mercredi 31 octobre 2012

Saint QUENTIN d'AMIENS (de VERMAND), missionnaire et martyr

San Quintino di Vermand

Martyre de saint Quentin (Martyrdom of Saint Quentin). Cote : Français 185 , Fol. 266. Vies de saints, France, Paris, XIVe siècle, Richard de Montbaston et collaborateurs - Legenda Aurea, Vies de saints (BNF Richelieu Manuscrits Français 185)


Saint Quentin

Martyr dans le Vermandois (IIIe siècle)

Il était romain, cinquième enfant, si l'on en croit son nom, ce qui était rare dans le Bas-Empire. Il partit pour la Gaule avec saint Lucien de Beauvais et plusieurs compagnons pour évangéliser cette région du Beauvaisis et de la Picardie. Selon les 'Actes' de sa vie, son succès provoqua la colère du préfet romain Rictiovare qui l'arrêta à Soissons, lui fit subir interrogatoires et supplices, le fit enfin décapiter, le 31 octobre. Sur le lieu de son martyre, s'éleva une ville qui prendra son nom: Saint-Quentin.

Illustration: Laissez-vous conter Saint-Quentin (Saint-Quentin, ville d'art et d'histoire)

Quentin est le fils d'un sénateur romain, (cinquième enfant, si l'on en croit son nom) serait venu en Gaule avec saint Lucien, futur évêque de Beauvais, en mission d'évangélisation. Établi à Amiens il est décapité à Augusta Veromandum, capitale du Vermandois, qui deviendra Saint-Quentin. Il est fêté le 31 octobre. (source: Saints du Pas de Calais - diocèse d'Arras)

Saint Quentin fut un de ces jeunes Romains qui, comme saint Crépin et saint Crépinien, vinrent prêcher l'Évangile dans les Gaules et y communiquer le trésor de la foi qu'ils avaient reçu... (diocèse de Soissons, Laon et Saint-Quentin)

Dans le Vermandois, en Gaule Belgique, vers la fin du IIIe siècle, saint Quentin, martyr, qui était de l'Ordre sacerdotal et fut mis à mort pour le Christ sous l'empereur Maximien.

Martyrologe romain

La parole est vivante lorsque ce sont les actions qui parlent. Je vous en prie, que les paroles se taisent et que les actions parlent.

Saint Antoine de Padoue

SOURCE : https://nominis.cef.fr/contenus/saint/2110/Saint-Quentin.html

San Quintino di Vermand

The Life os St Quentin, Unknown Dutch Master - https://anastpaul.com/2024/10/31/saint-of-the-day-31-october-saint-quentin-died-c287-martyr/


Saint Quentin

MARTYR

Quentin, dit-on, naquit à Rome d’un père idolâtre, Zénon, qui était sénateur de l’Empire. Converti au christianisme, Quentin aurait été baptisé par le pape Marcellin qui l’aurait envoyé prêcher dans les Gaules en compagnie de Lucius, Crépin, Crépinien, Rufin, Valère, Marcel, Eugène, Victoric, Fuscien, Rieul et Piat. Arrivés à Amiens, les douze missionnaires se seraient partagé, par la voie du sort, les pays qu’ils devaient évangéliser : Quentin resta à Samarobriva (Amiens) et Lucius partit pour Beauvais.

Menant une vie de pénitence, la mission de Quentin, ourlée de nombreux miracles opérés par un simple signe de crois, fut si fructueuse que Rictiovare, représentant dans les Gaules de Maximien Hercule que Dioclétien avait associé à l’Empire, en fut averti, alors qu’il était à Bâle. Rictiovare avait tant immolé de chrétiens à Trèves, sa résidence habituelle, que les flots de la Moselle s’étaient rougis de sang. Accouru à Amiens, Rictiovare fit arrêter Quentin qui, enchaîné, fut enfermé dans une maison de la ville. Le lendemain, Quentin comparut devant Rictiovare :

- Quel est ton nom ?

- Je porte le nom de chrétien parce que, en effet, je le suis, croyant de cœur en Jésus-Christ et le confessant de bouche. Toutefois mon nom propre est Quentin.

- Et quelle est ta famille, ta condition ?

- Je suis citoyen romain et fils du sénateur Zénon.

- Comment se fait-il donc que, étant d’une si haute noblesse et fils d’un père si distingué, tu te sois livré à une religion si superstitieuse et que tu adores un malheureux que des hommes ont crucifié ?

- C’est que la souveraine noblesse est d’adorer le Créateur du ciel et de la terre, et d’obéir de tout cœur à ses divins commandements.

- O Quentin, laisse-là cette folie qui t’aveugle et viens sacrifier aux dieux !

- Non, jamais je ne sacrifierai à vos dieux qui, en vérité, ne sont que des démons. Cette folie dont tu me dis aveuglé, ce n’est pas une folie, mais, au contraire, et je ne crains pas de le proclamer hautement, c’est une souveraine sagesse. Car quoi de plus sage que de reconnaître le Dieu unique et seul véritable, et de rejeter avec dédain des simulacres muets, faux et mensongers ? Oui, et ceux-là, assurément, sont des insensés qui leur sacrifient pour t’obéir.

- Si tu n’approches à l’instant et ne sacrifies à nos dieux, j’en jure par ces mêmes dieux et par les déesses, je te ferai torturer de toutes manières jusqu’à ce que tu en meures.

- Non, non, seigneur président, sache-le bien, ce que tu m’ordonnes je ne le ferai jamais, et tes menaces, je ne les crains nullement. Fais au plus tôt ce qui te plaira. Tout ce que Dieu te permettra de m’infliger, je suis prêt à le subir. Oui, par la permission de mon Dieu, tu peux soumettre ce corps à diverses tortures et à la mort même, mais mon âme demeure au pouvoir de Dieu seul, de qui je l’ai reçue.

Rictiovare ordonne à quatre soldats d’étendre Quentin sur un chevalet et de l’y déchirer à coups de fouets. Quentin, pendant cette effroyable torture dit : Seigneur, mon Dieu, je vous rends grâces de ce qu’il m’est donné de souffrir pour le saint nom de votre Fils, Jésus-Christ, mon Sauveur. En ce moment donc, ô mon Dieu, donnez-moi la force et le courage dont j’ai besoin. Tendez-moi une main secourable, afin que je puisse demeurer supérieur à tous les traits de mes ennemis et triompher de leur cruel préfet Rictiovare ; et cela pour l’honneur et la gloire de votre nom lequel est à jamais béni dans les siècles des siècles. Du ciel, une voix lui répond : Courage et constance, Quentin ! Je suis moi-même avec toi. Les bourreaux sont renversés et, sans pouvoir se relever, souffrent d’atroces douleurs au point de crier au préfet : Seigneur Rictiovare, prends pitié de nous ; nous sommes en proie à de cruelles souffrances ; des feux secrets nous dévorent ; impossible de nous tenir debout ; à peine pouvons-nous parler.

Au comble de la fureur, Rictiovare commande : J’en jure par les dieux et par les déesses, puisque de Quentin est un magicien et que ses maléfices ont ici le dessus, qu’on le jette à l’instant loin de ma présence et qu’on l’enferme dans le plus noir cachot où il ne puisse absolument ni voir le jour ni recevoir la visite d’aucun chrétien.

La nuit suivante, alors que Quentin est dans le noir cachot, un ange lui apparaît et lui dit : Quentin, serviteur de Dieu, lève-toi et vas sans crainte au milieu de la ville ; console et fortifie ses habitants dans la foi en Notre-Seigneur Jésus-Christ, afin qu’ils croient en lui et qu’ils se purifient par le saint baptême : car voici bientôt pour eux le jour de la délivrance ; les ennemis du nom de chrétien seront prochainement confondus, ainsi que leur préfet, l’impie Rictiovare. Les gardiens étant frappé d’un profond sommeil, l’ange le conduit hors de la prison, jusque sur la place de la ville où Quentin prêche et convertit six cents personnes. Les gardes, réveillés, rejoignent la place et s’y convertissent aussi puis, revenant chez Rictiovare pour témoigner de leur foi.

Rictiovare fait reprendre Quentin mais, comme malgré d’horribles tortures, il n’arrive ni à le faire abjurer, ni à le faire mourir, il décide de l’envoyer à Rome. Parvenus à Augusta Veromanduorum (aujourd’hui Saint-Quentin), les soldats reçoivent l’ordre d’y attendre Rictiovare qui, le lendemain, 31 octobre 303, fait reprendre les tortures au bout desquelles, de guerre lasse, il ordonne qu’on décapite Quentin. Alors que la tête de Quentin tombe, on entend une voix crier : Quentin, mon serviteur, viens et reçois la couronne que je t’ai préparée. Voici les chœurs des anges qui viennent te faire cortège pour te conduire triomphant dans la Jérusalem céleste.

SOURCE : http://nouvl.evangelisation.free.fr/quentin_martyr.htm


31 octobre: Saint Quentin de Vermand, martyr

Une ville fut fondée à son nom

Il est rappelé non seulement pour son martyre, mais aussi pour sa fermeté dans la foi, sa force face aux persécutions et son dévouement pour la diffusion du christianisme. Il s’agit de saint Quentin, originaire de Rome et ayant vécu au IIIe siècle. Peu d’informations certaines nous sont parvenues à son sujet. On raconte qu’il était le fils d’un sénateur influent nommé Zénon et qu’après avoir embrassé la foi chrétienne, il entreprit une mission qui le conduisit jusqu’en Gaule, en compagnie de saint Lucien de Beauvais.

Son activité d’évangélisation commença à Amiens, où elle attira toutefois l’attention négative des autorités romaines. Le préfet Riziovarus, célèbre persécuteur des chrétiens et représentant de l’empereur Maximien, ordonna son arrestation. Quentin fut emprisonné à cause de sa prédication et, malgré les violences subies, il ne renia jamais sa foi.

Selon la tradition, après plusieurs interrogatoires et tortures, Riziovarus décida de transférer le prisonnier à Reims, capitale de la Gaule belgique, pour le soumettre à un jugement officiel. Lors du trajet, près du lieu appelé Augusta Veromanduorum (aujourd’hui Saint-Quentin), un événement miraculeux se produisit : Quentin parvint à s’échapper et reprit sa mission d’évangélisation.

Sa liberté fut toutefois de courte durée. Il fut de nouveau capturé, soumis à de nouvelles tortures et finalement décapité. Son corps fut abandonné dans les marais du fleuve Somme, où il resta caché pendant des années.

Environ cinquante-cinq ans après sa mort, une noble femme aveugle se rendit à l’endroit où reposaient les restes du martyr, guidée par une vision divine. Non seulement elle retrouva miraculeusement le corps, qui selon la légende dégageait un parfum céleste, mais elle recouvra également la vue immédiatement après l’avoir enterré au sommet d’une colline, où elle fit construire une chapelle en son honneur.

Au fil du temps, le lieu devint une destination de pèlerinages et le théâtre de nombreux miracles attribués à l’intercession du saint. La ville qui s’éleva à cet endroit prit le nom de Saint-Quentin et conserve encore aujourd’hui une profonde dévotion envers son Patron.

SOURCE : https://www.vaticanstate.va/fr/etat-et-gouvernement/notes-generales/saint-du-jour/2919-31-octobre-saint-quentin-de-vermand-martyr.html

San Quintino di Vermand


SAINT QUENTIN

Quentin, noble citoyen romain, vint à Amiens où ayant fait beaucoup de miracles, il fut pris par l’ordre de Maximien, préfet de la ville, et battu de verges, jusqu'à l’entier épuisement des bourreaux; après quoi il fut jeté eu prison. Mais un ange l’ayant délivré, il alla au milieu de la ville prêcher le peuple. Pris une seconde fois, étiré du haut du chevalet jusqu'à ce que ses veines eussent été rompues, rudement battu à coups de nerfs de boeuf, il endura l’huile, la poix, la graisse bouillante; comme il se moquait du président, celui-ci irrité lui fit jeter dans la bouche de la chaux, du vinaigre et de la moutarde. Mais il demeurait encore inébranlable; alors il fut conduit à Vermand, où le président lui fit enfoncer deux broches qui allaient de sa tête à ses cuisses, et dix clous entre ses ongles et sa chair ; enfin il le fit décapiter. Son corps jeté dans un fleuve y resta caché 55 ans, et fut retrouvé ainsi qu'il suit par une noble dame romaine. Comme elle se livrait assidûment à l’oraison, une nuit, elle est avertie par un ange d'aller en toute hâte au camp de Vermand à l’effet d'y chercher en tel endroit le corps de saint Quentin et de l’ensevelir avec honneur. Elle se rendit donc, avec une grande suite, à l’endroit désigné, et y ayant fait sa prière, le corps de saint Quentin entier et sain, et répandant une odeur suave, surnagea aussitôt sur le fleuve. Elle l’ensevelit : et pour la récompenser de ce bon office, elle recouvra l’usage de la vue. Elle bâtit en cet endroit une église, après quoi elle se retira dans ses domaines.

La Légende dorée de Jacques de Voragine nouvellement traduite en français avec introduction, notices, notes et recherches sur les sources par l'abbé J.-B. M. Roze, chanoine honoraire de la Cathédrale d'Amiens, Édouard Rouveyre, éditeur, 76, rue de Seine, 76, Paris mdccccii

SOURCE : http://www.abbaye-saint-benoit.ch/voragine/tome03/161.htm

San Quintino di Vermand

Reliquaire de la main de saint Quentin, basilique de Saint-Quentin.

Reliquiario di san Quintino

Reliquiare in der Basilika St-Quentin in St-Quentin

San Quintino di Vermand

Reliquaire de la main de saint Quentin, basilique de Saint-Quentin.

Reliquiario di san Quintino

Reliquiare in der Basilika St-Quentin in St-Quentin


Saint Quentin

Martyr en Vermandois (+ vers 287).

Fête le 31 octobre.

Vie résumée

Saint Quentin fut un de ces jeunes Romains qui, comme saint Crépin et saint Crépinien, vinrent prêcher l’Évangile dans les Gaules et y communiquer le trésor de la foi qu’ils avaient reçu. Amiens fut le centre de son apostolat. Les miracles confirmaient son enseignement ; il traçait le signe de la Croix sur les yeux des aveugles, et ils voyaient ; il faisait parler les muets, entendre les sourds, marcher les paralytiques. Ces éclatants prodiges excitaient l’admiration des uns et la haine des autres.

Quentin fut bientôt dénoncé à ce monstre de cruauté qui avait nom Rictiovarus, gouverneur romain, et il comparut devant lui : « Comment t’appelles-tu ? lui demande le tyran.

– Je m’appelle chrétien. Mon père est sénateur de Rome ; j’ai reçu le nom de Quentin.

– Quoi ! un homme de pareille noblesse est descendu à de si misérables superstitions !

– La vraie noblesse, c’est de servir Dieu ; la religion chrétienne n’est pas une superstition, elle nous élève au bonheur parfait par la connaissance de Dieu le Père tout-puissant et de Son Fils, engendré avant tous les siècles.

– Quitte ces folies et sacrifie aux dieux.

– Jamais. Tes dieux sont des démons ; la vraie folie, c’est de les adorer.

– Sacrifie, ou je te tourmenterai jusqu’à la mort.

– Je ne crains rien ; tu as tout pouvoir sur mon corps, mais le Christ sauvera mon âme. »

Une si généreuse confession est suivie d’une flagellation cruelle ; mais Dieu soutient Son martyr, et l’on entend une voix céleste, disant : « Quentin, persévère jusqu’à la fin, Je serai toujours auprès de toi. » En même temps, ses bourreaux tombent à la renverse. Jeté dans un sombre cachot, Quentin en est deux fois délivré par un Ange, va prêcher au milieu de la ville, et baptise six cents personnes.

Tous ces prodiges, au lieu de calmer le cruel Rictiovarus, ne servent qu’à allumer sa fureur. Il envoie reprendre le martyr et le fait passer successivement par les supplices des roues, des verges de fer, de l’huile bouillante, de la poix, des torches ardentes : « Juge inhumain, fils du démon, dit Quentin, tes tourments me sont comme un rafraîchissement. » Le tyran invente alors un supplice d’une férocité inouïe et fait traverser le corps du martyr, de haut en bas, par deux broches de fer ; on lui enfonce des clous entre la chair et les ongles. Enfin l’héroïque Quentin eut la tête tranchée. Les assistants virent son âme s’envoler au Ciel sous la forme d’une blanche colombe.

Abbé L. Jaud, Vie des Saints pour tous les jours de l’année, Tours, Mame, 1950

Version longue (La Bonne Presse)

Vers la fin du iiie siècle, sous les empereurs Dioclétien et Maximien, une troupe de jeunes Romains vinrent apporter l’Evangile dans le nord des Gaules. Pleins de jeunesse et d’amour de Dieu, ils quittèrent leur patrie, leurs biens, pour enrichir cette région des bienfaits de la loi divine.

Saint Quentin dans les Gaules.

Parmi les missionnaires que leur zèle poussa ainsi à quitter la capitale de l’empire se trouvait Quentin, fils d’un sénateur romain.

En compagnie de saint Lucien il se rendit jusqu’à la ville d’Amiens. Là, les deux apôtres se séparèrent afin que la parole divine fût distribuée à un plus grand nombre d’âmes. Lucien se retira à Beauvais tandis que Quentin demeurait à Amiens.

Dès lors, l’un et l’autre se mirent à publier le nom du Christ, à prêcher sa parole, confirmant leurs enseignements et leurs prédications par le témoignage de leurs miracles. Ils traçaient le signe de la croix sur les yeux malades, et les aveugles voyaient ; au nom de Jésus, ils faisaient parler les muets, entendre les sourds, marcher les paralytiques. Mais ces merveilles, qui comblaient de joie les fidèles du Christ, suscitèrent par contre l’irritation des idolâtres.

Rictiovare le bourreau.

A cette époque s’alluma, en effet, dans tout l’empire la persécution de Dioclétien. Le Gaules eurent particulièrement à en souffrir en raison de la cruauté du préfet Rictiovare. Comme ce fonctionnaire passait à Bâle, en route pour son nouveau poste, il y fît rechercher les chrétiens de la ville, puis, les trouvant inébranlables, il ordonna de les noyer au lieu où la Birsa se jette dans le Rhin.

De là, il pénétra plus avant dans le Nord-Ouest et se rendit au fort appelé autrefois Samarobriva, et depuis Amiens. Là, on lui apprit l’ascendant qu’exerçait Quentin sur les populations par l’éclat de ses vertus et de ses miracles. Rictiovare, profondément indigné fit saisir aussitôt le missionnaire et donna l’ordre de le jeter en prison.

Interrogatoire de saint Quentin.

Le lendemain, Rictiovare le fit comparaître devant son tribunal. – Quel est ton nom ? lui demanda-t-il.

Quentin répondit :

– Je m’appelle chrétien, car je le suis en effet, et je crois de cœur au Christ et le confesse de bouche. Maintenant, j’ajouterai que je suis citoyen de Rome, fils du sénateur Zénon, et que mes parents m’appellent Quentin.

Le préfet lui dit :

– Comment ! malgré tant de noblesse, d’où vient que tu te sois livré à de telles superstitions, et que tu adores comme Dieu un homme crucifié par les Juifs ?

– La plus haute noblesse, répondit le martyr, c’est de reconnaître Dieu et d’obéir généreusement à ses lois. La religion chrétienne n’est pas une superstition ; elle nous élève à la souveraine félicité, elle nous donne la connaissance de Dieu le Père tout-puissant, de son Fils Jésus-Christ, engendré avant tous les siècles.

– Quentin, quitte ces folies, sacrifie aux dieux.

– Je ne sacrifierai point à tes dieux, car ce ne sont que des démons. Ma folie est la véritable sagesse, celle que le Fils de Dieu nous a enseignée. Et la véritable folie serait de t’obéir en sacrifiant aux dieux.

– Si tu ne sacrifies, dit alors le préfet, je te tourmenterai jusqu’à la mort.

– Je ne crains point tes menaces, et suis prêt à endurer tout ce que Dieu voudra. Tu as tout pouvoir sur mon corps, mais le Christ prendra mon âme en pitié.

Saint Quentin est battu de verges.

Ces paroles excitèrent la fureur du préfet : il ordonna de flageller Quentin. Pendant que les bourreaux déchiraient sa chair, le martyr levait les yeux au ciel, remerciait Dieu qui lui accordait ainsi la faveur de souffrir pour Jésus-Christ ; il demandait la force de vaincre le tyran, afin qu’une plus grande gloire en jaillît sur le nom divin. Comme il terminait sa prière au milieu des coups, une voix se fit entendre qui disait : « Quentin, persévérez jusqu’à la fin, car je serai toujours auprès de vous. » Au même instant, les bourreaux chancelèrent et tombèrent à la renverse, sans pouvoir se relever ; se sentant comme brûlés vifs par un feu intérieur, ils demandaient, à grands cris, du secours au préfet.

Jeté en prison, saint Quentin en sort par miracle et prêche au peuple.

Rictiovare, à ce spectacle étrange, attribua la vengeance divine au pouvoir magique du martyr ; il ordonna qu’on le jetât au plus profond de la prison, et qu’on ne permît à personne de le voir.

La nuit suivante, pendant que Quentin donnait un peu de repos à ses membres couverts de plaies, un ange lui apparut et lui ordonna de se rendre au milieu de la ville, de prêcher au peuple, afin de consoler les fidèles et de baptiser ceux qui n’avaient pas encore reçu le sacrement qui régénère, et cela pour la plus grande confusion des ennemis du nom chrétien.

Quentin se leva aussitôt ; ses fers se détachèrent d’eux-mêmes ; et, comme autrefois l’apôtre saint Pierre, sous la conduite de l’ange, il traversa les divers corps de garde de la prison, sans rencontrer aucun obstacle.

A peine était-il arrivé au lieu indiqué, que le peuple y accourut de tous les côtés en foule. L’apôtre parla alors longuement de la vanité des idoles, de la nécessité de la pénitence et du baptême. « Mes frères, disait-il, écoutez-moi ; le Seigneur m’a envoyé pour vous enseigner la vraie foi et vous gagner à Notre-Seigneur Jésus-Christ. Convertissez-vous donc, faites pénitence, et recevez le baptême, au nom du Père, du Fils et du Saint-Esprit. »

Après plusieurs jours de cet apostolat, il eut la joie de voir une grande partie de ses auditeurs demander le baptême ; il le donna à six cents personnes.

Conversion des gardes.

A leur réveil, les gardes ouvrirent le cachot du martyr ; n’y voyant plus leur prisonnier, ils se mirent à sa recherche, et bientôt ils le trouvèrent au milieu du peuple qu’il évangélisait. Frappés au fond de l’âme d’un tel prodige, ils embrassèrent eux-mêmes la foi, et ne craignirent point de proclamer hautement la grandeur du Dieu que prêchait Quentin.

De là, ils allèrent trouver le préfet, lui annoncèrent ce qui s’était passé, puis se mirent à maudire les dieux et le culte idolâtre et à proclamer leur foi au Dieu unique et véritable.

Le préfet, indigné, les traita de magiciens, et ne pouvant supporter plus longtemps leurs injures envers les dieux, il les fit chasser de sa présence.

Nouvelles tortures.

« Si je ne tue ce magicien, disait Rictiovare, il finira par séduire tout le peuple et anéantir le culte de nos dieux. »

Pour tenter une seconde fois de vaincre son courage, il fît appeler de nouveau la victime. D’abord il essaya la voie de la ruse, lui promettant toutes sortes de faveurs et de richesses, des dignités, des vêtements de pourpre, des colliers d’or. « Que ferai-je de tous ces riens, de toutes ces vanités ? répondit Quentin ; le Christ Jésus seul me suffit. »

Rictiovare, à court d’arguments, crut encore une fois que les tourments auraient plus de vertu persuasive que les promesses, mais là encore, il subit la honte d’un nouvel échec.

– Tu aimes donc mieux la mort que la vie ? dit-il au martyr. Quentin répondit :

– Je ne redoute point la mort, car si je meurs par tes mains, ce sera pour vivre avec le Christ.

Le préfet lui fît alors infliger le supplice des roues avec une telle violence, que tous les membres du patient furent disloqués. Il ordonna ensuite de le frapper avec des verges de fer, de répandre de l’huile bouillante et de la poix sur ses plaies, pour rendre les douleurs plus aiguës ; et, pour assouvir davantage sa rage, il fit appliquer des torches ardentes sur les côtés du martyr.

Mais celui-ci, embrasé du feu divin, remerciait Dieu et criait au préfet : « Juge inhumain, fils du diable, tes tourments me sont comme des rafraîchissements. »

Rictiovare, outré de dépit, fit verser dans la bouche de Quentin de la chaux détrempée dans du vinaigre et dans d’autres liquides amers. Enfin, il le menaça de l’envoyer à Rome pour lui faire souffrir des tourments encore pires en présence de ses plus illustres parents. Le martyr lui répondit que Dieu étant partout, il saurait aussi bien mourir à Rome qu’en Gaule. « J’ai cependant la confiance, ajouta-t-il, qu’il n’en sera pas ainsi, parce que Dieu m’a révélé que je mourrai en Gaule. »

Le préfet se rendit au lieu appelé alors Augusta Veromanduorum, dans la région qui, du nom de ses anciens habitants, s’est appelée le Vermandois, et qui porte maintenant le nom glorieux de Saint-Quentin. Il y fit conduire le martyr, chargé de grosses chaînes et d’énormes liens. Puis il le força à comparaître de nouveau en sa présence ; mais ni les promesses ni les menaces n’ébranlèrent la constance de Quentin qui, loin d’être intimidé, se réjouissait dans le Seigneur.

Supplice des broches.

C’est alors que le tyran, au paroxysme de la fureur, imagina des tourments dont on peut à peine se faire l’idée. Sur son ordre un forgeron confectionna deux longues broches de fer, qui devaient transpercer le martyr de la tête aux jambes, tandis que dix clous lui perceraient les doigts entre la chair et les ongles. Rictiovare se félicitait d’avance que des tourments aussi aigus arracheraient enfin à sa victime ou la vie ou la foi. Il fut encore confondu. Le martyr triompha de si affreux supplices, par la grâce de Dieu. Il endura tout avec patience, et se montra aussi généreux que dans tous les tourments antérieurs.

Pendant qu’il souffrait ainsi, le préfet, dépité, l’accablait d’injures et d’outrages : « Que les chrétiens, disait-il, viennent contempler leur maître au milieu de ses tourments et qu’ils prennent exemple sur lui ! » Rictiovare ne savait pas si bien dire, car la vue d’une constance si héroïque et si digne d’imitation était un grand exemple donné aux fidèles pour les affermir dans la foi, et même aux infidèles pour les attirer à cette foi qui insufflait tant de courage à ses champions.

Mort de saint Quentin.

Le préfet, à bout de supplices, se résolut enfin à frapper le dernier coup. Sur Je conseil d’un certain Severus, il ordonna de trancher la tête au martyr. Conduit au lieu de l’immolation, Quentin demanda aux bourreaux quelques instants pour prier. Les soldats les lui accordèrent, et le martyr, s’adressant au Seigneur, lui demanda de vouloir bien le recevoir en son glorieux paradis, afin qu’il pût jouir de sa vue pendant toute l’éternité. Sa prière finie, il présenta la tête aux bourreaux : « Je suis prêt, leur dit-il, faites votre office. » Et on lui trancha la tête.

Au même instant, les assistants virent son âme, sous la forme d’une blanche colombe, prendre son essor vers le ciel. Une voix se fit entendre : « Venez, disait-elle, Quentin mon serviteur, venez recevoir la couronne que je destine à vos mérites. » Ainsi mourut le bienheureux martyr Quentin, le 31 octobre 287, du moins c’est l’année généralement admise pour cet événement qui se place entre 285 et 303.

Le préfet ordonna de conserver et de garder avec soin le corps du martyr. Son intention n’était point de lui rendre des honneurs mérités, il voulait attendre le moment favorable de s’en défaire en secret. De fait, par son ordre, la nuit suivante les restes de Quentin furent jetés dans la Somme, le tyran espérant les dérober par ce moyen à la vénération des chrétiens.

Mission d’Eusébie.

Dieu trompa encore l’attente des persécuteurs en permettant que le corps de saint Quentin fût retrouvé, cinquante-cinq ans après, d’une manière miraculeuse.

Le cruel Rictiovare était mort misérablement ; les empereurs impies, ses maîtres, l’avaient suivi dans la tombe. L’Eglise, longtemps agitée, jouissait alors de la paix sous le règne de Constance, fils de Constantin, et de ses frères Constantin et Constant. Alors, vivait à Rome une noble dame du nom d’Eusébie, qui signifie « pieuse ». Sa naissance et ses richesses auraient pu la rendre heureuse, mais depuis neuf ans elle était aveugle. Assidue à la prière, elle implorait souvent la clémence du Seigneur. Une nuit qu’elle demandait ainsi à Dieu la guérison de son infirmité, un ange lui apparut et lui dit : « Eusébie, tes prières sont exaucées, car le Seigneur les a trouvées agréables. Lève-toi, va dans les Gaules, informe-toi du lieu appelé Augusia Veromanduorum et situé sur les rives de la Somme. Arrivée à l’endroit où la voie publique de Samarobriva (Amiens) à Laudunum (Laon) coupe la Samara (c’est-à-dire la Somme), cherche avec soin : tu trouveras le corps du bienheureux Quentin, martyr du Christ, enseveli depuis longtemps sous les eaux. Lorsque, grâce à tes soins, il aura été enlevé de là et montré aux populations, tu recouvreras l’usage de tes yeux. »

Cette vision se répéta la nuit suivante et, cette fois Eusébie ne douta plus de sa réalité. Sans retard, elle se met en route ; montée sur un char à cause de son infirmité, elle se dirige vers les Gaules. Outre les provisions du voyage, elle avait eu soin de prendre des linges précieux destinés à envelopper le trésor que Dieu lui avait fait connaître.

Parvenue, sous la direction de l’ange, au lieu indiqué, elle fit la rencontre d’un vieillard nommé Héraclien. Elle lui demanda où était le lieu nommé Augusta.

– C’est là tout près, répondit le vieillard.

Eusébie repartit :

– Dis-moi, je te prie, si tu as connu autrefois en ce lieu un homme du nom de Quentin, que les païens ont mis à mort.

– Oui, certes, dit le vieillard, j’en ai entendu parler, mais il y a longtemps que cela est arrivé.

– Si du moins tu connais l’endroit où repose son corps, dis-le moi, je t’en supplie.

– Je n’en sais rien.

Eusébie, que l’ange avait parfaitement renseignée, demanda alors :

– Je te conjure de m’indiquer seulement l’endroit où le grand chemin qui va d’Amiens à Laon traverse la Somme.

Ils cheminèrent quelque temps, puis le vieillard lui dit :

– Voici le lieu que vous cherchez.

Alors Eusébie, voyant qu’une partie de la vision s’accomplissait, ne douta plus de l’heureux succès du reste.

Le corps de saint Quentin est retrouvé.

Elle descendit joyeuse de son char, et, se jetant à genoux pour prier, conjura plus fervemment que jamais le Seigneur de lui découvrir le corps du martyr, comme il avait accordé à sa servante Hélène de découvrir le bois sacré de la Croix.

Comme elle achevait sa prière, le lieu où le saint corps reposait sous les eaux se mit à trembler. Aussitôt, le corps du martyr, par une merveilleuse intervention divine, s’éleva au-dessus des eaux, qui l’apportèrent elles-mêmes jusqu’au bord, à portée de la main des hommes ; et, par une autre faveur du ciel encore, la tête, qu’on avait jetée plus loin, sortit également de l’eau, et vint se réunir heureusement au corps.

La matrone, toute remplie de joie, retira de l’eau les précieuses reliques, les enveloppa dans les linges qu’elle avait apportés à cet effet, ne cessant de bénir le Seigneur et de le remercier de tant de faveurs.

Le corps du martyr était sans tache ni corruption, et dans toute son intégrité. Il était éclatant de blancheur, et répandait une suave odeur, en sorte que les assistants, émerveillés, semblaient oublier les joies profanes du monde.

Le corps de saint Quentin est retrouvé par une pieuse aveugle.

Après avoir enveloppé le corps, Eusébie se disposa à le conduire avec respect pour l’y ensevelir jusqu’à la citadelle de l’Augusta, qui se trouvait à cinq milles de là. Mais le martyr ne devait pas abandonner le lieu qu’il avait arrosé de son sang : dès que le corps eut été déposé sur le sommet de la colline voisine, il devint si pesant, qu’on reconnut bien vite, à ce nouveau prodige, les volontés du ciel. Eusébie le fit donc ensevelir au même endroit, et elle commanda de bâtir un oratoire en ce lieu.

A peine avait-on achevé la sépulture, que la vénérable matrone sentit comme d’épaisses ténèbres tomber de ses yeux ; et soudain elle recouvra la lumière. Au même instant, plusieurs infirmes qui se trouvaient là eurent aussi le bonheur de retrouver la santé.

Eusébie fit retirer les broches de fer qui étaient restées enfoncées dans le corps du martyr, et elle les emporta avec elle à Rome, où elle retourna bientôt, publiant partout les merveilles que Dieu avait faites en elle, par les mérites de son glorieux serviteur. La solennité de cette invention se célèbre le 25 juin.

Autres translations. – Le culte de saint Quentin.

De nombreux miracles attirèrent bientôt les foules au tombeau de saint Quentin. La chapelle bâtie par Eusébie devint insuffisante ; il fallut une église pour la remplacer.

Cette église, bientôt célèbre, devint le siège d’un évêché, dont saint Médard fut le quatorzième pontife. Pour échapper aux invasions des barbares, qui ravageaient souvent cette partie de la France, le prélat se retira en 531 à Noyon, où il établit son siège. Les années qui suivirent marquèrent une telle période de troubles, que, pour soustraire à la profanation le corps de saint Quentin, on le confia à la terre.

Il devait faire l’objet d’une deuxième translation le 3 janvier 641, sous l’épiscopat de saint Eloi, le populaire évêque de Noyon ; nous en avons un récit détaillé dans la Vie de saint Eloi écrite par saint Ouen. Une troisième translation eut lieu au ixe siècle, que les Bollandistes fixent à l’année 835, en désaccord sur ce point avec la plupart des historiens qui proposent l’année 825. De même les archéologues disputent sur la question de savoir s’il faut attribuer à Eusébie ou bien à un moine du ixe siècle, l’Abbé Hugues, le sarcophage de marbre blanc où furent renfermées pendant des siècles les reliques de saint Quentin.

Longtemps la piété envers l’apôtre du Vermandois s’est manifestée par de grands et fréquents pèlerinages à son tombeau. Dès l’année 497 une basilique desservie par un collège de clercs s’élevait sur le lieu même de son supplice. Cette communauté était devenue une abbaye avant l’an 65o. Connue sous le nom de Saint-Quentin-en-Vermandois, elle a subsisté jusqu’à la Révolution française.

Saint Quentin, dont le Martyrologe romain fait mention au 31 octobre, a sa fête inscrite dans les Propres d’Amiens, d’Arras, de Reims, de Meaux, de Soissons. En ce qui concerne ce dernier diocèse, la S. Congrégation de la Consistoriale, faisant droit à une requête du clergé local, a décidé par décret du 21 juin 1901 que l’évêque de Soissons, qui depuis 1828 portait aussi le titre d’évêque de Laon, joindrait désormais à ce double titre celui de Saint-Quentin.

A. H. L.

Sources consultées. – Acta Sanctorum, t. I de janvier (Paris, 1863). – Dom Paul Piolin : Supplément aux Petits Bollandistes (Paris, 1892). – (V. S. B. P., n° 246.)

SOURCE : https://laportelatine.org/spiritualite/vies-de-saints/saint-quentin

San Quintino di Vermand

Martyre de Saint Quentin, 1550-1570 Groupe, calcaire, traces de polychromie et de dorure. Villiers-Herbisse (Aube) - Classé monument historique le 18.02.1908. Exposition Le Beau XVIe Siècle


Saint Quentin of Amiens

Also known as

Quentin of Vermand

Quinten…

Quintin…

Quintino…

Quintinus…

Memorial

31 October

24 June on some calendars

3 January (discovery of relics)

25 October (translation of relics)

Profile

Son of a Roman senator, and raised a pagan, Quentin converted to Christianity. He served as a missionary to Gaul (in modern France), working with Saint Lucian of Beauvais. Quentin’s preaching and example won many converts in the area of Amiens. He was arrested in 286 by Prefect Rictius Varus during the persecutions of emperor MaximianMartyr

Born

RomeItaly

Died

tortured and beheaded in 287 at Augusta Veromanduorum, Gaul (now Saint-Quentin, France)

body thrown in the river, but recovered and buried by people he had helped convert

tomb known as a site for miracles

relics later re-discovered by Saint Eligius

Canonized

Pre-Congregation

Patronage

against coughs

against dropsy

against sneezing

bombardiers

chaplains

locksmiths

porters

surgeons

tailors

AmiensFrance

Monticelli TermeItaly

Representation

bishop holding a roasting spit

Roman soldier holding one or two spits

deacon with two spits

young man with a broken wheel

young man nailed to a chair

beheaded young man with a dove flying from his neck

Additional Information

Book of Saints, by the Monks of Ramsgate

Golden Legend

Lives of the Saints, by Father Alban Butler

Lives of the Saints, by Father Francis Xavier Weninger

Pictorial Lives of the Saints

Saints of the Day, by Katherine Rabenstein

Short Lives of the Saints, by Eleanor Cecilia Donnelly

books

Our Sunday Visitor’s Encyclopedia of Saints

Saints and Their Attributes, by Helen Roeder

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Martirologio Romano2001 edición

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L’Eglise catholique dans l’Aisne

La fête des prénoms

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Cathopedia

Martirologio Romano2005 edition

Santi e Beati

Wikipedia

MLA Citation

“Saint Quentin of Amiens“. CatholicSaints.Info. 3 February 2024. Web. 17 December 2025. <https://catholicsaints.info/saint-quentin/>

SOURCE : https://catholicsaints.info/saint-quentin/


Book of Saints – Quinctinus

Article

(Quentin) (SaintMartyr (October 31) (3rd century) A Roman of noble family who accompanied Saint Lucian as a missionary to GaulSaint Lucian worked from Beauvais, Saint Quentin from Amiens. Rictiovarus, Prefect of Gaul, under Diocletian and Maximian, caused the latter Saint to be seized and beheaded at the place now called Saint-Quentin, after him. His body was thrown into the Somme (A.D. 290), whence the Christians afterwards recovered and reverently interred it.

MLA Citation

Monks of Ramsgate. “Quinctinus”. Book of Saints1921. CatholicSaints.Info. 19 October 2016. Web. 17 December 2025. <https://catholicsaints.info/book-of-saints-quinctinus/>

SOURCE : https://catholicsaints.info/book-of-saints-quinctinus/

St. Quentin

Feastday: October 31

Quentin was also known as Quintinus. According to legend, he was a Roman, went to Gaul as a missionary with St. Lucian of Beauvais, and settled at Amiens in Picardy. He was so successful in preaching that he was imprisoned by prefect Rictiovarus, tortured, and then brought to Augusta Veromanduorum (Saint-Quentin), where he was again tortured and then was beheaded. His feast day is October 31st.

SOURCE : https://www.catholic.org/saints/saint.php?saint_id=134

October 31: Saint Quentin of Vermand, Martyr

A city was built in his name 

He is remembered not only for his martyrdom but also for his steadfast faith, his strength in the face of persecution, and his dedication to spreading Christianity. Saint Quentin, originally from Rome, lived in the 3rd century. Little is known for certain about his life. According to tradition, he was the son of an influential senator named Zeno and, after embracing the Christian faith, began a missionary journey that led him to Gaul, together with Saint Lucian of Beauvais.

His evangelizing mission began in Amiens, where he soon drew the attention of the Roman authorities. The prefect Rictiovarus, a known persecutor of Christians and representative of Emperor Maximian, ordered his arrest. Quentin was imprisoned for his preaching and, despite the tortures he endured, he never renounced his faith.

According to tradition, after several interrogations and tortures, Rictiovarus decided to transfer the prisoner to Reims, the capital of Belgic Gaul, to subject him to an official trial. During the journey, near a place called Augusta Veromanduorum (modern-day Saint-Quentin), a miraculous event occurred: Quentin managed to escape and resumed his mission of evangelization.

His freedom, however, was short-lived. He was captured again, subjected to further tortures, and finally beheaded. His body was abandoned in the marshes of the Somme River, where it remained hidden for years.

About fifty-five years after his death, a noblewoman who was blind, guided by a divine vision, reached the place where the martyr’s remains lay. She not only miraculously found his body—which, according to legend, emitted a heavenly fragrance—but also regained her sight immediately after burying him on top of a hill, where she had a chapel built in his honor.

Over time, the site became a destination for pilgrims and the scene of numerous miracles attributed to the Saint’s intercession. The city that later arose on that spot was named Saint-Quentin and still preserves a deep devotion to its Patron Saint.

SOURCE : https://www.vaticanstate.va/en/state-and-government/general-informations/saint-of-the-day/2918-october-31-saint-quentin-of-vermand-martyr.html

Golden Legend – Life of Saint Quintin

Here followeth the Life of Saint Quintin, and first of his name.

Quintin is said of quin, that be five, and of teneo, tenes, that is to hold, and is as much to say as holding five things. He held first in himself honesty of life, faith catholic, purity and cleanness of conscience, true preaching and crown of martyrdom

Of Saint Quintin.

Quintin was of noble lineage of the city of Rome, and came into the city of Amiens, showing many miracles. And was taken there of the provost of the city by commandment of Maximian, and was beaten until they that beat him were weary, and after was put in prison, but he was unbound of an angel, and he went into the city and there preached to the people. Then he was taken again, and was strained on the eculee, an instrument to torment saints on, unto the breaking of his veins, and beaten with raw sinews right long, and afterwards he was boiled in burning pitch and oil, and yet for all that he mocked the judge. Then the judge did do put into his mouth quicklime, vinegar, and mustard, and yet always he abode constant and unmovable. And then he was brought into Vermandos, and fixed in him two nails from his head unto his knees, and ten nails between his nails and the flesh of his nails and the flesh on his hands. And at the last the provost made him to be beheaded, and threw the body into the water.

Which body was hid there fifty-five years, and then founden there by a noble woman of Rome. For as she was continually in prayer, she was in a night warned by an angel that she should go hastily unto the castle of Vermandos, and it was commanded to her that she should fetch the body of Saint Quintin in such a place and bury it honourably. And when she came to the said place with a great company, and as she made her prayers, the body of Saint Quintin appeared above the water, sweetly smelling and without corruption, which body she took and buried it worshipfully. And for the sepulture that she made honourably, she that tofore was blind, received her sight again for a reward. And then there she edified a fair church, and returned home to her own place again. In which church now is a fair monastery of monks and a good town called Saint Quintins in Vermandos, where daily be showed many great miracles, especially for the dropsy, etc., and swelling of great bellies for over great superfluity of water. For this sickness in especial he is sought, and many men have been cured and made whole by the merits of this blessed saint and martyr Saint Quintin. To whom pray we that we may be delivered from all infirmities, as far as it shall please God, and necessary for us. Amen.

SOURCE : https://catholicsaints.info/golden-legend-life-of-saint-quintin/

Saint Quentin

Apostle of Amiens,

Martyr at Rome

(† 287)

Saint Quentin was a Roman, descended from a senatorial family. Full of zeal for the kingdom of Jesus Christ, he left his country and went into Gaul, accompanied by eleven other apostles sent from Rome. They separated to extend their campaign of evangelization to the various regions of France. Saint Quentin remained at Amiens and endeavored by his prayers and labors to make that region part of Our Lord's inheritance. By the force of his words and works he preluded the glory of his martyrdom. He gave sight to the blind, vigor to paralytics, hearing to the deaf, and agility to the infirm, in the name of Our Lord, simply by the sign of the Cross. At all hours of the day he invoked his God in fervent supplications.

But this apostolate could not escape the notice of Rictiovarus, the Roman prosecutor who at that time represented Maximian Herculeus in Gaul. Saint Quentin was seized at Amiens, thrown into prison, and loaded with chains. Rictiovarus asked him: How does it happen that you, of such high nobility and the son of so distinguished a father, have given yourself up to so superstitious a religion, a folly, and that you adore an unfortunate man crucified by other men? Saint Quentin replied: It is sovereign nobility to adore the Creator of heaven and earth, and to obey willingly His divine commandments. What you call folly is supreme wisdom. What is there that is wiser than to recognize the unique true God, and to reject with disdain the counterfeits, which are mute, false and deceiving?

When the holy preacher was found to be invulnerable to either promises or threats, the prosecutor condemned him to the most barbarous torture. He was stretched on the rack and flogged. He prayed for strength, for the honor and glory of the name of God, forever blessed. He was returned to the prison when the executioners who were striking him fell over backwards, and told Rictiovarus they were unable to stand up, and could scarcely speak. An Angel released the prisoner during the night, telling him to go and preach in the city, and that the persecutor would soon fall before the justice of God. His sermon, a commented paraphrase of the Apostles' Creed, has been conserved. To his profession of faith in the Holy Trinity, he added that Our Lord Jesus Christ, whom he adored, gave sight to the blind, hearing to the deaf, health to the sick and even life to the dead. At His voice, the lame leaped up and ran, paralytics walked, and water was changed into wine... He has promised to be forever with those who hope in Him, and He never abandons those who place their hope in Him; by His omnipotence He delivers them, whenever it pleases Him, from all their tribulations. His guardians discovered that he had disappeared, though all doors were barred, and found him in the city preaching. They were converted by the prodigy. But Rictiovarus was furious and said to them: You, too, have become magicians?

Brought back before the tribunal as a sorcerer, Saint Quentin said: If by persevering in my faith, I am put to death by you, I will not cease to live in Jesus Christ; this is my hope, I maintain it with confidence. He was again placed on the rack and beaten, and tortured with other demoniacal means; his flesh pierced with two iron wires from the shoulders to the thighs, and iron nails were thrust into his fingers, his skull and body. Finally, this glorious martyr was decapitated, after praying and saying: O Lord Jesus, God of God, Light of Light..., for love of whom I have given up my body to all the torments... ah! I implore Thee, in Thy holy mercy, receive my spirit and soul, which I offer Thee with all the ardor of my desires. Do not abandon me, O most kind King, most clement King, who livest and reignest with the Father, in the unity of the Holy Spirit, forever and ever! His death occurred on October 31, 287.

His body was twice buried secretly, and twice it was rediscovered miraculously — in the years 338 and 641, first by Saint Eusebie of Rome, on a marshy island, where it had remained intact; later near the city of Augusta, by Saint Eloi. Saint Quentin remains in great honor in France above all, where more than fifty-two churches and as many localities were, at the beginning of the 20th century, dedicated to his memory; he is honored also in Belgium and in Italy. Charlemagne and the kings of France have gone to venerate the relics of Saint Quentin.

Reflection: Let us never forget that the sufferings of the present life are not worthy to be compared with the glory to come, prepared by God for those who love Him. (Romans 8:18; I Cor. 2:9)

Les Petits Bollandistes: Vies des Saints, by Msgr. Paul Guérin (Bloud et Barral: Paris, 1882), Vol. 13

SOURCE : https://sanctoral.com/en/saints/saint_quentin.html

Quentin of Amiens M (RM)

(also known as Quintinus)

Died 287. When we read the lives of the martyrs who offered their lives as a testimony to a grateful heart--a heart that humbly acknowledges the sacrifice of our Lord for a sinner--we are forced to question our own lives. Are we witnesses to God's infinite love at least by lives of self-denial, humility, and self-giving? We may never be called to shed our blood, but what about our time, talent, and treasure?

According to legend Quentin was a Roman, the son of Zeno of senatorial rank. It is said that filled with apostolic zeal, Quentin travelled to Gaul as a missionary with Saint Lucian of Beauvais. Quentin settled at Amiens in Picardy, while Lucian continued to Beauvais, where he won the martyr's crown.

By his multitudinous prayers and continuous hounding of heaven, Quentin wrought many miracles that confirmed the truth of the Gospel he preached among the heathen. He was so successful in preaching that he was imprisoned by Prefect Rictovarus (Rictius Varus), who had travelled there from Trier. Quentin was manacled, tortured repeatedly, and thrown into a dungeon. When Rictovarus left Amiens, he commanded Quentin to be brought to Augusta Veromanduorum (later Somme, now St-Quentin), through which Rictovarus would pass upon his return to Trier. Here Quentin was again tortured, beheaded, and thrown into (or drowned in) the River Somme.

The body was recovered by Christians several days later and buried on a mountainside. One-half century later, it was discovered by a devout woman named Eusebia. A blind women recovered her sight by the sacred relics. During the reign of Julian the Apostate, the place of his burial was again lost to memory, though a chapel which was built near it remained. When Saint Eligius found the relics in 641 after a concerted effort, he distributed the nails with which Quentin's body had been pierced, as well as the saint's teeth and hair. The remainder Eligius placed in a rich shrine made by his own hands. This was placed behind the high altar at Noyon. The relics have been translated several times since then and are now kept in Laon.

There is no doubt that he is a historical person; however, his story has been much embellished (Benedictines, Delaney, Encyclopedia, Husenbeth).

He is shown as a young man with two spits (1) as a deacon; (2) with a broken wheel; (3) with a chair to which he is transfixed; (4) with a sword; or (5) beheaded, a dove flying from his severed head. He is venerated at Amiens. Patron of bombardiers, chaplains, locksmiths, porters, tailors, and surgeons. Invoked against coughs, sneezes, and dropsy (Roeder).

SOURCE : http://www.saintpatrickdc.org/ss/1031.shtml


October 31

St. Quintin, Martyr

From his Acts in Surius, written in a good style, before St. Eligius’s time, but later than Nestorius. The author assures us, that he compiled them from a history written by one who was present at the first translation of the martyr’s relics, fifty-five years after his death. But the author has added certain circumstances from popular traditions, with a fertur: which are not of equal authority. Other Acts of St. Quintin, but of an inferior stamp, are given us by Claude Hemere, in his History of the Town of St. Quintin’s. See Tillemont, t. 4, pp. 433, 436, 700.

A.D. 287.

ST. QUINTIN was a Roman, descended of a senatorian family, and is called by his historian the son of Zeno. Full of zeal for the kingdom of Jesus Christ, and burning with a holy desire to make his powerful name and the mysteries of his love and mercy known among the infidels, he left his country, renounced all prospects of preferment, and, attended by St. Lucian of Beauvais, made his way to Gaul. They preached the faith together in that country till they reached Amiens, in Picardy, where they parted. Lucian went to Beauvais, and having sown the seeds of divine faith in the hearts of many, received the crown of martyrdom in that city. St. Quintin staid at Amiens, endeavouring by his prayers and labours to make that country a portion of our Lord’s inheritance. Desiring nothing so earnestly as to destroy the kingdom of the devil, that the name of God might be glorified, he besought the Author of all good, without ceasing, that he would infuse his saving knowledge and holy love into the souls of those to whom he announced the divine law. God made him equally powerful in words and works, and his discourses were authorized and strongly recommended by great numbers of miracles, and illustrated and enforced by a most holy and mortified life. The reward of his charitable labours was the crown of martyrdom, which he received in the beginning of the reign of Maximian Herculeus, who was associated in the empire by Dioclesian, in the year 286. Maximian made Rictius Varus prefect of the prætorium; for though Augustus had appointed but one prætorian prefect to judge causes and receive appeals from all the provinces of the empire, in the reign of Dioclesian, each emperor appointed one, so that there were four prætorian prefects, according to the number of emperors who then reigned together; but Constantine the Great was the first who made this number regular, and determined the districts and jurisdiction of these supreme magistrates of the Roman empire. Rictius Varus, whose hatred of the Christian religion has stored the Martyrology with lists of many illustrious martyrs, seems to have resided at Triers, the metropolis of the Belgic Gaul; but, making a progress into the Second Gaul, when he was near Soissons, he had intelligence of the great progress the Christian faith had made at Amiens, and resolved to cut him off who was the author of this great change. When he arrived at Amiens, he ordered St. Quintin to be seized, thrown into prison, and loaded with chains. The next day the holy preacher was brought before the prefect, who assailed his constancy with promises and threats; and finding him proof against both, ordered him to be whipped unmercifully, and then confined to a close dungeon without the liberty of receiving either comfort or assistance from the faithful. In two other examinations before the same magistrate, his limbs were stretched with pulleys on the rack till his joints were dislocated; his body was torn with rods of iron wire; boiled pitch and oil were poured on his back, and lighted torches applied to his sides. The holy martyr, strengthened by Him whose cause he defended, remained superior to all the cruel arts of his barbarous persecutor, and preserved a perfect tranquillity of mind in the midst of such torments as filled the spectators with horror.

When Rictius Varus left Amiens, he commanded Quintin to be conducted to the territory of the Veromandui, whither he was directing his course in his return. The capital of that country was called Augusta Veromanduorum. In this city of the Veromandui the prefect made fresh attacks upon the champion of Christ, with threats and promises; and being ashamed to see himself vanquished by his courage and virtue, caused his body to be pierced with two iron wires from the neck to the thighs, and iron nails to be struck under his nails, and in his flesh in many places, particularly into his scull; and, lastly, his head to be cut off. This was executed on the 31st of October, in 287. The martyr’s body was watched by the soldiers till night, and then thrown into the river Somme; but it was recovered by the Christians some days after, and buried on a mountain near the town; fifty-five years after, it was discovered by Eusebia, a devout lady; and a certain blind woman recovered her sight by the sacred relics. 1 The knowledge of the place was again lost in the persecution of Julian the Apostate, though a chapel which was built near it remained, when in the beginning of the year 641, St. Eligius, bishop of Noyon and the Vermandois, caused the holy relics to be sought; and when they were discovered, together with the great nails with which the body had been pierced, he distributed these nails, the teeth, and hair, in other places, and inclosed the rest of the sacred treasure in a rich shrine of his own work, which he placed behind the high altar, as St. Owen relates in his life. A new stately church of St. Quintin was built in the reign of Lewis Debonnaire, and another translation of the relics was made on the 25th of October, 825. 2 They were removed to Laon for fear of the Normans, but brought back on the 30th of October, 885, and are still kept in the great church, which was in the hands of monks from the time of Ebertran, the first abbot, till these were afterwards dispersed by the inroads of the Normans. In the following age, secular canons were put in possession of this famous church. Another church was built here in the honour of St. Quintin, in the place where his body had been concealed during fifty-five years, in an island in a marsh formed by the river Somme. It became a famous monastery, now in the hands of the Benedictin monks of St. Maur: it is called St. Quintin’s in the Island. St. Quintin’s on the Mountain, a mile from Peronne, is another monastery of the same congregation, founded by Eilbert, brother to Herbert, count of Vermandois, in the seventh century. From the time of the translation of the martyr’s relics in the reign of Lewis le Debonnaire, the town has taken the name of St. Quintin’s. 3

Martyrdom, when we are called to it, is an homage we owe to God, and a debt due to faith and religion. Happy are they whom God, by a special grace, allows to seal their fidelity to him by their blood! How great is the honour and happiness for a poor mortal man, and a poor sinner, to lay down his mean, miserable life for Him, who, out of infinite love for us, gave his most precious life! Martyrs are holocausts offered to the divine love and glory. They are witnesses, as the word imports in the original Greek, bearing testimony to the infinite power and goodness of God, in which they place an entire confidence, and to the truth of his holy revealed faith, which they confirm with their blood. No testimony can be more authentic, more glorious to God, more edifying to the faithful, or more convincing to infidels. It is by the constancy of martyrs that our holy religion is established. God was pleased to choose it for one of the means by which he would accomplish this great work. Are we witnesses to God and his holy religion, at least by lives of self-denial, meekness, and sanctity? Or do we not rather by a contrary deportment disgrace his holy church, of which we have the honour to be members, and expose his adorable name to the blasphemies of infidels.

Note 1. Act. Mart. et St. Greg. Turon. de Gl. Mart. c. 73. [back]

Note 2. Hemerè, Hist. Aug. Verom. l. 2, pp. 72, 79. [back]

Note 3. Cluverius and Sanson think the great city called Augusta Veromanduorum was destroyed by the Barbarians in the fifth age, and that it stood where now the Premonstratensian abbey of Vermand is situate, three leagues from Noyon, and four from Peronne. But the Abbé de Longrue shows from the Acts of St. Quintin, St. Gregory of Tours, and several chronicles, that the body of St. Quintin was buried near Augusta Veromanduorum and always kept in that city. Consequently, the town of St. Quintin’s was rebuilt upon the spot where the old city stood: which also appears by the neighbourhood of the river Somme. [back]

Rev. Alban Butler (1711–73).  Volume X: October. The Lives of the Saints.  1866.

SOURCE : http://www.bartleby.com/210/10/311.html

Weninger’s Lives of the Saints – Saint Quintin, Martyr

Article

We not add a brief sketch of the life of a Roman Senator, Saint Quintin, who ended his life by a glorious martyrdom in the third century. He was already a Senator when he was received, by means of holy baptism, into the pale of the true Church. At first, he kept his conversion a secret; but some time later he revealed to the holy Pope Cajus, his great desire to disseminate the the Gospel in foreign lands. Saint Cajus praised his zeal, and gave him, as companion, Saint Lucian. Both, leaving all their possessions, travelled to France, where Quintin remained at Amiens, while Lucian went further into the district of Beauvais. Quintin preached the Gospel of our Saviour Jesus Christ, with apostolic defiance of all danger, and converted a great many heathens. He extended his zealous labors into the surrounding country, and the many miracles which he wrought, by divine power, on the blind, the lame, the possessed and the infirm, proved to the pagan inhabitants that the Saint preached a truly divine doctrine. Hence the number of the faithful increased daily.

Rictiovarus, the Roman Governor of France, was informed of Saint Quintin’s labors by the idolatrous priests, who feared the entire downfall of idolatry. He came himself to Amiens, called Saint Quintin into his presence, and finding him firm in his faith, ordered him to be whipped like a slave. The holy Martyr, with eyes raised to heaven, thanked the Almighty for the great grace of being allowed to suffer for Christ’s sake. During his martyrdom, a voice from heaven was heard, saying: “Remain constant, Quintin, for it is I who suffer in thee. I will assist thee and give thee strength.” At the same moment, the executioners were cast down to the ground, as if struck by lightning. The governor, enraged at this, ordered the Saint to be cast into a dark dungeon until the next day; but in the midst of the night, an Angel appeared to Quintin, broke his chains and led him to the public square of the town, where, at break of day, the martyr preached a most powerful sermon to the people, who came running towards him from all parts, and many of whom were converted.

Rictiovarus, on hearing of it, became furious with rage and ordered the holy martyr to be stretched upon the rack, and to be beaten with clubs. When his whole body was covered with wounds, boiling oil and melted tar were poured over him, and he was burned with torches. Quintin showed himself not only fearless under this cruel torture, but cheerful and happy. The spectators of the terrible scene, however, began to murmur against the barbarity of the governor. The latter, therefore, ordered Quintin to be taken from the place of execution, and led away, on the next day, to another city, whither he himself followed to torment him anew. There two iron bars were thrust into his body, from his neck to his thighs, and his hands and feet were pierced with nails. But he who had given this barbarous order was again shamed; for, the Saint, miraculously strengthened by the Almighty, showed himself more firm and cheerful than before. Hence nothing remained but to behead him, and when this was about to take place, a voice was again heard, which coming from heaven, said: “Come, Quintin, my servant, and receive the crown you hast deserved by thy martyrdom.” The tyrant remained, unmoved, and the Saint received the fatal stroke, in the year of our Lord, 287. His holy body was cast into the river, by command of the Governor, but being afterwards miraculously found, it was buried with great honors. Rictiovarus was not long after this, deservedly punished for his wickedness, as has already been related in the lives of Saint Crispin and Saint Crispinian.

Practical Considerations

Saint Quintin, in truth, suffered many and great torments. His martyrdom was not ended all at once by the sword, or on one day. He had to suffer different torments during several days. What, however, are these tortures compared with those of hell which he escaped? “Take fire, sword, wild beasts, and everything you can imagine, and it will all be less than a shadow compared with the tortures of hell,” says Saint Chrysostom. The reprobate has not only to suffer many, but all possible tortures in hell. He is not tormented for many days, but for all eternity. Thus are you taught by the true faith. “In heaven,” says Saint Augustine, “is to be found all that is good and nothing that can be called an evil. All that we wish, yes, even more than we can wish, we shall find there, and nothing that we do not wish.” This means that in heaven is all happiness, honor, joy, and nothing that might give us pain, fear, or anxiety. On the contrary, in hell is everything that gives heart-ache and pain, and nothing that rejoices or that brings comfort and consolation. The principal point of all this is: The happiness, honors, and joys of heaven are eternal, and so are the sufferings, the pains of hell. This we are taught by the word of God. What I now ask of you, for the sake of your salvation, is this: think frequently on these most important truths, especially when you are tempted to sin or have to suffer. If you were assured that, immediately after you had become guilty of sin, you would have to endure such tortures as Saint Quintin suffered, or that you would at least be in danger of being thus tormented, would you commit the sin? Certainly not. The impending martyrdom, nay, only the danger of it, would restrain you. And why, then, does the thought of hell not prevent you from committing sin, though you may be precipitated into it immediately after? Would you then not suffer incomparably more than Saint Quintin did, although his tortures were so terrible? Think of this whenever you are in danger of sin. And if you are subjected to many and heavy afflictions, let me ask you: Did Saint Quintin act wisely to endure his dreadful martyrdom patiently, nay, even cheerfully, in the thought that by it he not only escaped hell, but obtained the eternal joys of heaven? His torments were terrible, but they ended at last. The joys of heaven are so great, that all suffering on earth, as the Apostle assures us, is as nothing when compared to it (Romans 8) The best of it is, however, that they are endless, while all earthly suffering has an end. May you, therefore, act as wisely as Saint Quintin did; and that you may act thus, represent to yourself the following truth: Through my suffering I may escape hell, and, instead I of it, obtain the never-ending joys of heaven. “The misery which you suffer here, is short and soon ended,” says Saint Gregory: “the glory you expect will be everlasting.”

MLA Citation

Father Francis Xavier Weninger, DD, SJ. “Saint Quintin, Martyr”. Lives of the Saints1876. CatholicSaints.Info. 22 May 2018. Web. 17 December 2025. <https://catholicsaints.info/weningers-lives-of-the-saints-saint-quintin-martyr/>

SOURCE : https://catholicsaints.info/weningers-lives-of-the-saints-saint-quintin-martyr/

Pictorial Lives of the Saints – Saint Quintin, Martyr

Saint Quintin was a Roman, descended of a senatorial family. Full of zeal for the kingdom of Jesus Christ, he left his country, and, attended by Saint Lucian of Beauvais, made his way to Gaul. They preached the faith together in that country till they reached Amiens in Picardy, where they parted. Lucian went to Beauvais, and having sown the seeds of divine faith in the hearts of many, received the crown of martyrdom in that city. Saint Quintin stayed at Amiens, endeavoring by his prayers and labors to make that country a portion of our Lord’s inheritance. He was seized, thrown into prison, and loaded with chains. Finding the holy preacher proof against promises and threats, the magistrate condemned him to the most barbarous torture. His body was then pierced with two iron wires from the neck to the thighs, and iron nails were thrust under his nails, and his flesh in many places, particularly into his skull; and lastly, his head was cut off. His death happened on the 31st of October, 287.

Reflection – Let us bear in mind that the ills of this life are not worthy to be compared to the glory “God has reserved for those who Jove Him.”

SOURCE : https://catholicsaints.info/pictorial-lives-of-the-saints-saint-quintin-martyr/

San Quintino di Vermand

Jacopo Pontormo (1494–), Martirio di san Quintino, circa 1517 - 1518), olio su tela;163 x 103, Sansepolcro, Pinacoteca Civica «  musée municipal de Sansepolcro


San Quintino di Vermand Senatore e martire

Festa: 31 ottobre

† Saint-Quentin, Francia, 287

San Quintino, di origine romana, giunse in Gallia con San Luciano di Beauvais per evangelizzare le regioni del Nord-Est, stabilendo il centro della sua predicazione ad Amiens. Fu perseguitato dal prefetto Riziovaro, sotto l'imperatore Massimiano, e subì tortura: venne percosso, bruciato, e costretto a bere calce, aceto e senape. Dopo la decapitazione, il suo corpo fu gettato nel fiume, dove venne riscoperto 55 anni dopo da una nobildonna romana a Vermand, sulla Somme. Nel VII secolo, Sant'Eligio ritrovò le reliquie, le collocò in una preziosa teca e diffuse il culto del santo, tanto che la città di Vermand cambiò nome in suo onore.

Etimologia: Quintino = il quinto figlio nato, dal latino

Emblema: Palma

Martirologio Romano: Nella cittadina in seguito insignita del suo nome nel territorio dell’odierna Francia, san Quintino, martire, che, senatore, subì la passione per Cristo sotto l’imperatore Massimiano.

Un proverbio popolare dice: " Povero come San Quintino, che suonava a Messa con i tegoli del tetto ". Il detto, efficacissimo e colorito, rappresenta bene una estrema, eppur serena povertà; ma fa pensare a San Quintino nelle vesti di prete, anzi di parroco, dandocene una immagine che mal corrisponde alla figura del Santo che la Chiesa festeggia l'ultimo giorno di ottobre, e che fu missionario in Gallia, nei primissimi secoli cristiani.

E' vero che, per quanto sia il più celebre, egli non è l'unico Santo di questo nome. Un altro è festeggiato il 4 di questo stesso mese, ma neanche la sua figura corrisponde a quella di un povero prete che suoni i tegoli del tetto invece delle campane, forse perché le campane si incominciarono a fondere, nel " bronzo campano " di Nola, soltanto dopo il IV secolo.

Anche questo San Quintino fu francese, di Tours, e sarebbe stato al servizio di un nobile della Turingia, di nome Gontrano. La moglie di questo ultimo si sarebbe invaghita follemente del servitore, e invano avrebbe tentato di sedurlo. Delusa nelle sue voglie, ordì una crudele vendetta e, incaricato Quintino di portare i cavalli al fiume per l'abbeverata, ordinò agli altri servi di decapitarlo.

La sua testa fu gettata in una fontana, che divenne miracolosa, testimoniando la santità del casto servitore. E l'ignoto biografo del Santo, dopo aver narrato la sua storia, molto simile a quella biblica di Giuseppe Ebreo, inutilmente tentato e velenosamente calunniato dalla lasciva moglie di Putifarre, esce a questo punto in una aspra invettiva contro le donne malvagie, che noi però non riporteremo, per non dispiacere alle gentili lettrici.

Il San Quintino di oggi, vien detto romano di nascita, e sarebbe giunto in Gallia al seguito di San Luciano di Beauvais. Dopo aver evangelizzato alcune regioni del Nord-Est, avrebbe posto il centro della sua predicazione ad Ambianus, cioè ad Amiens. Qui anch'egli cadde vittima, non di una donna, ma dei celebre e leggendario persecutore francese Riziovaro, prefetto militare sotto Massimiano Imperatore, cioè agli inizi dei III secolo.

In mancanza di notizie precise sulla passione di questo celebre Martire francese, leggiamo quanto dice lacopo da Varagine nella sua Legenda Aurea: " Quintino, facendo molti miracoli, per comandamento di Massimiano Imperatore fu preso dal prefetto di Roma, e battuto tanto che i battitori vennero meno ne le battiture, poscia messo in prigione. Ma l'angelo di Dio sciolse i legami de la prigione, e andoe nel miluogo de la città, e predicava al popolo. Onde preso poi un'altra volta, e disteso alla colla infino a la rottura de le vene, battuto ancora co' nerbi crudi durissimamente, sostenne l'olio e la pece 'l grasso boglientissimo; e faccendosi scherno del prefetto, adirato il prefetto gittogli in bocca la calcina e l'aceto e la senape ".

Dopo questi e altri raffinatissimi tormenti, Quintino fu decapitato e il suo corpo gettato nel fiume. Per cinquantacinque anni non se ne seppe più nulla, finché a Vermand, sulla Somme, una " gentile dama romana " non ritrovò e riconobbe nelle acque il corpo del Santo.

Anche a Vermand, il corpo del Martire, nel corso dei secoli, venne smarrito, e fu ritrovato, nel VII secolo, da Sant'Eligio, il celebre orafo francese, che modellò una preziosa teca dove furon riposte le reliquie del Santo, il cui culto, da allora, si diffuse sempre di più, tanto che anche la città di Vermand prese il nome del Santo, e si chiamò, e ancora si chiama, Saint Quentin.

Fonte : Archivio Parrochia

SOURCE : https://www.santiebeati.it/dettaglio/75800


Quintinius von Saint-Quentin

französischer Name: Quentin

Gedenktag katholisch: 31. Oktober

Auffindung der Gebeine: 3. Januar

in Noyon: Erhebung der Gebeine: 2. Mai

Auffindung der Gebeine: 24. Juni

in Angers und Le Mans: Auffindung der Gebeine: 8. Juli

Übertragung der Gebeine: 13. Juli, 25. Oktober

Name bedeutet: der Fünfte (latein.)

Märtyrer

* in Rom (?)

† um 285 beim heutigen St-Quentin in Frankreich

Quintinius gehörte der Überlieferung nach einer römischen Senatorenfamilie an und kam unter Kaiser Maximianus nach Gallien, um gemeinsam mit Lucian als Glaubensbote in der Gegend um Amiens zu wirken; er wurde verhaftet, in Vermand gemartert und schließlich beim heutigen St-Quentin enthauptet. Nach späterer Überlieferung wurde er mit Nägeln gepiekst, mit heißem Pech übergossen, der Leichnam in den Fluss Somme geworfen; vierzig Jahre später ließ die blinde römische Adlige Matrone Eusebia aufgrund einer Vision den Leichnam aus der Somme bergen und in einer von ihr erbauten Kapelle beisetzen.

Quintinius wurde nach dem Zeugnis von Gregor von Tours bereits im 6. Jahrhundert verehrt. Um 641 fand Eligius von Noyon die Reliquien und fertigte ein reich geschmücktes Grabmal an, aus jener Zeit stammt die erste überlieferte Leidensgeschichte. Durch die großen Pilgerströme zu der dem Märtyrer geweihten Kirche entwickelte sich an dieser Stelle die Stadt St-Quentin, deren 813 bis 826 erneuerte Kirche mit dem Grab von Quintinius auch als Neubau aus dem 13. Jahrhundert noch immer ein Wallfahrtsort ist.

In der Karolingerzeit verbreitete sich die Verehrung, es entstanden mehrere weitere Leidensgeschichten. Wegen der Normanneneinfälle wurden die Reliquien 881 und 883 nach Laon gebracht. Die Geschichte des Quintinius wurde in mehreren altenglischen und altfranzösischen Werken des späteren Mittelalters literarisch verarbeitet. In Parma ist Qintinius die auf ein altes Oratorium, das außerhalb der Stadtmauern errichtet worden war, zurückgehende Kirche San Quintino geweiht.

Als Gefährten gelten weitere Märtyrer, die demnach in Basel durch Rictiovarus, den Statthalter von Trier, getötet wurden, der auch Justus von Beauvais töten ließ.

Attribute: Nägel

Patron der Schlosser, Schneider, Lastenträger, Ärzte und Kapläne; gegen Husten, Keuchhusten, Schnupfen und Wassersucht

Quintinius' Geschichte in der Basilika St-Quentin in St-Quentin

Stadlers Vollständiges Heiligenlexikon

Acta Sanctorum - Auffindung der Gebeine

Die Basilika St-Quentin in St-Quentin ist täglich von 8 Uhr bis 17 Uhr - mittwochs bis 19.30 Uhr geöffnet. (2022)

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Autor: Joachim Schäfer - zuletzt aktualisiert am 01.04.2023

Quellen:

• Vera Schauber, Hanns Michael Schindler: Heilige und Patrone im Jahreslauf. Pattloch, München 2001

• Charlotte Bretscher-Gisinger, Thomas Meier (Hg.): Lexikon des Mittelalters. CD-ROM-Ausgabe. J.B. Metzler, Stuttgart / Weimar 2000

• Lexikon für Theologie und Kirche, begr. von Michael Buchberger. Hrsg. von Walter Kasper, 3., völlig neu bearb. Aufl., Bd. 8. Herder, Freiburg im Breisgau 1999

korrekt zitieren: Joachim Schäfer: Artikel Quintinius von Saint-Quentin, aus dem Ökumenischen Heiligenlexikon - https://www.heiligenlexikon.de/BiographienQ/Quintinius_Quentin.htm, abgerufen am 17. 12. 2025

Die Deutsche Nationalbibliothek verzeichnet das Ökumenische Heiligenlexikon in der Deutschen Nationalbibliografie; detaillierte bibliografische Daten sind im Internet über https://d-nb.info/1175439177 und https://d-nb.info/969828497 abrufbar.

SOURCE : https://www.heiligenlexikon.de/BiographienQ/Quintinius_Quentin.htm


31 de Octubre

San Quintín

Mártir

Año 287

Fue Quintín hijo de un senador romano muy apreciado de la gente.

Se hizo amigo del Papa San Marcelino, quién lo bautizó.

El más grande deseo de Quintín era hacer que muchas personas conocieran y amaran a Jesucristo, y poder derramar su sangre por defender la religión.

Cuando el Papa San Cayo organizó una expedición de misioneros para ir a evangelizar a Francia, Quintín fue escogido para formar parte de ese grupo de evangelizadores.

Dirigido por el jefe de la misión, San Luciano, fue enviado Quintín a la ciudad de Amiens, la cual ya había sido evangelizada en otro tiempo por San Fermín, por lo cual hubo un nutrido grupo de cristianos que le ayudaron allí a extender la religión. Quintín y sus compañeros se dedicaron con tan grande entusiasmo a predicar, que muy pronto ya en Amiens hubo una de las iglesias locales más fervorosas del país.

Nuestro santo había recibido de Dios el don de sanación, y así al imponer las manos lograba la curación de ciegos, mudos, paralíticos y demás enfermos. Había recibido también de Nuestro Señor un poder especial para alejar los malos espíritus, y eran muchas las personas que se veían libres de los ataques del diablo al recibir la bendición de San Quintín. Esto atraía más y más fieles a la religión verdadera. Los templos paganos se quedaban vacíos, los sacerdotes de los ídolos ya no tenían oficio, mientras que los templos de los seguidores de Jesucristo se llenaban cada vez más y más.

Los sacerdotes paganos se quejaron ante el gobernador Riciovaro, diciéndole que la religión de los dioses de Roma se iba a quedar sin seguidores si Quintín seguía predicado y haciendo prodigios. Riciovaro, que conocía a la noble familia de nuestro santo, lo llamó y le echó en cara que un hijo de tan famoso senador romano se dedicara a propagar la religión de un crucificado. Quintín le dijo que ese crucificado ya había resucitado y que ahora era el rey y Señor de cielos y tierra, y que por lo tanto para él era un honor mucho más grande ser seguidor de Jesucristo que ser hijo de un senador romano.

El gobernador hizo azotar muy cruelmente a Quintín y encerrarlo en un oscuro calabozo, amarrado con fuertes cadenas. Pero por la noche se le soltaron las cadenas y sin saber cómo, el santo se encontró libre, en la calle. Al día siguiente estaba de nuevo predicando a la gente.

Entonces el gobernador lo mandó poner preso otra vez y después de atormentarlo con terribles torturas, mandó que le cortaran la cabeza, y voló al cielo a recibir el premio que Cristo ha prometido para quienes se declaran a favor de Él en la tierra. 

Hay que ser: Pronto para escuchar y lento para responder (S. Biblia Ec. 5,11).

SOURCE : https://web.archive.org/web/20190610215937/http://www.ewtn.com:80/spanish/saints/Quint%C3%ADn.htm

Saint Quentin (IIIe siècle ) : https://eglisesduconfluent.fr/Pages/Pe-Quentin.php

Saint Quentin: The Iconography : https://www.christianiconography.info/quentin.html