Georges de La Tour, Saint Joseph charpentier, 1642
Saint Joseph, travailleur
Joseph, l'artisan-paysan d'un petit village de Galilée, est pour le chrétien le modèle à suivre dans l'accomplissement de ses activités professionnelles, parce qu'il a travaillé dans l'intimité quotidienne de Jésus. Le travail est joie et souffrance, il est service de la communauté et approche de Dieu : voilà ce qu'on apprend à l'école de Nazareth.
SOURCE : http://www.paroisse-saint-aygulf.fr/index.php/prieres-et-liturgie/saints-par-mois/icalrepeat.detail/2015/05/01/614/-/saint-joseph-travailleurSAINT JOSEPH ARTISAN
La fête de saint Joseph
Artisan, fixée au 1er mai par le pape Pie XII, succède à la solennité de saint
Joseph qui se célébra jusqu'en 1955. Le monde du travail prend une conscience
grandissante de son importance et c'est le rôle de l'Église de lui enseigner
toute sa dignité; la figure de saint Joseph y contribue merveilleusement. Cette
fête de saint Joseph est une triple fête patronale: fête de l'Église, fête de
la famille et du foyer, fête du travail et de l'atelier. En était-il une qui
fût davantage dans l'esprit de l'Évangile et dans l'esprit des temps nouveaux?
La présence de Jésus dans
l'atelier de Nazareth enseigna à saint Joseph le prix des heures pénibles, et
le dur labeur accepté comme une réparation pour l'impudence de l'homme à faire
fi des lois de Dieu, a acquis grâce au Christ, une valeur rédemptrice. Artisan
avec Dieu créateur, frère de travail de Jésus-Ouvrier, associé avec Lui au
rachat du monde, saint Joseph n'attirera jamais trop les regards et la prière
de notre siècle.
C'est pourquoi l'Église,
s'inspirant de la Tradition qui baptisa autrefois quantité de fêtes païennes
pour les doter d'un contenu chrétien tout nouveau, plaça la fête civile du
travail sous le puissant patronage de saint Joseph. Ouvrier toute sa vie, qui
mieux que lui rendit grâces à Dieu le Père en son labeur de chaque jour? C'est
ce modeste artisan que Dieu choisit pour veiller sur l'enfance du Verbe incarné
venu sauver le monde par l'humilité de la croix.
«N'est-il pas le fils du
charpentier?» disait-on du Sauveur. Joseph, connu à Nazareth comme l'époux de
Marie et le père de Jésus, homme juste, sans autres ressources que son métier,
Joseph, ce fugitif de la grandeur, nous apparaît comme le modèle achevé de
l'ouvrier selon le Coeur de Dieu.
Modèle de travail, de
fidélité, de dévouement, Joseph était prédestiné à devenir le patron de toute
la classe ouvrière, prédominante de nos jours. Diligence, application,
constance, sérénité, abnégation de soi, telles furent les vertus du saint
charpentier de Nazareth. Le souci de l'accomplissement de la Volonté du Père
qui a dit: «Tu mangeras ton pain à la sueur de ton front,» animait l'âme de
Joseph artisan.
Par ses paroles et par
ses exemples, Joseph nous enseigne l'humilité, la pauvreté, la mortification du
corps et le travail. Quand nous avons, comme dit l'Apôtre, la nourriture et le
vêtement, contentons-nous-en; tenons-nous-en au nécessaire, sans aspirer au
superflu. Apprenons du saint charpentier de Nazareth à envisager le travail,
non comme un esclavage, mais comme un privilège de grandeur et de noblesse, car
le travail expie le péché et sanctifie l'homme.
Rappelons-nous aussi que
c'est l'effort et non le succès qui garantit le mérite et la récompense. Sur la
terre, le travail est la suprême fonction de l'homme et toute sa vie dépend de
la manière dont il sait l'accomplir. Comme saint Joseph artisan, imprégnons
notre travail de foi, d'espérance et de charité afin d'obtenir cette
transfiguration divine des besognes ordinaires. Cet esprit surnaturel nous
évitera le mécontentement et la mauvaise humeur. A l'exemple du saint
Patriarche, que la prière se joigne à notre travail afin que notre travail
devienne une prière.
Tiré de R. P. Frédéric de
Ghyvelde, o.f.m., édition 1902 -- Dom Guéranger, L'Année Liturgique, p. 386 --
Méditations A.M.D.G., Année Sainte 1950 -- Supplément aux missels de Dom
Lefebvre et du Missel quotidien des fidèles, par le P. J. Feder, S. J., p. 1115
SOURCE : http://magnificat.ca/cal/fr/saints/saint_joseph_artisan.html
Gerard van Honthorst (1592–1656).
Childhood of Christ, circa 1620, 137 x 185, Hermitage Museum
Simone Cantarini (1612–1648), La Sainte Famille
La statua di San Giuseppe collocata nella
Concattedrale di Palmi
Hymne
Que les chœurs célestes célèbrent ta gloire, ô Joseph !
Que les chants de tous les Chrétiens fassent résonner tes louanges !
Glorieux déjà par tes mérites, tu es uni
par une chaste alliance à l’auguste Vierge.
Lorsque, en proie au doute et à l’anxiété,
tu t’étonnes de l’état où se trouve ton épouse,
un Ange vient t’apprendre que l’enfant qu’elle a conçu,
l’a été par l’opération de l’Esprit-Saint.
Le Seigneur est né, tu le presses dans tes bras ;
tu fuis avec lui vers les plages lointaines d’Égypte ;
tu le cherches à Jérusalem où tu l’as perdu, et tu le retrouves :
ainsi tes joies sont mêlées de larmes.
D’autres sont glorifiés après une sainte mort, c
eux qui ont mérité là palme sont reçus au sein de la gloire ;
mais toi, par une admirable destinée, égal aux Saints, plus heureux même,
tu jouis dès cette vie de la présence de Dieu.
Trinité souveraine, exaucez nos prières, donnez-nous le pardon ;
que les mérites de Joseph nous aident à monter dans les cieux,
pour qu’il nous soit enfin donné de chanter à jamais
le cantique de la reconnaissance et de la félicité. Amen.
Ant. au Magnificat Quant à Jésus, * lors de ses débuts, il avait environ trente ans, tandis qu’il passait pour le fils de Joseph, alléluia.
SOURCE : http://www.introibo.fr/01-05-St-Joseph-artisan
St. Joseph The Worker
The feast of St. Joseph the Worker was established by Pope Pius XII in 1955 in order to Christianize the concept of labor and give to all workmen a model and a protector. By the daily labor in his shop, offered to God with patience and joy, St. Joseph provided for the necessities of his holy spouse and of the Incarnate Son of God, and thus became an example to all laborers. “Workmen and all those laboring in conditions of poverty will have reasons to rejoice rather than grieve, since they have in common with the Holy Family daily preoccupations and cares”(Leo XIII).
“May Day” has long been dedicated to labor and the working man. It falls on the first day of the month that is dedicated to the Blessed Virgin Mary. Pope Pius XII expressed the hope that this feast would accentuate the dignity of labor and would bring a spiritual dimension to labor unions. It is eminently fitting that St. Joseph, a working man who became the foster-father of Christ and patron of the universal Church, should be honored on this day.
The texts of the Mass and the Liturgy of the Hours provide a catechetical synthesis of the significance of human labor seen in the light of faith. The Opening Prayer states that God, the creator and ruler of the universe, has called men and women in every age to develop and use their talents for the good of others. The Office of Readings, taken from the document of the Second Vatican Council on the Church in the modern world, develops this idea. In every type of labor we are obeying the command of God given in Genesis 2:15 and repeated in the responsory for the Office of Readings. The responsory for the Canticle of Zechariah says that “St. Joseph faithfully practiced the carpenter’s trade. He is a shining example for all workers.” Then, in the second part of the Opening Prayer, we ask that we may do the work that God has asked of us and come to the rewards he has promised. In the Prayer after Communion we ask: “May our lives manifest your love; may we rejoice for ever in your peace.”
The liturgy for this feast vindicates the right to work, and this is a message that needs to be heard and heeded in our modern society. In many of the documents issued by Pope John XXIII, Pope Paul VI, the Second Vatican Council and Pope John Paul II, reference is made to the Christian spirit that should permeate one’s work, after the example of St. Joseph. In addition to this, there is a special dignity and value to the work done in caring for the family. The Office of Readings contains an excerpt from the Vatican II document on the modern world: “Where men and women, in the course of gaining a livelihood for themselves and their families, offer appropriate service to society, they can be confident that their personal efforts promote the work of the Creator, confer benefits on their fellowmen, and help to realize God’s plan in history” (no. 34).
SOURCE : http://www.ucatholic.com/saints/saint-joseph-the-worker/
The Story of Saint Joseph the Worker
To foster deep devotion to Saint Joseph
among Catholics, and in response to the “May Day” celebrations for workers
sponsored by Communists, Pope Pius XII instituted the feast of Saint Joseph the
Worker in 1955. This feast extends the long relationship between Joseph and the
cause of workers in both Catholic faith and devotion. Beginning in the Book of
Genesis, the dignity of human work has long been celebrated as a participation
in the creative work of God. By work, humankind both fulfills the command found
in Genesis to care for the earth (Gn 2:15) and to be productive in their
labors. Saint Joseph, the carpenter and foster father of Jesus, is but one
example of the holiness of human labor.
Jesus, too, was a carpenter. He learned the trade from
Saint Joseph and spent his early adult years working side-by-side in Joseph’s
carpentry shop before leaving to pursue his ministry as preacher and
healer. In his encyclical Laborem Exercens, Pope John Paul II stated:
“the Church considers it her task always to call attention to the dignity and
rights of those who work, to condemn situations in which that dignity and those
rights are violated, and to help to guide [social] changes so as to ensure
authentic progress by man and society.”
Saint Joseph is held up as a model of such work. Pius
XII emphasized this when he said, “The spirit flows to you and to all men from
the heart of the God-man, Savior of the world, but certainly, no worker was
ever more completely and profoundly penetrated by it than the foster father of Jesus,
who lived with Him in closest intimacy and community of family life and work.”
Reflection
To capture the devotion to Saint Joseph within the
Catholic liturgy, in 1870, Pope Pius IX declared Saint Joseph the patron of the
universal Church. In 1955, Pope Pius XII added the feast of Saint Joseph the
Worker. This silent saint, who was given the noble task of caring and watching
over the Virgin Mary and Jesus, now cares for and watches over the Church and
models for all the dignity of human work.
SOURCE : https://www.franciscanmedia.org/saint-of-the-day/saint-joseph-the-worker
O God, and bring it to perfection by the work of our hands.
that will enhance their human dignity
and promote the upbuilding of your kingdom.
either by family ties or by charity
we owe to one another for the betterment of human life.
who labored with his own hands while he lived on earth.
SOURCE : http://www.ucatholic.com/catholicprayers/prayer-for-employment/
Joseph the Worker (RM)
1st century. In 1870, Pope Pius IX, who declared Joseph to be patron of the Universal Church, promoted the "Patronage" (later Solemnity) feast of Saint Joseph on the third Wednesday after Easter. In 1955, Pope Pius XII replaced this feast with that of Saint Joseph the Worker on May 1 to counterbalance the May Day celebrations of the Communists. It is exceedingly appropriate that the Church, which has promoted the cause of justice for workers should honor the foster father of Jesus and, by extension, all workers under his patronage in opposition to dialectical materialism. From the Scriptures we know that Saint Joseph was either a carpenter or, more likely, a builder (there wasn't much of a call for furniture in that time and place). The work of our hands should give praise to God. Today's feast is a reminder of that truth. For more on Saint Joseph, see the entry under his primary feast day and prayers to the saint.
This is the prayer to Saint Joseph, Patron of Workers:
Autore: Maria Di Lorenzo