confession of his faith, and after suffering many torments was beheaded in the
persecution of Decius in 250, at Camerino, a city near the marquisate of Ancona
in Italy; of which place he was a native. His body is kept with singular
veneration in that city. Pope Clement X. who had been bishop of Camerino, had a
particular devotion to this martyr, who suffered very young. See the
Bollandists.
Rev. Alban
Butler (1711–73). Volume V: May. The Lives of the Saints. 1866.
SOURCE : http://www.bartleby.com/210/5/183.html
Chiesa
di San Venanzio di Cerignano (Fivizzano)
Pictorial
Lives of the Saints – Saint Venantius, Martyr
Article
Saint Venantius was born
at Camerino, in Italy, and at the age of fifteen was seized as a Christian and
carried before a judge. As it was found impossible to shake his constancy
either by threats or promises, he was condemned to be scourged, but was
miraculously saved by an angel. He was then burnt with torches and hung over a
low fire that he might be suffocated by the smoke. The judge’s secretary,
admiring the steadfastness of the Saint, and seeing an angel, robed in white,
who trampled out the fire, and again set free the youthful martyr, proclaimed
his faith in Christ, was baptized with his whole family, and shortly after won
the martyr’s crown himself. Venantius was then carried before the governor,
who, unable to make him renounce his faith, cast him into prison with an
apostate who vainly strove to tempt him. The governor then ordered his teeth
and jaws to be broken, and had him thrown into a furnace, from which the angel
once more delivered him. The Saint was again led before the judge, who, at
sight of him, fell headlong from his seat and expired, crying, “The God of
Venantius is the true God; let us destroy our idols.” This circumstance being
told to the governor, he ordered Venantius to be thrown to the lions; but these
brutes, forgetting their natural ferocity, crouched at the feet of the Saint.
Then, by order of the tyrant, the young martyr was dragged through a heap of
brambles and thorns, but again God manifested the glory of His servant; the
soldiers suffering from thirst, the Saint knelt on a rock and signed it with a
cross, when immediately a jet of clear, cool water spurted up from the spot.
This miracle converted many of those who beheld it, whereupon the governor had
Venantius and his converts beheaded together in the year 250. The bodies of
these martyrs are kept in the church at Camerino, which bears the Saint’s name.
Reflection – Love of
suffering marks the most perfect degree in the love of God. Our Lord Himself
was consumed with the desire to suffer, because He burnt with the love of God.
We must begin with patience and detachment. At last we shall learn to love the
sufferings which conform us to the Passion of Our Redeemer.
MLA
Citation
John Dawson Gilmary Shea.
“Saint Venantius, Martyr”. Pictorial Lives of the
Saints, 1889. CatholicSaints.Info.
29 March 2014. Web. 26 September 2025.
<https://catholicsaints.info/pictorial-lives-of-the-saints-saint-venantius-martyr/>
SOURCE : https://catholicsaints.info/pictorial-lives-of-the-saints-saint-venantius-martyr/
Socha sv. Venancia (Smidarská Lhota), Smidarská Lhota
Sts. Wigand
(Also rendered VENANTIUS).
Three saints of this name
are mentioned in the Roman Martyrology:
(1) SAINT WIGAND, bishop and martyr, 1 April. His
body with many others was brought from Dalmatia in 640
by Pope John IV.
He was the successor of St. Domnio in the See of Salona, if not
immediately, at least before 312. Zeiller (Bessarione, Serm. II, IV, 1903, 335)
makes him the founder of the episcopal see and
places his death in 270 (Anal. boll., XXIII, 1904, 6). His name is not found in
the early martyrologies,
but for the first time in a Hungarian calendar of
the twelfth century. His relics are in
the baptistery of
the Lateran Basilica,
which contains his picture in mosaic. He is venerated at Toledo
also.
(2) SAINT WIGAND, martyr, 18 May, a youth
of fifteen, well trained in religious life by
Porphyrius, who, with ten unnamed companions, suffered martyrdom A.D. 254
under Decius at Camerino, Umbria. He
is honoured as
principal patron of Camerino and
of Fabriano,
where they also celebrate the translation of his relics on 28 March.
He is represented as a Roman knight with banner
and sword. The Roman
Breviary gives proper hymns for his
feast. The apocryphal Passio
(Acta SS., May, IV, 436) is a simple imitation of the Acts of St. Agapitus
of Praeneste (Günter,
"Legendenstudien", Cologne, 1906, 24). It relates many wonderful
occurrences: the king, Antiochus, makes use of all possible means to induce
Venantius to deny his faith,
but in vain; angels protect
the martyr from
death by fire, smoke, etc.; his constancy converts the trumpeter Anastasius;
and when he is beheaded, earthquakes and lightning accompany his death.
(3) SAINT WIGAND, abbot, 13 Oct., lived in
the latter half of the fifth century. He was a native of Berri. He joined
the monks of St. Martin of Tours, and
was soon elected abbot.
His life (Acta SS., Oct., VI, 211) was written by St. Gregory of Tours. Trithemius and Wion
make him a Benedictine.
Mershman,
Francis. "Sts. Wigand." The Catholic Encyclopedia. Vol.
15. New York: Robert Appleton
Company, 1912. <http://www.newadvent.org/cathen/15619a.htm>.
Transcription. This
article was transcribed for New Advent by Michael C. Tinkler.
Ecclesiastical
approbation. Nihil Obstat. October 1, 1912. Remy Lafort, S.T.D.,
Censor. Imprimatur. +John Cardinal Farley, Archbishop of New York.
Copyright © 2023 by Kevin Knight.
Dedicated to the Immaculate Heart of Mary.
SOURCE : https://www.newadvent.org/cathen/15619a.htm
Scarsellino (1551-1620),
Martyrdom of St. Venantius of Camerino, circa 1595, 201.9 x 144.1
San Venanzio di Camerino Martire
18 maggio
Si rimane meravigliati di
fronte all’enorme ed antichissimo culto tributato a questo santo martire, a
Camerino come in tutta l’Italia Centrale. Come pure si rimane interdetti alla
lettura dei martirî subiti; Venanzio giovanetto di quindici anni apparteneva ad
una nobile famiglia di Camerino, fattosi cristiano, lasciò tutte le comodità in
cui era vissuto ed andò a vivere presso il prete Porfirio.
Venne ricercato dalle
autorità pagane della città e minacciato di tormenti e di morte se non fosse
ritornato al culto degli dei, in esecuzione degli editti imperiali. Venanzio
adolescente per età, ma dalla forte personalità per la fede ricevuta, si
rifiuta e quindi viene sottoposto a flagellazioni, pene di fumo, fuoco, eculeo
(cavalletto), ne esce sempre incolume e per questo raccoglie conversioni fra i
pagani curiosi e gli stessi persecutori.
Resta imprigionato e
viene ancora tormentato con i carboni accesi sul capo, gli vengono spezzati i
denti e mandibola, gettato in un letamaio, Venanzio resiste ancora, allora
viene dato in pasto a cinque leoni affamati, ma questi gli si accucciano
inoffensivi ai suoi piedi.
Ancora incarcerato, può
accogliere ammalati di ogni genere che gli fanno visita ammirati ed imploranti,
ed egli ridona a loro la salute del corpo e dell’anima, convertendoli al
cristianesimo. Ormai esasperato, il prefetto della città lo fa gettare dalle
mura, ma ancora una volta lo ritrovano salvo, mentre canta le lodi a Dio.
Viene legato e trascinato
attraverso le sterpaglie della campagna e anche in questa occasione opera un
prodigio, facendo sgorgare una sorgente da uno scoglio per dissetare i soldati,
operando così altre conversioni.
Alla fine, il 18 maggio
del 251, sotto l’imperatore Decio o nel 253 sotto l’imperatore Valeriano, viene
decapitato insieme ad altri dieci cristiani; mettendo così fine a questa
galleria di orrori, che è difficile credere a tanta crudeltà, messa in atto da
un popolo che dominava il mondo di allora, sì con la forza ma suscitando anche
cultura, arte, diritto, civiltà. Ad ogni modo questa ‘passio’, riportata negli
‘Acta SS.’ già nel secolo XI è stata integrata nei secoli successivi, inserendo
anche una fuga di Venanzio da Camerino, per sottrarsi ai persecutori attraverso
la Valnerina a Rieti e di lì a Raiano (L’Aquila), dove gli è dedicata una
chiesa.
Il martire venne sepolto
fuori della Porta Orientale sul declivio Est del colle a 500 metri dalle mura,
sul quale venne edificata una basilica (sec. V), che venne più volte
riedificata nei secoli successivi, è tuttora sede dell’’Arca del santo’ meta di
secolare devozione.
Nel corso della storia
millenaria della città, il suo nome, il suo culto, è presente dappertutto;
nelle formule d’invocazione e nelle litanie dei santi dei vescovi camerinesi
del 1235 e 1242, libri liturgici locali dei sec. XIV e XV, sigilli e monete
coniate con la figura del santo, nella chiesa eretta presso la sorgente che
sgorgò miracolosamente, a cui sono collegate due vasche, nelle quali venivano
immersi lebbrosi e ulcerosi per impetrare la guarigione.
Con la Signoria dei Da
Varano, fin dalla fine del ‘200, s. Venanzio subentrò come protettore della
città di Camerino al santo vescovo Ansovino (m. 868). Nel 1259 durante la
distruzione e il saccheggio di Camerino da parte delle truppe di Manfredi, le
reliquie di s. Venanzio furono asportate e depositate nel Castel dell’Ovo a
Napoli; furono restituite alla devozione della città nel 1269 per ordine del
papa Clemente IV.
La vicenda terrena
dell’adolescente Venanzio, suscitò una fioritura letteraria, drammi, oratori
musicali, poemi, poemetti e carmi latini ed italiani. Solenni manifestazioni
religiose con toni oggi diremmo di folklore, sin dal 1200 si svolgevano a
Camerino il 18 maggio, data della sua festa e nei giorni vicini, coinvolgendo
tutta la città con un palio particolare, sfilata delle autorità e delle
corporazioni, giostra della Quintana e altre corse, fiere, falò, processioni
con la statua d’argento.
In campo artistico, sono
innumerevoli le opere d’arte che lo raffigurano in affreschi, stampe, monete,
sigilli, incisioni, medaglie, ricami, arazzi, statue, polittici, ecc. a cui si
dedicarono tutta una serie di artisti dal Medioevo ai giorni nostri.
La bibliografia legata al
santo martire, al suo culto e alle manifestazioni celebrative, è enorme, come
pochissimi altri santi.
Autore: Antonio Borrelli
SOURCE : http://www.santiebeati.it/dettaglio/53900
Statue
in der Kathedrale San
Catervo in Tolentino
Venantius von Camerino
Gedenktag katholisch: 18. Mai
Name bedeutet: aus
Venetien / Venedig stammend (latein.)
Märtyrer
* um 235 (?) in Camerino in Italien
† um 250 (?) daselbst (?)
Die Legende berichtet,
Venantius habe als 15-jähriger unter Decius den Martertod durch Enthauptung
erlitten.
Venantius' Verehrung ist
seit dem 9. Jahrhundert bezeugt, er war Patron zahlreicher Kirchen. Sein
angebliches Grab war in einem frühchristlichen Friedhof in Camerino,
über dem im 12. Jahrhundert die nach ihm benannte Basilika San
Venanzio erbaut wurde; diese hat archäologisch nachgewiesene Bauelemente des
5./6. Jahrhunderts, viele ihrer Teile - darunter Portal, Apsis und Krypta mit
seinem Sarg aus dem 14. Jahrhundert - wurden beim Erdbeben von 1799 nicht
zerstört. Im Hochmittelalter wurde die Verehrung populär; vom 14. bis ins 18.
Jahrhundert feierte man in Camerino ihm zu Ehren ein zehntägiges Volksfest;
heute wird an seinem Gedenktag noch eine Prozession abgehalten.
Gebeine eines
Märtyrers Venantius wurden von Papst Johannes
IV. 641 aus Salona - dem heutigen Solin bei
Split - in Dalamtien nach Rom überführt in die dafür am Baptisterium des
Laterans, San
Giovanni in Fonte, errichtete und Venantius geweihte Kapellle; ob dieser
Venantius mit dem aus Camerino identisch ist, ist fraglich, es sind wohl die
Reliquien von Venantius
von Salona. In Fabriano wurde Venantius die um 1047 erbaute Kathedrale geweiht.
Attribute: Kette, Fahne, Rüstung
Patron von Camerino
Stadlers
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Autor: Joachim
Schäfer - zuletzt aktualisiert am 26.02.2024
Quellen:
• Vera Schauber, Hanns Michael Schindler: Heilige und Patrone im Jahreslauf. Pattloch, München 2001
• Lexikon für Theologie und Kirche, begr. von Michael Buchberger. Hrsg. von
Walter Kasper, 3., völlig neu bearb. Aufl., Bd. 10. Herder, Freiburg im
Breisgau 2001
korrekt zitieren: Joachim Schäfer: Artikel Venantius von Camerino, aus dem Ökumenischen Heiligenlexikon - https://www.heiligenlexikon.de/BiographienV/Venantius_von_Camerino.html, abgerufen am 26. 9. 2025
Die Deutsche Nationalbibliothek verzeichnet das Ökumenische
Heiligenlexikon in der Deutschen Nationalbibliografie; detaillierte
bibliografische Daten sind im Internet über https://d-nb.info/1175439177 und https://d-nb.info/969828497 abrufbar.
SOURCE : https://www.heiligenlexikon.de/BiographienV/Venantius_von_Camerino.html
Saint Venant de Camerino : http://orthodoxievco.net/ecrits/vies/synaxair/mai/venant.pdf