jeudi 22 décembre 2011

Premier mystère joyeux : L'ANNONCIATION



Annuntiatio

26 Au sixième mois, l'ange Gabriel fut envoyé par Dieu dans une ville de Galilée appelée Nazareth,


27 vers une vierge qui était fiancée à un homme de la maison de David, nommé Joseph; et le nom de la vierge était Marie.


28 Etant entré où elle était, il lui dit : " Salut, pleine de grâce ! Le Seigneur est avec vous; [vous êtes bénie entre les femmes]. "


29 Mais à cette parole elle fut fort troublée, et elle se demandait ce que pouvait être cette salutation.


30 L'ange lui dit : " Ne craignez point, Marie, car vous avez trouvé grâce devant Dieu.


31 Voici que vous concevrez, et vous enfanterez un fils, et vous lui donnerez le nom de Jésus.


32 Il sera grand et sera appelé fils du Très-Haut ; le Seigneur Dieu lui donnera le trône de David son père ;


33 il régnera éternellement sur la maison de Jacob, et son règne n'aura point de fin. "


34 Marie dit à l'ange : " Comment cela sera-t-il, puisque je ne connais point l'homme? "


35 L'ange lui répondit : " L'Esprit-Saint viendra sur vous, et la vertu du Très-Haut vous couvrira de son ombre. C'est pourquoi l'être saint qui naîtra sera appelé Fils de Dieu.


36 Et voici qu'Elisabeth, votre parente, a conçu, elle aussi, un fils dans sa vieillesse, et ce mois-ci est le sixième pour elle que l'on appelait stérile,


37 car rien ne sera impossible pour Dieu. "


38 Marie dit alors : " Voici la servante du Seigneur : qu'il me soit fait selon votre parole ! " Et l'ange la quitta.

LUC, I : 26-38

Gabriél

26.     Au sixième mois, le messager Gabriél est envoyé par Elohîms dans une ville de Galil nommée Nasèrèt,

27.     vers une nubile fiancée à un homme. Son nom: Iosseph, de la maison de David. Nom de la nubile: Miriâm.

28.     Le messager entre près d’elle et lui dit: « Shalôm, toi qui as reçu la paix ! IHVH-Adonaï est avec toi ! »

29.     Elle, à cette parole, s’émeut fort et réfléchit: cette salutation, que peut-elle être ?

30.     Le messager lui dit: « Ne frémis pas, Miriâm ! Oui, tu as trouvé chérissement auprès d’Elohîms.

31.     Voici, tu concevras dans ta matrice et enfanteras un fils.

32.     Tu crieras son nom: Iéshoua‘. Il sera grand et sera appelé Bèn ‘Éliôn ­ fils du Suprême. IHVH-Adonaï Elohîms lui donnera le trône de David, son père.

33.     Il régnera sur la maison de Ia‘acob en pérennité, sans fin à son royaume. »

34.     Miriâm dit au messager: « Comment cela peut-il être,puisque aucun homme ne m’a pénétrée ? »

35.     Le messager répond et lui dit: « Le souffle sacré viendra sur toi, la puissance du Suprême t’obombrera.

Ainsi, celui qui naîtra de toi, sacré, sera appelé Bèn Elohîms.

36.     Voici, Èlishèba‘, ta parente, elle aussi a conçu un fils dans son vieil âge. C’est le sixième mois pour elle, appelée stérile.

37.     Aucune parole n’est impossible à Elohîms. »

38.     Miriâm dit: « Voici la servante de IHVH-Adonaï. Qu’il en soit pour moi selon ta parole. »

Le messager s’en va loin d’elle.

Annonce de Loucas / Évangile de Luc, version Chouraqui.


Annonciation du Seigneur

La scène nous est bien connue. Dieu propose et attend une réponse. Cette belle fête célèbre en Marie l’alliance de l’œuvre toute-puissante de Dieu et de la liberté humaine. Elle annonce l’aurore du Salut puisque celui qui prend chair ce jour dans le sein de la Vierge sera celui qui sur la Croix consommera le don total qu’il fait de lui à son Père pour racheter tous ses frères en humanité. La Vierge Marie y reçoit le titre inouï de « Mère de Dieu ». Faite de silence et de pudeur, cette célébration, à neuf mois de la bruyante fête de Noël, nous fait entrer dans le mystère de l’Incarnation d’une façon plus propice à en goûter la beauté et la profondeur.


SOURCE : http://www.paroisse-saint-aygulf.fr/index.php/prieres-et-liturgie/saints-par-mois/icalrepeat.detail/2015/03/25/5725/-/annonciation-du-seigneur

The Feast of the Annunciation

The Feast of the Annunciation of the Blessed Virgin Mary (25 March), also called in old calendars: FESTUM INCARNATIONIS, INITIUM REDEMPTIONIS CONCEPTIO CHRISTI, ANNUNTIATIO CHRISTI, ANNUNTIATIO DOMINICA. In the Orient, where the part which Mary took in the Redemption is celebrated by a special feast, 26 December, the Annunciation is a feast of Christ; in the Latin Church, it is a feast of Mary. It probably originated shortly before or after the council of Ephesus (c. 431). At the time of the Synod of Laodicea (372) it was not known; St. Proclus, Bishop of Constantinople (d. 446), however, seems to mention it in one of his homilies. He says, that the feast of the coming of Our Lord and Saviour, when He vested Himself with the nature of man (quo hominum genus indutus), was celebrated during the entire fifth century. This homily, however, may not be genuine, or the words may be understood of the feast of Christmas.

In the Latin Church this feast is first mentioned in the Sacramentarium of Pope Gelasius (d. 496), which we possess in a manuscript of the seventh century; it is also contained in the Sacramentarium of St. Gregory (d. 604), one manuscript of which dates back to the eighth century. Since these sacramentaries contain additions posterior to the time of Gelasius and Gregory, Duchesne (Origines du culte chrétien, 118, 261) ascribes the origin of this feast in Rome to the seventh century; Probst, however, (Sacramentarien, 264) thinks that it really belongs to the time of Pope Gelasius. The tenth Synod of Toledo (656), and Trullan Synod (692) speak of this feast as one universally celebrated in the Catholic Church.

All Christian antiquity (against all astronomical possibility) recognized the 25th of March as the actual day of Our Lord's death. The opinion that the Incarnation also took place on that date is found in the pseudo-Cyprianic work "De Pascha Computus", c. 240. It argues that the coming of Our Lord and His death must have coincided with the creation and fall of Adam. And since the world was created in spring, the Saviour was also conceived and died shortly after the equinox of spring. Similar fanciful calculations are found in the early and later Middle Ages, and to them, no doubt, the dates of the feast of the Annunciation and of Christmas owe their origin. Consequently the ancient martyrologies assign to the 25th of March the creation of Adam and the crucifixion of Our Lord; also, the fall of Lucifer, the passing of Israel through the Red Sea and the immolation of Isaac. (Thruston, Christmas and the Christian Calendar, Amer. Eccl. Rev., XIX, 568.) The original date of this feast was the 25th of March. Although in olden times most of the churches kept no feast in Lent, the Greek Church in the Trullan Synod (in 692; can. 52) made an exception in favour of the Annunciation. In Rome, it was always celebrated on the 25th of March. The Spanish Church transferred it to the 18th of December, and when some tried to introduce the Roman observance of it on the 25th of March, the 18th of December was officially confirmed in the whole Spanish Church by the tenth Synod of Toledo (656). This law was abolished when the Roman liturgy was accepted in Spain.

The church of Milan, up to our times, assigns the office of this feast to the last Sunday in Advent. On the 25th of March a Mass is sung in honour of the Annunciation. (Ordo Ambrosianus, 1906; Magistretti, Beroldus, 136.) The schismatic Armenians now celebrate this feast on the 7th of April. Since Epiphany for them is the feast of the birth of Christ, the Armenian Church formerly assigned the Annunciation to 5 January, the vigil of Epiphany. This feast was always a holy day of obligation in the Universal Church. As such it was abrogated first for France and the French dependencies, 9 April, 1802; and for the United States, by the Third Council of Baltimore, in 1884. By a decree of the S.R.C., 23 April, 1895, the rank of the feast was raised from a double of the second class to a double of the first class. If this feast falls within Holy Week or Easter Week, its office is transferred to the Monday after the octave of Easter. In some German churches it was the custom to keep its office the Saturday before Palm Sunday if the 25th of March fell in Holy Week. The Greek Church, when the 25th of March occurs on one of the three last days in Holy Week, transfers the Annunciation to Easter Monday; on all other days, even on Easter Sunday, its office is kept together with the office of the day. Although no octaves are permitted in Lent, the Dioceses of Loreto and of the Province of Venice, the Carmelites, Dominicans, Servites, and Redemptorists, celebrate this feast with an octave.

Sources

Kellner, Heortologie (Freiburg, 1901), 146; Holweck, Fasti Mariani (Herder, 1892), 45; Schrod, in Kirchenlex., VIII, 82.

Holweck, Frederick. "The Feast of the Annunciation." The Catholic Encyclopedia. Vol. 1. New York: Robert Appleton Company, 1907. 4 Apr. 2016 <http://www.newadvent.org/cathen/01542a.htm>.

Transcription. This article was transcribed for New Advent by Nicolette Ormsbee.

Ecclesiastical approbation. Nihil Obstat. March 1, 1907. Remy Lafort, S.T.D., Censor. Imprimatur. +John Cardinal Farley, Archbishop of New York.


SOURCE : http://www.newadvent.org/cathen/01542a.htm