jeudi 8 décembre 2016

Saint ROMARIC de REMIREMONT, abbé et fondateur

Saint Romaric : statue en pierre, XVIIe siècleMusée Charles de BruyèresRemiremont


Saint Romaric

Fondateur de Remiremont (+ 653)

Romary ou Remiré. 

Père de famille, ancien courtisan du roi d'Austrasie, Théodebert, il était "leude" de la cour de Metz, ce qui signifie qu'il avait un lien personnel de servitude avec cette cour. Il vit ses biens confisqués par les partisans de la cruelle reine Brunehaut. 

Lorsque les affaires changèrent de face, et revenu en grâce à la cour, il resta convaincu de l'instabilité des choses humaines et fut converti à la vie monastique par saint Aimé, disciple de saint Colomban, venu de Grenoble. 

Devenu moine à Luxeuil, dans les Vosges, il fonda avec lui à Saint-Mont un monastère double (moines au bas de la montagne, religieuses au sommet, monastère fondé par deux de ses filles.) qui s'appellera 'Romarici Mons' qui deviendra l'actuel Remiremont. C'est là qu'il mourra en 653. 

Voir aussi sur le site internet du diocèse de Saint-Dié, le début de l'évangélisation du pays de Remiremont:

"Amé ou Aimé naît à Grenoble vers 570. Adolescent, il entre à l’abbaye de Saint-Maurice d’Agaune (Suisse). Il y vit pendant trente ans en moine exemplaire, puis se retire comme ermite dans une grotte. Saint Eustase le décide à l’accompagner à Luxeuil.

D’une mission prêchée à Metz, il ramène Romaric. Vers 620, Amé et Romaric gagnent le Mont Habend (futur Saint Mont). Sous la règle de Saint Colomban, ils y fondent deux monastères de moines et de moniales. 'La louange perpétuelle' est assurée par sept chœurs de religieuses. Amé en est le premier abbé.

Il meurt le 13 septembre 629. Romaric, devenu prêtre, lui succède. Il s’éteint à son tour le dimanche 8 décembre 653. Adelphe devient le 3e abbé. C’est le début de l’évangélisation du pays de Remiremont. Le 13 novembre 1049, le pape lorrain Saint Léon IX canonise les 'Corps Saints' par la translation de leurs reliques."

Au mont Hebend dans les Vosges, en 653, saint Romary, abbé. Proche du roi d’Austrasie Théodebert II, il se retira, après l’assassinat de celui-ci, au monastère de Luxeuil, puis il fonda un autre monastère sur son domaine, dont il fut le second abbé, après saint Amé.

Martyrologe romain

Dieu ami des humbles
tu as appelé les saints Amé, Romaric et Adelphe
à mener une vie fraternelle
dans la prière et le partage ;
Fais-nous la grâce de vivre comme eux
attentifs les uns aux autres,
à l’écoute de l’Esprit que tu nous a donné.

SOURCE : http://nominis.cef.fr/contenus/saint/245/Saint-Romaric.html

Saint Romaric, abbé

Diocèse de St Dié (et diocèse de Nancy et de Toul avant 1955).

Romaric, dit aussi Romary ou Remiré.

Père de famille, ancien courtisan du roi d’Austrasie, Théodebert, il était leuque (tribu celte de la région de Toul) mais demeurait à la cour d’Austrasie, ce qui signifie qu’il avait un lien personnel de servitude avec cette cour. Il vit d’ailleurs ses biens confisqués par les partisans de la reine Brunehilde.

Lorsque les affaires changèrent de face, et revenu en grâce à la cour, il resta convaincu de l’instabilité des choses humaines et fut converti à la vie monastique par saint Amé, disciple de saint Colomban, venu de Grenoble.

Devenu moine à Luxeuil, dans les Vosges, il fonda avec lui à Saint-Mont un monastère double (moines au bas de la montagne, religieuses au sommet, monastère fondé par deux de ses filles) qui s’appellera Romarici Mons et deviendra l’actuelle Remiremont. C’est là qu’il mourra en 653.

Le 13 novembre 1049, le pape lorrain Saint Léon IX canonise les "Corps Saints" de St Amé, St Romaric et St Adelphe, leur successeur par la translation de leurs reliques.

die 10 decembris

SANCTI ROMARICI

Abbatis

In Diœcesi Nanceiensi et Tullensi

(ante CR 1955 : duplex)

Ant. ad Introitum. Ps. 54, 8 et 10.

Ecce elongávi fúgiens, et mansi in solitúdine : quóniam vidi iniquitátem et contradictiónem in civitáte.

Ps. ibid., 2-3.

Exáudi, Deus, oratiónem meam, et ne despéxeris deprecatiónem meam : inténde mihi, et exáudi me

V/. Glória Patri.

Oratio.

Omnípotens sempitérne Deus, qui beátum Romarícum aulæ terrénæ subdúctum perículis, ad cæléstis aulæ consuetúdinem mirabíliter traduxísti : da, quǽsumus ; ut cuius gaudémus méritis, eiúsdem et précibus adiuvémur, et formémur exémplis. Per Dóminum.

Com. Octavæ Immaculatæ Conceptionis, Octavæ S. NicolaiFeriæ, ac S. Melchiadis Papæ et Mart.

Léctio Epístolæ beáti Ioánnis Apóstoli

1 Ioann. 2, 15-17.

Filíoli : Nolíte dilígere mundum neque ea quæ in mundo sunt. Si quis díligit mundum, non est cáritas Patris in eo : quóniam omne quod est in mundo, concupiscéntia carnis est, et concupiscéntia oculórum, et supérbia vitæ ; quæ non est ex Patre, sed ex mundo est. Et mundus transit et concupiscéntia eius ; qui autem facit voluntátem Dei, manet in ætérnum.

Graduale. Ier. 51, 6.

Fúgite de médio Babylónis, et salvet unusquísque ánimam suam.

V/. Apoc. 18, 4. Exíte de illa, pópule meus, ne partícipes sitis delictórum eius.

Allelúia, allelúia. V/. Thren. 3, 27. [1] Thren. : Lamentations de Jérémie le Prophète.] Bonum est viro cum portáverit iugum Dómini ab adolescéntia sua. Allelúia.

In Missis votivis post Septuagesimam, ommissis Allelúia et versu sequenti, dicitur

Tractus. Ps. 14, 1-2

Dómine, quis habitábit in tabernáculo tuo ? aut quis requiéscet in monte sancto tuo ?

V/. Qui ingréditur sine mácula, et operátur iustítiam.

V/. Ibid., 5. Qui facit hæc, non movébitur in æternum.

Tempore paschali omittitur graduale, et eius loco dicitur :

Allelúia, allelúia. V/. Thren. 3, 27 Bonum est viro cum portáverit iugum Dómini ab adolescéntia sua

Allelúia. V/. Ps. 132, 1. Ecce quam bonum et quam iucúndum habitáre fratres in unum. Allelúia

+ Sequéntia sancti Evangélii secúndum Lucam

Luc. 12, 32-34.

In illo témpore : Dixit Iesus discípulis suis : Nolíte timére, pusíllus grex, quia complácuit Patri vestro dare vobis regnum. Véndite quæ possidétis, et date eleemósynam. Fácite vobis sácculos, qui non veteráscunt, thesáurum non deficiéntem in cælis : quo fur non apprópiat, neque tínea corrúmpit. Ubi enim thesáurus vester est, ibi et cor vestrum erit.

Ant. ad Offertorium. Ion. 2, 10.

In voce laudis immolábo tibi : quæcúmque vovi, reddam tibi.

Secreta

Deus, qui in sanctis hábitas et pia corda non déseris : súscipe propítius múnera nostra ; et per intercessiónem beáti Romaríci, Con-fessóris tui, líbera nos a terrénis desidériis et cupiditáte carnáli : ut nullo in nobis regnánte peccáto, tibi soli Dómino líberis méntibus servíre valeámus. Per Dóminum nostrum

Com. duarum Odavarum, Feriæ, ac S, Melchiadis.

Præfatio Immaculatæ Conceptionis, ratione Octavæ.

Ant. ad Communionem. Ps. 15, 11.

Notas mihi fecísti vias vitæ ; adimplébis me lætítia cum vultu tuo, Dómine

Postcommunio

Per huius virtútem sacraménti, tríbue nobis, Dómine, beáti Romaríci exémplo, in sémita mandatórum tuórum iúgiter ambuláre : ut opus bonum quod cœpísti in nobis, ipse perfícías usque in diem Christi Iesu : Qui tecum vivit.

Com. duarum Odavarum, Feriæ, ac S, Melchiadis.

In Diœcesi Sancti Deodati

III classis (ante CR 1960 : duplex maius)

Missa ut supra.

SAINT ROMARIC

Abbé

Dans le Diocèse de Nancy et de Toul

(avant 1955 : double)

Introït

Voici que je me suis éloigné en fuyant, et j’ai demeuré au désert : car j’ai vu l’iniquité et la contradiction dans la ville.

Exaucez, ô Dieu, ma prière, et ne méprisez pas ma supplication : Écoutez-moi, et exaucez-moi.

Collecte

Dieu éternel et tout-puissant, vous qui avez conduit admirablement vers les coutumes de la cour céleste le bienheureux Romaric qui avait fui les périls de la cour terrestre : donnez-nous, nous vous en prions, puisque nous nous réjouissons de ses mérites, d’être soutenus par ses prières et formés par ses exemples.

Mémoire de l’Octave de l’Immaculée Conception, de l’Octave de St Nicolas, de la Férie d’Avent, et de St Melchiade Pape et Mart.

Lecture de l’Épitre de saint Jean Apôtre.

Mes petits Enfants : N’aimez pas le monde, ni les choses qui sont dans le monde. Si quelqu’un aime le monde, l’amour du Père n’est point en lui, car tout ce qui est dans le monde est concupiscence de la chair, et concupiscence des yeux, et orgueil de la vie ; et cela ne vient pas du Père, mais du monde. Or le monde passe, et sa concupiscence avec lui ; mais celui qui fait la volonté de Dieu demeure éternellement.

Graduel

Fuyez du milieu de Babylone, et que chacun sauve sa vie.

V/. Sortez du milieu d’elle, mon peuple, afin de ne point participer à ses péchés.

Allelúia, allelúia. V/. Il est bon à l’homme de porter le joug du Seigneur dès sa jeunesse. Alléluia.

Aux Messes votives après la Septuagésime, on omet l’Alléluia et son verset et on dit

Trait

Seigneur, qui habitera dans votre tabernacle ? ou qui reposera sur votre montagne sainte ?

V/. Celui qui vit sans tache, et qui pratique la justice

V/. Celui qui se conduit ainsi ne sera jamais ébranlé.

Pendant le temps pascal, on omet le graduel et à sa place on dit :

Allelúia, allelúia. V/. Il est bon à l’homme de porter le joug du Seigneur dès sa jeunesse.

Allelúia. V/. Ah ! qu’il est bon et agréable pour des frères d’habiter ensemble ! Alléluia !

Suite du Saint Evangile selon saint Luc.

En ce temps-là, Jésus dit à ses disciples : Ne craignez point petit troupeau ; car il a plu à votre Père de vous donner le royaume. Vendez ce que vous possédez et donnez-le en aumônes ; faites-vous des bourses qui ne s’usent point, un trésor inépuisable dans les deux, dont le voleur n’approche pas et que le ver ne détruit pas. Car où est votre trésor, là sera aussi votre cœur.

Offertoire

Je vous offrirai des sacrifices avec des cris de louanges ; tous les voeux que je vous ai faits, je les rendrai.

Secrète

O Dieu, qui habitez dans les Saints et n’abandonnez pas les cœurs pieux, recevez favorablement nos offrandes ; et par l’intercession du bienheureux Romaric, votre Confesseur, libérez-nous des souhaits terrestres et du désir de la chair : pour que, aucun péché ne nous dominant, nous puissions vous servir d’un esprit livre, vous le seul Dieu.

Mémoire des deux Octaves, de la Férie et de St Melchiade.

Préface de l’Immaculée Conception, en raison de l’Octave.

Communion

Vous m’avez fait connaître les voies de la vie ; Vous me comblerez de joie par votre visage, Seigneur.

Postcommunion

Par la vertu de ce sacrement, accordez-nous, Seigneur, à l’exemple du bienheureux Romaric, de marchez ensembles sur les chemins de vos commandements : ainsi vous accomplirez vous-même la bonne œuvre que vous avez commencée en nous, jusqu’au jour du Christ Jésus.

Mémoire des deux Octaves, de la Férie et de St Melchiade.

Dans le Diocèse de St Dié

IIIème classe (avant 1960 : double majeur)

Messe comme au diocèse de Nancy, Mémoires de la Férie et de St Melchiade seulement, préface de l’Avent. (avant 1955 : Mémoires de l’octave de l’Imm. Conc, de la Férie et de St Melchiade).

SOURCE : http://www.introibo.fr/Saint-Romaric-abbe#nh1

Saint Romaric of Remiremont

Also known as

Romaricus

Memorial

8 December

Profile

Merovingian noble, Lord of Austrasia, and part of the court of King Clotaire II. Married laymanConverted by Saint AmatusMonk at Luxeuil Abbey in Burgundy (in modern France). Founded the convent and monastery of Habendum at Remiremont (Romarici mons) and served as prior with Amatus as abbot. Romaricus became abbot in 623, a position he held 30 years. His two daughters, Adfalduid and Gegoberga, a grandson and a granddaughter all joined the houses under his leadership. Friend of Saint Arnulf of Metz. He died while on a mission to the Frankish court to petition for Dagobert to receive the crown.

Died

653 of natural causes

relics enshrined at the altar of Remiremont in 1051

church and relics destroyed in the French Revolution

Canonized

1051 by Pope Leo IX

Additional Information

Book of Saints, by the Monks of Ramsgate

Lives of the Saints, by Father Alban Butler

Lives of the Saints, by Father Francis Xavier Weninger

books

Our Sunday Visitor’s Encyclopedia of Saints

other sites in english

Catholic Online

sitios en español

Martirologio Romano2001 edición

fonti in italiano

Santi e Beati

websites in nederlandse

Heiligen 3s

nettsteder i norsk

Den katolske kirke

MLA Citation

“Saint Romaric of Remiremont“. CatholicSaints.Info. 20 December 2023. Web. 8 December 2025. <https://catholicsaints.info/saint-romaric/>

SOURCE : https://catholicsaints.info/saint-romaric/

Book of Saints – Romaric

Article

(SaintAbbot (December 8) (7th century) A Saint of the Royal Blood of the Merovingians who, forsaking the Court, retired to the monastery of Saint Columbanus at Luxeuil, of which later he was appointed Abbot. He was zealous for Religious observance of the Rule among his monks. He is also said to have founded seven convents of nuns, close the one to the other, with the intent that each in turn should chant the Divine Praises, so that, neither by day nor by night, should their Psalmody be interrupted.

MLA Citation

Monks of Ramsgate. “Romaric”. Book of Saints1921. CatholicSaints.Info. 8 December 2016. Web. 8 December 2025. <https://catholicsaints.info/book-of-saints-romaric/>

SOURCE : https://catholicsaints.info/book-of-saints-romaric/

St. Romaric

Feastday: December 8

Death: 653

In the account of St Amatus of Remiremont it is related how he brought about the conversion to God of a Merovingian nobleman named Romaric, who became a monk at Luxeuil; and how they afterwards went together to the estate of Romaric at Habendum in the Vosges, and established the monastery which was later known as Remiremont (Romarici Mons). The father of Romaric had lost his life and his lands at the hands of Queen Brunehilda, and his young son became a homeless wanderer; but at the time of his meeting St Amatus, Romaric was a person of distinction at the court of Clotaire II, with considerable property and a number of serfs. These he enfranchised, and it is said that when he was tonsured at Luxeuil several of these newly freed men presented themselves to the abbot for the same purpose. Remiremont was founded in 620 and St Amatus was its first abbot, but his duties soon devolved upon St Romaric, who at the time of his death had governed for thirty years. Among the early recruits was the friend of Romaric, St Arnulfus of Metz, who about 629 came to end his days in a nearby hermitage. Shortly before his death St Romaric was disturbed by the news that Grimoald, the son of another old friend, Bd Pepin of Landen, was plotting to exclude the young prince Dagobert from the Austrasian throne. The aged abbot made his way to Metz, where he remonstrated with Grimoald and warned the nobles who supported him. They heard him quietly, treated him with courtesy, and sent him back to his monastery. Three days later St Romaric died.

SOURCE : https://www.catholic.org/saints/saint.php?saint_id=760

St. Romaric, Abbot

RENOUNCING the court of Clotaire II. in which he enjoyed the highest honours and dignities, he sold great part of his estates for the benefit of the poor; and, with the residue, founded two monasteries, one for men the other for women, at the foot of Mount Vosge, now in Lorrain. He took the monastic habit at Luxeu, and procured St. Amatus, a monk of that house, to be appointed first abbot at Remiremont, which was the name of the monastery which he had built. He spent several years under his direction in the same house, to which he removed. Upon the death of St. Amatus he was compelled to take upon him the government of that abbey. The world, from which he fled, he viewed at a distance with a pious dread, and in his sanctuary enjoyed that peace which heaven alone can give. The example of his life, and the severity which he used towards himself, were alone a censure of the slothful. Charity, sweetness, and humility formed the character of his virtue. Having made it his chief study, during the twenty-six years of his abbacy, to learn to die, he joyfully received the last summons, and departed from this life to a better in 653. His name is inserted in the Gallican and Roman Martyrologies. See his life written by a disciple, and Bulteau.

Rev. Alban Butler (1711–73).  Volume XII: December. The Lives of the Saints.  1866.

SOURCE : http://www.bartleby.com/210/12/082.html

Weninger’s Lives of the Saints – Saint Romaric, Abbot

Article

Saint Romaric was of high lineage. His father was one of the most renowned princes at the court of King Theodebert, and served his master faithfully in the war in which the latter was engaged against his own brother, Theodoric, King of Burgundy. As, however, this war terminated fatally for Theodebert, the young Romaric lost not only his own father, but also his estates. Childebert, King of Austrasia, took pity on him and received him at his court, until later, when by the will of God, he came again into the possession of his estates. He dwelt also for a time at the court of Clothaire II and of his son, Dagobert. His conduct, during the manifold changes of his life, was always that of a Christian, and he was never seen despondent in dark days, nor haughty in prosperity. Following the advice of the King, he married a pious Countess, who bore him three daughters, of whom the eldest married, but the other two consecrated their virginity to the Lord.

While he was at Metz, the holy bishop, Amatus, came to that city, and excited a great commotion among the people, by his apostolic sermons. He dwelt at the house of Romaric, who entertained him with great kindness and hospitality. The gold and silver dishes and other luxuries of the table gave to Amatus an opportunity to speak of the vanity of all temporal honors, happiness and pleasures, and of the bliss of those who for Christ’s sake, leave the world and all its deceitful joys. In conclusion, he added the words of Christ: “If you desire to be perfect, sell all you have and give it to the poor, and you shall possess a treasure in heaven.” Romaric, touched by the grace of God, determined immediately to leave the world, and serve the Lord in a cloister. Not content with this, he persuaded his two unmarried daughters and several of his acquaintances and relatives to choose the same life. Hence, with the consent of his spouse, he took the religious habit, with thirty others of his own station, and led a most holy life. After having thus passed several years most piously, he felt an intense desire to found new monasteries and to fill them with religious, that the Lord might be the more praised and glorified. With the permission of his Superior, he went, accompanied by Saint Amatus, to the Vosges mountains, between Lorraine and Alsace. On the summit of a mountain stood a castle, which had formerly been a celebrated idolatrous temple. This castle he turned into a monastery, and built, at the foot of the mountain, seven convents for women. All these convents were soon occupied by fervent handmaids of the Lord; and it was made a rule, that as soon as a signal was given from the castle, the choir should assemble in each of the seven convents, in order that God might be praised from all at the same time. This mountain was therefore called the holy mountain, which name it still bears. Saint Amatus administered the functions of a priest, and at his death, Romaric was ordained to succeed him. He was very solicitous in visiting all the convents, and guided their occupants in the path of perfection. After many years, enfeebled by labors and penances, he was seized by a severe fever, which chained him to his bed. His spiritual children were much distressed at the thought of losing so loving a father, but he comforted them, and gave them many wholesome instructions. At last, having received the holy Sacraments, his soul went to heaven, on a Sunday, in the year 653. His holy body was buried amid great solemnities, and God glorified his shrine with many miracles.

Practical Considerations

Not to despond in dark days, and not to be haughty in good fortune, requires great virtue. This virtue Saint Romaric possessed, and this alone speaks sufficiently in his praise. Do you possess this virtue? Ah! perhaps just the contrary; for I see that in adversity you are feeble-hearted, sad and troubled. When, however, all goes well with you, when you believe you are raised above others, you are haughty; you despise others and even think no more of the Lord. Correct in future this two-fold wrong. Should God send you suffering, whatever it may be, despond not. The same God who sends it to you will also give you grace and strength to bear it, if you humbly ask for it. He has also the power to take it from you again and He will do so, should it be for the welfare of your soul. Hence, do not despond. Hope in God. And if the Almighty sends you temporal honors and well-being, do not, on that account, feel elevated, and despise not those who are below you. For, tell me: “What hast thou that you hast not received?” – from God – “And if you hast received, why dost you glory as if thou hadst not received it?” (1 Corinthians 4) The same God who raised you above others, or blessed you more than others with temporal gifts, can also again lower you, and bless and raise others. Therefore do not sin against Him. “The Lord makes poor and makes rich, he humbles and he exalts.” (1 Kings 2) “It is an easy thing for the Lord,” says the Wise Man, “to make a poor man rich.” “He has dethroned the mighty and raised the humble,” says the divine Mother. Christ Himself said, that those who exalt themselves, shall be humbled and those that humble themselves shall be exalted. (Luke 14)

MLA Citation

Father Francis Xavier Weninger, DD, SJ. “Saint Romaric, Abbot”. Lives of the Saints1876. CatholicSaints.Info. 3 June 2018. Web. 8 December 2025. <https://catholicsaints.info/weningers-lives-of-the-saints-saint-romaric-abbot/>

SOURCE : https://catholicsaints.info/weningers-lives-of-the-saints-saint-romaric-abbot/

San Romarico Abate ven. a Remiremont

8 dicembre

VI-VII sec.

Nella festa dell’Immacolata Concezione si ricorda anche il fondatore dell’abbazia benedettina francese di Remiremont, sui Vosgi.

Martirologio Romano: Sui monti Vosgi nell’antica Burgundia in Francia, san Romaríco, abate, che, consigliere del re Teudeberto, si ritirò nel monastero di Luxeuil e costruì poi su un suo fondo un cenobio, di cui fu egli stesso superiore. 

SOURCE : http://www.santiebeati.it/dettaglio/91901

Voir aussi : http://orthodoxievco.net/ecrits/vies/synaxair/decembre/romaric.pdf

Den hellige Romarik av Remiremont (~570-653)

Minnedag:

8. desember

Den hellige Romarik (fr: Remiré, Romary; lat: Romaricus) ble født rundt 570 i Frankrike. Han var i slekt med det merovingiske frankiske kongehuset, men det hindret ikke den beryktede dronning Brynhilda i å gi ordre til hans fars død. Slektens eiendom ble konfiskert, og Romarik ble tvunget til å forlate fjellkjeden Vogesene (Les Vosges) i bispedømmet Strasbourg., og i flere år vandret han hjemløs rundt. Men han var en modig og ressursrik mann, så han arbeidet seg opp igjen. Han var på et tidspunkt gift og fikk tre døtre. På slutten av 500-tallet var han tjenestemann ved hoffet hos frankerkongene Theodebert II (596-612) og Klotar II (613-28) av Austrasia. Han samlet seg en formue og ble eier av et stort antall livegne.

Men omkring år 600 møtte han en hellig mann ved navn Amatus, som omvendte ham til en fast tro på og hengivenhet til Kristus. Han bestemte seg for et fullstendig annerledes liv og trådte inn i benediktinerklosteret Luxeuil ved Belfort, som var grunnlagt rundt 590 av den hellige irske apostelen Kolumban den yngre. Der avla han løftene som benediktinermunk (Ordo Sancti Benedicti – OSB). Da han mottok tonsuren i Luxeuil, friga han alle sine livegne. Men flere av dem elsket ham så høyt at de meldte seg for abbeden og fulgte ham inn i klosteret.

Kong Klotar II, som satte Romarik svært høyt og kalte ham tilbake som rådgiver, ga ham i år 620 et land i Vogesene i Alsace som tidligere hadde tilhørt familien. Her i Habendum ved elva Mosel grunnla han først et nonnekloster, noe som var uvanlig på denne tiden, men han utvidet det snart til et dobbeltkloster. To av hans døtre ønsket å bli nonner, og de trådte inn i farens kloster. Senere trådte to barnebarn også inn i klosteret, en munk og en nonne. Romarik ledet klosteret sammen med Amatus, som helt fra begynnelsen hadde stått trofast ved hans side og ble den første abbeden.

Amatus trakk seg snart tilbake som eremitt i en celle ved klosterkirken, og han kom til klosteret bare på søndager og festdager for å utlegge skriften og gi råd. Det var Romarik som hadde den daglige ledelsen, og etter Amatus' død rundt 630 ledet han klosteret alene som abbed i 25 år. Størrelsen på klosteret (det skal ha vært 600 nonner i tillegg til alle munkene) gjorde det mulig med en korbønn som foregikk kontinuerlig hele døgnet, laus perennis («evig pris») ble utført vekselvis av syv kor.

Klosteret ble senere kalt Remiremont (Romarici Mons) etter Romarik, og det utøvde sterk innflytelse på utviklingen av klostervesenet og brakte frem utallige store personligheter. Blant de første rekruttene var den hellige Arnulf av Metz, en venn av Romarik, som rundt 629 gikk av som biskop og kom til Remiremont for å ende sine dager i en eneboerhytte i nærheten. Kort før sin død ble Romarik uroet av nyhetene om at Grimoald, sønn av en annen gammel venn, den salige Pipin av Landen, intrigerte for å avsette den unge prins Dagobert fra tronen i Austrasia. Den syke og aldrende abbeden bega seg til Metz, hvor han protesterte overfor Grimoald og advarte adelsmennene som støttet ham. De hørte på ham i taushet, behandlet ham høflig og sendte ham tilbake til sitt kloster.

Tre dager senere, den 8. desember 653 (655?), døde abbed Romarik i sitt kloster. Dagobert ble sendt i sikkerhet til Irland, men fikk igjen sin trone rundt tyve år senere. I 1051 skrinla den hellige pave Leo IX relikviene til grunnleggeren av Remiremont, noe som tilsvarer en helligkåring. Hans minnedag er 8. desember og hans navn står i Martyrologium Romanum. Den nåværende byen Remiremont ligger på det stedet hvor nonneklosteret ble flyttet til på begynnelsen av 900-tallet. Munkeklosteret fortsatte på høyden ovenfor helt frem til Den franske revolusjon.

Kilder: Attwater/John, Attwater/Cumming, Bentley, Butler, Butler (XII), Benedictines, Bunson, Schauber/Schindler, Gorys, CSO, Patron Saints SQPN, Infocatho, Heiligenlexikon - Kompilasjon og oversettelse: p. Per Einar Odden - Sist oppdatert: 2005-07-17 22:46

SOURCE : https://www.katolsk.no/biografier/historisk/romarik

Romaricus van Remiremont osb, Frankrijk; abt; † 653.

Feest 8 december.

Hij moet rond 570 geboren zijn en stamde uit het Merovingische koningshuis. Zijn jonge jaren bracht hij door aan het hof van koning Chlotarius II te Metz. Door Sint Amatus († 630; feest 13 september) werd hij tot het christendom bekeerd. Hij kon beschikken over grote sommen geld; veel daarvan gaf hij weg aan de armen. Ondanks de pracht en praal van zijn omgeving leidde hij een sober leven. Bisschop Arnulfus van Metz († 641; feest 18 juli) probeerde hem over te halen tot een soort gemeenschapsleven. Maar het was zijn geestelijke vader Amatus, die hem ertoe bracht als monnik toe te treden tot de kloostergemeenschap van Luxeuil. Deze was honderd jaar tevoren door Columbanus († 615; feest 23 november) gesticht en Amatus behoorde daar zelf ook toe.

Op zijn eigen landgoed 'Habendum', gelegen in de Vogezen aan de samenloop van de Moselette en de Moezel, stichtte hij een vrouwenkloostergemeenschap met de strenge regel van Columbanus. Amatus droeg zorg voor de geestelijke leiding van de vrouwen. Maar door de grote toeloop kon hij het werk niet meer aan. Er werd een mannenklooster naast gesticht, dat op zijn beurt leefde volgens de regel van Columbanus. Amatus werd er de eerste abt. Na diens dood volgde Romarik zelf hem op. Bisschop Arnulfus trok er zich terug om er zijn levensavond in de stilte van het gebed te kunnen doorbrengen.

Zeven koren zorgden ervoor, dat er onafgebroken Gods lof gezongen werd.

Vanuit zijn klooster ijverde Romaricus ook voor de kerstening van de Vogezen. Bovendien liet hij cellen bouwen rond het klooster, die als toevluchtsoord dienst deden voor leprozen. Hij was zo begaan met het lot van misdeelden en hulpbehoevenden, dat hem allerlei wondermacht werd toegeschreven.

Na zijn dood op zondag 8 december van het jaar 653 zou zijn klooster naar hem worden genoemd: Remiremont (= 'Romarici Mons' = 'Romariksberg').

Zijn relieken werden in 1051 verheven tot de eer der altaren: d.w.z. dat ze op het altaar werden geplaatst zodat ze door het volk konden worden vereerd. Dat was tot 993 de gebruikelijke manier om iemand heilig te verklaren.

Bronnen

[000»Arnulfus-Metz:14; 101a; 111; 122; 143; 293p:237; 307p:95; 500; Dries van den Akker s.j./2007.11.24]

© A. van den Akker s.j. / A.W. Gerritsen

SOURCE : https://heiligen-3s.nl/heiligen/12/08/12-08-0653-romaricus.php

Voir aussi : http://orthodoxievco.net/ecrits/vies/synaxair/decembre/romaric.pdf