Bienheureuse Hildegarde
Burjan
Fondatrice de la Caritas
Socialis (+ 1933)
Hildegarde Burjan, mère de famille allemande (1883 - 1933), fondatrice des Sœurs de la Caritas Socialis.
A Vienne le 30 janvier 2012, le Cardinal Christoph Schönborn a présidé dans sa cathédrale la messe d'action de grâce pour la béatification de Hildegard Burjan, que Benoît XVI a défini à l'angélus un beau témoin de l'Évangile. Radio Vatican a repris les passages saillants de l'homélie dans laquelle il a tracé le portrait d'Hildegard Burjan:
D'origine juive et prussienne, née en 1883, elle fit ses études à l'Université de Zurich et se maria. A la suite d'une maladie elle découvrit le christianisme et fut baptisée en 1909. Etablie en Autriche, elle devint député, vivant son action politique comme un service de l'Evangile. Inspirée par la Rerum Novarum de Léon XIII, Hildegard Burjan défendit les travailleurs opprimés, puis créa en 1912 l'association des ouvrières chrétiennes à domicile. Elle constitua aussi un réseau d'assistance familiale et lutta contre le travail des mineurs. Elle fonda en 1919 la congrégation des religieuses de la Caritas Socialis, tout en vivant pleinement sa vie de famille. Les médecins ayant recommandé à sa fille Lisa d'avorter, elle s'y refusa. Assoiffée de justice, elle reconnaissait Jésus dans les pauvres et les malades: "On n'aide pas les personnes au moyen des aumônes mais en leur redonnant confiance en elles, en leur faisant comprendre qu'elles sont quelqu'un, capable de faire quelque chose". Dans son homélie, l'Archevêque de Vienne a dit que la bienheureuse Hildegard Burjan prouve qu'il est possible d'atteindre la sainteté dans l'action politique: "Elle a annoncé l'Évangile en agissant... Sa béatification vient à propos pour montrer que l'agir est le nœud de toute question. Elle fut une chrétienne qui convainquit sans trop de paroles car elle agissait. Il nous faut de nouveau apprendre aujourd'hui ce que signifie être disciples. Et pour ce, pas besoin de théories mais d'exemples et de personnes parlant par des actes". source: VIS 20120131 (320)
Député sociale chrétienne de la 1ère République d'Autriche et fondatrice d'une communauté religieuse, elle a ouvert de nouvelles voies dans la politique sociale qui restent d'actualité. Caritas Socialis (CS) continue l’œuvre de la vie de Hildegard Burjan en restant fidèle à la mission de sa fondatrice, en annonçant l'amour de Dieu par le service du prochain. (brochure)
Dans la vie exceptionnelle de Hildegard Burjan, tout est épreuve, combat, courage, engagement, dépassement, abnégation, amour.
Béatification le 29 janvier 2012
Site internet
autrichien en allemand
«Faire un travail social
signifie également prévoir, jeter des ponts et combler des fossés creusés dans
la société, grâce à l'amour du Christ et un cœur compatissant.»
Béatification d’Hildegard
Burjan à Vienne
de Mathilde Lacoste et Clément
Imbert 7 février 2012
Le 29 janvier était
célébrée la première béatification dans la cathédrale Saint Etienne de Vienne,
celle d’Hildegard Burjan, épouse, mère, politicienne, fondatrice d’une
congrégation religieuse. Envoyé du Saint-Père, le préfet pour la cause des
saints, le cardinal Angelo Amato, a présidé la messe, entouré du cardinal
Schönborn, archevêque de Vienne, du nonce apostolique et d’un bon nombre
d’évêques.
Née d’une famille juive
non pratiquante, elle fut l’une des premières femmes à faire des études
universitaires. Elle se convertit à la suite d’une grave maladie après un
séjour dans un hôpital où elle a été soignée par des sœurs qui lui ont fait
découvrir le visage concret du Christ. C’est de là qu’elle choisit de se mettre
à l’écoute de la volonté de Dieu et des détresses humaines – totalement à
Dieu et totalement à l’homme.
Sous l’inspiration de
l’encyclique Rerum Novarum de Léon XIII, elle décide de témoigner de
l’amour de Dieu par l’action sociale : en défendant les travailleurs
opprimés, en luttant, très en avance sur son temps, pour les droits de la femme
« à travail égal, salaire égal ».
Hildegard Burjan est
aussi la première femme élue démocratiquement, occupant ainsi un siège au
parlement de la 1ère République d’Autriche à la fin de l’Empire. Elle est
vite surnommée « la conscience du Parlement ». Elle vit son action
politique comme un service de l'Evangile.
Mère de famille et
épouse, elle est vite confrontée au défi de concilier sa vie de famille et son
engagement politique. Elle parvient à le relever grâce à son talent
d’organisatrice et à l’entourage de bénévoles à qui elle communique son
enthousiasme.
Dans le but de combler la
misère matérielle mais aussi la détresse spirituelle, elle fonde aussi une
communauté de religieuses, Caritas Socialis. Leur
mission : « Faire un travail social signifie également prévoir,
jeter des ponts et combler des fossés creusés dans la société, grâce à l’amour
du Christ et un cœur compatissant. ». « On n'aide pas les personnes
au moyen des aumônes, disait Hildegarde Burjan, mais en leur
redonnant confiance en elles, en leur faisant comprendre qu'elles sont
quelqu'un, capable de faire quelque chose ».
Heiligkeit ist mehr![1] disait le cardinal Schonborn pour
débuter son homélie. Ce «plus», [c’est] justement cette
insistance sur l'amour du Christ. La Bienheureuse Hildegarde Burjan n'a pas
beaucoup parlé de ce monde intérieur – elle a vécu dans l’élan de celui-ci.
Elle l’a rendu visible à travers sa vie sans beaucoup de mots.[2] (…)
Cette béatification est
un beau cadeau pour les chrétiens d’Autriche partagés entre la
laïcisation du clergé – mariage des prêtres – et la cléricalisation des laïcs –
ordination des femmes, pour « réformer » une Eglise souvent
réduite à une simple structure humaine.
Voilà précisément le
programme de réforme que nous envisageons pour notre pays et dans
l’archidiocèse de Vienne. Hildegard Burjan a montré que ce chemin à l’école de
Jésus transforme l’Eglise et le monde.[3]
[1] La sainteté, c’est plus !
[2] Eben dieses "Mehr", dieses Drängen der Liebe Christi. Die selige Hildegard Burjan hat nicht viel über diese innere Welt gesprochen – sie hat aus diesem inneren Antrieb gelebt. Sie hat ihn durch ihr Leben sichtbar gemacht, ohne viele Worte.
[3] Genau das ist das
"Reformprogramm", das wir für die Kirche in unserem Land und in der
Erzdiözese Wien sehen. Die selige Hildegard Burjan hat gezeigt, dass dieser Weg
in der Lebensschule Jesus wirklich Kirche und Welt verändert.
SOURCE : https://terredecompassion.com/2012/02/07/beatification-d%E2%80%99hildegard-burjan-a-vienne/
Bse Hildegard Freund Burjan
Pionnière de l'aide sociale
Fondatrice de l’Ordre de la : « Caritas Socialis »
Hildegard naît le 30 Janvier 1883 à Görlitz, en Prusse-Silésie. Ses parents Abraham et Berta Freund, Juifs, non pratiquants, font partie de la bourgeoisie moyenne.
Hildegard fait des études universitaires, ce qui est relativement rare pour une
jeune fille de cette époque.
Ce sont des études de langue, de littérature et de civilisation allemandes à
l'université de Zurich ainsi que de philosophie.
Un haut idéal et une longue recherche intérieure l'amènent à se poser des
questions sur le sens de la vie.
Ses études finies, le 2 Mai 1907 elle se marie avec Alexandre Burjan, hongrois
d'origine juive, ingénieur. Le couple s'installe à Berlin.
Le 9 Octobre 1908, Hildegard gravement malade, est hospitalisée, pour colique néphrétique à l'hôpital Catholique Sainte Hedwige.
Lors de la Semaine Sainte de 1909, elle est dans un état désespéré. De la morphine lui est administrée pour soulager ses douleurs.
Elle prend congé de son époux. La mort est là. Puis le lundi de Pâques, son état s'améliore de façon miraculeuse.
Après sept mois d'hospitalisation, elle regagne la maison. Les séquelles de
cette terrible maladie la poursuivront toute sa vie.
Cette expérience va la transformer. Elle est touchée par la grâce de Dieu à
travers l'abnégation des Sœurs de St. Charles Borromée, qui l'ont soignée.
C'est son cœur et non son raisonnement qui la conduit à la Foi.
Le 11 Août 1909, le Sacrement du Baptême lui est administré. Peu à peu, elle
conçoit que cette nouvelle vie que lui a accordée Dieu, elle doit la consacrer
au service des autres, des démunis.
Cette même année, les Burjan s'installent à Vienne où Alexandre obtient un
poste de direction. Hildegard prend contact avec les groupes Catholiques
engagés dans la mise en œuvre de la première encyclique sociale du Pape Léon
XIII (Vincenzo Gioacchino Pecci, 1878-1903).
Suite à de nombreuses opérations, elle ne pouvait pas porter d'enfant.
Subitement, son engagement doit être freiné par l'attente d'un enfant qui met à
nouveau sa vie en danger.
Elle refuse l'avortement, conseillé par les médecins et doit être longuement hospitalisée.
Contre toute attente, elle donne naissance à une fille, Lisa, en bonne santé!
Les années qui suivent sont consacrées à la réalisation de son projet social.
Sa première préoccupation va à la misère des ouvriers, qui n'ont aucun droit
social et tout particulièrement aux travailleuses à domicile.
Pour un salaire de 12 couronnes, tout juste suffisant pour vivre, elles doivent travailler quinze heures par jour.
Avec des collaboratrices bénévoles, elle les visite et développe un projet
innovateur: « l'aide à s'aider soi-même ». Elle attire l'attention
sur leurs droits et établit avec elles un catalogue de leurs revendications.
Le 13 Décembre 1912, Hildegard fonde l'« Association des ouvrières
Chrétiennes à domicile », obtient l'amélioration de leurs salaires et de
leurs conditions de travail.
Le 16 Avril 1914, lors d'une conférence, elle demande à l'État des lois et des règlements en faveur de la profession.
Elle attire l'attention sur l'abus lié au travail des enfants, car la journée
de 14 heures est fréquemment le lot des enfants de six ans.
A l'issue de la conférence Hildegard est nommée « mère des ouvrières à
domicile ». Pendant la Première guerre mondiale elle multiplie son aide à
la population en détresse, institue entre autres l'achat en gros de denrées
alimentaires.
Après la guerre elle préconise pour les femmes : « à travail égal, salaire égal ». Ce qui n'est que justice pour des femmes qui ont assumé, avec succès le travail des hommes partis au front.
Elle devient présidente du premier rassemblement politique des femmes Chrétiennes.
Le nouveau code électoral accorde le 21 Octobre 1918 le droit de vote passif et
actif aux femmes.
Le 3 Décembre 1918, Hildegard entre au conseil municipal. Elle devient la vice-présidente et la seule femme du parti des Chrétiens-sociaux, conduit par Leopold Kunschak.
Ce mandat politique, accordé à une femme d'origine Juive, est des plus
inattendus dans un parti où régnaient alors des tendances antisémites.
En 1919, elle fonde l'ordre de la « Caritas Socialis » dont elle
devient et restera jusqu'à sa mort la première supérieure.
Les Sœurs y font les traditionnels vœux d'Obéissance, de Pauvreté et de Chasteté. En 1920, elle se retire de la vie politique pour se consacrer totalement à l'ordre de la Communauté des Sœurs de la « Caritas Socialis ».
« Caritas Christi urget nos »: l'Amour du Christ nous presse. Des
femmes s'engagent, en totale disponibilité, dans cette Communauté Religieuse
pour aller au devant de la misère autant matérielle que spirituelle, en premier
lieu celle de jeunes délinquants, de prostituées.
Elles sont présentes dans les gares, elles accueillent dans des foyers des
femmes sans domicile.
L'urgence est grande dans cette période de misère extrême. Elle obtient le
soutien financier des pouvoirs publics. En 1926, la « Caritas Socialis »
s'installe à Berlin, Munich et en Tchécoslovaquie.
Le 11 Juin 1933, âgée seulement de cinquante ans, Hildegard décède, à Vienne,
épuisée par la maladie et son dévouement extrême.
Mais qu'est devenue au cours de l'histoire cette Communauté en évolution
permanente, toujours prête à réagir aux besoins de son temps ?
En 1938, à l'arrivée des nationaux-socialistes, son travail se retire dans
l'Église. Pendant la Deuxième guerre mondiale, les Sœurs travaillent dans des
hôpitaux, accueillent des réfugiés, aident des personnes vivant dans la
clandestinité.
Après 1948, la « Caritas Socialis » s'exporte dans le monde : Tyrol
du Sud, Bavière, Rome, le Brésil.
Dans ce dernier pays, elle aide les familles les plus misérables à accéder à la
propriété de leur maison et à une formation professionnelle, à lutter contre la
sous-alimentation.
En Autriche les Sœurs sont formées aux professions sociales et pastorales pour
aider des enfants handicapés, des malades, des familles et des femmes seules en
détresse avec enfants.
Elles travaillent dans leurs hospices et centres de retraite, jardins
d'enfants. Une permanence ouverte aux personnes en difficulté aide et
conseille.
Des bénévoles et des amis soutiennent la Communauté dans ses grandes activités. Les Sœurs vêtues en civil, ressemblent à d’autres femmes si ce n'est qu'elles portent la Croix, la broche et la bague de l'ordre.
Le marché de Noël a lieu la première fin de semaine de l'Avent. On peut y
acheter ses cadeaux, des objets faits main, des produits de l'artisanat, de la
pâtisserie maison, des décorations. Ce marché est fameux!
Depuis 1939, la « Caritas Socialis » était une Communauté de droit
diocésain. En 1960, elle devient une Communauté de droit papal.
Le 6 Juin 1963, la procédure de Béatification d'Hildegard est engagée. En 2001,
est clos ce qu'on appelle le procès du miracle qui est l'authentification d'un
miracle attribué à son intercession.
Hildegard Freund Burjan a été Béatifiée le 29 Janvier 2012 dans la
Cathédrale Saint Etienne de Vienne.
La Messe solennelle était présidée par le Cardinal Archevêque de Vienne,
Christoph Schönborn, et par le Cardinal Angelo Amato s.d.b., Préfet de la
Congrégation pour la cause des Saints, qui représentait le Pape Benoît XVI.
Bienheureuse Hildegard
Burjan
Hildegard Freund
(1883-1933) naît en Prusse-Silésie dans une famille juive libérale. Brillante,
elle obtient un doctorat en civilisation allemande à l’université de Zurich. En
1909, elle se convertit au catholicisme. Installée à Vienne après son mariage avec
Alexander Burjan, sa vocation sociale naît de la vision quotidienne de la
misère. Pour elle, il est très urgent « de remettre l’être humain debout
et de le convaincre de sa valeur ». Après s’être investie dans plusieurs
organisations sociales, elle devient la première femme député d’Autriche. Avec
la chute de l’Empire austro-hongrois, les structures sociales doivent être
repensées ; en 1919, elle fonde l’ordre Caritas Socialis, avec des sœurs
formées aux professions sociales et pastorales. Son engagement perdure dans son
ordre, qui s’est étendu à Rome et au Brésil.
Seigneur Jésus, ton
Apôtre Jacques nous a exhortés à manifester notre foi par la qualité de nos
œuvres, et la bienheureuse Hildegard Burjan a pris des engagements en faveur du
bien commun.
Temps de silence
Accorde-nous, à l’exemple
d’Hildegard, de mettre notre foi au cœur de nos engagements dans le monde.
Ce mois-ci, à l’écoute de
Marie-Joseph Cassant
La prière est le grand
canal des grâces. Les deux mouvements de la prière : sentir sa misère,
sentir la bonté de Jésus ; ce sont les deux mouvements d’aspiration et de
respiration.
SOURCE : https://francais.magnificat.net/magnificat_content/bienheureuse-hildegard-burjan/
La bienheureuse Hildegarde Burjan ou la sainteté en politique
31 يناير,2012 في الكنيسة
في لبنان
« Il est possible de
devenir des saints en politique », a déclaré le cardinal Christoph Schönborn à
l’occasion de la béatification dimanche, 29 janvier, à Vienne, en Autriche,
d’Hildegarde Burjan,
la fondatrice des sœurs
de la « Charité sociale », « Caritas socialis ».
Benoît XVI a évoqué cette
béatification dimanche 29 janvier après l'angélus, en disant notamment: «
Louons le Seigneur pour ce beau témoignage d'Evangile!» .
Autrichienne d'origine
juive, Hildegarde Burjan est considérée comme une pionnière de l'aide sociale.
Elle a été béatifiée lors d'une célébration présidée par l’envoyé du pape, le
cardinal Angelo Amato, préfet de la Congrégation pour les causes des saints, en
la cathédrale Saint-Etienne de Vienne.
« Pour l’archidiocèse de
Vienne, mais aussi pour toute l’Autriche, la béatification d’Hildegarde Burjan
est une grande joie, a commenté le cardinal Schönborn. « Première femme élue
démocratiquement, elle a vécu la politique comme un service à l’Evangile » et
elle a montré, tout en « vivant pleinement sa vie de famille », qu’il est
possible de vivre « en cohérence » sa foi et sa vie et d’ « agir » de manière
convaincante.
Hildegarde était une «
femme profondément religieuse, une femme exceptionnelle, une vraie chrétienne
», a ajouté l’archevêque de Vienne au micro de Radio Vatican.
En cette heure de
nouvelle évangélisation, « je crois que sa béatification arrive au bon moment,
pour souligner justement que le nœud de la question est l’action (…) Nous
n’avons pas besoin de théories mais d’exemples, de personnes qui parlent dans
les faits. », a-t-il ajouté.
Le procès de
béatification de la nouvelle bienheureuse avait été lancé en 1963 par le
cardinal
Franz König.
Née le 30 janvier 1883 à
Görlitz, en Prusse-Silésie, de deux parents juifs, Abraham et Berta Freund, Hildegarde
se distingue très jeune par une grande ouverture aux problèmes sociaux et un
esprit libre. Elle fut l’une des premières femmes à faire des études
universitaires et la première à occuper un siège au parlement autrichien.
Ce sont des études de
langue, de littérature et de civilisation allemandes à l'université de Zurich
ainsi que de philosophie.
Ses études finies,
brillamment, elle se marie en 1907 avec Alexander Burjan, et le couple part
s’installer d’abord à Berlin puis, en 1909, dans la capitale autrichienne.
A Vienne elle se
confronte aux grandes contradictions sociales. Mais au lieu de fermer les yeux
devant la misère, en observatrice attentive et critique de l’intolérable
situation, elle commence à s’engager sérieusement dans le social.
Elle s’unit à un groupe
de femmes engagé dans la mise en œuvre des idées formulées par le pape Léon
XIII dans son encyclique sociale Rerum Novarum (1891). Son engagement est
profondément marqué par la foi catholique, à laquelle elle se convertit en 1909
après une grave maladie.
Pour le développement
intérieur de l’homme, Hildegarde Burjan juge indispensable la liberté
intérieure et la formation de la personnalité. Elle est convaincue qu’une
assistance sociale authentique consiste à aider les autres à s’aider eux-mêmes.
Pour Hildegarde, la dignité de l’homme est toujours au premier plan.
En 1912, elle fonde
l’Association des ouvrières chrétiennes à domicile (Verein christlicher
Heimarbeiterinnen) et en 1918 regroupe toutes les organisations de femmes
ouvrières dans l’association Assistance sociale (Soziale Hilfe). Elle aide
aussi les populations affamées d’Erzgebirge (minières) en récoltant des
denrées, et elle crée dans la Région des Sudètes (à la frontière de la
Tchéquie) un réseau d’assistance aux familles.
Fidèle au principe selon
lequel l’action sociale demande la combinaison d’un engagement privé et
politique, Hildegarde se lance dans la politique en 1918, à la fin de la
première guerre mondiale et après la chute de l’empire austro-hongrois. Son
objectif est de changer à jamais les structures sociales.
Son engagement politique
est centré sur le social. Elle se bat pour l’égalité, pour le salaire minimum
des ouvrières à domicile, pour une juste assistance à ceux qui exercent des
activités à risque et lutte contre le travail des enfants. Son activité sera
déterminante pour la politique et les institutions sociales d’aujourd’hui.
En 1919, elle fonde
l'ordre de la Caritas Socialis dont elle devient et restera jusqu'à sa mort la
première supérieure. En 1926, la Caritas Socialis s'installe à Berlin, Munich
et en Tchécoslovaquie.
La congrégation, où les
sœurs sont formées aux professions sociales et pastorales, gère à Vienne
plusieurs structures, dont une maison d’accueil pour mères et enfants, des
crèches, des centres de soins et des cabinets de consultation spécialisés pour
personnes âgées et malades chroniques, des centres de jour pour malades
atteints d’ Alzheimer et de sclérose en plaque.
Le 11 juin 1933, âgée
seulement de cinquante ans, Hildegarde décède épuisée par la maladie et son
dévouement extrême.
Après 1948, la Caritas
Socialis s'exporte dans le monde: Tyrol du Sud, Bavière, Rome, le Brésil.
Hildegarde Burjan, une
femme hors du commun, est devenue pour de nombreuses personnes dans la société
et la politique un modèle vivant, un encouragement pour les générations
futures.
Britta Dörre
Traduction d’Isabelle Cousturié
SOURCE : https://ucipliban.org/la-bienheureuse-hildegarde-burjan-ou-la-saintet-en-politique/
Bienheureuse Hildegarde
Burjan
Fêtée le 12 Juin
La Bienheureuse
Hildegarde Burjan est connue pour ses contributions significatives en
matière de justice sociale et de charité.
Biographie
Hildegarde Burjan, née
Hildegarde Freund, est née le 30 janvier 1883 à Görlitz, en Allemagne, dans une
famille juive. Elle s'est convertie au catholicisme après une expérience
spirituelle intense pendant une maladie grave.
Œuvres et Contributions
Engagement social et
politique:
Hildegarde Burjan s'est
engagée activement dans la lutte pour les droits des travailleurs et des
femmes. Elle a été élue au Parlement autrichien, devenant ainsi l'une des
premières femmes parlementaires en Autriche.
Elle a travaillé sans
relâche pour améliorer les conditions de vie des ouvriers et pour promouvoir la
justice sociale.
Fondation de la
Congrégation des Sœurs de la Charité Sociale:
En 1919, elle a fondé la
Congrégation des Sœurs de la Charité Sociale (Caritas Socialis), une
organisation dédiée à aider les pauvres, les malades et les marginalisés. Cette
congrégation continue de fonctionner aujourd'hui, poursuivant l'œuvre de
Hildegarde en fournissant des services de soins de santé, d'éducation et
d'assistance sociale.
Spiritualité et éthique
chrétienne:
Sa conversion au
catholicisme a profondément influencé son travail. Elle a cherché à incarner
les valeurs chrétiennes de compassion, de service et de dignité humaine dans
toutes ses actions.
Béatification
Hildegarde Burjan a été
béatifiée le 29 janvier 2012 par le Pape Benoît XVI, reconnaissant ainsi sa vie
de vertu héroïque et son dévouement au service des autres.
Hildegarde Burjan est un
exemple puissant de la façon dont la foi et l'action sociale peuvent se
combiner pour créer un impact durable sur la société. Sa vie témoigne de la
capacité d'une personne à apporter des changements positifs et durables, même
face à des défis considérables.
Intercession
la pour Justice
sociale
la charité
le pour le soutien aux
personnes en difficulté
Ô Dieu, tu as appelé la Bienheureuse Hildegarde Burjan
à servir les pauvres et les opprimés avec une grande générosité et un amour inébranlable.
Nous te demandons, par son intercession,
de nous accorder les grâces dont nous avons besoin
pour suivre son exemple de charité et de justice.
Bienheureuse Hildegarde,
toi qui as consacré ta vie à défendre les droits des plus vulnérables,
intercède pour nous auprès de notre Seigneur Jésus-Christ.
Obtiens-nous la force et la sagesse pour travailler à la construction d'un monde plus juste et plus humain.
Amen.
SOURCE : https://www.saintsguerisseurs.fr/le-nom-des-saints-1/h/bienheureuse-hildegarde-burjan/
Vienne, 29 janvier 2012 : au nom de Benoît XVI, le Cardinal Amato déclare Hildegarde Burjan Bienheureuse. "Elle a montré qu'il est possible de vivre en pleine cohérence sa Foi et sa vie et d'agir de manière convaincante." (Cardinal Schönborn, Archevêque de Vienne).
Blessed Hildegard Burjan:
Mother and Politician
VATICAN CITY, 31 JAN 2012
(VIS) – Yesterday afternoon in Vienna, Austria, Cardinal Christoph Schonborn,
archbishop of that city, presided at a Mass of thanksgiving for Sunday’s
beatification of Hildegard Burjan in the cathedral of St. Stephen. In his
remarks following the Angelus prayer on Sunday, Benedict XVI had reminded
faithful how the new blessed […]
By Catholic
News SGPublished On: February 1st, 20121.4 min read
VATICAN CITY, 31 JAN 2012
(VIS) – Yesterday afternoon in Vienna, Austria, Cardinal Christoph Schonborn,
archbishop of that city, presided at a Mass of thanksgiving for Sunday’s
beatification of Hildegard Burjan in the cathedral of St. Stephen. In his
remarks following the Angelus prayer on Sunday, Benedict XVI had reminded
faithful how the new blessed had borne “magnificent witness to the Gospel”.
A Vatican Radio
transmission dedicated to Blessed Hildegard explained that she was born into a
Jewish family 1883 in the then Prussian city of Gorlitz, and studied philosophy
at the University of Zurich. She married and, some time later following a
period of illness, discovered the Christian faith and was baptised in 1909. She
moved to Vienna where she became a member of the Austrian parliament,
dedicating her political activity to serving the Gospel in support of workers
and the oppressed, in keeping with the teachings of Pope Leo XIII’s Encyclical
“Rerum novarum”.
In 1912 she founded the
Association of Christian Women Home Workers, offering help to the hungry, creating
a support network for families and combating child labour. In 1919 she founded
the Congregation of Sisters of “Caritas Socialis”. In her dedication to the
family she also gave birth to a daughter, against the advice of doctors who
recommended an abortion for health reasons. She thirsted after justice, seeing
the Face of Jesus in the poor and suffering. “We cannot help people with money
and small offerings”, she would say, “rather we must give them the confidence
that they are capable of doing something for themselves”.
In his homily yesterday,
Cardinal Schonborn noted that Hildegard Burjan is proof that sanctity is also
possible in political life. She “announced the Gospel through action”, he said.
“Her beatification comes at a good time to highlight that action is a core
issue. … Hildegard was a convincing Christian because, without too many words,
she acted. In our own time we must again learn to understand what it means to
be disciples, and to this end what we need are not theories, but examples of
people who speak through their actions”.
RV/
VIS 20120131 (360)
SOURCE : https://catholicnews.sg/2012/02/01/blessed-hildegard-burjan-mother-and-politician/
Catholic World News
Beatification of
Hildegard Burjan
January 31, 2012
Vatican Radio has aired a
special tribute to Blessed Hildegard Burjan, an Austrian wife, mother,
legislator, and social activist who was beatified in Vienna on January 30.
Born into a Jewish family
in what was then Prussia in 1883, Hildegard Freund Burjan was baptized in 1909.
Already married, she moved to Vienna and became a member of the Austrian
parliament. She took the lead in efforts to help those in need, founding a
religious order and a lay group to work with poor families. She insisted on
self-help measures, saying that in dealing with the poor “we must give them the
confidence that they are capable of doing something for themselves.”
Hildegard Burjan also
showed her dedication to the cause of life when doctors told her that she
should have an abortion because a pregnancy endangered her life. She refused
and gave birth to a daughter.
Cardinal Christoph
Schönborn of Vienna presided at the beatification ceremony. At his Angelus
audience on the day before the ceremony, Pope Benedict XVI referred to the
Austrian woman as a “magnificent witness to the Gospel.” In his homily Cardinal
Schönborn said that Blessed Hildegard Burjan demonstrates the power of sanctity
in the political process, and of “people who speak through their actions.”
SOURCE : https://www.catholicculture.org/news/headlines/index.cfm?storyid=13162
Bl. Hildegard Burjan
Patron of the Sisterhood
of Caritas Socialis and Politicians
Bl. Hildegard was an
early twentieth-century Austrian laywoman who was known for her work promoting
women’s rights and the rights of workers. She was born to Jewish parents in
1883, moved frequently throughout the German empire, and eventually received
her doctorate in 1908. However, she suffered severe kidney problems later in
1908 which almost ended her life. After her recovery, she converted to
Catholicism along with her husband. She then spent the rest of her life working
for women’s rights as well as the right of workers. She became one of the first
women elected to the Austrian Parliament when she was elected in 1918. She was
beatified in 2012 and can serve as inspiration for laywomen in the work of
politics today.
SOURCE : https://www.catholicapostolatecenterfeastdays.org/feast-days-and-solemnities/bl-hildegard-burjan
Friday, February 03, 2012
Politician and congregation founder beatified in Austria
A married woman and
politician, who founded a Catholic religious congregation was beatified in
Austria last Sunday.
The extraordinary woman,
who began life as a Jew, converted to Catholicism, had a family, a political
career and founded a congregation of nuns, is held up as a model for evangelisation
by the leader of the Catholic Church in Austria, Cardinal Christoph Schönborn.
Hildegard Burjan was born
in 1883 into a liberal Jewish family in Germany.
She studied literature,
philosophy and sociology in Switzerland and Berlin and obtained a Ph.D. in
1908.
The year before, 1907,
she married the Hungarian entrepreneur Alexander Burjan.
In 1909 she was
surprisingly healed from a grave sickness, which brought about her conversion
to Catholicism.
She moved with her
husband to Vienna, where she had her only daughter Lisa. It was a difficult
pregnancy, which threatened her life a number of times. Her doctors advised her
to abort the baby, but she categorically refused.
In Vienna, she got to
know a group of Catholics who wanted to put Pope Leo XIII's social
encyclical Rerum Novarum into practise.
Hildegard started to
interest herself in the social issues of the day, in particular the working
conditions and spiritual welfare of poor women and children.
In 1912, she founded the
Society of Christian Women Working at Home and in 1918 the Society
for Social Help.
A year later, on October
4, 1919, she founded the congregation of sisters named Caritas Socialis.
The order cares
especially for women and children in difficult conditions and for elderly and
terminally ill people.
It plays a major role in
the hospice movement in Austria.
Beginning in 1918,
Hildegard Burjan became politically active in the Christian-Social Party.
In 1919, she was elected
to parliament and became the first woman member of the Parliament of Austria,
campaigning in particular on issues such as equal wages for men and women and
social security for the working class as well as social and spiritual care for
poor families.
Rancorous anti-Semitism
forced her out of politics and she devoted herself to the congregation she
founded, Caritas Socialis. She died in 1933.
In 1963, the then
Archbishop of Vienna, Cardinal Franz König began her beatification process.
In 2001, the Holy See
recognised a miracle attributed to her and in 2007, she was declared Venerable.
Cardinal Angelo Amato,
the Prefect of the Congregation for the Causes of Saints, presided at the
solemn beatification ceremony, which took place in St Stephen’s Cathedral in
Vienna.
Cardinal Christoph
Schönborn, leader of the Catholic Church in Austria, said the former MP is a
model for his Mission First evangelisation project.
Evangelisation, “is all
about deeds. At such times we need models and Hildegard Burjan is just such a
model.”
SOURCE : https://clericalwhispers.blogspot.com/2012/02/politician-and-congregation-founder.html
The Conscience of
Parliament
By: Woodeene
Koenig-Bricker | July/August
2019
Blessed Hildegard Burjan
practiced her faith in the public square.
A common expression
summed up the place of women in German society in the 1900s: Kinder,
Küche, Kirche or “Children, Kitchen, Church.” Such expectations did
nothing to stop Hildegard Burjan, a laywoman with chronic health problems, from
becoming socially and politically active during the World War I era. With God’s
help, Hildegard saw what she called “the distress of the times” and responded
with love.
Searching for
Truth. Hildegard was born on January 30, 1883, the second daughter of
Abraham and Berta Freund, a Jewish couple living in Prussian Silesia (an area
on the border of modern-day Germany and Poland). Although her family was not
religiously observant, spiritual questions simmered under the surface of Hildegard’s
quick mind. Her curiosity was piqued by nuns walking in a garden and praying
the psalms. Hildegard quizzed her agnostic mother about them, asking, What
is a nun? Where is God? Why are they praying? As the story goes, when her
mother couldn’t answer her questions, little Hildegard responded, “How good it
must be to be able to pray to God.” She added, “My God, I also want to pray.”
But throughout high school in Berlin, she concentrated on intellectual
pursuits, more interested in becoming an “ethical person” than in clothing or
parties.
Hildegard’s family
encouraged her secular education, and she obtained a doctorate in philosophy
from the University of Zurich—one of the few women to do so at the time. While
there, she encountered the teachings of Protestant professors Robert Saitzchik
and Friedrich Foerster, who explained that humans are capable of knowing God.
While deeply attracted to the concept, she struggled with doubt. She begged,
“My God, if you exist, let me find you!” But five years went by before she
received an answer.
“Helpless” without
God. In 1907, Hildegard returned to Berlin to study economics and social
policy. There she met and married an engineer named Alexander Burjan, a fellow
agnostic and seeker of truth. In their second year of marriage, Hildegard
became debilitated with abdominal pain. Between October 1908 and the following
spring, she endured several operations at St. Hedwig’s Catholic Hospital, run
by the Sisters of Mercy of St. Borromeo.
Around Holy Week,
Hildegard’s doctors gave up hope that she would survive. Then on Easter, with
no explanation, she took a miraculous turn for the better. Over the next seven
months, Hildegard received compassionate care from the Sisters of Mercy and
came to believe in God. She wrote, “Only the Catholic Church can achieve this
miracle of filling an entire community with such a spirit. . . . Man, left to
only his natural faculties, cannot do what these Sisters do. In seeing them, I
experienced the power of grace.”
Within a few months of
returning to her home and her husband, Hildegard joined the Catholic Church—a
minority church in Lutheran Germany. She had come to see the limits of
intellectual knowledge. “It is not by human wisdom alone that we can do good,”
she wrote, “but only in union with Christ. In him we can do all things; without
him, we are completely helpless.”
A Growing
Awareness. Hildegard accepted her physical recovery and subsequent
spiritual rebirth as a gift from God and a turning point. She wrote, “This
newly given life must belong totally to God and to all mankind.” Alexander and
Hildegard soon relocated to Austria, a Catholic country, thanks to a prominent
job opportunity that Alexander was offered.
In Vienna, Hildegard
enrolled in “social courses” that graphically described the problems facing the
city’s poor people. She learned about men, women, and children who worked
fifteen hours a day in factories for pitiful wages. Domestic workers—young
ladies who lacked education and social influence—were so underpaid that they
prostituted themselves to make ends meet. Hildegard was appalled.
Activism had to take a
back seat, however, when she became pregnant. The pregnancy was difficult, and
doctors encouraged her to terminate it. She refused, saying, “That would be
murder. If I die, I will then be a victim of my ‘profession’ of mother, but the
child must live.” The delivery went well, and her daughter, Lisa, was born in
August 1910. It was around the same time that Alexander entered the Catholic
Church.
Hildegard continued to
divide her time between charity work and family life. Alexander had quickly
risen to become the cofounder of Austria’s first broadcasting company. This
gave his wife an influential array of acquaintances, including prominent
Catholics and clergymen. At an annual Catholic women’s league event, she
charged the attendees to be thoughtful consumers, explaining to them how their
desire for low-priced goods could, indirectly, pressure manufacturers to
underpay their workers. “Let us examine if we are not complicit in the misery
of the people,” she said.
Vienna’s
Conscience. Hildegard’s drive toward social activism took a major step
forward in 1912. That year she founded an association to advocate for
struggling female workers without political influence to receive “equal pay for
equal work,” legal assistance, and education. Hildegard also drew attention to
the fact that one-third of Vienna’s children (as young as age six) were forced
to work in factories. She wrote a pamphlet about this injustice and sparked a
public debate.
In November of 1918,
World War I ended, and Austria formed a new, independent government. Hildegard
was nominated and elected as the only female member of the Christian Socialist
Party. She became a confident and influential presence in Parliament. During a
two-year term, Hildegard helped secure funding for young women’s education. She
introduced legal protections for children, expectant and nursing mothers, and
underpaid domestic workers. The head of her party said he had never met a wiser
politician, and the archbishop of Vienna called Hildegard the “conscience of
Parliament.”
In fact, Hildegard saw
that it was exactly that—her conscience, shaped by the gospel—that compelled
her to engage in social action. She had long been thinking about gathering
together a community of consecrated Catholic women who would help the poor and
downtrodden because they were compelled by God’s love, as she was. So Hildegard
began pursuing this dream while still serving in office and declined to pursue
reelection, citing ill health and family duties. She successfully won the
archbishop’s support for her order, called Caritas Socialis, and
found ten women willing to live in community in the inner city. Her sisters
located and supported homeless women, prostitutes, and single women tempted to
abort their children by relieving their destitution and inviting them to “new
life in Christ.”
Hildegard served as its
superior, despite the fact that she remained a married woman in her own home.
This unorthodox arrangement brought criticism from some fellow Catholics. But
Hildegard was defended by the archbishop, who called her presence in his
diocese “a grace.”
Battling Personal
Flaws. Balancing the needs of her community with her role as wife and
mother was never easy for Hildegard. At times she said that she felt like a
failure to her only daughter, with whom she had a contentious relationship. But
despite her familial duties—and developing diabetes—Hildegard kept an
exhausting schedule as the head of Caritas.
By now in her forties,
Hildegard saw these ongoing difficulties as a battleground for virtue. She
wrote to one of her sisters, “Believe me, for everyone life is a battle. Aware
of it or not, each of us advances slowly on the rocky road to Calvary. Let us
thank God for giving us the opportunity to climb it and, by his light, to
enable us to see our faults.”
Hildegard said her secret
to accomplishing all that she did was prayer. Every morning she observed a
Eucharistic fast while keeping Alexander company at the breakfast table so that
she could receive Communion at Mass after he went to work. At the time, the
fast started at midnight and included both food and water, but Hildegard never
asked for a dispensation. “I will rest and sleep only when I am underground,”
she said.
Hildegard did, in fact,
die prematurely at the age of fifty. Before her death, she thanked Alexander
for their “beautiful years” together, saying, “I have been very happy with
you.”
Consoling the
Distressed. Blessed Hildegard Burjan dedicated her life to the truth,
which she came to believe was most profoundly expressed by acts of Christian
charity. As she herself explained, “Over the course of the centuries . . . in
the face of each distress that has presented itself, the Catholic Church has
sent forth men filled with the Holy Spirit to remedy it. Perhaps in its turn,
our Caritas might, in the midst of modern paganism, appear as its own branch on
the trunk of the Church.”
Indeed, Hildegard’s small
branch of Caritas Socialis in Austria has grown to become nine
hundred sisters and lay associates around the world. Their apostolates include
care of pregnant women and the elderly, especially those in hospice and those
suffering from Alzheimer’s disease. “At the beginning and end of life,”
Hildegard perceptively pointed out, “people need special care.”
Blessed Hildegard
Burjan’s motivation to care for people in need didn’t grow weak even when her
own body did. Although she retired from political office, she never retired
from a life of service. Hildegard’s pursuit of the truth, from childhood
onward, had led her to the reality that God is love. And just like the Sisters
of Mercy at St. Hedwig’s Hospital, she brought the “heaven” of this truth down
to earth by the way she treated people who were struggling.
Woodeene Koenig-Bricker lives
in Eugene, Oregon.
© 2025 The Word Among Us.
All rights reserved.
Saturday, September 29,
2018
I can’t believe I have
not yet done a Blog on my namesake BLESSED HILDEGARD BURJAN. She set
up several organizations for the promotion of women's rights and for the rights
of all workers and their families. She was even elected to the Austrian
Parliament where she served until her retirement due to ill health.
She was born into
a non-practicing Jewish family in 1883 in the then Prussian city
of Gorlitz, and studied philosophy at
the University of Zurich. In 1907 she married the Hungarian entrepreneur
Alexander Burjan. Following a period of illness (severe renal colic)
she discovered the Catholic faith and was baptised in 1909. She moved to
Vienna where she became a member of the Austrian parliament, dedicating her
political activity to serving the Gospel in support of workers and the
oppressed, in keeping with the teachings of Pope Leo XIII's Encyclical
"Rerum novarum".
In 1912 she founded the
Association of Christian Women Home Workers, offering help to the hungry,
creating a support network for families and combating child labour. In 1919 she
founded the Congregation of Sisters of "Caritas
Socialis". She gave birth to a daughter, against the
advice of doctors who recommended an abortion for health reasons. She thirsted
after justice, seeing the Face of Jesus in the poor and suffering. "We
cannot help people with money and small offerings", she would say,
"rather we must give them the confidence that they are capable of doing
something for themselves".
She stressed the
importance of women in the workplace. During World War I she
defended the idea of women replacing men in factories and hailed the trend even
after the war. The prelate Ignaz Seipel said that he had never met a
more enthusiastic or wise politician as Burjan while Cardinal Friedrich
Gustav Piffl dubbed her as "the conscience of the
Parliament". In 1918 she earned a seat on the district council
and became the vice-chair to the chairman of the Christian Socials Leopold
Kunschak.
Her main achievement
remains the founding of a religious congregation for serving the poor and on 4
October 1919 founded the congregation titled the "Sisterhood of Caritas
Socialis". The first ten women joined that October at a special Mass.
In 1918 she became active in the Christian-Socials and in 1919 became
one of the first female members of the Austrian Parliament; she spoke in
the Parliament for the first time on 12 March 1919 and at one point filed a
petition for the extension of legal rights of expectant and nursing mothers.
She promoted issues such as equal wages for men and women and social protection
for the working class as well as social and spiritual care for poor families.
She was invited to run in the 1920 elections and was proposed as the Minister
for Social Affairs but declined due to poor health.
In 1933 on her deathbed
she murmured: how beautiful it will be to go to rest in God!" and
then kissed a Crucifix and spoke her final words: "Dear Savior -
make all men lovable so that You might love them. Enrich them with Yourself
alone!
Bl. Hildegard Burjan is
proof that sanctity is possible in political life. Cardinal Christoph
Schonborn, archbishop of Vienna at her beatification
said: She "announced the Gospel through action. Her
beatification comes at a good time to highlight that action is a core issue.
... Hildegard was a convincing Christian because, without too many words, she
acted. In our own time we must again learn to understand what it means to be
disciples, and to this end what we need are not theories, but examples of
people who speak through their actions.” This is never more true
than in our present world.
SOURCE : https://islandlife-inamonastery.blogspot.com/2018/09/saint-and-politician.html
Blessed Hildegard Burjan:
A mother and MP who helped the poor
The first half of the
20th century produced incredible amounts of bloodshed, warfare and social
unrest: of the hapless nations visited by these plagues, Austria was among the
foremost. Yet the Catholic empire-turned-rump-republic also produced some of
the brightest lights during that dark time, and one of these was Hildegard
Burjan (1883-1933).
She was born Hildegard
Freund to non-observant Jewish parents in Saxony. Thanks to her family’s
movements her college education – focusing on German literature, philosophy,
sociology and economics – led the young Hildegard from Berlin to Zurich and
then back to Berlin.
Having married an
Hungarian businessman named Alexander Burjan in 1907, she received her
doctorate the following year. Life seemed bright.
In October of that year,
however, an acute renal colic landed her in Berlin’s St Hedwig’s hospital, and
over the course of several months she failed to respond to a number of
operations. But the care given her by the Borromean Sisters who staffed the facility
interested her in the religion that motivated their work and life. The doctors
gave up on her recovery at one point, but Hildegard was well by Easter of 1909.
Her experience led to her
conversion in the following August; Alexander followed her example a year
later. The couple had by then moved to Vienna, and just before her husband’s
reception into the Church she gave birth to a daughter, despite grave risk to
herself – and the illicit medical advice that she should have an abortion, to
which she replied, “That would be murder!”
With her educational
background and inspired by Leo XIII’s social teachings, Hildegard threw herself
into working for the betterment of poor Austrian women – and the poor in
general.
In addition to founding
several organisations for women, she rallied women in the workplace behind the
Austro-Hungarian war effort and was the first woman to enter the Austrian
parliament in 1919.
The same year, she
founded the Sisterhood of Caritas Socialis to work with the poor and the
rejected, especially women and children. Dying a holy death, she was beatified
in 2011.
SOURCE : https://thecatholicherald.com/blessed-hildegard-burjan-a-mother-and-mp-who-helped-the-poor/#!
Burjan, Hildegard
(1883–1933)
Austrian social reformer
who founded Caritas Socialis, to aid the poor, aged, and ill. Name
variations: Burian. Born Hildegard Freund in Gorlitz an der Neisse, Silesia, on
January 30. 1883; died in Vienna, Austria, on June 11, 1933; daughter of Adolf
Freund (a merchant); studied in Berlin and Zurich; awarded Ph.D., University of
Zurich, 1908; married Alexander Burjan, 1907; children: one daughter,
Elisabeth.
Moved to Vienna (1909);
converted to Roman Catholic faith and became involved in issues relating to
social reform including abuses of child and domestic labor; active during World
War I in alleviating the suffering of working-class families in
Austria; founded "Caritas Socialis" (1918); elected as the only
female deputy of the Christian Social Party to Austrian Parliament (1919); responsible
for numerous social reforms during the First Austrian Republic (1919–33);
founded "Bahnhofsmission" (1922); revived her "Soziale
Hilfe" organization (1924); founded "St.-Elisabeth-Tisch"
(1930); was close friend of Cardinal Piffl and Ignaz Seipel.
It is one of history's
ironies that the social reformer Hildegard Burjan, one of the most influential
and respected Roman Catholic women in 20th-century Austria, was born in the
German Silesian city of Gorlitz an der Neisse, on January 30, 1883, into an assimilated,
non-religious Jewish family that cherished the secular, humanistic values of
19th-century German culture. Her parents were strongly in favor of her
receiving an excellent education, and when they moved to Berlin she was
enrolled at the prestigious Charlottenschule. At age 16, she moved to Zurich to
complete her secondary education at that city's respected Grossmunsterschule,
graduating with honors.
Her studies at the
University of Zurich brought her in contact with two powerful personalities,
Professors Friedrich Wilhelm Foerster and Robert Saitschik. Both advocated a
Christian humanism appropriate to an age of science, rationalism and rapid
intellectual and social change. Deeply stirred by these ideas, she considered
converting to Roman
Catholicism at this time but some misgivings remained. In the spring
of 1907, she married Hungarian-born Alexander Burjan, an engineering student.
With Hildegard Burjan's 1908 graduation (magna cum laude in German philology)
as a Doctor of Philosophy, a promising academic career appeared to be just on
the horizon.
Events in the next
several years were to radically change the course of Burjan's life. First, she
and her husband moved to Berlin, where he began working for a major electric
power corporation. Soon after their arrival in the German capital, Burjan
became seriously ill. Barely surviving four major operations and seven months'
hospitalization, Burjan believed that she owed her life to a
"miracle" and to the nuns of Berlin's Catholic St. Hedwig's Hospital,
whose compassion had seen her through the illness. Her previous doubts about
Christianity evaporated, and she became an ardent convert to Roman
Catholicism. Suddenly feeling out of place in Lutheran (and Socialist)
Berlin, she informed her husband that she would prefer to live in a Catholic country,
and when a career opportunity appeared for him in a telephone company in
Vienna, they moved in the summer of 1909. Armed with suggestions concerning the
Catholic world of Vienna, Frau Burjan quickly became part of the glittering
social life of that imperial capital. More important for her, she became
acquainted with leading Catholic prelates. The Burjans' first year in Vienna
brought the birth of their daughter (and only child), Elisabeth. Strongly
impressed by his wife's piety, Alexander Burjan also converted to the Roman
Catholic faith.
Hildegard signed up for
Countess Lola Marschall 's "social courses," which provided
detailed insights into the serious problems of Vienna's poorer classes and the
continuing need for both private charity and public legislation. At this time,
she met and chose as her private confessor the Dominican monk Norbert Geggerle,
forming a spiritual tie that would endure until her death more than two decades
later. Impatient with purely theoretical discussions of the many social ills in
Austria, Burjan gathered data on child
labor and wrote a simple but eloquent pamphlet condemning this
practice as totally unacceptable in a modern society on both moral and social
grounds. This strong condemnation from a wealthy and socially prominent
Catholic conservative with close ties to the hierarchy of the Austrian church
stimulated public debate on this issue. Along with support from leading Social
Democratic women like Adelheid
Popp , Burjan's agitation soon led to the abolition of child
labor in Austria. During the years immediately preceding World
War I, Burjan was also attentive to the sorry plight of Vienna's overworked
and underpaid domestics, many of whom were poorly educated young women from
rural areas.
AD
The onset of World War I,
greeted with immense enthusiasm by virtually all sectors of the population,
soon led to major shortages of food, fuel and fiber. As is always the case in
wartime, the poorer classes suffered the most. Burjan responded to their need
by organizing the Verein "Soziale Hilfe" to purchase the basic
elements of family survival on a wholesale basis in order to pass on the
savings obtained to working women who found themselves increasingly
hard-pressed to sustain their families. Supported by the Austrian church
hierarchy, this organization appreciably improved the lives of at least 12,000
Austrian women. Burjan also organized sewing circles that enabled poor working
women to produce articles of clothing that earned them modest but essential
wages. The idea underlying these sewing circles was "education for
self-help."
AD
During the final phase of
World War I, when the suffering of the masses in Vienna grew worse, Burjan
founded a charitable organization named "Caritas Socialis," which
would grow to become a major social agency of Austria's Roman Catholics in the
next decades. By 1922, Caritas Socialis sisters were rendering assistance to
the poor, aged and ill in Vienna and elsewhere in Austria. As the acknowledged
founder of the organization, Hildegard Burjan had the role of an informal
mother superior and general mentor. The beneficent role of Caritas Socialis in
a society shattered by war was acknowledged even by its political adversaries.
Although a bitter struggle raged between Catholic conservatives and Marxist
Social Democrats, even militant socialists could find only words of praise for
Hildegard Burjan.
The post-1918 Republic of
Austria did not possess a viable economy and most of its citizens were
demoralized by the immense problems faced by a new democracy in a Central
Europe that smoldered with ethnic hatreds and class animosity. In this grim
situation, Burjan founded, in 1922, the "Bahnhofsmission" to assist
weary and impoverished travelers at train stations. In 1924, convinced that in
time of peace the needs of society's outcasts and defeated must not be ignored,
she revived her "Soziale Hilfe" organization. In 1930, as the world
depression made conditions worse, she founded the
"St.-Elisabeth-Tisch," which provided a simple but nourishing meal
daily to some of Vienna's impoverished middle class.
By the early 1930s, Hildegard
Burjan was in poor health, a result of her tireless work on behalf of the poor
as well as the increasingly debilitating complications from her diabetes. She
refused to cease her activities despite her physical decline. Burjan consulted
on various social problems of the day with Chancellor Ignaz Seipel, a personal
friend (and priest) whose own health was in rapid decline. She died on June 11,
1933, in Vienna, greatly mourned by Viennese of all faiths and virtually all
political orientations. Only the growing Nazi Party despised both her and the
Catholic Church to which she had been so devoted. With Burjan doubly cursed as
a "blood-Jewess" and "disciple of Rome," the charitable
organizations so closely linked with her name were banned in 1938 when Austria
was annexed to Nazi Germany. After 1945, however, the Caritas Socialis
organization was rapidly rebuilt, to the universal acclaim of the war-shattered
people of Austria. Hildegard Burjan was proposed for sainthood after the Second
Vatican Council, a slow process of beatification that still continues. In
January 1983, her adopted country of Austria marked the occasion of the
centenary of her birth by issuing a commemorative postage
stamp in her honor. Her gravesite can still be visited in Vienna's
Zentralfriedhof.
sources:
Ackerl, Isabella, and
Friedrich Weissensteiner. Österreichisches Personenlexikon. Vienna:
Carl Ueberreuter Verlag, 1992.
AD
Biographical file,
Arbeitsgemeinschaft "Biografisches Lexikon der österreichischen Frau,"
Institut für Wissenschaft und Kunst, Vienna.
Burjan-Domanig,
Irmgard. Hildegard Burjan: Eine Frau der sozialen Tat. Salzburg: Otto
Müller Verlag, 1950.
Gellott, Laura S.
"Mobilizing Conservative Women: The Viennese Katholische
Frauenorganisation in the 1920s," in Austrian History Yearbook. Vol.
22, 1991, pp. 110–130.
AD
Havelka, Hans. Der
Wiener Zentralfriedhof. Vienna: J & V Edition, 1989.
Kuderer, Peter. Hildegard
Burjan: Ein Leben werbender Liebe. Vienna: Selbstverlag der Caritas
Socialis, 1953.
Rennhofer,
Friedrich. Ignaz Seipel, Mensch und Staatsmann: Eine biographische
Dokumentation. Vienna: Hermann Böhlaus Nachfolger, 1978.
Waach, Hildegard. Ein
Pionier der Nächstenliebe, Hildegard Burjan: Skizze eines grossen Lebens. Vienna:
Verlag Herder, 1958.
Weinzierl, Erika. Emanzipation?
Österreichische Frauen im 20. Jahrhundert. Vienna and Munich: Verlag
Jugend und Volk, 1975.
Women in World History: A
Biographical Encyclopedia
Hildegard
Burjan. Gemälde von Tom von Dreger, 1932
Beata Hildegard
Burjan Fondatrice
Festa: 1 giugno
Görlitz sulla Neisse, 30
gennaio 1883 - 1 giugno 1933
Sposa, madre, studiosa
con una visione attenta ai problemi sociali per trovare nuove forme di
assistenza e di solidarietà. Fu anche il primo deputato donna cristiano-sociale
in Parlamento. Fondatrice della società delle suore della Caritas socialis,
trasse dalla fede la forza per il suo impegno. Era ebrea e divenne cattolica
dopo una grave malattia.
Il 30 gennaio 1883 i
coniugi Abraham e Berta Freund, abitanti a Görlitz sulla Neisse, appartenente
allora alla Slesia prussiana, ebbero la gioia della nascita di una seconda
figlia. La giovane Hildegard crebbe in una famiglia del ceto medio borghese, di
origine ebraica, ma non vincolata confessionalmente. Per motivi professionali
nel 1895 la famiglia si trasferì da Görlitz a Berlino e nel 1899 nella
Svizzera.
Hildegard sviluppava in se stessa una personalità pretesa ad ideali elevati.
Come molti giovani del 19° secolo che stava per finire, era alla ricerca di
valori, di ideali, di qualcosa di grande. Nel 1903 ottenne la maturità a
Basilea e iniziò all’Università di Zurigo lo studio di germanistica.
Frequentava però anche delle lezioni complementari di filosofia, perchè era
interessata a molti problemi - circa il senso della vita, circa la verità
... - e cercava delle risposte. Attraverso l’opera del filosofo Robert
Saitschik e dello studioso della pace Friedrich Förster per la prima volta fu
posta a confronto con il patrimonio del pensiero cristiano.
In Hildegard cominciò a farsi strada l’idea che lo sforzo assoluto dell’ essere uomo perfetto resterà sempre imperfetto, se Dio non è la meta di ogni agire e operare. Lei avvertì di dover prendere una decisione per il resto della sua vita, ma doveva ancor superare degli ostacoli interiori. La grazia del poter credere non le era stata ancor concessa.
Durante il corso degli studi conobbe lo studente di tecnica Alexander Burjan. Questi era di origine ungherese e di famiglia ebrea. Il 2 maggio 1907 i due si unirono in matrimonio e si trasferirono a Berlino. Hildegard si trovava alla vigilia della conclusione dei suoi studi.
Il 9 ottobre 1908 la giovane sposa fu ricoverata nell’ospedale cattolico St. Hedwig per una colica renale. Il suo stato di salute si aggravò a vista d’occhio e dovette sottoporsi a diversi interventi. Durante la Settimana Santa del 1909 era in fin di vita. I medici avevano perso ogni speranza di guarigione e la curarono con la morfina per alleviarle i dolori. Il mattino della festività di Pasqua accadde il fatto inconprensibile - lo stato di salute della moribonda migliorò sensibilmente e la piaga inizió a guarire. Dopo sette mesi di permanenza in ospedale fu dimessa per ritornare a casa. Per tutta la sua vita però ebbe a soffrire a causa delle conseguenze di questa grave malattia.
L’esperienza di questa malattia diede una svolta totale alla sua vita. Hildegard fu profondamente scossa e turbata di come Dio l’avesse guidata nella vita. Ora avvertì in sé la forza di poter credere. Aveva avuto il suo peso in questa vicenda l’esempio cristiano delle suore dell’ordine religioso che l’avevano curata - le suore borromee. Ciò che non le era riuscito con la razionalità, con l’inteletto, lo comprese ora con il cuore. L’11 agosto 1909 ricevette il sacramento del Battesimo.
Hildegard iniziò ad ascoltare la voce interiore – cosa voleva Dio da lei? Essa stessa era solo consapevole che la vita, che le era stata ridonata, doveva appartenere solo a Dio e agli uomini. Nel corso dello stesso anno i coniugi Burjan si trasferirono a Vienna, dove Alexander aveva avuto l’offerta di una funzione direttiva.
Hildegard venne presto a contatto con circoli cattolici di Vienna , sopratutto con gruppi, che discutevano le affermazioni della prima enciclica sociale, la “Rerum novarum” del papa Leone XIII (1891).
Per quanto riguarda il suo impegno sociale Hildegard dovette dapprima trattenersi, perché era in attesa di un figlio. Per la sua salute minata questo evento costituiva un pericolo di vita. I medici a motivo dell’indicazione medica esistente consigliavano di abortire. A ciò lei si oppose decisamente. Il 27 agosto 1910 venne al mondo sua figlia Lisa. La nascita riportò nuovamente la madre in fin di vita e fu indispensabile un più prolungato ricovero in ospedale.
Negli anni successivi Hildegard Burjan cominciò a sviluppare coerentemente la sua “concezione sociale” e a perseguire lo scopo della sua vita, la fondazione di una comunità religiosa di suore. Le sue poliedriche attività caritative e più avanti quelle politiche, che richiedevano molta disponibilità di tempo, portarono lei come ogni altra donna e madre impegnata fuori della famiglia anche in situazioni conflittuali - per poter soddisfare le esigenze di ambedue gli ambiti, quello pubblico e quello della famiglia. Unicamente il suo grande talento organizzativo la mise nella condizione di affrontarli tutti e due.
I Burjan avevano una casa grande. Alexander raggiunse il posto di direttore generale in una grande impresa industriale. A motivo della sua attività poliedrica nel settore pubblico il nome di Hildegard divenne presto degno di considerazione. I vertici del mondo economico e politico erano frequentemente ospiti in casa Burjan. Per Hildegard questa realtà significava vivere in due mondi diametralmente opposti: moglie di un direttore generale e nel contempo difensore degli oppressi e diseredati.
Le smisurate richieste consumarono le sue energie. Alla sua malattia cronica si aggiunse il diabete. Anche gli effetti di una pressione sanguigna alta le crearono problemi. Nel breve arco di tempo concessole per realizzare i suoi ideali, lei diede inizio, assai in anticipo rispetto al pensiero sociale della sua epoca, a dei progetti che trasformarono in maniera decisiva l’ampio ambito dell’assistenza. Punto di partenza e motivazione per l’agire e operare di Hildegard era la sua profonda comunione con Dio. Lei era convinta che la sua missione era di annunciare l’amore di Dio mediante il suo agire sociale. In ascolto della volontà di Dio e dei bisogni degli uomini, cercò di assolvere questa missione.
Già segnata dalla morte, nel ricordo del suo amico e accompagnatore spirituale, il prelato Dr. Ignaz Seipel, incominciò ad avviare la costruzione di una chiesa a Vienna.
Sull’attuale territorio del quartiere “Neu-Fünfhaus”accanto alla chiesa doveva sorgere anche un centro sociale - idea innovativa per quell’epoca. Non sopravisse però alla posa della prima pietra. L’11 giugno 1933 Hildegard Burjan morì, all’età di soli 50 anni.
Sulla sua pietra tombale nel Cimitero Centrale di Vienna si trova la scritta da lei desiderata: In te, Domine, speravi, non confundar in aeternum. (Ho sperato in te, Signore. Non sia confuso in eterno.)
Il 6 giugno 1963 fu introdotto il processo di beatificazione della fondatrice della congregazione delle suore della Caritas Socialis.
Concluso il processo riguardante i miracoli e l’esumazione ad esso annessa, le sue spoglie dal 4 febbraio 2005 riposano nella cappella Hildegard Burjan nella sede centrale della comunitá delle Suore della Caritas Socialis.
E' stata beatificata nel duomo di Santo Stefano, a Vienna, il 29 gennaio 2012.
Prima donna a far parte nel 1919 del consiglio comunale di Vienna ed eletta deputata l’anno successivo per il Partito Socialcristiano al Consiglio nazionale austriaco. Appartenente a una famiglia ebrea non praticante, studiò filosofia a Zurigo, dove conobbe l’ingegnere ebreo ungherese Alexander Burjan, che sposò nel 1907 e col quale si trasferì a Berlino. Due anni dopo rischiò di morire a causa di gravi problemi renali. Ricoverata all’ospedale cattolico St. Hedwig, i medici la diedero per spacciata, ma le suore-infermiere pregarono per la sua guarigione e le condizioni migliorarono rapidamente. Questo “miracolo”, insieme all’esempio delle religiose, portò Hildegard al Battesimo: completava in tal modo un cammino di studio e ricerca sul senso della vita, che l’aveva portata a confrontarsi anche col pensiero cristiano.
Per motivi di lavoro i Burjan si trasferirono a Vienna. Qui nel 1910 nacque la
loro unica figlia, Lisa, sebbene fosse stato consigliato l’aborto per i
problemi ai reni, evenienza nettamente rifiutata da Hildegard. Ormai la fede in
Cristo era divenuta per lei un faro e nell’Austria uscita a pezzi dalla Prima
guerra mondiale diede vita a un gruppo di donne consacrate chiamate Suore della
Carità Sociale, oggi presenti in Europa e Brasile. A Vienna organizzarono un
ufficio di collocamento, alloggi e strutture sanitarie, mense per i poveri e
case per ragazze madri. Proprio quel periodo coincide con l’ingresso di Hildegard
nella politica attiva. Da parlamentare difese i diritti dei più emarginati,
attenta a trovare nuove forme di assistenza e solidarietà. Azione che condusse
fin quando, ancora cinquantenne, la malattia non la portò alla morte. Il suo
motto era: «Consegnata completamente a Dio e all’Umanità».
Fu beatificata a Vienna nel 2012.
Autore: Enzo Romeo
SOURCE : https://www.santiebeati.it/dettaglio/95597
Hildegard
Burjan, Pramergasse 7, Verena-Buben-Weg, 1090 Vienna
19. Mai 2015
Bleibende Erinnerung an
Hildegard Burjan im Wiener Stephansdom
Als „eine Vorkämpferin
für soziale Gerechtigkeit“ wurde Hildegard Burjan anlässlich ihrer
Seligsprechung am 29. Jänner 2012 im Wiener Stephansdom bezeichnet. Eine neu
errichtete Gedächtnisstätte im Dom soll nun an diese bedeutende Sozialpionierin
erinnern.
Hildegard Burjan wurde am
29.1.2012 im Wiener Stephansdom selig gesprochen
Die feierliche
Enthüllung und Segnung wird am Donnerstag, den 11.Juni 2015 um 19
Uhr im Rahmen einer Eucharistiefeier mit em. Weihbischof DDr. Helmut
Krätzl im Beisein des Apostolischen Nuntius in Österreich, Erzbischof Dr. Peter
Zurbriggen vorgenommen.
Das Evangelium durch die
soziale Tat verkünden war Hildegard Burjans Lebensmotto, sowohl als
christlichsoziale Politikerin, als auch als Gründerin der Caritas Socialis
(CS). Dieses Motto ist auch auf der 2.40 Meter hohen Stele aus Kunstharz zu
sehen, die vom Bildhauer Kurt Straznicky geschaffen wurde. Die Initiative dazu
ging vom Hildegard Burjan Forum und von der Dompfarre St. Stephan aus und wird
von der Schwesterngemeinschaft Caritas Socialis und vom Dom- und
Metropolitankapitel unterstützt.
Zeitgenössische Heilige
im Dom sichtbar machen
„Seit mehreren Jahren schon versucht die Dompfarre, zeitgenössische Heilige im
Dom präsent zu machen und insbesondere heilige Frauengestalten als
Fürsprecherinnen ins Bewusstsein der betenden Gemeinde zu rufen“, so Dompfarrer
Toni Faber. Entsprechend wurden bereits einige künstlerische Darstellungen im
Dom als Auftragswerke der Dompfarre St. Stephan durchgeführt: Sr. Maria
Restituta Kafka von Alfred Hrdlicka, Mutter Teresa von Anton Sever, die hl.
Veronika von Wolfgang Reichmann.
Appell an gesellschaftliche Verantwortung jedes und jeder Einzelnen
Die Schwesterngemeinschaft Caritas Socialis freut sich über die bleibende Erinnerung
an ihre Gründerin Hildegard Burjan. Für Generalleiterin Sr. Susanne
Krendelsberger wird damit das Gedenken an eine Frau wachgehalten, die sich den
Fragen und Problemen der Zeit stellte und auf die Verantwortung jedes und jeder
Einzelnen hingewiesen hat, gegen ungerechte gesellschaftliche Strukturen
aufzutreten. „Ich freue mich, dass die vielen Menschen, die den Stephansdom
besuchen, an ihre gesellschaftliche Verantwortung auch heute erinnert werden.“
Hildegard Burjan - Vorbild für heute
Für die Vorsitzende des Hildegard Burjan Forums, Prof. Ingeborg Schödl, war die
Errichtung dieser Gedächtnisstätte im Herzen der Erzdiözese Wien, im
Stephansdom, ein großes Anliegen, „denn damit soll an eine Frau erinnert
werden, die selbstbewusst und getragen von einem tiefen Glauben ihre
vielfältigen Aufgaben in Kirche und Gesellschaft wahrgenommen hat“. Für Schödl
bietet sich die Lebensbiographie von Hildegard Burjan auch im 21. Jahrhundert
gerade für Frauen als wegweisendes Vorbild an.
Hildegard
Burjan wurde am 30.Jänner 1883 in Görlitz a. d. Neiße als zweite Tochter
einer liberalen jüdischen Familie geboren. Nach einer schweren Erkrankung fand
sie zum katholischen Glauben. Mit ihrem Gatten Alexander übersiedelte sie 1909
nach Wien und begann sich hier, intensiv für die Randgruppen der Gesellschaft
zu engagieren. 1919 zog sie als erste christlichsoziale Abgeordnete in das
Parlament der 1. Republik Deutsch-Österreich ein. Als verheirate Frau und
Mutter gründete sie die Schwesterngemeinschaft Caritas Socialis, deren Vorsteherin
sie bis zu ihrem Tod im Jahre 1933 blieb.
CS Caritas Socialis
- Heute arbeiten rund 900 MitarbeiterInnen und Schwestern in den CS
Einrichtungen gemeinsam mit rund 380 ehrenamtlich Engagierten und 500
PraktikantInnen zusammen, um den Gründungsauftrag Hildegard Burjans zu
erfüllen.
Die CS Caritas Socialis
begleitet Menschen vom Beginn bis zum Ende des Lebens: Mütter mit ihren Kindern
im Haus für Mutter und Kind (MUKI) und in Brasilien, Hilfesuchende in den CS
Beratungsdiensten, Menschen mit Multiple Sklerose in den
MS-Spezialeinrichtungen, Menschen mit Demenz in den Alzheimer- und
Demenzbetreuungseinrichtungen sowie ältere und hochbetagte Menschen in den
integrativ-geriatrischen Einrichtungen und unheilbar kranke Menschen im CS
Hospiz Rennweg.
Zwei Biographien setzen
sich ausführlich mit dem Leben und Wirken von Hildegard Burjan
auseinander:
Gisbert Greshake: Selig
die nach der Gerechtigkeit dürsten (Tyrolia Verlag). Ingeborg Schödl: Hildegard
Burjan – Frau zwischen Politik und Kirche (Dom-Verlag)
Burjan,
geborene Freund, Hildegard
Sozialpolitikerin, * 30.1.1883
Görlitz, + 11.6.1933 Wien. (israelitisch, dann (römisch)-katholisch)
Genealogie
V Adolf Freund (1842–1905), Kaufm.;
M Berta Sochaczewer (1854–1917);
Berlin 1907 Alex., Ing., Rundfunkindustrieller, S des
Jak. Burjan, Schuhfabrikant in Györ (Raab) Ungarn;
1 T.
Biographie
B. promovierte 1908
in Zürich zum Dr. phil. Sie begann 1911 ihre öffentliche soziale Arbeit mit der
Organisation der Heimarbeiterinnen und baute während des Weltkrieges das
Hilfswerk für die notleidenden Erzgebirgler und die „Soziale Hilfe“ auf.
1920-21 wurde sie als erste Frau in den österreichischen Nationalrat gewählt;
sie erreichte die gesetzliche Festlegung von Mindestlöhnen für Heimarbeiterinnen
und machte sich verdient um die Mädchenschutzarbeit, die Gefährdetenfürsorge
und um das Aufleben der Bahnhofsmission. Sie erkannte früh, daß die erste
Voraussetzung wirkungsvoller umfassender sozialer Arbeit tüchtige geschulte
Kräfte seien. So kam es 1918 zur Gründung der „Caritas socialis“, die etwas
später zu einer statutenmäßig zusammengeschlossenen Schwesternschaft wurde und
die sie, von Prälat I. Seipel beraten, bis zu ihrem Tode leitete. Trotz eines
schweren Leidens stellte sie ihr großes Wissen, ihre glänzende Rednergabe und
ihre ganze Tatkraft zur Bekämpfung der sozialen Not und der Aufklärung,
Ertüchtigung und Erziehung der breiten Volksmassen ein.
Literatur
I. Burjan-Domanig,
H. B., eine Frau d. sozialen Tat, Salzburg 1950;
ÖBL (L).
Autor/in
Zitierweise
Obermayer-Marnach, Eva,
"Burjan, Hildegard" in: Neue Deutsche Biographie 3 (1957), S. 52
[Online-Version]; URL:
https://www.deutsche-biographie.de/pnd118665243.html#ndbcontent
SOURCE : https://www.deutsche-biographie.de/118665243.html#ndbcontent
Burjan, Hildegard;
geb. Freund (1883–1933), Politikerin und Ordensgründerin
Burjan Hildegard, geb.
Freund, Politikerin und Ordensgründerin. Geb. Görlitz, Deutsches Reich (D), 30. 1. 1883; gest. Wien, 11.
6. 1933; mos., ab 1909 röm.-kath. 2. Kind des jüdisch-liberalen Kaufmanns
Abraham Adolph Freund (1842–1905) und der Berta Freund, geb. Sochaczewska
(1853–1917), Schwester von Alice Freund (1879–1963), Mutter von Elisabeth
Burjan (1910–2006); ab 1907 verheiratet mit dem aus Ungarn stammenden Ingenieur
Alexander Burjan (1882–1973). – B. besuchte die Grundschule in Görlitz, bis die
Familie 1895 nach Berlin übersiedelte und sie dort das Mädchenlyzeum
Charlottenschule absolvierte. 1899 zog die Familie aus beruflichen Gründen des
Vaters nach Zürich. 1903 maturierte B. in Basel und begann mit dem
Germanistikstudium an der philosophischen Fakultät der Universität Zürich. Dort
belegte sie auch Kurse bei den Philosophen Friedrich Wilhelm Förster und Robert
Saitschik. 1905–06 studierte sie in Berlin, 1907 heiratete sie dort. 1908
absolvierte B. das Doktoratsexamen in Zürich, musste sich im Herbst aber
aufgrund einer schweren Nieren- und Darmerkrankung einem längeren
Krankenhausaufenthalt in Berlin unterziehen. Nach einer völlig unerwarteten
Heilung zu Ostern 1909 konvertierte B. im Sommer desselben Jahres zum
Katholizismus. Ende August 1909 übersiedelte sie mit ihrem Ehemann nach Wien,
wo dieser eine leitende Stelle bei der österreichischen Telephonfabrik AG
annahm. B. arbeitete in der Katholischen Frauenorganisation Niederösterreichs
mit und widmete sich in ihren sozialen Aktivitäten besonders den katholischen
Arbeiterinnen. 1912 gründete sie den Verein für christliche Heimarbeiterinnen,
nach Ausbruch des 1. Weltkriegs initiierte sie Nähstuben für arbeitslos
gewordene Frauen und beteiligte sich an der Wiener Frauen-Hilfsaktion unter der
Leitung von Berta Weiskirchner; 1915–17 linderte sie mit diversen Hilfswerken
die Not im Erzgebirge. In Wien entstanden 1915 der Verein Soziale Fürsorge für
erwerbslose Frauen und Mädchen (später als Soziale Hilfe bezeichnet) und
1917/18 die Soziale Zentralstelle mit ca. 12.000 Frauen und Mädchen zur Wahrung
und Vertretung gemeinsamer Interessen der christlichen Arbeiterschaft, ebenso
der Lebensmittelverein Hilfe. 1917 erfolgte die Gründung des Reichsverbands
katholischer Arbeiterfrauen, den sie auch leitete. Im Mai 1918 wurde der 1.
Katholische Arbeiterinnentag in Wien von ihr veranstaltet. Als katholische
Arbeiterinnenführerin forderte sie gleiche Entlohnung von Frauen und Männern
sowie umfassenden Arbeiterinnenschutz. B. gilt auch als eine der
Wegbereiterinnen des Heimarbeitergesetzes von 1918. Im Herbst 1918 schuf sie
unter Mithilfe von →Ignaz Seipel, den sie 1917 bei einer katholischen
Frauentagung in Wien kennengelernt hatte, und des Präses der katholischen
Arbeiterinnenvereine →August Schaurhofer den Verein Caritas Socialis (CS),
dessen Zweck die religiöse Vertiefung und Verinnerlichung sowie fachliche
Schulung sozialtätiger Mitarbeiterinnen war. Daraus entwickelte sich 1919 eine
gleichnamige religiöse Schwesterngemeinschaft, die sich international ausdehnte
(ab 1926 Böhmen, ab 1927 München und Berlin etc.) und 1936 kirchlich errichtet
wurde. B. blieb deren Vorsteherin bis zu ihrem Tod. Die religiöse Vereinigung
erschloss neue Sozialprojekte, wie die Fürsorge für geschlechtskranke oder
sittlich gefährdete junge Frauen und für ledige Mütter. 1922 entsandte der
Wiener Kardinal →Friedrich Piffl B. als Delegierte zum Internationalen
Mädchenschutzkongress nach Fribourg. B. reaktivierte die Katholische
Bahnhofsmission in Österreich und gründete das Katholische Komitee für
Mädchenschutz und Gefährdetenfürsorge in Österreich. 1925 forcierte sie die
Familienpflege, mit der den Familien und Müttern in schwerer Zeit neben
sachlicher Hilfe auch persönlicher Beistand gewährt werden sollte. Hatte B. wie
die meisten leitenden Katholikinnen ursprünglich eine distanzierte bzw.
abwartende Haltung gegenüber dem Frauenwahlrecht eingenommen, so nutzte sie
dieses nach dessen Einführung im November 1918 für frauenspezifische Anliegen.
Anfang Dezember 1918 rief B. in Wien den politischen Verein Frauenrecht ins
Leben und gab eine eigene Zeitschrift, „Frauenarbeit und Frauenrecht“, heraus.
Im selben Monat berief sie Bürgermeister Richard Weiskirchner in den
provisorischen Gemeinderat. Im Februar 1919 zog B. als christlichsoziale
Arbeiterinnenvertreterin in die Konstituierende Nationalversammlung der
Republik Deutschösterreich ein. Als Abgeordnete trat sie v. a. für die Anliegen
von Müttern und Kindern sowie weiblichen Angestellten ein, weiters für die
Errichtung bzw. Unterstützung von frauenspezifischen Land- und
Hauswirtschaftsschulen und sozialen Fürsorgeeinrichtungen. Aus verschiedenen
Gründen (Gesundheit, Konzentration auf die CS und Antisemitismus innerhalb der
eigenen Partei) kandidierte B. für die Wahlen zum Nationalrat im Herbst 1920
nicht mehr. In Wien führte sie im Winter 1931/32 die Sozialaktion „St.
Elisabeth-Tische“ für den verarmten Mittelstand ein. Im Sommer 1932 initiierte
sie für den verstorbenen Bundeskanzler Seipel den Bau einer Gedächtniskirche
(Christkönigskirche) sowie eines Volksfürsorgehauses im Arbeiterviertel Wien 15
(Pfarre Neufünfhaus) und erreichte bei Bürgermeister →Karl Seitz diesbezüglich eine Sammlung für den
Kirchenbau. Noch kurz vor ihrem Tod, im Mai 1933, leitete sie die kirchliche
Errichtung ihres Lebenswerks, der CS, in die Wege. Der Wiener Kardinal Franz
König eröffnete 1963 den Seligsprechungsprozess. B.s sterbliche Überreste
wurden 2005 auf dem Wiener Zentralfriedhof exhumiert und in die B.-Kapelle im
CS-Stammhaus in der Pramergasse (Wien 9) transferiert. Sie wurde von Papst
Benedikt XVI. beatifiziert, Ende Jänner 2012 fand mit ihrer Seligsprechung
erstmals eine solche im Wiener Stephansdom statt. Alle zwei Jahre wird der 2005
gestiftete B.-Preis als Leistungsauszeichnung vergeben.
L.: H. Waach, Ein Pionier
der Nächstenliebe. H. B., 1958 (mit Bild); I. Burjan-Domanig, H. B., 3. Aufl.
1976; A. Koblbauer, H. B., 1976; L. Bosmans, H. B., 2. Aufl. 1982 (mit Bild);
Von der Sprengkraft der Mystik am Beispiel H. B.s, ed. P. Zulehner – A. Heller,
1989; M. Kronthaler, Die Frauenfrage als treibende Kraft. H. B.s innovative
Rolle im Sozialkatholizismus und Politischen Katholizismus ..., 1995; dies., H.
B. (1883–1933), 1995; Hoffnung hat einen Namen. H. B. und die Caritas Socialis,
ed. I. Schödl, 1995 (mit Bild); Handeln aus der Kraft des Glaubens. H. B.s
christliches Sozialengagement ..., ed. H. Gerl-Falkovitz u. a., 2004; dies.,
Mystik, Emanzipation und Politik: H. B. (1883–1933), 2004; G. Greshake, Selig
die nach der Gerechtigkeit dürsten. H. B., 2008 (mit Bild); I. Schödl, H. B.,
2008 (mit Bild); M. Sohn-Kronthaler, in: Stichwortgeberinnen ..., ed. C. Wappel
u. a., (2008), S. 207ff.
(M. Sohn-Kronthaler)
Zuletzt aktualisiert:
30.11.2015
PUBLIKATION: ÖBL
Online-Edition, Lfg. 4 (30.11.2015)
1. AUFLAGE: ÖBL
1815-1950, Bd. 1 (Lfg. 2, 1954), S. 130
Österreichisches
Biographisches Lexikon 1815–1950
SOURCE : https://www.biographien.ac.at/oebl/oebl_B/Burjan_Hildegard_1883_1933.xml
Plaque
commémorative au jardin Hildegard Burjan de Vienne
Gedenktafel
für Hildegard Burjan am Hildegard-Burjan-Hof in Wien-Hietzing
Beata Hildegard Burjan
Santa patrón de Hermanas de la Caritas Socialis y Políticos
Beata Hildegard fue una
laica austriaca al principio del siglo XX conocida por su trabajo en promover
los derechos de las mujeres y los derechos de los trabajadores. Nació de padres
judíos en el año 1883, se mudó con frecuencia por todo el imperio alemán y
finalmente recibió su doctorado en el año 1908. Sin embargo, sufrió graves
problemas de los riñones en el año 1908 que casi terminaron con su vida. Tras
su recuperación, se convirtió al catolicismo junto con su esposo. Pasó el resto
de su vida trabajando por los derechos de las mujeres y de los trabajadores. Se
convirtió en una de las primeras mujeres elegidas para el Parlamento de Austria
cuando fue elegida en 1918. Fue beatificada en 2012 y es fuente de inspiración
para las mujeres laicas en el trabajo político actual.
Caritas Socialis Schwesterngemeinschaft : https://www.cs-schwestern.at/hildegard-burjan/biographie/biographie/
Bienheureuse Hildegarde Burjan. Écrit par Abbaye Saint-Joseph de Clairval, lu par Edition Rassemblement à Son Image : https://voxlumen.org/podcast/bienheureuse-hildegarde-burjan/
Bse Hildegard Freund
Burjan, Pionnière de l'aide sociale Fondatrice de l’Ordre de
la : « Caritas Socialis » : https://passionistedepolynesie.e-monsite.com/pages/saints-et-saintes/sts-h/bse-hildegard-freund-burjan.html
Blessed Hildegard
Burjan : https://www.clairval.com/en/blessed-hildegard-burjan/
Blessed Hildegard Burjan,
an Austrian politician who defended life and the poor,
ROME REPORTS in English : https://www.youtube.com/watch?v=EWyz6wRVzUk&ab_channel=ROMEREPORTSinEnglish
Seligsprechung Hildegard Burjan (Archidiocèse de Vienne) - Pressekonferenz 23.01.2011 im Club 4 - Stephansplatz 4 Kardinal Christoph Schönborn erklärt wie es zu einer Seligsprechung kommt. Schwester der Caritas Socialis stellen Hildegard Burjan vor.: https://www.youtube.com/watch?v=4QYQEo3WUe0&ab_channel=Erzdi%C3%B6zeseWien