Hans von Reutlingen (1465–1547), St. Lambert Reliquiar, die größte, spätgotische Reliquienbüste Europas, in
der Schatzkammer der St.-Pauls-Kathedrale in Lüttich.
Reliquary of Saint Lambert, the largest late Gothic reliquary
bust of Europe,
in the treasury of St. Paul's Cathedral in Liège.
Reliquaire de saint Lambert, le plus grand buste-reliquaire du gothique tardif de l'Europe, dans le trésor de la cathédrale Saint-Paul à Liège - Trésor de la cathédrale de Liège.
Reliekhouder van
de heilige Lambertus, de grootste laatgotische reliekbuste
van Europa,
in de schatkamer van de Sint-Pauluskathedraal in Luik
Procession
du buste reliquaire de Saint Lambert dans la nef de la cathédrale Saint Paul.
Septembre 2021. A l'occasion de la bénédiction des nouvelles portes de la
cathédrale.
Saint Lambert de Tongres
Évêque de Tongres et
martyr (+ 708)
Il naquit à Maestricht en
Hollande. Après avoir brillé sur les champs de bataille, il fut évêque de
Maestricht de 668 à sa mort, sauf un intermède où l'hostilité d'Ebroïn, maire
du palais, le força de se retirer à l'abbaye de Stavelot en Belgique où il
vécut sept ans, aussi humble et fervent qu'un novice. On raconte cet épisode:
une nuit d'hiver, alors que les religieux priaient dans le chœur, notre évêque
renversa un banc, dont la chute dérangea la communauté. Dans l'obscurité,
l'abbé ordonna au coupable d'aller prier, nu-pieds, dehors, devant la croix du
parvis. Les moines chantèrent les longues matines, puis se rendirent au
chauffoir avant de regagner leur lit. On remarqua l'absence de l'évêque. L'abbé
l'envoya chercher et l'on vit entrer Lambert, couvert de neige, qui avait prié
deux heures durant, agenouillé dehors. L'abbé s'excusa: 'C'est à moi de vous
remercier, lui dit saint Lambert d'un air joyeux. Vous m'avez permis, comme le
veut saint Paul, de servir Dieu dans la nudité et la froidure.' (2
Corinthiens 11. 27) Saint Lambert regagna Maestricht à la mort
d'Ebroïn et il connut une fin tragique, assassiné par des amateurs de biens
d'Église, empêchant son escorte de répandre le sang pour le défendre. Son
tombeau devint un lieu de pèlerinage et le hameau grandit jusqu'à devenir la
ville de Liège. 140 églises portent son nom en Belgique.
À Liège, vers 705, la
passion de saint Lambert, évêque de Maëstricht et martyr. Obligé de s'exiler,
il trouva refuge au monastère de Stavelot, où il suivit l'observance
monastique. Quant il retrouva son siège épiscopal, il fut un pasteur
remarquable et un ardent évangélisateur de la Campine et du Brabant, et périt,
innocent, frappé par des criminels.
(Au Luxembourg sa mémoire
est célébrée le lendemain.)
Martyrologe romain
'J'ai connu la fatigue et
la peine, souvent le manque de sommeil la faim et la soif, souvent le manque de
nourriture, le froid et le manque de vêtements,'
2éme lettre de Saint Paul
aux Corinthiens
SOURCE : https://nominis.cef.fr/contenus/saint/1866/Saint-Lambert-de-Tongres.html
St.
Lambertus, um 1400, Kloster St. Lambrecht (Pfalz)
Saint Lambert
Évêque de Maëstricht et
Martyr
(† 696)
Saint Lambert, né à
Maëstricht, d'une famille princière, eut une enfance toute privilégiée. Jeune
homme, il opéra des miracles, fit jaillir une source pour étancher la soif des
ouvriers constructeurs d'une église, et porta des charbons ardents dans les plis
de son manteau sans l'endommager. Ses vertus extraordinaires l'élevèrent, à
l'âge de vingt et un ans, sur le siège épiscopal de Maëstricht.
Après avoir administré
saintement son diocèse pendant plusieurs années, il en fut chassé par une
révolution et se retira dans un monastère voisin, où il se mêla aux simples
religieux, dont il ne se distinguait que par une grande ferveur. On raconte à
ce sujet une histoire fort édifiante. Une nuit d'hiver, en se levant pour
prier, il laissa tomber une de ses sandales. L'abbé, sans connaître celui qui
avait fait le bruit, le condamna à aller prier au pied de la croix qui était
devant l'église. Lambert obéit sans réplique et demeura trois à quatre heures à
genoux, transi de froid et couvert de neige, jusqu'à ce qu'on se fût aperçu de
la méprise. L'abbé et les religieux se jetèrent à ses pieds pour lui demander
pardon: "Que Dieu, dit-il, vous pardonne la pensée de vous juger coupables
pour cette action. Saint Paul ne m'enseigne-t-il pas que je dois servir Dieu
dans le froid et la nudité?"
Il habitait depuis sept
ans cette sainte maison et y goûtait les délices de la vie religieuse, quand il
fut rappelé sur son siège épiscopal, à la grande joie d'un troupeau qui l'avait
tant pleuré. Le soin de Lambert pour l'accomplissement des devoirs de sa charge
pastorale fut plus assidu que jamais; il était le père de tous, surtout des
pauvres. Sa maison ressemblait presque à un monastère; ses vêtements, très
simples, recouvraient un cilice, qu'il portait sur sa chair nue. Il visitait son
diocèse avec zèle, sans en excepter les parties les plus éloignées. Son amour
des âmes le porta même à entreprendre la conversion des peuples païens qui
n'appartenaient pas à son diocèse.
Malgré les menaces de
mort, son zèle ne se rebuta point, et il eut la consolation de si bien montrer
à ces populations grossières les vérités de notre sainte religion, qu'il
changea leur coeur et les amena en masse dans le sein de l'Église. Il mourut
enfin martyr de son zèle.
Abbé L. Jaud, Vie des Saints pour tous les jours de l'année, Tours, Mame, 1950
SOURCE : http://magnificat.ca/cal/fr/saints/saint_lambert.html
Statue en bois polychrome de saint Lambert exposée musée Grand Curtius à Liège, Belgique
Saint Lambert, patron de
Liège
16 septembre
2013 par Redaction
Le 17 septembre, les
Liégeois fêtent le saint patron de leur diocèse, Saint Lambert, celui qui fit
de Liège une grande cité européenne.
L’attentat du 17 septembre
sur la personne de l’évêque Lambert marque un tournant décisif dans la destinée
de ce qui n’est alors qu’un village, Liège. D’abord enseveli à Maastricht, le
corps de Lambert est ramené en grande pompe vers 715 à Liège, à l’initiative de
son successeur, le futur saint Hubert. C’est le début d’un développement
extraordinaire pour la future cité ardente.
Qui était saint Lambert ?
Saint Lambert est issu
d’une famille aristocratique installée à Maastricht. Il succède à l’évêque
Théodard, assassiné en 670. En ce début de Moyen Âge, les assassinats sont
fréquents; l’évêque Lambert sera lui-même assassiné le 17 septembre d’une année
qui n’est pas connue précisément, mais qui se situe aux alentours des années
700. La mort violente d’un évêque constitue un événement tragique majeur qui
frappe l’opinion et entraine souvent l’éclosion du culte du saint martyr.
Pendant tout l’Ancien Régime, dans la principauté épiscopale de Liège, Lambert
est devenu LA référence hagiographique. Plus de 800 endroits de culte sont
recensés, de la dédicace d’églises à l’iconographie en passant par les mentions
liturgiques multiples. Autour du corps ramené à Liège, la foule révère tout ce
qui a appartenu à Lambert. Les miracles se multiplient. L’endroit sacré devient
pèlerinage. La fortune, l’expansion, la renommée de Liège sont assurées.
De la première cathédrale
à l’Archéoforum
Pour promouvoir le culte
du saint évêque assassiné et accueillir ses reliques, son successeur, Hubert,
fait édifier, vers 714, sur le lieu du martyre, une basilique. Vers l’an 800,
Liège devient le siège du diocèse Tongres-Maastricht. Cet événement capital
pour la nouvelle cité engendre une modification importante du site. L’église
martyriale fait place à la première cathédrale qui perdurera jusqu’aux alentours
de l’an mille. Les cathédrales vont se succéder au fil du temps.
Aujourd’hui, c’est en
vous rendant à l’Archéoforum que vous pourrez voir, ou du moins imaginer, ces
multiples transformations. Ce lieu d’exposition permet notamment de visiter les
fondations des églises successives dans une scénographie intéressante rendant
la lecture et la compréhension du site accessibles au plus grand nombre.
Depuis des siècles,
Lambert est un saint intrinsèque au Pays de Liège. Grâce à lui, une petite
bourgade est devenue une métropole. Le 17 septembre, Liège fête son saint
fondateur avec toute l’ardeur qu’on lui connaît.
SB
Le nouvel évêque de
Liège, Mgr Delville, a tenu à lancer sa
propre invitation à venir fêter Saint Lambert ce 17
septembre: « Depuis Rome, où je participe à la formation des nouveaux
évêques et accomplis le pèlerinage sur les tombes de Pierre et de Paul,
j’invite chaque chrétien du diocèse de Liège à fêter saint Lambert le mardi 17
septembre, à 18h, à la Cathédrale. La célébration sera présidée par le vicaire
général, l’abbé Alphonse Borras. Ce sera l’occasion de lancer l’année pastorale
et de prier aux intentions du diocèse, en ce début de mon ministère d’évêque.
Que cette nouvelle année de travail puisse voir chacun d’entre nous engagé au
service de ses frères! Portons spécialement dans la prière les personnes qui
souffrent dans leur corps ou dans leur âme. Prions aussi pour la Syrie, comme
nous l’a recommandé le pape François, pour que le pays sorte de la violence et
retrouve la paix. Je m’unis à votre prière et, sur les tombes des apôtres
Pierre et Paul, je porte devant le Seigneur toutes vos intentions et celles de
tous les habitants de notre diocèse. »
SOURCE : https://www.cathobel.be/2013/09/saint-lambert-patron-de-liege/
Le
martyre de saint Lambert représenté sur un panneau peint, 1489-1492. Musée
d'art religieux et d'art mosan, Lìege
Deel
van het zogenaamde Palude-diptiek, een tweeluik uit de late 15e eeuw,
toegeschreven aan Jan van Brussel, in het museum Grand Curtius in Luik.
Hier: De moord op Sint-Lambertus op de binnenkant van het
rechterpaneel.
Martyrium
des hl. Lambert (15. Jahrhundert)
The Martyr of Saint Lambert (Jan van Brussel?, c. 1490), detail of the 'Palude
diptych' in the Musée Grand Curtius in Liège
HISTOIRE – Qui est Saint
Lambert ?
Cette page donne quelques
indications biographiques du saint patron de la paroisse et du village.
Il y a plusieurs Saint
Lambert dans la mémoire chrétienne, avec parfois le risque de confusions entre
les personnes et les histoires.
Celui dont nous parlons
ici est né aux environs de l’an 640, dans la ville de Maastricht, célèbre pour
son traité européen depuis lors.
Landebert est le fils
présumé de Evre (ou Apre) son père, et de Hérisplende, sa mère, tous deux issus
de familles aux ascendants royaux. Evre était seigneur du pays de Liège.
L’enfant fut baptisé par l’évêque du lieu, Rémacle qui fut aussi son parrain,
et éduqué par Landoald, archiprêtre de la ville, puis de Théodart, successeur
de Rémacle sur le siège épiscopal de la ville.Il semble bien que Lambert
fréquenta la cour mérovingienne et qu’il devint un conseiller écouté du roi en
place, Childéric II.
Théodart ayant été tué,
c’est Landebert (le futur saint Lambert) qui est élu à sa place. Suivant les
sources, on évoque l’âge de 21 ou de 32 ans pour cette étape de sa vie.
Lorsque CHildéric II, roi d’Austrasie fut assassiné en 673, Lambert doit se retirer
au monastère de Stavelot, sur les limites de son diocèse. Pendant sept ans,
Pharamond s’appropria son siège épiscopal. Sur l’injonction de Pépin, il
accepta de revenir ensuite prendre sa charge. Evangélisateur du diocèse de
Tongres-Maastricht, on le reconnait notamment comme celui qui convertit les
Taxandres, du pays de Midelbourg. Dans ces pays celtes, les cultes anciens sont
encore souvent résurgents, comme en témoignent aussi les récits d’une autre
figure de sainteté, qui succéda à Lambert, saint Hubert. Et de nombreuses
personnes issues de la noblesse changèrent de vie, au contact de sa
prédication. Des monastères furent aussi fondées sous son impulsion, dont celui
dirigé par Landrada, à Munsterbilzen.
Lambert mourut assassiné,
dans la période trouble politiquement du fait du changement de dynastie en
cours, entre mérovingiens et carolingiens. Or Maastricht fait partie de
l’Austrasie, une province mérovingienne de l’empire franc. Lié au roi Childéric
II et à son successeur effectif, Pépin de Herstal (Pépin II), Lambert fut sans
doute victime d’un conflits d’influence entre des clans familiaux. Certains
récits hagiographiques attribuent à Pépin II la cause du meurtre, Lambert ayant
dénoncé auparavant sa vie adultérine avec Alpaïde (relation dont naîtra Charles
Martel), ce qui ne lui aurait pas été pardonné.
Plus sûrement, le prélat
tomba sans doute sous les coups des hommes de troupes de Dodon,
le domesticus (haut fonctionnaire chargé de la gestion des domaines
de l’État) de Pépin II, le 17 septembre 696 (ou 708-709 selon d’autres
sources). Le corps de saint Lambert fut ensuite mené en cachette à Maastricht,
puis ramené à Liège, où une cathédrale fut construite sur le lieu même de son
martyre. C’est aussi à partir de cette période que cette ville connut une
profonde transformation et une reconnaissance de plus en plus grande dans la
région.
La figure de Saint
Lambert est souvent représentée soit avec une béquille, pour rappeler qu’il fut
guéri, enfant, d’un état chétif, mais aussi la fontaine qu’il avait fait naître
pour soulager les ouvriers et les malades. Soit avec une lance, rappelant son
martyre.
Les sources historiques
de ce texte sont issus :
-d’un article ancien
extrait de la collection « Les petits Bollandistes. Vie des Saints »,
vol. XI, pp. 172-179
– d’un article plus
actualisé de Wikipedia, http://fr.wikipedia.org/wiki/Lambert_de_Maastricht
SOURCE : http://www.prieuresaintbenoit.fr/un-peu-dhistoire-2/saint-lambert/
Jan
van Brussel, ca. 1475-1476. Diptyque Palude, Nativité et Martyre
de Saint Lambert, Jugement de Salomon et Jésus et la femme adultère,
1489-1492, Museum Curtius
Lambert
Maastricht c. 636, Liège
c. 705
Issu d’une riche famille
aristocratique de Maastricht, Lambert fait ses études sous l’autorité de Théodard,
évêque de Maastricht, cette cité ayant définitivement supplanté Tongres comme
siège épiscopal. Le jeune homme est introduit à la cour mérovingienne
du Regnum Francorum et évolue dans l’entourage du roi ; Lambert
occupe un rang élevé au sein du clergé de la ville. Il est nommé évêque avant
l’âge de trente ans, semble-t-il, suite à l’assassinat de Théodard, et devient
l’un des conseillers du roi Childéric II, un ancien maire du palais. L’époque
est cependant riche en intrigues politiques et, suite à l’assassinat de
Childéric, en 673, Ebroïn, devenu maire du palais de Neustrie, poursuit les
partisans du défunt roi. Contraint d’abandonner ses fonctions épiscopales,
Lambert est remplacé par Pharamond et, pendant les sept années que dure son
exil, il se retire au monastère de Stavelot, vivant dans la méditation et
l’accomplissement des devoirs monastiques.
Vers 681, quand Pharamond
est déposé à son tour, Lambert retrouve ses fonctions d’évêque de Maastricht et
contribue, à l’instar de nombreux missionnaires de cette époque, à
l’approfondissement de la christianisation auprès des populations rurales.
L’évêque rayonne dans le diocèse en utilisant quelques résidences secondaires
établies dans les bourgades mosanes de Huy, Namur et Dinant. La Meuse s’impose
comme l’axe principal de ce diocèse. Par son œuvre d’évangélisation, il
contribue aussi à servir les intérêts de Pépin II dans les régions situées aux
confins du royaume. Il soutient la création de nouveaux monastères, dont celui
de Munsterbilzen. Cette implication dans les affaires de l’État semble être
l’une des hypothèses avancées pour expliquer son assassinat en 705.
Selon cette version,
Lambert aurait reproché à Pépin de Herstal sa relation adultère avec Alpaïde,
la sœur de Dodon, et lui aurait demandé de la chasser. Par réaction, la
concubine aurait commandité le massacre de l’évêque par son frère. Une autre
version explique que deux frères, Gall et Riold, des pillards, seraient tombés
sous les coups des hommes armés de l’évêque. Leur parent Dodon, domesticus,
aurait assassiné l’évêque, lors d’un séjour à Liège, toujours par vengeance.
Quoi qu’il en soit, le corps de Lambert est enterré à Maastricht, dans l’église
Saint-Pierre aujourd’hui démolie. Son successeur, Hubert (peut-être un parent)
fera transférer ses reliques à Liège, et édifiera une chapelle à l’endroit où
il a été assassiné. Très vite, le culte qui est rendu à Lambert prend de
l’importance et contribue au développement du village. Pas moins de
cinq Vitae ont été consacrées, du VIIIe au XIIe siècles, à celui qui
est devenu à la fois un martyr et le saint protecteur d’un vaste diocèse. Au
XIIe siècle, l’imposante cathédrale de ce qui est devenu le siège d’une
principauté ecclésiastique sera construite à l’emplacement de la chapelle du
VIIIe siècle, confirmant Lambert comme saint patron de la cité mosane.
Jean-Louis KUPPER, Liège
et l’Église impériale aux XIe-XIIe siècles, Genève, éd. Droz, coll.
Bibliothèque de la Faculté de philosophie et lettres de l’Université de Liège,
1981
Alain COLIGNON, Dictionnaire
des saints et des cultes de Wallonie. Histoire et folklore, Liège, éd. du
Musée de la Vie wallonne, 2003
Godefroid
KURTH, Lambert, dans Biographie nationale, t. XI, col. 143-148
Histoire de la Wallonie (L.
GENICOT dir.), Toulouse, 1973, p. 98
La Wallonie. Le Pays et
les Hommes. Lettres - arts - culture, t. I, p. 57
Jacques STIENNON, dans
Freddy JORIS, Natalie ARCHAMBEAU (dir.), Wallonie. Atouts et références
d’une région, Namur, 2005
Marie Dewez,
septembre 2012
SOURCE : http://connaitrelawallonie.wallonie.be/fr/wallons-marquants/dictionnaire/lambert
Reliquary
bust of Saint Lambert, holy bishop of Maastricht, in the chapel of the Sacred
Heart of Jesus in the Basilica of Saint Servatius in Maastricht, Netherlands.
Also
known as
Lambert of Liege
Lamberto…
Lambertus…
Landebertus…
Profile
Born to the nobility, the
son of Aper and Herisplindis, he received a good, religious oriented education. Student of Saint Landoaldus
and Saint Theodardus. Priest. Bishop of Maastricht, Netherlands in 670.
Forced for political reasons into exile from Maastricht from 674 to 681. Missionary in
Toxandria (modern Brabant)
with Saint Willibrord
of Echternach in the late 7th
century. Apparently worked with Saint Wito, Saint Plechelm
of Guelderland, and Saint Otger
of Utrecht. With Saint Landrada,
he founded the abbey of
Munsterbilsen. Murdered for
defending the sanctity of marriage,
which was very politically inconvenient for several powerful people of the
day. Martyr.
Born
c.635 at Maastricht, Netherlands
stabbed through
the heart by a javelin c.700 at
the chapel of Saint Cosmas and Saint Damian, Liège, Belgium while
celebrating Mass
buried in
his family’s vault in the cemetery of Saint Peter, Maastricht, Netherlands
remains exhumed and
translated to Liège c.720 by Saint Hubert
of Liege
–
in Belgium
in the Netherlands
Additional
Information
Book
of Saints, by the Monks of
Ramsgate
Lives
of the Saints, by Father Alban
Butler
books
Our Sunday Visitor’s Encyclopedia of Saints
Oxford Dictionary of Saints, by David Hugh Farmer
Sacred
and Legendary Art, by Anna Jameson
Saints
and Their Attributes, by Helen Roeder
other
sites in english
images
video
webseiten
auf deutsch
sitios
en español
Martirologio Romano, 2001 edición
fonti
in italiano
Martirologio Romano, 2005 edition
MLA
Citation
“Saint Lambert of
Maastricht“. CatholicSaints.Info. 25 January 2024. Web. 3 April 2025.
<https://catholicsaints.info/saint-lambert-of-maastricht/>
SOURCE : https://catholicsaints.info/saint-lambert-of-maastricht/
Peter Paul Rubens (1577–1640). Saint
Lambert, vers 1625-1630, Black chalk, pen and brown ink and brown wash
Saint LAMBERT
(LANDEBERTUS).
Martyr, Bishop of
Maestricht, b. at Maestricht between 633 and 638; d. at Liège,
between 698 and 701. Hisparents,
who belonged to the nobility, gave him a very religious education,
and chose as his preceptor St. Landoaldus, priest of
the cathedral
church at Maestricht. Later, Lambert received instruction
from St. Theodardus(668 or 669), whom he succeeded in 670 as Bishop of
Maestricht. During the calamitous days of Ebroin, Mayor of the
Palace, Lambert, having defended the interests of King Childeric, was
forced to flee from Maestricht. While Pharamundus administered his see, Lambert spent
seven years (674-681) in the well-known Abbey of Stavelot, where he
edified the monks by
his saintly life. In 681 Ebroin received his well-earned retribution,
and Pepin of Heristal became mayor of the palace, at first of
Austrasia, but in 687 of the whole domain of the Franks. Pepin,
who liked Lambert, permitted him to return to Maestricht and resume the
administration of his see.
Some timelater we find Lambert as a missionary
in Toxandria, the Kempenland and Brabant of today. In order to spread
theGospel, he descended the River Meuse as far as Tiel and laboured along
its banks in company with St.
Willibrord, who had come from England in
691. It is very probable that Lambert came in contact with
Sts. Wiro, Plechelmus, and Otger, who had built a church and monastery on
the Pietersburg, later called the Odilienberg, nearRoermond. St. Landrada
aided Lambert in founding the Abbey of Munsterbilsen. For
several centuries a controversy has been carried on concerning the manner of
the saint's death.
According to tradition, Lambertbecame a martyr to
his defence of marital fidelity. The Bollandists, Mabillon,
Valois, Lecointe, Pagi and others held, however, that the saint was killed by Frankish nobles
in revenge for the failure of a plundering expedition.Kurth in
1876 critically examined the centuries-old tradition and,
documents in hand, proved beyond
furtherdoubt that Lambert was martyred because
of his defence of the marriage tie. Pepin of Heristal lived
for many years in irreproachable wedlock with the pious Plectrude,
who bore him two sons. Later he entered into
unlawfulrelations with Alpais, who became the mother of Charles
Martel. When no one had the courage to
remonstrate with Pepin, Lambert went to his court like
another John
the Baptist. Alpais, fearing that Pepin might heed
theadmonitions of the saint, appealed to
her brother Dodo. The latter sought revenge and caused Lambert to
beassassinated in the chapel of
Sts. Cosmas and Damian, built by St.
Monulphus at Liège.
His heart was pierced by a javelin while he was at the altar. The servants
of the martyr placed
his remains in a vessel, descended the Meuse to Maestricht,
and buried them in the cemetery of St. Peter, in the
vault of his parents, Aper and
Herisplindis, beneath the walls of Maestricht. Between 714 and 723, St.
Hubert exhumed the remains and had them translated to Liège,
whither he had transferred, presumably as early as 723, his episcopal
see. The saint'sfeast is celebrated on 17 Sept. A large
number of churches have St. Lambert as their patron.
Sources
Acta SS., Sept., V;
STEPHANUS, Vita S. Lamberti in MIGNE, P.L., CXXXII, 643;
DEMARTEAU, Vie de S. Lambert écrite en vers par Hucbald de St-Amand, et
documents du Xme siècle (Liège, 1878); ALBERS, De H. Lambertus, XXe
bisschop van Maastricht in Jaarboekje van Alberdingk Thym (Amsterdam,
1896); KURTH, Etude critique sur St. Lambert et son premier biographe in Annales
de l'Académie d'Archélogie de Belgique, XIII, 3rd series, III.
Albers, Petrus
Henricus. "St. Lambert." The Catholic Encyclopedia. Vol.
8. New York: Robert Appleton Company, 1910. 15 Jul.
2015 <http://www.newadvent.org/cathen/08757a.htm>.
Transcription. This
article was transcribed for New Advent by Robert H. Sarkissian.
Ecclesiastical
approbation. Nihil Obstat. October 1, 1910. Remy Lafort, S.T.D.,
Censor. Imprimatur. +John Cardinal Farley, Archbishop of New York.
Copyright © 2020 by Kevin
Knight. Dedicated to the Immaculate Heart of Mary.
SOURCE : http://www.newadvent.org/cathen/08757a.htm
Antoon Sallaert (1594–1650). Saint
Lambert Trampling his Murderers, Surrounded by the Four Church Fathers, circa
1630, oil on paper en brunaille, 23,7 x 15,5, Metropolitan Museum of Art
September 17
St. Lambert, Bishop and Martyr
From his life, written by Godescalc, deacon of Liege, in Mabillon, sæc. 3, Ben. and in Canisius Lect. Antiq. t. 2, part. 1, l. 142, with the animadversions of Basnage. This work was compiled, with candour and sincerity, (not in 773, as Le Cointe and some others mistook, but about 729,) from the relation of those who attended the saint, as Dom. Rivet demonstrates, Hist. Littér. de la France, t. 4, p. 58. Stephen, bishop of Liege, Anselm, and Nicholas, canons of the same church, Rainer, monk of St. Laurence’s, near that town, Giles of Orval, and Sigebert have also written lives of St. Lambert: that published by Godescalc is the foundation of all the rest; but that compiled by Stephen is the most elegant and methodical. See also Miræus, Annul. Belgic. ad annos 656, 676, 692, 696. Suysken the Bollandist, t. 5, p. 518. Gall. Chr. Nov. t. 3, p. 827, Martenne, &c.
A.D. 709.
[Bishop of Maestricht, and Patron of Liege.] ST. LANDEBERT, called in latter ages Lambert, was a native of Maestricht, and born of a noble and wealthy family, who had been Christians for many descents. His father caused him to be instructed from his infancy in sacred learning, and afterwards recommended him to St. Theodard to perfect his education. This holy bishop had succeeded St. Remaclus, first, in the government of his two great abbeys of Malmedi and Stavelo, and, ten years after, when the former retired to Stavelo, in the episcopal see of Maestricht. He had such an esteem for this illustrious and holy pupil, that he spared no attention in instructing and training him up to the most perfect practice of Christian virtue. St. Theodard, in 669, resolved to go to King Childeric II., who resided in Austrasia, to obtain an order of that prince for the restitution of the possessions of his church, which had been usurped by certain powerful persons; but was assassinated upon the road by those who withheld his possessions, and torn limb from limb, in the forest of Benalt, near Nemere, since called Spire. He is honoured as a martyr on the 10th of September. St. Lambert was chosen to succeed him, with the consent of King Childeric and the applause of his whole court, where the saint was in great repute. Lambert regarded the episcopal charge as a burden too heavy for his shoulders, as saints have always done, and, trembling under its grievous obligations, set himself earnestly to discharge them without human respect or fear, imploring light and strength from above by assiduous humble prayer. Childeric II. reigned first in Austrasia, Vulfoade being at that time mayor of his palace, whilst Theodoric III. succeeded his brother, Clotaire III., in Neustria and Burgundy, under whom Ebroin tyrannically usurped the dignity of mayor of the palace. So detestable did the cruelty of this minister render the reign of the prince, that his subjects deposed him, so that Childeric became king of all France, Theodoric and Ebroin being shorn monks, the former at St. Denis, the latter at Luxeu; to which condition they both consented, that their lives might be spared. King Childeric II., a debauched and cruel prince, was slain by a conspiracy of noblemen in the year 673, the eleventh of his reign; and Theodoric, his brother, leaving the monastery of St. Denis, was again acknowledged king in Neustria, and Dagobert II, the son of King Sigebert, in Austrasia
This revolution affected St. Lambert, merely because he had been heretofore greatly favoured by Childeric. He was expelled from his see, in which was placed one Faramond. Our saint retired to the monastery of Stavelo, with only two of his domestics; and, during the seven years that he continued there, he obeyed the rule as strictly as the youngest novice could have done. One instance will suffice to show with how perfect a sacrifice of himself he devoted his heart to serve God according to the perfection of his state. As he was rising one night in winter to his private devotions, he happened to let fall his wooden sandal or slipper, so that it made a noise. This the abbot heard, and, looking upon it as a breach of the silence then to be observed in the community, he ordered him that had given occasion to that noise, to go and pray before the cross. This was a great cross which stood in the open air before the church door. Lambert, without making any answer, or discovering who he was, laid down the upper garment he was going to put on, and went out as he was, barefoot, and covered only with his hair shirt; and in this condition he prayed, kneeling before the cross, three or four hours. Whilst the monks were warming themselves after matins, the abbot inquired if all were there. Answer was made, that he had sent one to the cross, who was not yet come in. The abbot ordered that he should be called; and was strangely surprised to find that the person was the holy bishop, who made his appearance quite covered with snow, and almost frozen with cold. At the sight of him the abbot and the monks fell on the ground, and asked his pardon. “God forgive you,” said he, “for thinking you stand in need of pardon for this action. As for myself, is it not in cold and nakedness, that, according to St. Paul, I am to tame my flesh, and to serve God?”
Whilst St. Lambert enjoyed the tranquillity of holy retirement, he wept to see the greater part of the churches of France laid waste. When Theodoric reascended the throne, he appointed Leudisius, son of Erchinoald, mayor of his palace. Ebroin at the same time left the monastery of Luxeu, and sacrilegiously broke the sacred engagements of his vows. He had already made the whole kingdom of Theodoric feel the effects of his power and tyrannical dispositions, when, in 677, he became mayor of the palace to that prince, and absolute master in Neustria and Burgundy, and soon after also in Austrasia, when, upon the death of Dagobert II. (who was murdered by a conspiracy of his nobles, through the contrivance of Ebroin), Theodoric was acknowledged king of the whole French monarchy. Dagobert II. had filled his dominions with religious foundations, and, after his death, was honoured at Stenay, where he was buried, as a martyr. Ebroin, who had in this prince’s life-time extended his violences to several churches subject to him, especially that of Maestricht, after the death of this king oppressed them with greater fury, and persecuted our holy bishop without control. He was, however, overtaken by the divine vengeance; for, three years after the martyrdom of St. Leodegarius, he was himself slain in 681. A nobleman, called Hermenfred, whose estate he had seized, and whom he had threatened with death, watched him one Sunday before it was light, as he came out of his house to matins, and killed him with a blow which he gave him on his head with a sword. From this and other instances we see, as Fleury remarks, that at that time even those noblemen and princes, who were most employed, and who had the least sense of religion and piety, did not exempt themselves from attending at the divine office even in the night.
Pepin of Herstal (grandson of St. Pepin of Landen, by St. Bega and Ansegesil), being made mayor of the palace, set himself to repair the evils done by Ebroin, expelled the usurping wicked bishops whom he had intruded into many sees, and, among many other exiled prelates, restored St. Lambert to the see of Maestricht. The holy pastor, from the exercise of the most heroic virtues, to which he had devoted the time of his exile and retirement, returned to his flock animated with redoubled fervour, preaching and discharging his other functions with wonderful zeal and fruit. Finding there still remained many pagans in Taxandria, a province about Diest, in Brabant, he applied himself to convert them to the faith, softened their barbarous temper by his patience, regenerated them in the holy water of baptism, and destroyed many temples and idols. He frequently visited and conferred with St. Willibrord, the apostle of Friesland. Under the weak reigns of the slothful kings, the greatest disorders prevailed in France, and every bold and powerful man set himself above the laws, and put himself at the head of a seditious faction. Of this the death of St. Lambert furnishes us with a flagrant example. Pepin, who resided at his castle of Herstal, near Liege, on the Maes or Meuse, lived for some years in a scandalous adultery with a concubine named Alpais, by whom he had Charles Martel. St. Lambert reproved the parties with so much earnestness, that some say certain friends of the lady thence took occasion to conspire against his life. Others assign the following occasion of his death: Two brothers, by their violences and plunders of the church of Maestricht, were become insupportable, and could not be restrained by the laws. At this, certain relations of St. Lambert were so exasperated, that, finding themselves driven to the last extremity, they slew the two brothers. Dodo, a kinsman of the two young men who were slain, a rich and powerful officer under Pepin, and related to Alpais, resolved to revenge their death upon the innocent and holy bishop, and attacked him with a considerable body of armed men, at Leodium, then a small village, now the city of Liege. St. Lambert had retired to sleep after matins, when Dodo with his troop broke into his house. The bishop would not suffer his two nephews nor any of his domestics to take arms to defend him, saying: “If you love me truly, love Jesus Christ, and confess your sins unto him. As for me, it is time that I go to live with him.” Then prostrating himself on the ground, with his hands extended in form of a cross, he prayed, shedding many tears. The troop of enemies, entering the house, put to the sword all they met, and one of them, throwing a dart at the holy bishop, slew him. This unjust death, suffered with so great patience and meekness, joined with the eminent sanctity of the life of this holy bishop, has been looked upon as a degree of martyrdom. It happened on the 17th of September, 709, St. Lambert having held the episcopal dignity forty years from the time he succeeded St. Theodard. His body was conveyed in a bark to Maestricht, where it was interred in St. Peter’s church. Several miracles which ensued excited the people to build a church on the spot where the house stood in which he was slain. His successor, St. Hubert, translated thither his relics in 721. At the same time he removed to the same place the episcopal see, as it had been formerly transferred from Tongres to Maestricht, by St. Servatius.
Fortitude, which appears
most heroical and most conspicuous in martyrdom, is a cardinal virtue, and the
mother of many glorious virtues, as courage, greatness of soul, tranquillity of
mind under all dangers, patience, longanimity, constancy, and perseverance. It
is the band and support of all other virtues. As the root of a tree bears the
trunk, branches, flowers, and fruit, so fortitude sustains, and is the strength
of the whole system of moral and Christian virtues, which sink at the first
shock without it. This, therefore, is an ingredient of every perfect virtue, by
which a man is ready to suffer any hardships or death, to expose himself to any
dangers, and to forego all temporal advantages rather than swerve from the path
of justice. By confounding rashness, inconsiderate hardiness, and fury with
courage, many form a false idea of fortitude, which is defined, “a considerate
alacrity in bearing hardships and undergoing dangers.” It moderates in us the
two opposite extremes of fear and confidence, it teaches us reasonably to fear
dangers and death, and to decline and avoid them, when nothing obliges us to
expose ourselves to them; for to be fool-hardy and needlessly to precipitate
ourselves upon danger, is the height of folly and vice, and the strongest mark
of a corrupt and abandoned heart. But it is true fortitude to undertake and
encounter all dangers, when duty or the cause of virtue requires it. How noble
and heroical is this virtue of fortitude! how necessary in every Christian,
especially in a pastor of souls, that neither worldly views nor fears may ever
in the least warp his integrity, or blind his judgment!
Rev. Alban
Butler (1711–73). Volume IX: September. The Lives of the
Saints. 1866.
SOURCE : http://www.bartleby.com/210/9/171.html
Jan Miel (1599–1663). The Veneration of
Saint Lambert, circa 1648, 79 x 52,7, Fitzwilliam Museum
Book of Saints
– Lambert of Maestricht
Article
(Saint)
Bishop, Martyr (September
17) (7th
century) A disciple of Saint Theodardus, Bishop of Maestricht, whom he
succeeded in A.D. 669. In the political troubles of the time, he was, five years
later, driven from his See, and retired to the monastery of Stavelot, where for
seven years he led the humble life of a simple monk. Recalled to his See by
Pepin of Heristal, he set about his work with renewed zeal, and energetically
promoted the missionary efforts of Saint Willebrord and others in the
neighbouring Pagan districts. For his energy in repressing vice he paid with
his life, being slain by a troop of lawless nobles (A.D. 709) in the then
village of Liege, whither his relics were transported from Maestricht, A.D.
720; and which, having become shortly afterwards an Episcopal city, honours
Saint Lambert as its chief Patron.
MLA
Citation
Monks of Ramsgate.
“Lambert of Maestricht”. Book of Saints, 1921. CatholicSaints.Info.
23 August 2016. Web. 21 December 2020.
<https://catholicsaints.info/book-of-saints-lambert-of-maestricht/>
SOURCE : https://catholicsaints.info/book-of-saints-lambert-of-maestricht/
Théodore
Schaepkens (1810-1883). Saint Lambert, évêque de Maastricht, 1847, Trésor
de la Basilique de Notre Dame, Maastricht
Pictorial Lives of the Saints – Saint Lambert, Bishop, Martyr
Saint Lambert was a
native of Maestricht. His father entrusted his education to the holy Bishop
Saint Theodard, and on that good man being assassinated, Lambert was chosen his
successor. A revolution breaking out which overturned the kingdom of Austrasia,
our Saint was banished from his see on account of his devotion to his
sovereign. He retired to the monastery of Stavelo, and there obeyed the rule as
strictly as the youngest novice could have done. One instance will suffice to
show with how perfect a sacrifice of himself he devoted his heart to serve God.
As he was rising one night in winter to his private devotions, he happened to
let fall his wooden sandal or slipper. The abbot, without asking who had caused
the noise, gave orders that the offender should go and pray before the cross,
which stood before the church door. Lambert, without making any answer, went
out as he was, barefoot, and covered only with his hair shirt; and in this
condition he prayed, kneeling before the cross, where he was found some hours
after. At the sight of the holy bishop the abbot and the monks fell on the ground
and asked his pardon. “God forgive you,” said he, “for thinking you stand in
need of pardon for this action. As for myself, is it not in cold and nakedness
that, according to Saint Paul, I am to tame my flesh and to serve God?” While
Saint Lambert enjoyed the quiet of holy retirement, he wept to see the greatest
part of the churches of France laid waste. In the mean time the political
clouds began to break away, and Lambert was restored to his see, but his zeal
in suppressing the many and notorious disorders which existed in his diocese
led to his assassination on the 17th of September, 709.
Reflection – How noble
and heroic is this virtue of fortitude, how necessary for every Christian,
especially for a pastor of souls, that neither worldly views nor fears may ever
in the least warp his integrity or blind his judgment!
SOURCE : https://catholicsaints.info/pictorial-lives-of-the-saints-saint-lambert-bishop-martyr/
Banquet of Jupille (1861) by Auguste
Chauvin depicting Lambert of Maastricht addressing Pepin
of Herstal and Alpaida.
LAMBERT OF MAASTRICHT,
ST.
Bishop and martyr; d.
Liège, Sept. 17, 705 or 706. Born of wealthy parents, Lambert grew up under the
supervision of his uncle, Theodard of Maastricht, whom he succeeded as bishop
in 672. Shortly afterward the incompetent Childeric II, king of Austrasia, was
assassinated. In the upheaval that followed, Lambert fled to the monastery of
stavelot while an intruder took his place as bishop. After seven years of
exile, Lambert was restored to his see by the new mayor of the palace, Pepin II
of Heristal. Later the bishop had to upbraid Pepin for an adulterous affair. In
the conflict over the immunity of his church, Lambert was murdered by his
adversary, Count Dodo. Popularly venerated as a martyr in France, Westphalia,
and Holland, Lambert is honored as the patron of the city of Freiburg im
Breisgau, Germany.
Feast: Sept. 17.
Bibliography: Acta
Sanctorum September 5:518–617. J. L. Baudot and L. Chaussin, Vies des
saints et des bienheueux selon l'ordre du calendrier avec l'historique des
fêtes, ed. by The Benedictines of Paris, 12 v. (Paris 1935–56)
9:361–364. Bibliotheca hagiographica latina antiquae ct mediae aetatis, 2
v. (Brussels 1898–1901; suppl. 1911) 2:4677–94. A. Butler, The Lives of
the Saints, ed. H. Thurston and D. Attwater, 4 v. (New
York 1956) 3:579–580. H. Lerclercq, Dictionnaire d'archéologie
chrétienne et de liturgie, ed. F. Cabrol, H. Leclercq and H. I. Marrou, 15
v. (Paris 1907–53) 9.1:623–625; 10.1:955–963. A. M. Zimmermann, Lexikon
für Theologie und Kirche, ed. J. Hofer and K. Rahner, 10v. (2d, new ed.
Freiburg 1957–65) 6:758. J. de Borchgrave d'Altena et al., eds., Trésors
d'art Saint Remacle, Saint Lambert (Stavelot 1968).
[J. E. Lynch]
Theodoor
van Loon, The Martyrdom of Saint Lambert, ca. 1616-1617, Royal Institute
for Cultural Heritage of Belgium
San Lamberto di
Maastricht Vescovo e martire
633/638 – 17 settembre
705 circa
Martirologio
Romano: A Liegi in Austrasia, nell’odierno Belgio, passione di san
Lamberto, vescovo di Maastricht e martire, che, mandato in esilio, si ritirò
nel monastero di Stavelot; riavuta poi la sede, svolse degnamente il suo
ministero pastorale, prima di divenire innocente vittima di uomini a lui
ostili.
San Landeberto, il cui
nome successivamente fu mutato in Lamberto, nacque tra il 633 ed il 638 da una
nobile e ricca famiglia di Maastricht, nella diocesi belga di Liegi. Nonostante
il paganesimo imperasse ancora nella zona, la sua famiglia era cristiana ed
egli ricevette la sua istruzione a corte dal vescovo San Teodardo. Intraprese
poi la carriera ecclesiastica e divenne sacerdote. Un suo biografo descrisse
così tale periodo della sua vita: “Un giovane prudente e di bell’aspetto,
cortese e con un bel modo di parlare e di comportarsi; di buona costituzione,
forte un buon lottatore, dalla mente chiara, affezzionato, puro e umile, e
appassionato di lettura”. Quando Teodardo fu assassinato verso il 670, Lamberto
gli succedette sulla cattedra episcopale di Tongres-Maastricht.
Dopo cinque anni fu
coinvolto nel tumulto politico seguito alla morte di Childerico II di Neustria
e Borgogna. Lamberto fu allora esiliato dalla sua sede da Ebroino, precedente
sindaco del palazzo di Neustria. Il re San Dagoberto II d’Austrasia, che lo
ospitò inizialmente, chiese ai monaci di Stavelot-Màlmedy di accoglierlo
provvisoriamente per assicurare la sua sicurezza e lo sostituì alla sede
episcpale di Liegi con un certo Paramondo. Fu così che per ben sette anni
Lamberto visse da semplice monaco, contraddistinguendosi per la sua umiltà e la
sua laboriosità.
Nel 680 fu assassinato
Ebroino e gli succedette Pipino di Héristal. Questi, al fine di consolidare la
sua precaria posizione, immediatamente reintegrò tutti gli ecclesiastici nelle
loro legittime sedi ed anche Lamberto poté dunque fare ritorno a Maastricht,
pieno di zelo ed energia. Oltre ad espletare i suoi doveri di vescovo nei
confronti del gregge affidato alle sue cure pastorali, intraprese un’opera di
conversione dei pagani ancora presenti nel Campine e nel Brabante. Con la
collaborazione di Santa Landrada fondò un monastero femminile presso
Munsterblizen.
Le numerose leggende
sorte sul suo conto tramandano due possibili versioni sulle vicende che
portarono al martirio del santo vescovo. Secondo quella più tarda, risalente al
IX secolo, sarebbe stato ucciso nella chiesa dei Santi Cosma e Damiano in Liegi
in vendetta per le sue interferenze nella adulterina relazione tra Pipino e sua
cognata Alpais, sorella della moglie Santa Plectrude. I primi biografi di
Lamberto sostenevano invece che l’omicidio fosse stato causato da questioni
economiche, riguardanti la tassazione della chiesa di Maastricht dedicata alla
Madonna. Il vescovo, seppur rinchiuso a chiave nella propria camera, fu
raggiunto da una freccia lanciatagli da una finestra e morì: era il 17
settembre di un anno imprecisato non oltre il 705.
La morte violenta, unita
alla santità della sua vita, spinse immediatamente il popolo a venerare San
Lamberto quale martire ed il suo corpo fu poi traslato nella casa dove era
deceduto, trasformata appositamente in chiesa. Attorno ad essa crebbe la città
di Liegi, ove venne anche trasferita la sede episcopale e San Lamberto è ancora
oggi venerato come patrono. Il culto del santo si espanse ele vicine regioni
francesi e tedesche.
A livello popolare San
Lamberto fu invocato contro le malattie degli animali domestici, nonchè contro
l’ernia, i calcoli biliari e l’epilessia. E’ infine patrono dei gallinacei.
Autore: Fabio
Arduino
SOURCE : http://www.santiebeati.it/dettaglio/92911
St.
Lambertus, Statue in Mingolsheim, mit dem Schwert als ikonographischem Zeichen für
die Art seines Martyriums
Lambert von Maastricht
eigentlich: Lantpert, Landibertus
auch: von Tongern-Maastricht, von Lüttich
Gedenktag katholisch: 17. September
nicht gebotener Gedenktag in Belgien und im Bistum Münster
nicht gebotener Gedenktag im deutschen Sprachgebiet: 18. September
Hochfest in der Stadt Freiburg i. Br.: 18. September
Diözesankalender Aachen, Freiburg i. Br., Luxemburg
in Lüttich: Übertragung der Gebeine: 28. April; Triumphus de Steplea (1213): 13. Oktober
Übertragung der Gebeine: 24. Mai, 21. September
Übertragung der Gebeine ins Kloster nach Lagny: 2. Juni
Übertragung der Gebeine aus der Krypta an den Altar: 26. August, 27. August
Gedenktag evangelisch:
18. August
Name bedeutet: der
glänzende Landbesitzer (althochdt.)
Bischof von Maastricht,
Glaubensbote in Brabant, Märtyrer
* um 635
† 17. September um 705 in Lüttich
(Liège) in Belgien
Lambert war Sohn
wohlhabender Eltern, ein Neffe des Bischofs Theodard
von Maastricht, der ihn ausbildete. Nach den Legenden trug er als junger
Diakon um den Weihrauch zu entzünden glühende Kohlen im Chorhemd, ohne dass
dieses verbrannte, und wachte in eisiger Nacht im Büßerhemd vor dem Kruzifix in
der Kirche. Nach Theodards Ermordung
wurde er nach 669 von König Childerich II. zum Nachfolger ernannt, lebte aber
ab 675 nach der Ermordung des Königs sieben Jahre - durch den fränkischen
Hausmeier Ebroin verbannt - im Benediktinerkloster
Stablo - dem heutigen Stavelot.
Unter Pippin dem Mittleren kehrte er nach Ebroins Ermordung 682 nach Maastricht zurück
und bemühte sich besonders um die Bekehrung der heidnischen Toxandren - der
Menschen rund um Tongern.
In Auseinandersetzungen um eine Blutrache - oder, nach späterer Überlieferung,
weil er Pippin wegen seines Ehebruchs mit der Schwägerin Alpais, der Mutter von
Karl Martell, getadelt hatte - wurde Lambert von Pippins Hausmeier Dodo in
seinem Haus ermordet. Mit ihm starben auch seine Neffen Petrus und Andoletus (Audolec).
Da Lambert sich nicht
gegen seinen Mörder zur Wehr setzte, galt er schon bald als Märtyrer.
Lamberts Gebeine wurden
erst in Maastricht,
ab 715 in Lüttich verehrt,
wo ihm eine Basilika geweiht
wurde; Lamberts Nachfolger Hubertus verband
die Überführung der Gebeine mit der Verlegung des Bischofssitzes von Maastricht
nach Lüttich. In der französischen Revolution wurden die Reliquien vernichtet.
Eine Kopfreliquie ist seit 1191 in Freiburg
im Breisgau; diese hatte Rudolf, ein Sohn von Konrad I. von Zähringen und
seit 1167 Bischof von Lüttich, bei seiner Teilnahme am 3.
Kreuzzug zum Schutz mitgenommen; nach der Rückkehr erholte er sich in
seiner Heimat und verstarb dort; nachdem die Burg 1377 von Freiburg zerstört
wurde, kam die Reliquie ins Münster.
Lamberts Verehrung fand
v. a. im Erzbistum Köln weite
Verbreitung. Im 8. Jahrhundert entstand eine erste Lebensgeschichte, weitere
folgten vom 9. bis ins 13. Jahrhundert. Früher war das Lambertusfest in Münster ein
großes Volksfest; bereits zwei Wochen vor dem Abend des 17. September beginnen
noch heute die Kinder, Lambertus-Pyramiden zu bauen, diese mit
Zweigen, Laternen und Lampions zu schmücken und zu umtanzen und dazu viele
traditionelle Lieder zu singen. Höhe- und Schlusspunkt ist dann der letzte
Abend am 17. September. Die meisten münsterschen Pfarrgemeinden feiern dann
dieses Fest. In Oldenburg in Oldenburg ist Lambertus die zentrale und älteste
Kirche, die Lamberti-Kirche geweiht.
Im heutigen Lambrecht in
der Pfalz wurde 977 - oder 987 das Lambert geweihte Kloster erbaut, von dem die
Stadt ihren Namen bekam - erhalten ist die Kirche.
Es war zunächst eine Abtei der Benediktiner,
wurde nach deren Niedergang ab etwa 1240 von Dominikanerinnen bewohnt
und nach den Wirren von Bauernkrieg und Reformation 1553 endgültig aufgegeben.
Oberhalb der Stadt steht im Wald das Lambertskreuz,
ein 1280 urkundlich erwähntes, 1905 wieder gefundenes und aufgerichtetes
mittelalterliches Steinkreuz. In der Steiermark in Österreich wurde Lambert
das Benediktinerstift St.
Lambrecht geweiht.
Attribute: glühende Kohlen, knieend von Lanze durchbohrt
Patron von Lüttich, Freiburg, Gladbeck und Lambrecht in der Pfalz; der Bauern, Chirurgen, Bandagisten und Zahnärzte; bei Nierenleiden
Bauernregeln: Auf Lambert hell und klar / folgt ein trocken Jahr.
Ist's an Lambert schön und klar, / kommt ein trockenes Frühjahr.
Trocken wird das Frühjahr sein, / ist St. Lambert hell und rein.
Bringt Lambertus Regen, / folgt ein Herbst mit wenig Segen.
Lamberti nimm Kartoffeln raus, / doch breite ihr Kraut auf dem Felde aus.
Die Lamberti-Kirche in
Oldenburg in Oldenburg ist werktags von 10 Uhr bis 16 Uhr - samstags bis bis 18
Uhr geöffnet. (2024)
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Autor: Joachim
Schäfer - zuletzt aktualisiert am 28.12.2024
Quellen:
• Vera Schauber, Hanns Michael Schindler: Heilige und Patrone im Jahreslauf. Pattloch, München 2001
• Hiltgard L. Keller: Reclams Lexikon der Heiligen und der biblischen Gestalten. Reclam, Ditzingen 1984
• http://www.bauernregeln.net/september.html nicht mehr erreichbar
• Thorsten Gubatz, E-Mail vom 1. Mai 2007
• Lexikon für Theologie und Kirche, begr. von Michael Buchberger. Hrsg. von Walter Kasper, 3., völlig neu bearb. Aufl., Bd. 6. Herder, Freiburg im Breisgau 1997
• Adriaan Breukelaar. In: Friedrich-Wilhelm Bautz †, Traugott Bautz (Hg.): Biographisch-Bibliographisches Kirchenlexikon, Bd. IV, Herzberg 1992
• http://www.derwesten.de/staedte/gladbeck/bischofs-segen-fuer-heiligen-lambertus-id8748258.html nicht mehr erreichbar
• http://www.badische-zeitung.de/freiburg/freiburg-feiert-am-sonntag-die-schutzpatrone-lambert-alexander-und-georg--111683425.html
- abgerufen am 14.07.2023
korrekt zitieren: Joachim Schäfer: Artikel Lambert von Maastricht, aus dem Ökumenischen Heiligenlexikon - https://www.heiligenlexikon.de/BiographienL/Lambert_von_Maastricht.html, abgerufen am 3. 4. 2025
Die Deutsche Nationalbibliothek verzeichnet das Ökumenische
Heiligenlexikon in der Deutschen Nationalbibliografie; detaillierte
bibliografische Daten sind im Internet über https://d-nb.info/1175439177 und https://d-nb.info/969828497 abrufbar.
SOURCE : https://www.heiligenlexikon.de/BiographienL/Lambert_von_Maastricht.html
Donsbrüggen, Kranenburger Straße, Rond muurtableau met tekst "Hl. Lambertus segne uns"
Paul
Bruyère. « Le Martyre de saint Lambert du « diptyque Palude » et
les cérémonies de 1489 à la cathédrale de Liège »,Le
Moyen Âge 2012/2
(Tome CXVIII), pages 329 à 368 : https://www.cairn.info/revue-le-moyen-age-2012-2-page-329.htm
Saint Lambert of Liège:
The Iconography : https://www.christianiconography.info/lambertLiege.html
Les
biographes de Saint Lambert [archive]. : http://perso.infonie.be/liege06/02deux01.htm#1
Voir aussi : https://www.heiligenlexikon.de/BiographienL/Lambert_von_Maastricht.html