jeudi 16 avril 2015

Saint DRUON de SEBOURG (DROGON, DROGO), berger, ermite et confesseur

Église Saint-Druon de Sebourg

Saint Druon

Ermite à Sebourg près de Valenciennes - Confesseur (+ 1189)

ou Drogon.

Il s'était loué comme berger, dans l'Artois, chez une riche paysanne pour trouver la solitude propice à la prière. De berger, il se fit pèlerin neuf années durant puis reclus pour l'amour du Christ qu'il rejoignit à Sebourg, près de Valenciennes.

Saint Druon (ou Drogon), né à Épinoy (aujourd'hui Carvin-Épinoy, Pas-de-Calais) vers 1118; mort à Sebourg (59990) le 16 avril 1189. Il s'était loué comme berger chez une riche paysanne de Sebourg, dans le souci de se consacrer à la solitude et de la prière. Après six ans de ce métier, il partit pour Rome en pèlerinage; il s'y rendit neuf années de suite, visitant en route les principaux sanctuaires de France et d'Italie. Une 'rupture d'intestins' qu'il se fit mit fin à ses voyages. Sur sa demande, les paroissiens de Sebourg lui construisirent une cellule de reclus au chevet de leur église; il y passa les trente ou quarante dernières années de sa vie. Lorsqu'il mourut, ses compatriotes d'Épinoy vinrent chercher son corps; mais le chariot qui l'emportait ne put jamais sortir du village; de sorte que les reliques de saint Druon restèrent à Sebourg, où elles sont encore. Il est le patron des bergers. (source: Saints du Pas de Calais - diocèse d'Arras)

À Sebourg dans le Hainaut, vers 1186, saint Druon (Drogon). À la recherche d’une vie simple et solitaire, comme berger de troupeaux puis comme pèlerin, il vécut pour Dieu seul.

Martyrologe romain

SOURCE : http://nominis.cef.fr/contenus/saint/987/Saint-Druon.html



Saint Druon (ou Drogon)

Saint Druon (ou Drogon), né à Épinoy (aujourd'hui Carvin-Épinoy, Pas-de-Calais) vers 1118; mort à Sebourg (62) le 16 avril 1189. Il s'était loué comme berger chez une riche paysanne de Sebourg, dans le souci de se consacrer à la solitude et de la prière. Après six ans de ce métier, il partit pour Rome en pèlerinage; il s'y rendit neuf années de suite, visitant en route les principaux sanctuaires de France et d'Italie. Une" rupture d'intestins " qu'il se fit mit fin à ses voyages. Sur sa demande, les paroissiens de Sebourg lui construisirent une cellule de reclus au chevet de leur église; de là, il pouvait adorer le saint sacrement. Il y passa les trente ou quarante dernières années de sa vie. Lorsqu'il mourut, ses compatriotes d'Épinoy vinrent chercher son corps; mais le chariot qui l'emportait ne put jamais sortir du village; de sorte que les reliques de saint Druon restèrent à Sebourg, où elles sont encore. Il est le patron des bergers.

SOURCE : http://arras.catholique.fr/saints-pas-calais.html

Qui était Saint Druon?

Druon est né vers 1118 dans le village d’Espinoy. Issu d’une famille aisée mais pas pour autant seigneuriale, il se retrouve orphelin doublement. En effet, son père meurt avant sa naissance tandis que sa mère, quant à elle, trouve la mort durant l’accouchement. Plus tard, le jeune Druon ,en apprenant les circonstances du décès de sa mère, se sentira responsable et demandera pardon à Dieu. C’est alors qu’il commencera à se livrer très fréquemment à des pénitences ainsi qu’à se consacrer à des œuvres de charité envers les plus démunis.

Aux environs de 1135, il abandonne non seulement sa famille mais aussi tout ce qu’il possède afin de venir dans le valenciennois, où il s’installera définitivement (plus précisément à Sebourg).

Là il se fera héberger par Elizabeth Le Haire, qui lui confiera ses brebis à garder, brebis auxquelles s’ajouteront plus tard d’autres troupeaux. Druon exerce cette activité de berger avec une modestie sans nom et redistribue ce qu’il reçoit aux plus démunis, ne conservant pour lui que le strict minimum.

Alors qu’il passe ses journées à garder les brebis, Druon ne cesse de prier Dieu au milieu des champs. Par ailleurs, il assiste aussi souvent qu’il le peut au Saint Sacrifice de la messe.

Après six années passées à exercer l’activité de berger et à méditer seul, Druon part de chez son hôtesse (Elizabeth Le Haire) pour aller à Rome à pied et visiter les lieux Saints. Neuf fois il entreprendra ce pèlerinage à pied, sans se reposer entre deux voyages, et malgré la souffrance d’une descente intestinale causée par ces longs trajets.

Cependant, son hernie aura raison de lui et vaincra sa volonté : Druon ne peut plus aller à Rome.

Persévérant, le jeune Druon décide alors de se faire bâtir une cellule jouxtant l’église de Sebourg. Là, il s’enferme pour le reste de ses jours et se voue exclusivement à Dieu. Il assiste avec dévotion  à tous les offices grâce à une ouverture donnant dans l’église. Il ne se nourrit que de pain d’orge brun et ne s’abreuve que d’eau tiède. Lorsqu’on lui apportait une autre nourriture, il la donnait aux plus démunis, ne gardant pour lui que le strict minimum, a seule satisfaction étant de ne posséder en lui que Dieu seul.

Druon sera même reconnu comme confesseur par l’Église car malgré son mode de vie en retrait, il n’a jamais refusé d’écouter les gens qui venaient le voir que ce soit pour des conseils ou des prières.

Un jour, un incendie se déclare à l’église de Sebourg. Alors que le feu gagne sa cellule, Druon reste agenouillé et poursuit ses prières. Il en ressort vivant au milieu de sa cellule calcinée, qui sera reconstruite. Malgré les jeûnes répétés et son hernie ventrale des plus douloureuses, Druon meurt en 1186,atteignant presque les 70 ans.

A la connaissance du décès, la famille de Druon demande à la Communauté de Sebourg de lui restituer le corps. Sebourg se voit dans l’obligation d’accepter, conformément aux règles coutumières de l’époque. Ainsi le corps est placé sur un chariot tiré par des bœufs afin de retrouver son village d’origine et sa famille. Cependant, lorsque le chariot atteint la limite du village, l’attelage ne parvient plus à avancer, comme si le corps était devenu beaucoup trop lourd. Cet événement à été interprété comme la volonté du Saint de rester à Sebourg. Par ailleurs, une croix a été érigée afin de marquer le souvenir de l’endroit où l’attelage s’est arrêté ce jour là. Vous pouvez encore la voir aujourd’hui. Pour cela il suffit de se diriger vers Curgies au lieu- dit  « le taillandier »,prendre la direction de l’usine de peinture PPG c’est une route en pavés (CD87).

Peu de temps après l’inhumation de Druon, un premier miracle vient révéler le pouvoir de guérison de ce dernier. En effet, une habitante de Sebourquiaux (hameau qui compose le village de Sebourg),souffrant d’une fracture du bras que les médecins ne parvenaient pas à guérir, raconte à Elizabeth Le Haire (qui avait hébergé Druon autrefois) une vision qu’elle aurait eue la nuit. Les deux femmes décident alors de se rendre à l’église et de prier. Après de nombreuses prières, elles voient la pierre du tombeau se soulever de façon à ce que la blessée puisse toucher le corps du Saint. La guérison sera immédiate.

Après cet événement, Sebourg verra affluer les malades (hernies, calculs rénaux…).

Ainsi, immédiatement après sa mort, Druon a été inscrit sur le registre des Saints guérisseurs, auxquels on fait appel en dernier recours, quand la médecine ne peut rien.

Sebourg devient un centre de pèlerinage pour des demandes d’intercession contre la pierre ou la gravelle et les hernies.

Aujourd’hui, la châsse de Saint Druon vient d’être rénovée.

Chaque année, le dimanche de la trinité (c'est-à-dire le dimanche suivant la pentecôte),le village de Sebourg est animé par la fête de Saint Druon. Le dimanche matin, une messe a lieu, suivie d’une procession. Durant cette procession, des porteurs, membres des confréries de Carvin et de Sebourg, supportent le poids assez conséquent de la châsse de Saint Druon afin de lui faire quitter momentanément l’église pour effectuer  un trajet représentant celui emprunté en vain par les bœufs de l’attelage qui devait ramener le corps du Saint dans sa famille. Les porteurs sont accompagnés de la bannière de Saint Druon, d’enfants habillés en bergers et bergères ainsi qu’en Elizabeth Le Haire, viennent ensuite les musiciens, le prêtre et la foule de pèlerins.

A l’issue de la procession, lors du retour à l’église, il y a une vénération des reliques du Saint, c'est-à-dire que vous pouvez si vous le souhaitez embrasser un avant bras en métal sur lequel se trouve une petite fenêtre abritant un os du Saint.

Vous pouvez également vous rendre dans la cellule où a vécu Saint Druon et même où il a survécu d’ailleurs lors de l’incendie qui a ravagé l’église. Vous y trouverez un vitrail incarnant le Saint, mais surtout son tombeau : une plaque surmontée d’une sculpture qui représente le Saint dans un repos paisible. Pour les plus croyants et les plus anciens, il est de coutume d’embrasser la sculpture du Saint sur le front, les mains, puis les pieds .

Vous pouvez également comme autrefois faire 3 tours autour de la châsse tout en priant.

Enfin, à cette occasion le château de Sebourg ouvre exceptionnellement ses portes afin d’accueillir les pèlerins à la source qui se trouve sur sa propriété et qui est celle où Saint Druon s’abreuvait lorsqu’il gardait ses brebis. Vous pouvez emporter une bouteille vide et la remplir à la source.

Par ailleurs, le lundi une messe est de nouveau célébrée pour la vénération du Saint.

Saint Druon, patron des bergers est aussi reconnu pour son pouvoir de guérison notamment pour les hernies et problèmes rénaux, mais il est aussi recommandé pour les femmes enceintes. On pourrait généraliser et dire qu’il est reconnu pour tout ce qui touche au ventre.

Il s’agit là d’une fête religieuse très traditionnelle qui se déroule dans un cadre magnifique, campagnard, accueillant, un pot de l’amitié étant prévu à la salle des fêtes après la procession.

Ainsi pour que cette tradition soit connue de plus en plus et se répande en des lieux divers et variés, pour que cette tradition perdure (car aujourd’hui de moins en moins de villages ont encore  leur châsse et leur procession) nous vous invitons à venir découvrir cet événement.

NB : Il n’est bien entendu nul besoin de préciser que ce site n’a été conçu dans aucun but lucratif mais seulement pour faire connaître d’un point de vue culturel et religieux une tradition et la sauvegarder.

SOURCE : https://latraditionsaintdruon.over-blog.com/pages/Qui_etait_Saint_Druon-1582456.html

Chapelle Saint Druon, Montrécourt (Nord, Fr)


SAINT DRUON (1118-1186).

Malgré que de très nombreuses générations soient passées, le dimanche de la Trinité ( le dimanche qui suit la Pentecôte ) SEBOURG continuera la vénération de SAINT DRUON.

SAINT DRUON est né vers 1118 à EPINOY CARVIN (PAS DE CALAIS), de riches parents possédant d'immenses domaines. Son père décède avant sa naissance et sa mère perd la vie en lui donnant le jour.

L'orphelin fut baptisé sous le nom de DRUON.

Epris d'un grand amour de solitude et d'humilité, DRUON se dépouille de tous ses biens, prend son bâton de pèlerin et part au hasard au gré de la providence. Ses pas le conduisent à SEBOURG où il se met au service d'une dame du village Madame Elisabeth LE HAIRE. Il mène la vie de berger toute sa jeunesse et son adolescence. Il entreprend alors des pèlerinages à ROME qu'il visitera NEUF FOIS. Au cours de ces voyages à pied DRUON apporte toutes ses connaissances aux bergers qu'il rencontre sur son passage.

Fatigué par ces longs voyages, atteint d'une affreuse hernie qui le condamne à l'immobilité presque totale, il passera le reste de ses jours dans une étroite cellule en planches adossée à l'église d'où il peut, dans la mortification adorer l'Eucharistie.

Au cours de cette réclusion DRUON échappa miraculeusement à un incendie qui réduisit en cendres l'église de SEBOURG. A cette époque les églises étaient en bois avec des toits en chaume.

SAINT DRUON mourut le mardi de PÂQUES 16 avril 1186 entouré de la vénération générale. Aussitôt sa famille EPINOY CARVIN par DROIT DE NAISSANCE revendique le corps, qui fût placé sur un chariot, mais à mesure que le convoi s'éloigne du village, la charge s'appesantit de plus en plus et, à la montée d'une petite hauteur à la limite de SEBOURG, vers ESTREUX, malgré tous les efforts de ses escorteurs, l'attelage refuse d'aller plus loin. DRUON manifeste ainsi son désir de rester à SEBOURG, il y est ramené et inhumé au milieu de l'église dans l'allégresse générale. Des milliers de pèlerins venant de partout envahirent le village et l'église pour l'honorer et le remercier d'être resté à SEBOURG.

Une CROIX perpétue toujours le souvenir de l'endroit où s'arrêta le cortège. Vous pouvez la voir si en vous dirigeant vers CURGIES au lieu dit « LE TAILLENDIER » vous prenez la direction de l'usine de peinture PPG, route en section pavée du CD87. Pendant plusieurs siècles (jusqu'au 17iéme ) ce lieu dit a été appelé: « MONT-JOIE ».

LE RAYONNEMENT NATIONAL DE SAINT DRUON

Les années de la vie d'adulte de SAINT DRUON nous sont contées aussi bien par la légende que par les témoins réels du passé récolté un peu partout en FRANCE.

SAINT DRUON n'est pas seulement le saint de SEBOURG où il travaillait pour Elisabeth LE HAIRE, ce fut un grand voyageur aussi bien poussé vers d'autres cieux par sa piété que par ses connaissances sur les moutons.

Berger à SEBOURG, ses compétences dans l'art de gérer les troupeaux firent sa réputation au-delà des frontières du HAINAUT. Sa réputation de maître berger l'entraîna à aller où on l'appelait et il devint le fondateur d'écoles de pasteurs en Flandres puis en Champagne où l'élevage était très florissant.

LES VIES DE SAINT DRUON rédigées par les historiens au cours des siècles( elles sont au nombre de QUATORZE! ) nous indiquent qu'il est aussi le SAINT de DUISANS, de VIS EN ARTOIS, des villages de CLARY et de OISY LE VERGER dans le Cambrésis, de CAMBRAI (église et Faubourg SAINT DRUON ), DE CONDE SUR AISNE, DE ROUCOURT (prés de DOUAI).

SAINT DRUON avait deux rôles celui d'un SAINT et celui d'un BERGER. Aussi lorsqu'on demandait à un vieux paysan d'exécuter un travail important il lui arrivait de répondre: «Je n'sus mie SAINT DRUON, je n'pus point sonner à l'messe et être à l'procession »; Cette allusion au don d'ubiquité prêté à DRUON était comprise de tous. SAINT DRUON enseignait aux bergers comment protéger le bétail des maladies et d'autres conseils comme savoir se débarrasser des hannetons dont les nuées dévastatrices détruisaient la végétation et agaçaient les bêtes. D leur montra que des murs de bottes de paille attiraient les « bruants » le soir. Il suffisait alors à la nuit tombante d'enflammer et de brûler ainsi les insectes dévastateurs.

Il eut des fidèles à COTTENCHY (SOMME) où l'on pouvait voir dans une chapelle, près d'une statue du SAINT en costume de berger un reliquaire en forme de bras et des « calculs » suspendus comme EX-VOTOS car on l'invoquait pour la pierre, la gravelle, les hernies, les maladies des intestins.

A WARMERIVILLE ( MARNE ) sur la voie romaine: REIMS COLOGNE, une chapelle en pleine campagne, et elles sont rares en cette région, est dédiée à SAINT DRUON.

Monsieur LEFRANCQ, conservateur honoraire de la bibliothèque de Valenciennes a signalé le souvenir du SAINT conservé dans une oraison à MENDE (LOZÈRE).

La grande popularité de DRUON s'explique par le besoin de protection qu'éprouvait la population des campagnes pour son petit bétail, principale ressource qui lui assurait ce que nous appelons aujourd'hui « la couverture protidique » d'où sa hantise des épizooties, cause de famine et de misère.

A cette époque il n'y avait pas d'insecticide, ni de vaccin, ni de vétérinaire!! Le rayonnement de notre PATRON DES BERGERS est donc national et si le tracé de ses voyages à ROME relie les endroits cités plus haut c'est que DRUON était considéré par les éleveurs comme le maître qui connaissait bien le moyen de conduire son troupeau comme il le fit chez Elisabeth LE HAIRE à SEBOURG.

II n'est donc pas un personnage purement légendaire, son existence au XIIiéme SIÈCLE semble sérieusement prouvée.

La vénération qui l'entoure dès avant sa mort s'est enrichie et embellie au cours des siècles. Le texte de Jacques DE GUYSE, le plus ancien qui nous soit parvenu sur lui est déjà tout rempli de merveilleux. Depuis lors, le peuple du HAINAUT de l'ARTOIS, du CAMBRESIS des FLANDRES et de la PICARDIE continue de « servir » ce SAINT familier qu'il a canonisé.

LE CULTE DE SAINT DRUON A SEBOURG

Chaque année notre village l'honore par un pèlerinage le dimanche de la TRINITÉ (Dimanche suivant la PENTECÔTE)

Une Messe est suivie d'une procession au cours de laquelle une bannière et une chasse renfermant les reliques du SAINT sont portées par les membres des CONFRÉRIES DE CARVIN ET SEBOURG.

La procession, à laquelle participe la fanfare communale, les communiants et les communiantes de l'année ainsi que des petits bergers et bergères les accompagnent suivant la tradition des processions d'antan.

Ce pèlerinage nous conduit à la chapelle élevée en l'honneur du SAINT, à l'endroit où, dit-on, DRUON faisait paître ses moutons

Une CONFRÉRIE en l'honneur de SAINT DRUON a été érigée dans l'église de SEBOURG. Les pèlerins s'y faisant inscrire moyennant une modeste cotisation, ont par toute l'année aux messes et aux nombreux offices célébrés pour membres vivants et défunts de la CONFRÉRIE. On peut également s'y procurer différents objets de piété de SAINT DRUON : statuette, plaquette, porte clés, médailles, photos, cartes postales etc...

La SACRISTIE renferme une autre relique pour donner la PAIX et des restes d'un bras sont dans une petite chasse que l'on peut voir sous l'autel.

SAINT DRUON, patron des bergers, est invoqué pour les malades des intestins, des reins, comme aussi pour les futures mamans.

Le service communication de la Paroisse remercie M. Claude HEUCLIN pour la richesse des informations et documents transmis

Article publié par Dominique Berteaux • Publié le Samedi 24 mars 2007

SOURCE : http://www.sainte-maria-goretti.com/page-25885-tout-savoir-saint-druon.html

Saint Druon, Église Saint-Druon, Chapelle du Bas-côté, Sebourg


Saint Drogo

Also known as

Dreux

Drogone

Drugo

Druon

Memorial

16 April

Profile

Born to the Flemish nobility. His mother died giving him birth, a fact that emotionally crushed him when he learned of it at age 10; he imagined himself responsible for her death. Later in life he practiced extreme penances, possibly to expiate this guilt. Orphaned in his teens. At 18, he disposed of all his property and became a penitential pilgrim, making nine trips to RomeItalyShepherd for six years at Sebourg, near Valencienne, France, working for Elizabeth de la Haire. Revered for his holiness. Reportedly able to bilocate, with witnesses seeing him simultaneously working the fields and attending Mass. Stricken with an unsightly bodily affliction during a pilgrimage, he became a hermit at Sebourg in Hainault for 40 years surviving on barley, water, and the Eucharist.

Born

1105

Died

c.1186 at Sebourg, France

Patronage

against bodily ills

against broken bones,

against deafness

against dumbness

against gall stones

against hernias

against illness

against insanity

against kidney stones

against mental illness

against muteness

against ruptures

against sickness

cattle

coffee house keepers

coffee house owners

deaf people

mentally ill people

midwives

mute people

mutes

orphans

sheep

shepherds

sick people

unattractive people

in France

Baume-les-Messieurs

Fleury-sur-Loire

Representation

Benedictine with sheep

Additional Information

Book of Saints, by the Monks of Ramsgate

Lives of the Saints, by Father Alban Butler

Saints of the Day, by Katherine Rabenstein

books

Our Sunday Visitor’s Encyclopedia of Saints

Saints and Their Attributes, by Helen Roeder

Some Patron Saints, by Padraic Gregory

other sites in english

Catholic Online

Crisis Magazine

HagiograFaith

Wikipedia

images

Wikimedia Commons

videos

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sitios en español

Martirologio Romano2001 edición

Wikipedia

fonti in italiano

Santi e Beati

MLA Citation

“Saint Drogo“. CatholicSaints.Info. 16 June 2024. Web. 4 April 2025. <https://catholicsaints.info/saint-drogo/>

SOURCE : https://catholicsaints.info/saint-drogo/

Book of Saints – Drogo

Article

(DREUX, DRUON) (Saint) (April 16) (12th century) One of the Patron Saints of shepherds. He lost both parents at birth, and when twenty years of age disposed of all his property to embrace a life of utter poverty. For more than twenty years he tended the cattle of a rich and pious lady, busying himself at the same time with practices of prayer and penance. He is said to have made nine times the pilgrimage to Rome. Finally, he built himself a hut against the church of Sebourg in 86 Hainault (Belgium) where he subsisted for forty-five years on barley bread and water. He died A.D. 1186, at the age of eighty-four.

MLA Citation

Monks of Ramsgate. “Drogo”. Book of Saints1921. CatholicSaints.Info. 18 November 2012. Web. 4 April 2025. <http://catholicsaints.info/book-of-saints-drogo/>

SOURCE : https://catholicsaints.info/book-of-saints-drogo/

St. Drogo

Feastday: April 16

Patron: those whom others find repulsive, unattractive people, Baume-les-Messieurs, bodily ills, broken bones, cattle, coffee house keepers, coffee house owners, deaf people, deafness, dumbness, Fleury-sur-Loire, gall stones, hernias, illness, insanity

Birth: 1105

Death: 1186

Flemish noble orphaned at birth who became a hermit, also called Droun. He became a penitential pilgrim, visiting shrines, and then became a shepherd at Sebourg, France. Stricken with an illness that made him physically repulsive, Drogo built a hut at Sebourg and stayed there as a hermit for forty years. He is a patron of shepherds.

SOURCE : https://www.catholic.org/saints/saint.php?saint_id=2989

Saint DROGO

Feastday: April 16

Patron those whom others find repulsive, unattractive people, Baume-les-Messieurs, bodily ills, broken bones, cattle, coffee house keepers, coffee house owners, deaf people, deafness, dumbness, Fleury-sur-Loire, gall stones, hernias, illness, insanity

Birth: 1105

Death: 1186

Flemish noble orphaned at birth who became a hermit, also called Droun. He became a penitential pilgrim, visiting shrines, and then became a shepherd at Sebourg, France. Stricken with an illness that made him physically repulsive, Drogo built a hut at Sebourg and stayed there as a hermit for forty years. He is a patron of shepherds.

SOURCE : http://www.catholic.org/saints/saint.php?saint_id=2989

Drogo of Sebourg, Hermit (RM)

(also known as Dreux, Drugo, Druon)

Born at Epinoy, Flanders, c. 1105; died in Sebourg, Hainault, April 16, c. 1186-89. Though born of noble Flemish parents, Saint Drogo was left motherless at birth (it is not clear whether his father was already dead or died while he was still a child). When he reached age 18, he disposed of all his property and became a penitential pilgrim, visiting several shrine. Thereafter, Drogo hired himself out as a shepherd to the flocks of Elizabeth de la Haire for six years at Sebourg, near Valenciennes, France. The humble saint was found this work entirely agreeable for it afforded him plenty of time for prayer as well as opportunities for exercises of humility and penance. His growing modesty, meekness, and charity gained him the reverence and esteem of his mistress and neighbors. They gave him gifts, which he passed along to those who needed them. Afraid that public notice of his holiness might jeopardize the progress he had made, Drogo resumed his pilgrimages, making nine trips to Rome. Finally, stricken with a most unsightly bodily affliction, he built himself a narrow cell against the wall of the church at Sebourg in Hainault, where he lived for 40 years until his death. During these years he ate barley-bread mixed with ashes and drank only warm water. To hide his penitential practice, he called this diet a medicine for his distemper. His relics rest in Saint Martin's at Sebourg (Benedictines, Delaney, Gill, Husenbeth).

SOURCE : http://www.saintpatrickdc.org/ss/0416.shtml

April 16

St. Druon, or Drugo, Recluse, Patron of Shepherds

HE was nobly born, at Epinoy in Flanders; but his father died before his birth, and his mother in child-bed. From his infancy, he was remarkable for piety and devotion, and at twenty years of age distributed his money and goods among the poor, and renounced his estates in favour of the next heirs, that he might be at liberty to serve Christ in poverty and penance. Being thus disengaged from the world, clad in a ragged poor garment, over a hair shirt, he set out, like Abraham, leaving his friends and his country, and, after having visited several holy places, hired himself shepherd to a virtuous lady, named Elizabeth de la Haire, at Sebourg, two leagues from Valenciennes. The retirement and abjection of this state were most agreeable to him, on account of the opportunities with which they furnished him of perpetual prayer, and the exercises of penance and humility. Happy would servants be, did they consider and make use of the great advantages to virtue which Providence puts into their hands, by daily opportunities of most heroic acts of obedience, self-denial, humility, patience, meekness, penance, and all other virtues. The saints thought they purchased such opportunities cheap at any rate; yet many lose them, nay, by sloth, impatience, avarice, or other vices, pervert them into occasions of sin. Six years Druon kept sheep, in great obscurity, and as the last among the menial servants; but his humility, modesty, meekness, charity, and eminent spirit of devotion and prayer, in spite of his disguise, gained him the esteem and affection of everybody, particularly of his mistress. Many made him presents: but these he bestowed on the poor, with whatever he could privately retrench from himself. To fly the danger of applause, at length he left his place, and visited Rome nine times, and often many other places of devotion; making these pilgrimages not journeys of sloth, curiosity, and dissipation, but exercises of uninterrupted prayer and penance. He returned from time to time to Sebourg; where, when a rupture put an end to his pilgrimages, he at length pitched his tent for the remainder of his life. He built himself a narrow cell against the wall of the church, that he might at all times adore God as it were at the foot of his altars. Here he lived a recluse for the space of forty-five years, his food being barley bread made with a lie of ashes, and his drink warm water. To disguise this part of his mortifications, he called this diet a medicine for his distemper. In this voluntary prison he lived in assiduous prayer and manual labour to the eighty-fourth year of his age, dying in 1186, on the 16th of April, on which day his name occurs in the Roman Martyrology. His relics remain in the church of St. Martin at Sebourg. See his life in Papebroke, p. 441; Miræus, &c.

Rev. Alban Butler (1711–73).  Volume IV: April. The Lives of the Saints.  1866.

SOURCE : http://www.bartleby.com/210/4/164.html

Rediscovering Saint Drogo of Sebourg

Christian E. O'Connell

In the earliest edition of the Martyrologium Romanum approved by Pope Gregory XIII in 1584, as in every edition since, one finds a modest mention of “Saint Drogo, confessor” on the sixteenth day of April. Behind this humble reference stands a largely forgotten story that offers not only a fascinating window on rural and religious life in medieval Europe, but also an object lesson in Christian spiritual discipline and charity that challenges our contemporary perspective.

Drogo was born sometime in the first two decades of the twelfth century. His wealthy (perhaps noble) parents lived in the village of Epinoy, now part of Carvin in the extreme north of France near Flanders. His father died before Drogo was born. His mother suffered such complications in labor that it was necessary to deliver the baby by Caesarian section, and she died bringing her son into the world. The newborn, an orphan from birth, was left to the care of relatives and baptized Drogo (Druon in French).

When Drogo was about ten, he learned the circumstances of his mother’s death. A sensitive soul, Drogo was deeply touched by accounts of her suffering, and afterwards was often seen to weep bitterly for her. Indeed, in his innocent simplicity, young Drogo reproached himself for what seemed a grave offense, and implored God’s pardon with great contrition. Even as a boy he practiced fasting, abstinence and other austerities, and devoted himself to works of charity in expiation of his faults.

As Drogo approached manhood, he resolved to abandon his home and distribute his considerable inheritance to the poor. Whatever circumstances precipitated this sudden change, we may well imagine that Drogo was inspired by Christ’s exhortation to another troubled young man: “If thou wilt be perfect, go sell what thou hast, and give to the poor, and thou shalt have treasure in heaven: and come follow me” (Mt 19:21). Drogo kept for himself no more than the clothes on his back, and entrusting himself to Providence, he took to the open road, never to return to his birthplace.

After a time, Drogo’s wanderings brought him to the small village of Sebourg, some 35 miles from Epinoy. Now just on the French side of the modern Franco-Belgian frontier, Sebourg was in those days part of the County of Hainaut, an independent territory bordering on France. There, Drogo found employment tending sheep in the service of a pious, well-off peasant woman, a largely solitary occupation that suited his temperament and spiritual bent.

The humble austerity of shepherds’ lives belied the valuable role they played in twelfth-century European society. Sheep husbandry supplied wool to support a booming international textile trade and parchment to satisfy the demands of rising book production. Moreover, shepherds were skilled and knowledgeable laborers. A 1379 treatise by Jean de Brie, The True Order and Government of Shepherds and Shepherdesses, reveals that medieval shepherds mastered how to attend to the varying needs of the flock in each month of the year; to treat and prevent the illnesses and injuries to which sheep are prone; to predict the weather by the observation of wind, sky and wildlife; to recognize harmful and salutary plants; and to use expertly the various accoutrements of their art. De Brie’s treatise also reveals the sense of inherent dignity that medieval shepherds attached to their calling, which they saw affirmed throughout Scripture from the pleasing sacrifice of the first shepherd Abel to the honor that God bestowed on the shepherds outside Bethlehem.

Following Christ’s model, Drogo thus became a good shepherd. Indeed, he showed such natural aptitude that, despite his youth, he soon acquired a reputation as a master of his occupation and would tutor others in the lore of shepherdry.

Cherishing his simple life, Drogo passed much of his time in prayerful contemplation and gave to the poor most of what he received in wages or gifts. His humility, gentleness and generosity quickly earned the villagers’ admiration. A constant tradition has it that, while Drogo was out in the fields, tending his flock or deep in prayer, he could sometimes simultaneously be seen attending Mass in the village. This gave rise to a common saying that reportedly persisted to the twentieth century among the rural folk of that region, who, if charged with several onerous tasks, might protest, “I’m not Saint Drogo; I can’t ring the church bell for Mass and be in the procession!”

Drogo Embarks on Pilgrimages
After six years in Sebourg, Drogo felt called by God to take up the pilgrim’s staff. Setting off on foot like the Apostles before him, he traveled to Rome where he visited the tombs of Saints Peter and Paul, stopping along the way at many other renowned holy sites in France and Italy. During his journey, Drogo occasionally used his skills as a shepherd to support himself and instructed other shepherds he encountered.

Some accounts speculate that Drogo believed that only the pope himself could absolve him of his part in the death of his mother. Although he never did meet the pope, Drogo pursued these peregrinations for nine years and nine voyages to Rome, each time returning briefly to Sebourg. Drogo gladly suffered the hunger, thirst, harsh weather and other incommodities and dangers of pilgrimage in pursuit of holiness. However, these restless years took their toll, and the weary pilgrim eventually made his way back to Sebourg for the last time, having developed a debilitating and disfiguring hernia.

His wandering days behind him, Drogo resolved to live as a solitary, still detached from worldly things. The parishioners of Sebourg helped him to build a small anchorite’s cell adjoining the parish church. From there, Drogo could adore the Holy Eucharist and hear the divine offices through a small opening in the church wall. Still in his early thirties, Drogo shut himself within and vowed to remain there for the rest of his days.

Despite this solitary existence, Drogo never refused the people who sought his spiritual advice or the benefit of his prayers; those who visited his humble cell always left consoled and edified. Drogo now sustained himself on little more than barley bread and water; if it happened that a kind visitor brought him some other food or gift, Drogo would give it away to the poor, keeping only what was strictly necessary for subsistence. Over time, Drogo’s painful malady worsened, and he developed putrescent sores on his lower body. Even in the face of these trials, he never lost the gay and serene disposition for which he was known.

Early accounts of Drogo’s life are unanimous in relating an amazing event that occurred in his latter years, which further increased the reverence in which the local peasants held him. One day the parish church of Sebourg—probably a modest edifice of wood and thatch—caught fire. The alarm was raised, and the villagers came running only to find that the terrible blaze was beyond extinguishing and that Drogo’s adjoining cell was in peril. As the fourteenth-century Franciscan monk and chronicler Jacques de Guyse relates the episode, the villagers implored, “Drogo, man of God, come out lest you die, for your cell is engulfed in flames, and we cannot bring you aid!” Drogo called back, “I have made a vow to God, and I will fulfill it! If it pleases the Divine Goodness that I should escape the flames, His will be done!” Falling to his knees, Drogo remained in the conflagration and offered prayers of thanksgiving to the Almighty.

A short time later the fire expended itself, having reduced most of the church to ashes. The villagers found Drogo placidly at prayer amid the smoldering remains of his cell, completely unscathed. The people of Sebourg who witnessed this miracle, de Guyse tells us, recalled the Old Testament story of Nebuchadnezzar’s furnace, and exclaimed, “How great is the Savior’s mercy, to preserve a man from such a danger!” The villagers rebuilt the church and a new dwelling for Drogo on the same site, and he was soon able to resume his life of prayerful seclusion.

Another Miracle follows Drogo’s Death
Drogo died on the sixteenth of April in either 1186 or 1189, having attained a ripe old age for one whose earthly existence was marked by illness, hardship and self-abnegation. Upon learning of his death, Drogo’s kin from Epinoy claimed the body, wishing to return it to his birthplace. The parishioners of Sebourg acceded to the request in accordance with the custom of those days. The body was thus placed in a fine casket and set on an ox-drawn cart. Yet it appears that God intended Drogo to remain in his adoptive home. Reportedly, as the procession made its way out of Sebourg, the saint’s casket seemed to grow heavier and heavier. At last the cart reached a point at the boundary of the village where it could no longer advance at all, as though obstructed by a supernatural force.

In any event, the attempt to repatriate Drogo’s remains had to be abandoned. The body was brought back to Sebourg to general acclaim and interred in the village church with rustic pomp. The villagers erected a cross on the spot where the ox-cart had been obliged to stop, and although the cross itself has been replaced several times over the centuries, this simple monument still stands today in a field on the outskirts of Sebourg. Each year on Trinity Sunday, the modern-day villagers commemorate the event with a procession in which the saint’s reliquary chasse is borne from the church to St. Drogo’s Cross, preceded by the village children dressed as shepherds and shepherdesses.

Not long after Drogo’s death, accounts of miraculous healings attributed to his relics spread through the surrounding country and beyond, and a stream of sick pilgrims made their way to Sebourg. The miracles multiplied, and over time the crowds became so substantial, de Gruyse tells us, that it was difficult to approach the saint’s tomb.

By the time of his enrollment in the Martyrologium Romanum, Drogo had long been acclaimed a saint in his homeland by vox populi. In 1612, the archbishop of Cambrai ordered the formal elevation of Drogo’s relics at Sebourg. Confraternities dedicated to St. Drogo are active today in Sebourg and Carvin, and in Cambrai he is invoked at an annual “Shepherd’s Mass” at which sheep farmers and their lambs are blessed.

St. Drogo’s patronage has come to be associated with a variety of occupations and conditions. First, he is predictably a patron saint of shepherds and a protector of their flocks. Drogo is also a patron saint of expectant mothers, presumably due to his special sympathy and gratitude toward the mother he never knew. His physical malady has likewise made him a patron of those who suffer from hernias, kidney stones and other ailments of the abdomen, as well as of persons deemed physically unlovely.

Paton Saint of Coffeehouse Keepers?
Most notable in the contemporary popular culture of the English-speaking world, however, are the surprising identification of Drogo as the patron saint of coffeehouse-keepers and his association more generally with coffee. This might be dismissed as an apocryphal invention boosted by the coffeehouse boom of the past few decades, were it not historically attested. A Belgian almanac from 1860 shows that in Mons—just across the present-day Franco-Belgian border from Sebourg—Drogo had already been claimed by the city’s cafetiers (coffeehouse-keepers) as their patron.

Nevertheless, the origin of St. Drogo’s association with coffeehouses remains mysterious; coffee was not introduced into France and Belgium until the seventeenth century. Some have ventured, tongue in cheek, that harried baristas might fittingly invoke a saint reputed to possess the mystical gift of bilocation. A more plausible connection may reside in a minor detail from some biographical sources: during his years of reclusion, Drogo took no drink but warm water. Perhaps also, the early coffeehouse-keepers of Hainaut marveled at how the properties of the coffee bean are transformed by fire without being destroyed by it, and were reminded of Drogo’s miraculous survival of the destruction of the church at Sebourg.

At first blush, aspects of St. Drogo’s story can leave us perplexed. We struggle to find application in our own lives for facets of medieval asceticism that might appear today anachronistic or extreme. Consider, however, the unifying thread that runs through the three great chapters of St. Drogo’s adult life as shepherd, pilgrim and anchorite; namely, his progress in answer to the call to holiness in solitude. Henri Nouwen tells us in The Way of the Heart:

Solitude is the place of the great struggle and the great encounter—the struggle against the compulsions of the false self, and the encounter with the loving God who offers himself as the substance of the new self.

What does all of this mean for us in our daily life? Even when we are not called to the monastic life, or do not have the physical constitution to survive the rigors of the desert, we are still responsible for our own solitude.

For the Christian, solitude must not be conceived as a flight to privacy, nor yet as a retreat to replenish and restore the everyday self; it is less a turning away and inward than a turning toward and upward. In this light, the example of St. Drogo and other great ascetics of Catholic tradition is revealed, not as a forbidding prospect nor a paradoxically self-indulgent one, but as a transformative encounter.

The unusual circumstances of Drogo’s life led him to a spiritual condition of gratitude, penitence, and hope of salvation; properly directed, these form the basis of Christian spiritual life in every age. As you enjoy your daily coffee on this feast day, in this season that makes all things new, remember St. Drogo of Sebourg and seek the path to your own solitude.

Editor’s note: The image above is a detail from an illustration of St. Drogo by artist Daniel Mitsui.

Author

Christian E. O'Connell

Christian E. O’Connell is an attorney currently based in Washington, D.C. He previously spent a number of years in France practicing law, studying, and working in Catholic education.

SOURCE : https://crisismagazine.com/opinion/rediscovering-saint-drogo-sebourg

Sebourg - Vitrail dédié à Saint-Druon, dans l' Absidioles (ou chapelles absidiales) de l'église


San Drogone Recluso a Sebourg

Festa: 16 aprile

Epinoy, Francia, 1118 – Sebourg, Francia, 1189

Nobile fiammingo nato orfano nel 1118, intraprese un percorso di penitenza e pellegrinaggi per espiare la colpa della sua nascita, che riteneva causa della morte della madre. Stabilitosi a Sebourg come pastore, acquisì fama di santità e del dono della bilocazione. Ripresi i pellegrinaggi, una grave ernia lo costrinse a vivere in una cella presso una chiesa, dove sopravvisse per quarant'anni in atroci sofferenze. La leggenda narra che un incendio che distrusse la chiesa lo risparmiò miracolosamente. Morto nel 1189, divenne patrono dei pastori e meta di pellegrinaggi. La sua "Vita", redatta nel 1320, mescola elementi storici e leggendari.

Martirologio Romano: A Sebourg nell’Hainault, nel territorio dell’odierna Francia, san Drogone, che, desideroso di una vita semplice e solitaria, visse come pastore e pellegrino per il Signore, finendo i suoi giorni rinchiuso in una piccola cella.

Drogone, il cui nome si presenta anche nelle varianti francesi Dreux e Druon, era un esponente di una nobile famiglia fiamminga. Nato nel 1118 ad Epinoy, nella regione francese dell’Artois, rimase immediatamente orfano, in quanto il padre morì ancor prima della sua nascita e la madre al momento parto.

Una volta cresciuto e venuto a sapere di questa triste vicenda, Drogone iniziò a soffrine di sensi di colpa per la morte della madre ed a essere afflitto da una forte depressione. Non gli restò dunque che abbandonarsi alla Divina Misericordia e, divenuto maggiorenne, iniziò una serie di pellegrinaggi penitenziali, che gli permisero di superare le sue difficoltà ed i suoi scrupoli.

Decise di stabilirsi a Sebourg, nei pressi di Valenciennes, nella Francia nord-orientale, e qui intraprese l’attività di pastore. Presto si diffuse nei dintorni la sua fama di santità ed una voce che gli attribuiva il dono della bilocazione. Pare infatti che fu visto servire Messa mentre invece stava portando al pascolo le pecore e nacque così il detto popolare: “Non essendo San Drogone, non posso essere in due posti contemporaneamente”.

Trascorsi sei anni riprese il suo peregrinare e, dopo essere stato a Roma ben nove volte, fu colpito da una grave ernia che lo costrinse a vivere in una cella che fu appositamente edificata contro il muro di una chiesa di Sebourg. La partecipazione alla Massa gli era consentita da una finestrella obliqua che collegava i due vani. In tale condizioni sopravvisse secondo la tradizione addirittura per quarant’anni, tra atroci sofferenze, cibandosi di pane ed acqua. La leggenda narra che, verificatosi un incendio che distrusse gran parte della chiesa e della sua cella, Drogone fu ritrovato illeso ed inginocchiato tra le ceneri.

Ma nel 1189 giunse anche per lui l’ora della morte ed il suo culto si diffuse immediatamente nelle zone circostanti. La sua tomba posta nella chiesa di Sebourg divenne meta di incessanti pellegrinaggi. Venerato come patrono dei pastori e dei pascoli, è però anche invocato contro l’ernia, la nefrite e le coliche nefritiche. Nel 1320 fu redatta una sua breve “Vita” grazie alla fusione di parecchi elementi leggendari. Altre sue brevi Vite di estrazione popolare furono stilate in lingua francese o fiamminga.

Autore: Fabio Arduino

SOURCE : https://www.santiebeati.it/dettaglio/92331

Gisant de Saint Druon. Église Saint-Druon de Sebourg

Gisant de Saint Druon. Église Saint-Druon de Sebourg


San Druon de Sebourg, recluso. 16 de abril y domingo de Trinidad.

San Druon (Drogo, Dragone) nació en Épinoy, poco después de la muerte de su padre, y su nacimiento causó la muerte de su madre, que en un parto muy difícil, quiso salvaran al niño y no a ella. Fue criado por unos parientes, que cuando Druon tenía 10 años le revelaron que él había nacido gracias a la muerte de su madre. Luego de este conocimiento, Druon no fue el mismo. La culpa le persiguió durante años. Dejó todos sus bienes para emprender una peregrinación a Roma, con vistas a librarse de la culpa. Y no una vez, sino hasta 10 veces fue a que el papa le absolviera de “su culpa”, aunque nunca fue recibido por ningún papa. Sí que obtuvo la respuesta de uno de ellos, no se sabe cuál, sobre que no tenía culpa alguna en la decisión de su madre.

Se estableció en Sebourg, donde fue pastor de las ovejas de una noble llamada Elizabeth la Haire, que le cobró mucho afecto. Era un pastor hábil con los animales, y la leyenda dice que conocía por revelación los males de los animales, para poder curarlos. También se dice que tuvo el don de bilocación, pues sanó animales a enormes distancias, al mismo tiempo que había sido visto en misa. Un día notó una llaga en abdomen, que se diagnosticó en una hernia que fue haciendo más grande y le deformó el abdomen, por lo cual se recluyó a sus 26 años en un habitáculo junto a la iglesia de Sebourg, dedicándose a la oración y la penitencia. Vivió pobremente, alimentándose exclusivamente de la Eucaristía los domingos, que le era administrada por una abertura que miraba a la iglesia. En una ocasión la iglesia se incendió, pero Druon no abandonó su recinto, disponiéndose a lo que Dios quisiera, pero milagrosamente se salvó del incendio aunque su celda se calcinó.

Finalmente falleció casi a los 80 a los años, el 16 de abril de 1186, Domingo de Pascua luego de una larga agonía durante la cual los intestinos se le pudrieron. Algunos parientes lejanos reclamaron el cuerpo del ya venerado como santo, en contra de los cristianos de Sebourg, que querían conservarle y venerarle como ya hacían en vida. Aún así, los parientes ganaron y montaron el cuerpo en un carro para llevarlo a la iglesia familiar de Épinoy, pero según avanzaban, la carga se hizo tan pesada que los bueyes tuvieron que detenerse en los límites de la ciudad. Visto esto como una señal del cielo, se dio la vuelta al carro que se fue aligerando hasta que llegó a la iglesia mayor, así que fue sepultado en la misma iglesia junto a la cual se había santificado. En 1272 se elevaron las reliquias a una urna en la misma iglesia, y en 1611 se depositaron en el actual relicario. Es abogado de los pastores y los camareros. El domingo de Trinidad sus reliquias procesionan con gran devoción aún hoy.

A 16 de abril además se celebra a

Santo Toribio de Astorga, obispo.

San Thuribe de Le Mans, obispo.

SOURCE : https://www.religionenlibertad.com/historia/230416/san-druon-sebourg-recluso_73151.html

Voir aussi http://arras.catholique.fr/page-24276.html

https://lalumierededieu.blogspot.com/2016/06/saint-druon-1189.html

https://arras.catholique.fr/saints-pas-calais.html