dimanche 31 décembre 2017

Saint MARIUS (MARIO) d'AVENCHES-LAUSANNE, évêque

Saint Marius

Évêque d'Avenches-Lausanne en Suisse ( 596)

ou Maire. 

Il était originaire d'Autun et c'est sous le titre "d'évêque d'Avenches" qui appartenait au royaume de Bourgogne, dans le canton de Vaud, qu'il signa les actes du Concile de Mâcon en 585. Sa ville fut détruite par les invasions barbares et il dut s'établir à Lausanne. On lui doit une "chronique" qui nous éclaire sur les rois francs, goths et bourguignons de son époque. On lui prête d'autres écrits, mais nous n'en avons pas les textes. Il fut un évêque attentif et secourable à toutes les misères d'une époque marquée par tant de dévastations.

À Lausanne en Suisse, l’an 594, saint Marius (Maire), évêque d’Avenches, qui déplaça son siège dans cette ville.
Martyrologe romain


Marius (saint)

 vers 530,   31.12.593. D'une noble famille d'Autun. M. apparaît comme évêque d'Avenches dans les souscriptions au concile de Mâcon en 585. Attesté par les Annales de Flavigny et de Lausanne du Xe s., il est surtout connu par le Cartulaire du Chapitre de Notre-Dame de Lausanne du XIIIe s. Entré dans la cléricature encore enfant, M. devint évêque d'Avenches en 573. Le 24 juin 587, il fonda une église Notre-Dame à Payerne. Les historiens actuels considèrent M. comme le fondateur des églises dédiées à des saints d'Autun dans le diocèse: l'église de Saint-Symphorien d'Avenches, celle de Saint-Saphorin en Lavaux et de Saint-Thyrse à Lausanne. On a également attribué à M., sans preuves décisives, le transfert du siège de l'évêque d'Avenches à Lausanne. M. a rédigé une chronique universelle couvrant les années 455 à 581. Ce texte, qui résulte de la compilation de sources diverses, présente de l'intérêt pour l'étude de la Burgondie et des débuts du monastère de Saint-Maurice d'Agaune. Il est l'un des deux textes à présenter l'éboulement du Tauredunum. M. a donné son nom au prieuré Saint-Maire à Lausanne, à une porte de la ville et au palais épiscopal, actuel siège du gouvernement vaudois.

Bibliographie

– C. Santschi, «La Chronique de l'évêque Marius d'Avenches», in RHV, 1968, 17-34

 HS, I/4, 95-96

– J. Favrod, La Chronique de Marius d'Avenches, 1991 (avec traduction franç.)


Auteur(e): Justin Favrod

St. Marius Aventicus

(Or AVENTICENSIS)
Bishop of Avenches (Switzerland) and chronicler, born about 530 in the present Diocese of Autun; died at Lausanne, 31 December, 594. Of the events of his life little is known. From an inscription on his tomb in the church of St. Thyrsius in Lausanne (published in the "Monumenta Germ. Scriptores", XXIV, 795), we learn that he came of a distinguished, rich and probably Roman family, and at an early age embraced the ecclesiastical state. In 574 he was made Bishop of Avenches, took part in the Council of Mâcon in 585, and shortly afterwards transferred his episcopal see from Avenches, which was rapidly declining, to Lausanne. He is extolled as an ideal bishop; as a skilled goldsmith who made the sacred vessels with his own hands; as a protector and benefactor of the poor; as a man of prayer, and as a scholar full of enthusiasm for serious intellectual studies. In 587 he consecrated St. Mary's church at Payerne, which had been built at his expense and through his efforts. After his death he was venerated in the Diocese of Lausanne as a saint, and his feast was celebrated on 9 or 12 February. The church of St. Thyrsius received at an early date the name of St. Marius. A chronicle of his is still preserved, and purports to be a continuation of the chronicle of Prosper Tiro, or rather of the "Chronicon Imperiale". It extends from 455 to 581, and, although consisting only of dry, annalistic notes, it is valuable for Burgundian and Franconian history, especially for the second half of the sixth century. This explains the fact that, notwithstanding its brevity, it has been frequently published — first by Chifflet in André Duchesne's "Historiæ Francorum Scriptores", I (1636), 210-214; again by Migne in P.L., LXXII, 793-802, and finally by Mommsen in "Mon. Germ., Auctores antiqui", XI (1893), 232-9.

Sources

ARNDT, Bischof Marius von Aventicum. Sein Leben u. seine Chronik (Leipzig, 1875); MOMMSEN in his edition, Præfatio, 227-31; POTTHAST, Bibl. hist. med. ævi, I (Berlin, 1896), 667.
Schlager, Patricius. "St. Marius Aventicus." The Catholic Encyclopedia. Vol. 9. New York: Robert Appleton Company,1910. 6 Jan. 2018 <http://www.newadvent.org/cathen/09671d.htm>.
Transcription. This article was transcribed for New Advent by Douglas J. Potter. Dedicated to the Immaculate Heart of the Blessed Virgin Mary.
Ecclesiastical approbation. Nihil Obstat. October 1, 1910. Remy Lafort, Censor. Imprimatur. +John M. Farley, Archbishop of New York.

Saint Marius Aventicus


Also known as
  • Marius Aventicensis
Profile

Born to a rich, distinguished family with roots in the Roman empire. Ordained as a young man. Bishop ofAvenches, Switzerland in 574; he later moved his see to Lausanne. Participated in the Council of Mâcon in585. A skilled goldsmith, he made altar vessels by hand. Noted as scholar, a man of prayer, and a protector of the poor. A chronicle of his time has survived; it purports to be a continuation of the Chronicon Imperialeof Prosper Tiro, covers from 455 to 581, and is a key source for Burgundian and Franconian history.

Born
  • farm tools
  • goldsmith tools

San Mario di Losanna Vescovo


530 - Losanna, 31 dicembre 594

Emblema: Bastone pastorale

Martirologio Romano: A Losanna nell’odierna Svizzera, san Mario, vescovo, che trasferì in questa città la sede di Avanches, costruì molte chiese e fu difensore dei poveri. 

ecenti indagini, dovute soprattutto a Mario Besson, hanno dato notizie sicure sulla vita e sull'opera del santo.

Nato intorno al 530 divenne vescovo di Aventicum nel maggio 574. Nel 585 prese parte al concilio di Macon; il 24 giugno 587 consacrò la chiesa della Madonna di Payerne che sorgeva su una sua proprietà. Intorno al 590 trasferí, per ragioni politiche e di sicurezza, la sede vescovile da Aventicum a Losanna; qui morí il 31 dicembre 594 e fu inumato nella chiesa di S. Tirso che prese poi piú tardi il suo nome. L'epitafio che ci è stato conservato è ritenuto dal Besson opera di Venanzio Fortunato. Si può seguire il culto del santo fin nel primo millennio dell'era cristiana. Viene raffigurato quale vescovo e nel sec. XVI la sua elfigie appare su alcune monete episcopali. A volte è rappresentato con una palma e con il titolo di martire, elementi ingiustificati, in quanto non ha subito il martirio. Le diocesi di Losanna e di Basilea festeggiano s. Mario il 31 dicembre.

Mario è l'autore di una continuazione della Cronaca di Prospero, che egli porta, prima, fino all'anno 567 e poi fino al 581. E' un racconto, in genere esatto, breve e molto prezioso per gli storici, che registra gli avvenimenti dell'Italia e dell'Oriente con la stessa attenzione dedicata a quelli dei regni franco e burgundo.


Autore: Rudolph Henggeler

SOURCE : http://www.santiebeati.it/dettaglio/90606