Église Saint-Druon de Sebourg
Saint Druon
Ermite à Sebourg près de
Valenciennes - Confesseur (+ 1189)
ou Drogon.
Il s'était loué comme
berger, dans l'Artois, chez une riche paysanne pour trouver la solitude propice
à la prière. De berger, il se fit pèlerin neuf années durant puis reclus pour
l'amour du Christ qu'il rejoignit à Sebourg, près de Valenciennes.
Saint Druon (ou Drogon),
né à Épinoy (aujourd'hui Carvin-Épinoy, Pas-de-Calais) vers 1118; mort à
Sebourg (59990) le 16 avril 1189. Il s'était loué comme berger chez une riche
paysanne de Sebourg, dans le souci de se consacrer à la solitude et de la
prière. Après six ans de ce métier, il partit pour Rome en pèlerinage; il s'y
rendit neuf années de suite, visitant en route les principaux sanctuaires de
France et d'Italie. Une 'rupture d'intestins' qu'il se fit mit fin à ses
voyages. Sur sa demande, les paroissiens de Sebourg lui construisirent une
cellule de reclus au chevet de leur église; il y passa les trente ou quarante
dernières années de sa vie. Lorsqu'il mourut, ses compatriotes d'Épinoy vinrent
chercher son corps; mais le chariot qui l'emportait ne put jamais sortir du
village; de sorte que les reliques de saint Druon restèrent à Sebourg, où elles
sont encore. Il est le patron des bergers. (source: Saints
du Pas de Calais - diocèse d'Arras)
À Sebourg dans le
Hainaut, vers 1186, saint Druon (Drogon). À la recherche d’une vie simple et
solitaire, comme berger de troupeaux puis comme pèlerin, il vécut pour Dieu
seul.
Martyrologe romain
SOURCE : http://nominis.cef.fr/contenus/saint/987/Saint-Druon.html
Saint Druon (ou
Drogon)
Saint Druon (ou
Drogon), né à Épinoy (aujourd'hui Carvin-Épinoy, Pas-de-Calais) vers 1118; mort
à Sebourg (62) le 16 avril 1189. Il s'était loué comme berger chez une riche
paysanne de Sebourg, dans le souci de se consacrer à la solitude et de la
prière. Après six ans de ce métier, il partit pour Rome en pèlerinage; il s'y
rendit neuf années de suite, visitant en route les principaux sanctuaires de
France et d'Italie. Une" rupture d'intestins " qu'il se fit mit fin à
ses voyages. Sur sa demande, les paroissiens de Sebourg lui construisirent une
cellule de reclus au chevet de leur église; de là, il pouvait adorer le saint
sacrement. Il y passa les trente ou quarante dernières années de sa vie.
Lorsqu'il mourut, ses compatriotes d'Épinoy vinrent chercher son corps; mais le
chariot qui l'emportait ne put jamais sortir du village; de sorte que les
reliques de saint Druon restèrent à Sebourg, où elles sont encore. Il est le
patron des bergers.
SOURCE : http://arras.catholique.fr/saints-pas-calais.html
Qui était Saint Druon?
Druon est né vers 1118
dans le village d’Espinoy. Issu d’une famille aisée mais pas pour autant
seigneuriale, il se retrouve orphelin doublement. En effet, son père meurt avant
sa naissance tandis que sa mère, quant à elle, trouve la mort durant
l’accouchement. Plus tard, le jeune Druon ,en apprenant les circonstances du
décès de sa mère, se sentira responsable et demandera pardon à Dieu. C’est alors
qu’il commencera à se livrer très fréquemment à des pénitences ainsi qu’à se
consacrer à des œuvres de charité envers les plus démunis.
Aux environs de 1135, il
abandonne non seulement sa famille mais aussi tout ce qu’il possède afin de
venir dans le valenciennois, où il s’installera définitivement (plus
précisément à Sebourg).
Là il se fera héberger
par Elizabeth Le Haire, qui lui confiera ses brebis à garder, brebis auxquelles
s’ajouteront plus tard d’autres troupeaux. Druon exerce cette activité de
berger avec une modestie sans nom et redistribue ce qu’il reçoit aux plus
démunis, ne conservant pour lui que le strict minimum.
Alors qu’il passe ses
journées à garder les brebis, Druon ne cesse de prier Dieu au milieu des
champs. Par ailleurs, il assiste aussi souvent qu’il le peut au Saint Sacrifice
de la messe.
Après six années passées
à exercer l’activité de berger et à méditer seul, Druon part de chez son
hôtesse (Elizabeth Le Haire) pour aller à Rome à pied et visiter les lieux
Saints. Neuf fois il entreprendra ce pèlerinage à pied, sans se reposer entre
deux voyages, et malgré la souffrance d’une descente intestinale causée par
ces longs trajets.
Cependant, son hernie
aura raison de lui et vaincra sa volonté : Druon ne peut plus aller à
Rome.
Persévérant, le jeune
Druon décide alors de se faire bâtir une cellule jouxtant l’église de
Sebourg. Là, il s’enferme pour le reste de ses jours et se voue exclusivement à
Dieu. Il assiste avec dévotion à tous les offices grâce à une
ouverture donnant dans l’église. Il ne se nourrit que de pain d’orge brun et ne
s’abreuve que d’eau tiède. Lorsqu’on lui apportait une autre nourriture, il la
donnait aux plus démunis, ne gardant pour lui que le strict minimum, a seule
satisfaction étant de ne posséder en lui que Dieu seul.
Druon sera même reconnu
comme confesseur par l’Église car malgré son mode de vie en retrait, il n’a
jamais refusé d’écouter les gens qui venaient le voir que ce soit pour des
conseils ou des prières.
Un jour, un incendie se
déclare à l’église de Sebourg. Alors que le feu gagne sa cellule, Druon reste
agenouillé et poursuit ses prières. Il en ressort vivant au milieu de sa
cellule calcinée, qui sera reconstruite. Malgré les jeûnes répétés et son hernie
ventrale des plus douloureuses, Druon meurt en 1186,atteignant presque les 70
ans.
A la connaissance du
décès, la famille de Druon demande à la Communauté de Sebourg de lui restituer
le corps. Sebourg se voit dans l’obligation d’accepter, conformément aux règles
coutumières de l’époque. Ainsi le corps est placé sur un chariot tiré par des
bœufs afin de retrouver son village d’origine et sa famille. Cependant, lorsque le
chariot atteint la limite du village, l’attelage ne parvient plus à
avancer, comme si le corps était devenu beaucoup trop lourd. Cet événement à été
interprété comme la volonté du Saint de rester à Sebourg. Par ailleurs, une croix
a été érigée afin de marquer le souvenir de l’endroit où l’attelage s’est
arrêté ce jour là. Vous pouvez encore la voir aujourd’hui. Pour cela il suffit de
se diriger vers Curgies au lieu- dit « le
taillandier »,prendre la direction de l’usine de peinture PPG c’est une
route en pavés (CD87).
Peu de temps après
l’inhumation de Druon, un premier miracle vient révéler le pouvoir de guérison
de ce dernier. En effet, une habitante de Sebourquiaux (hameau qui compose le
village de Sebourg),souffrant d’une fracture du bras que les médecins ne
parvenaient pas à guérir, raconte à Elizabeth Le Haire (qui avait hébergé Druon
autrefois) une vision qu’elle aurait eue la nuit. Les deux femmes décident alors
de se rendre à l’église et de prier. Après de nombreuses prières, elles voient la
pierre du tombeau se soulever de façon à ce que la blessée puisse toucher le
corps du Saint. La guérison sera immédiate.
Après cet événement, Sebourg
verra affluer les malades (hernies, calculs rénaux…).
Ainsi, immédiatement
après sa mort, Druon a été inscrit sur le registre des Saints guérisseurs, auxquels
on fait appel en dernier recours, quand la médecine ne peut rien.
Sebourg devient un centre
de pèlerinage pour des demandes d’intercession contre la pierre ou la gravelle
et les hernies.
Aujourd’hui, la châsse de
Saint Druon vient d’être rénovée.
Chaque année, le dimanche
de la trinité (c'est-à-dire le dimanche suivant la pentecôte),le village
de Sebourg est animé par la fête de Saint Druon. Le dimanche matin, une messe a
lieu, suivie d’une procession. Durant cette procession, des porteurs, membres des
confréries de Carvin et de Sebourg, supportent le poids assez conséquent de la
châsse de Saint Druon afin de lui faire quitter momentanément l’église pour
effectuer un trajet représentant celui emprunté en vain par les
bœufs de l’attelage qui devait ramener le corps du Saint dans sa famille. Les
porteurs sont accompagnés de la bannière de Saint Druon, d’enfants habillés en
bergers et bergères ainsi qu’en Elizabeth Le Haire, viennent ensuite les
musiciens, le prêtre et la foule de pèlerins.
A l’issue de la
procession, lors du retour à l’église, il y a une vénération des reliques du
Saint, c'est-à-dire que vous pouvez si vous le souhaitez embrasser un avant
bras en métal sur lequel se trouve une petite fenêtre abritant un os du Saint.
Vous pouvez également
vous rendre dans la cellule où a vécu Saint Druon et même où il a survécu
d’ailleurs lors de l’incendie qui a ravagé l’église. Vous y trouverez un vitrail
incarnant le Saint, mais surtout son tombeau : une plaque surmontée d’une
sculpture qui représente le Saint dans un repos paisible. Pour les plus
croyants et les plus anciens, il est de coutume d’embrasser la sculpture du
Saint sur le front, les mains, puis les pieds .
Vous pouvez également
comme autrefois faire 3 tours autour de la châsse tout en priant.
Enfin, à cette occasion
le château de Sebourg ouvre exceptionnellement ses portes afin d’accueillir les
pèlerins à la source qui se trouve sur sa propriété et qui est celle où
Saint Druon s’abreuvait lorsqu’il gardait ses brebis. Vous pouvez emporter une
bouteille vide et la remplir à la source.
Par ailleurs, le lundi
une messe est de nouveau célébrée pour la vénération du Saint.
Saint Druon, patron des
bergers est aussi reconnu pour son pouvoir de guérison notamment pour les
hernies et problèmes rénaux, mais il est aussi recommandé pour les femmes enceintes.
On pourrait généraliser et dire qu’il est reconnu pour tout ce qui touche au
ventre.
Il s’agit là d’une fête
religieuse très traditionnelle qui se déroule dans un cadre magnifique,
campagnard, accueillant, un pot de l’amitié étant prévu à la salle des fêtes
après la procession.
Ainsi pour que cette
tradition soit connue de plus en plus et se répande en des lieux divers et
variés, pour que cette tradition perdure (car aujourd’hui de moins en moins de
villages ont encore leur châsse et leur procession) nous vous
invitons à venir découvrir cet événement.
NB : Il n’est bien
entendu nul besoin de préciser que ce site n’a été conçu dans aucun but
lucratif mais seulement pour faire connaître d’un point de vue culturel et
religieux une tradition et la sauvegarder.
SOURCE : https://latraditionsaintdruon.over-blog.com/pages/Qui_etait_Saint_Druon-1582456.html
Chapelle Saint Druon, Montrécourt (Nord, Fr)
SAINT DRUON (1118-1186).
Malgré que de très
nombreuses générations soient passées, le dimanche de la Trinité ( le dimanche
qui suit la Pentecôte ) SEBOURG continuera la vénération de SAINT DRUON.
SAINT DRUON est né vers
1118 à EPINOY CARVIN (PAS DE CALAIS), de riches parents possédant d'immenses
domaines. Son père décède avant sa naissance et sa mère perd la vie en lui
donnant le jour.
L'orphelin fut baptisé
sous le nom de DRUON.
Epris d'un grand amour de
solitude et d'humilité, DRUON se dépouille de tous ses biens, prend son bâton
de pèlerin et part au hasard au gré de la providence. Ses pas le conduisent à
SEBOURG où il se met au service d'une dame du village Madame Elisabeth LE
HAIRE. Il mène la vie de berger toute sa jeunesse et son adolescence. Il entreprend alors des pèlerinages à ROME qu'il visitera NEUF FOIS. Au cours de
ces voyages à pied DRUON apporte toutes ses connaissances aux bergers qu'il
rencontre sur son passage.
Fatigué par ces longs
voyages, atteint d'une affreuse hernie qui le condamne à l'immobilité presque
totale, il passera le reste de ses jours dans une étroite cellule en planches
adossée à l'église d'où il peut, dans la mortification adorer l'Eucharistie.
Au cours de cette
réclusion DRUON échappa miraculeusement à un incendie qui réduisit en cendres
l'église de SEBOURG. A cette époque les églises étaient en bois avec des toits
en chaume.
SAINT DRUON mourut le
mardi de PÂQUES 16 avril 1186 entouré de la vénération générale. Aussitôt sa
famille EPINOY CARVIN par DROIT DE NAISSANCE revendique le corps, qui fût placé
sur un chariot, mais à mesure que le convoi s'éloigne du village, la charge
s'appesantit de plus en plus et, à la montée d'une petite hauteur à la limite
de SEBOURG, vers ESTREUX, malgré tous les efforts de ses escorteurs, l'attelage
refuse d'aller plus loin. DRUON manifeste ainsi son désir de rester à SEBOURG,
il y est ramené et inhumé au milieu de l'église dans l'allégresse générale. Des
milliers de pèlerins venant de partout envahirent le village et l'église pour
l'honorer et le remercier d'être resté à SEBOURG.
Une CROIX perpétue
toujours le souvenir de l'endroit où s'arrêta le cortège. Vous pouvez la voir
si en vous dirigeant vers CURGIES au lieu dit « LE TAILLENDIER » vous prenez la
direction de l'usine de peinture PPG, route en section pavée du CD87. Pendant
plusieurs siècles (jusqu'au 17iéme ) ce lieu dit a été appelé: « MONT-JOIE ».
LE RAYONNEMENT NATIONAL
DE SAINT DRUON
Les années de la vie
d'adulte de SAINT DRUON nous sont contées aussi bien par la légende que par les
témoins réels du passé récolté un peu partout en FRANCE.
SAINT DRUON n'est pas
seulement le saint de SEBOURG où il travaillait pour Elisabeth LE HAIRE, ce fut
un grand voyageur aussi bien poussé vers d'autres cieux par sa piété que par
ses connaissances sur les moutons.
Berger à SEBOURG, ses
compétences dans l'art de gérer les troupeaux firent sa réputation au-delà des
frontières du HAINAUT. Sa réputation de maître berger l'entraîna à aller où on
l'appelait et il devint le fondateur d'écoles de pasteurs en Flandres puis en
Champagne où l'élevage était très florissant.
LES VIES DE SAINT DRUON
rédigées par les historiens au cours des siècles( elles sont au nombre de
QUATORZE! ) nous indiquent qu'il est aussi le SAINT de DUISANS, de VIS EN
ARTOIS, des villages de CLARY et de OISY LE VERGER dans le Cambrésis, de
CAMBRAI (église et Faubourg SAINT DRUON ), DE CONDE SUR AISNE, DE ROUCOURT
(prés de DOUAI).
SAINT DRUON avait deux
rôles celui d'un SAINT et celui d'un BERGER. Aussi lorsqu'on demandait à un
vieux paysan d'exécuter un travail important il lui arrivait de répondre: «Je
n'sus mie SAINT DRUON, je n'pus point sonner à l'messe et être à l'procession
»; Cette allusion au don d'ubiquité prêté à DRUON était comprise de tous. SAINT
DRUON enseignait aux bergers comment protéger le bétail des maladies et
d'autres conseils comme savoir se débarrasser des hannetons dont les nuées
dévastatrices détruisaient la végétation et agaçaient les bêtes. D leur montra
que des murs de bottes de paille attiraient les « bruants » le soir. Il
suffisait alors à la nuit tombante d'enflammer et de brûler ainsi les insectes
dévastateurs.
Il eut des fidèles à
COTTENCHY (SOMME) où l'on pouvait voir dans une chapelle, près d'une statue du
SAINT en costume de berger un reliquaire en forme de bras et des « calculs »
suspendus comme EX-VOTOS car on l'invoquait pour la pierre, la gravelle, les
hernies, les maladies des intestins.
A WARMERIVILLE ( MARNE )
sur la voie romaine: REIMS COLOGNE, une chapelle en pleine campagne, et elles
sont rares en cette région, est dédiée à SAINT DRUON.
Monsieur LEFRANCQ,
conservateur honoraire de la bibliothèque de Valenciennes a signalé le souvenir
du SAINT conservé dans une oraison à MENDE (LOZÈRE).
La grande popularité de
DRUON s'explique par le besoin de protection qu'éprouvait la population des
campagnes pour son petit bétail, principale ressource qui lui assurait ce que
nous appelons aujourd'hui « la couverture protidique » d'où sa hantise des
épizooties, cause de famine et de misère.
A cette époque il n'y
avait pas d'insecticide, ni de vaccin, ni de vétérinaire!! Le rayonnement de
notre PATRON DES BERGERS est donc national et si le tracé de ses voyages à ROME
relie les endroits cités plus haut c'est que DRUON était considéré par les
éleveurs comme le maître qui connaissait bien le moyen de conduire son troupeau
comme il le fit chez Elisabeth LE HAIRE à SEBOURG.
II n'est donc pas un
personnage purement légendaire, son existence au XIIiéme SIÈCLE semble
sérieusement prouvée.
La vénération qui
l'entoure dès avant sa mort s'est enrichie et embellie au cours des siècles. Le
texte de Jacques DE GUYSE, le plus ancien qui nous soit parvenu sur lui est
déjà tout rempli de merveilleux. Depuis lors, le peuple du HAINAUT de l'ARTOIS,
du CAMBRESIS des FLANDRES et de la PICARDIE continue de « servir » ce SAINT
familier qu'il a canonisé.
LE CULTE DE SAINT DRUON A
SEBOURG
Chaque année notre
village l'honore par un pèlerinage le dimanche de la TRINITÉ (Dimanche suivant
la PENTECÔTE)
Une Messe est suivie
d'une procession au cours de laquelle une bannière et une chasse renfermant les
reliques du SAINT sont portées par les membres des CONFRÉRIES DE CARVIN ET
SEBOURG.
La procession, à laquelle
participe la fanfare communale, les communiants et les communiantes de l'année
ainsi que des petits bergers et bergères les accompagnent suivant la tradition
des processions d'antan.
Ce pèlerinage nous
conduit à la chapelle élevée en l'honneur du SAINT, à l'endroit où, dit-on,
DRUON faisait paître ses moutons
Une CONFRÉRIE en
l'honneur de SAINT DRUON a été érigée dans l'église de SEBOURG. Les pèlerins
s'y faisant inscrire moyennant une modeste cotisation, ont par toute l'année
aux messes et aux nombreux offices célébrés pour membres vivants et défunts de
la CONFRÉRIE. On peut également s'y procurer différents objets de piété de
SAINT DRUON : statuette, plaquette, porte clés, médailles, photos, cartes
postales etc...
La SACRISTIE renferme une
autre relique pour donner la PAIX et des restes d'un bras sont dans une petite
chasse que l'on peut voir sous l'autel.
SAINT DRUON, patron des
bergers, est invoqué pour les malades des intestins, des reins, comme aussi
pour les futures mamans.
Le service communication
de la Paroisse remercie M. Claude HEUCLIN pour la richesse des
informations et documents transmis
Article publié par Dominique
Berteaux • Publié le Samedi 24 mars 2007
SOURCE : http://www.sainte-maria-goretti.com/page-25885-tout-savoir-saint-druon.html
Saint
Druon, Église Saint-Druon, Chapelle du Bas-côté, Sebourg
Also
known as
Dreux
Drogone
Drugo
Druon
Profile
Born to the Flemish nobility.
His mother died giving
him birth, a fact that emotionally crushed him when he learned of it at age 10;
he imagined himself responsible for her death.
Later in life he practiced extreme penances, possibly to expiate this
guilt. Orphaned in
his teens. At 18, he disposed of all his property and became a
penitential pilgrim,
making nine trips to Rome, Italy. Shepherd for
six years at Sebourg, near Valencienne, France,
working for Elizabeth de la Haire. Revered for his holiness. Reportedly able
to bilocate,
with witnesses seeing him simultaneously working the fields and attending Mass. Stricken with an
unsightly bodily affliction during a pilgrimage,
he became a hermit at
Sebourg in Hainault for
40 years surviving on barley, water, and the Eucharist.
Born
–
in France
Benedictine with sheep
Additional
Information
Book of
Saints, by the Monks of
Ramsgate
Lives
of the Saints, by Father Alban Butler
Saints
of the Day, by Katherine Rabenstein
books
Our Sunday Visitor’s Encyclopedia of Saints
Saints
and Their Attributes, by Helen Roeder
Some Patron Saints, by
Padraic Gregory
other
sites in english
images
videos
sitios
en español
Martirologio Romano, 2001 edición
fonti
in italiano
MLA
Citation
“Saint Drogo“. CatholicSaints.Info.
16 June 2024. Web. 4 April 2025.
<https://catholicsaints.info/saint-drogo/>
SOURCE : https://catholicsaints.info/saint-drogo/
(DREUX, DRUON) (Saint)
(April 16) (12th century) One of the Patron Saints of shepherds. He lost both
parents at birth, and when twenty years of age disposed of all his property to
embrace a life of utter poverty. For more than twenty years he tended the cattle
of a rich and pious lady, busying himself at the same time with practices of
prayer and penance. He is said to have made nine times the pilgrimage to Rome.
Finally, he built himself a hut against the church of Sebourg in 86 Hainault
(Belgium) where he subsisted for forty-five years on barley bread and water. He
died A.D. 1186, at the age of eighty-four.
MLA
Citation
Monks of Ramsgate.
“Drogo”. Book of Saints, 1921. CatholicSaints.Info. 18 November 2012.
Web. 4 April 2025. <http://catholicsaints.info/book-of-saints-drogo/>
SOURCE : https://catholicsaints.info/book-of-saints-drogo/
St. Drogo
Feastday: April 16
Patron: those whom others find repulsive, unattractive people, Baume-les-Messieurs, bodily ills, broken bones, cattle, coffee house keepers, coffee house owners, deaf people, deafness, dumbness, Fleury-sur-Loire, gall stones, hernias, illness, insanity
Birth: 1105
Death: 1186
Flemish noble orphaned at
birth who became a hermit, also called Droun. He became a penitential pilgrim,
visiting shrines, and then became a shepherd at Sebourg, France. Stricken with
an illness that made him physically repulsive, Drogo built a hut at Sebourg and
stayed there as a hermit for forty years. He is a patron of shepherds.
SOURCE : https://www.catholic.org/saints/saint.php?saint_id=2989
Saint DROGO
Feastday: April
16
Patron those
whom others find repulsive, unattractive people, Baume-les-Messieurs, bodily
ills, broken bones, cattle, coffee house keepers, coffee house owners, deaf
people, deafness, dumbness, Fleury-sur-Loire, gall stones, hernias, illness,
insanity
Birth: 1105
Death: 1186
Flemish noble orphaned at
birth who became a hermit, also called Droun. He became a penitential pilgrim,
visiting shrines, and then became a shepherd at Sebourg, France. Stricken with
an illness that made him physically repulsive, Drogo built a hut at Sebourg and
stayed there as a hermit for forty years. He is a patron of shepherds.
SOURCE : http://www.catholic.org/saints/saint.php?saint_id=2989
Drogo of Sebourg, Hermit
(RM)
(also known as Dreux,
Drugo, Druon)
Born at Epinoy, Flanders,
c. 1105; died in Sebourg, Hainault, April 16, c. 1186-89. Though born of noble
Flemish parents, Saint Drogo was left motherless at birth (it is not clear
whether his father was already dead or died while he was still a child). When
he reached age 18, he disposed of all his property and became a penitential
pilgrim, visiting several shrine. Thereafter, Drogo hired himself out as a
shepherd to the flocks of Elizabeth de la Haire for six years at Sebourg, near
Valenciennes, France. The humble saint was found this work entirely agreeable
for it afforded him plenty of time for prayer as well as opportunities for
exercises of humility and penance. His growing modesty, meekness, and charity gained
him the reverence and esteem of his mistress and neighbors. They gave him
gifts, which he passed along to those who needed them. Afraid that public
notice of his holiness might jeopardize the progress he had made, Drogo resumed
his pilgrimages, making nine trips to Rome. Finally, stricken with a most
unsightly bodily affliction, he built himself a narrow cell against the wall of
the church at Sebourg in Hainault, where he lived for 40 years until his death.
During these years he ate barley-bread mixed with ashes and drank only warm
water. To hide his penitential practice, he called this diet a medicine for his
distemper. His relics rest in Saint Martin's at Sebourg (Benedictines, Delaney,
Gill, Husenbeth).
SOURCE : http://www.saintpatrickdc.org/ss/0416.shtml
April 16
St. Druon, or Drugo, Recluse, Patron of Shepherds
HE was nobly born, at
Epinoy in Flanders; but his father died before his birth, and his mother in
child-bed. From his infancy, he was remarkable for piety and devotion, and at
twenty years of age distributed his money and goods among the poor, and renounced
his estates in favour of the next heirs, that he might be at liberty to serve
Christ in poverty and penance. Being thus disengaged from the world, clad in a
ragged poor garment, over a hair shirt, he set out, like Abraham, leaving his
friends and his country, and, after having visited several holy places, hired
himself shepherd to a virtuous lady, named Elizabeth de la Haire, at Sebourg,
two leagues from Valenciennes. The retirement and abjection of this state were
most agreeable to him, on account of the opportunities with which they
furnished him of perpetual prayer, and the exercises of penance and humility.
Happy would servants be, did they consider and make use of the great advantages
to virtue which Providence puts into their hands, by daily opportunities of
most heroic acts of obedience, self-denial, humility, patience, meekness,
penance, and all other virtues. The saints thought they purchased such
opportunities cheap at any rate; yet many lose them, nay, by sloth, impatience,
avarice, or other vices, pervert them into occasions of sin. Six years Druon
kept sheep, in great obscurity, and as the last among the menial servants; but
his humility, modesty, meekness, charity, and eminent spirit of devotion and
prayer, in spite of his disguise, gained him the esteem and affection of
everybody, particularly of his mistress. Many made him presents: but these he
bestowed on the poor, with whatever he could privately retrench from himself.
To fly the danger of applause, at length he left his place, and visited Rome
nine times, and often many other places of devotion; making these pilgrimages
not journeys of sloth, curiosity, and dissipation, but exercises of
uninterrupted prayer and penance. He returned from time to time to Sebourg;
where, when a rupture put an end to his pilgrimages, he at length pitched his
tent for the remainder of his life. He built himself a narrow cell against the
wall of the church, that he might at all times adore God as it were at the foot
of his altars. Here he lived a recluse for the space of forty-five years, his
food being barley bread made with a lie of ashes, and his drink warm water. To
disguise this part of his mortifications, he called this diet a medicine for
his distemper. In this voluntary prison he lived in assiduous prayer and manual
labour to the eighty-fourth year of his age, dying in 1186, on the 16th of
April, on which day his name occurs in the Roman Martyrology. His relics remain
in the church of St. Martin at Sebourg. See his life in Papebroke, p. 441;
Miræus, &c.
Rev. Alban
Butler (1711–73). Volume IV: April. The Lives of the
Saints. 1866.
SOURCE : http://www.bartleby.com/210/4/164.html
Rediscovering Saint Drogo
of Sebourg
In the earliest edition
of the Martyrologium Romanum approved by Pope Gregory XIII in 1584,
as in every edition since, one finds a modest mention of “Saint Drogo,
confessor” on the sixteenth day of April. Behind this humble reference stands a
largely forgotten story that offers not only a fascinating window on rural and
religious life in medieval Europe, but also an object lesson in Christian
spiritual discipline and charity that challenges our contemporary perspective.
Drogo was born sometime
in the first two decades of the twelfth century. His wealthy (perhaps noble)
parents lived in the village of Epinoy, now part of Carvin in the extreme north
of France near Flanders. His father died before Drogo was born. His mother
suffered such complications in labor that it was necessary to deliver the baby
by Caesarian section, and she died bringing her son into the world. The
newborn, an orphan from birth, was left to the care of relatives and baptized
Drogo (Druon in French).
When Drogo was about ten,
he learned the circumstances of his mother’s death. A sensitive soul, Drogo was
deeply touched by accounts of her suffering, and afterwards was often seen to
weep bitterly for her. Indeed, in his innocent simplicity, young Drogo
reproached himself for what seemed a grave offense, and implored God’s pardon
with great contrition. Even as a boy he practiced fasting, abstinence and other
austerities, and devoted himself to works of charity in expiation of his
faults.
As Drogo approached
manhood, he resolved to abandon his home and distribute his considerable
inheritance to the poor. Whatever circumstances precipitated this sudden
change, we may well imagine that Drogo was inspired by Christ’s exhortation to
another troubled young man: “If thou wilt be perfect, go sell what thou hast,
and give to the poor, and thou shalt have treasure in heaven: and come follow
me” (Mt 19:21). Drogo kept for himself no more than the clothes on his back,
and entrusting himself to Providence, he took to the open road, never to return
to his birthplace.
After a time, Drogo’s
wanderings brought him to the small village of Sebourg, some 35 miles from
Epinoy. Now just on the French side of the modern Franco-Belgian frontier,
Sebourg was in those days part of the County of Hainaut, an independent
territory bordering on France. There, Drogo found employment tending sheep in
the service of a pious, well-off peasant woman, a largely solitary occupation
that suited his temperament and spiritual bent.
The humble austerity of
shepherds’ lives belied the valuable role they played in twelfth-century
European society. Sheep husbandry supplied wool to support a booming
international textile trade and parchment to satisfy the demands of rising book
production. Moreover, shepherds were skilled and knowledgeable laborers. A 1379
treatise by Jean de Brie, The True Order and Government of Shepherds and
Shepherdesses, reveals that medieval shepherds mastered how to attend to the
varying needs of the flock in each month of the year; to treat and prevent the
illnesses and injuries to which sheep are prone; to predict the weather by the
observation of wind, sky and wildlife; to recognize harmful and salutary
plants; and to use expertly the various accoutrements of their art. De Brie’s
treatise also reveals the sense of inherent dignity that medieval shepherds
attached to their calling, which they saw affirmed throughout Scripture from
the pleasing sacrifice of the first shepherd Abel to the honor that God
bestowed on the shepherds outside Bethlehem.
Following Christ’s model,
Drogo thus became a good shepherd. Indeed, he showed such natural aptitude
that, despite his youth, he soon acquired a reputation as a master of his
occupation and would tutor others in the lore of shepherdry.
Cherishing his simple
life, Drogo passed much of his time in prayerful contemplation and gave to the
poor most of what he received in wages or gifts. His humility, gentleness and
generosity quickly earned the villagers’ admiration. A constant tradition has
it that, while Drogo was out in the fields, tending his flock or deep in
prayer, he could sometimes simultaneously be seen attending Mass in the
village. This gave rise to a common saying that reportedly persisted to the
twentieth century among the rural folk of that region, who, if charged with
several onerous tasks, might protest, “I’m not Saint Drogo; I can’t ring the
church bell for Mass and be in the procession!”
Drogo Embarks on
Pilgrimages
After six years in Sebourg, Drogo felt called by God to take up the pilgrim’s
staff. Setting off on foot like the Apostles before him, he traveled to Rome
where he visited the tombs of Saints Peter and Paul, stopping along the way at
many other renowned holy sites in France and Italy. During his journey, Drogo
occasionally used his skills as a shepherd to support himself and instructed
other shepherds he encountered.
Some accounts speculate
that Drogo believed that only the pope himself could absolve him of his part in
the death of his mother. Although he never did meet the pope, Drogo pursued
these peregrinations for nine years and nine voyages to Rome, each time
returning briefly to Sebourg. Drogo gladly suffered the hunger, thirst, harsh
weather and other incommodities and dangers of pilgrimage in pursuit of
holiness. However, these restless years took their toll, and the weary pilgrim
eventually made his way back to Sebourg for the last time, having developed a
debilitating and disfiguring hernia.
His wandering days behind
him, Drogo resolved to live as a solitary, still detached from worldly things.
The parishioners of Sebourg helped him to build a small anchorite’s cell
adjoining the parish church. From there, Drogo could adore the Holy Eucharist
and hear the divine offices through a small opening in the church wall. Still
in his early thirties, Drogo shut himself within and vowed to remain there for
the rest of his days.
Despite this solitary
existence, Drogo never refused the people who sought his spiritual advice or
the benefit of his prayers; those who visited his humble cell always left
consoled and edified. Drogo now sustained himself on little more than barley
bread and water; if it happened that a kind visitor brought him some other food
or gift, Drogo would give it away to the poor, keeping only what was strictly
necessary for subsistence. Over time, Drogo’s painful malady worsened, and he
developed putrescent sores on his lower body. Even in the face of these trials,
he never lost the gay and serene disposition for which he was known.
Early accounts of Drogo’s
life are unanimous in relating an amazing event that occurred in his latter
years, which further increased the reverence in which the local peasants held
him. One day the parish church of Sebourg—probably a modest edifice of wood and
thatch—caught fire. The alarm was raised, and the villagers came running only
to find that the terrible blaze was beyond extinguishing and that Drogo’s
adjoining cell was in peril. As the fourteenth-century Franciscan monk and
chronicler Jacques de Guyse relates the episode, the villagers implored,
“Drogo, man of God, come out lest you die, for your cell is engulfed in flames,
and we cannot bring you aid!” Drogo called back, “I have made a vow to God, and
I will fulfill it! If it pleases the Divine Goodness that I should escape the
flames, His will be done!” Falling to his knees, Drogo remained in the
conflagration and offered prayers of thanksgiving to the Almighty.
A short time later the
fire expended itself, having reduced most of the church to ashes. The villagers
found Drogo placidly at prayer amid the smoldering remains of his cell,
completely unscathed. The people of Sebourg who witnessed this miracle, de
Guyse tells us, recalled the Old Testament story of Nebuchadnezzar’s furnace,
and exclaimed, “How great is the Savior’s mercy, to preserve a man from such a
danger!” The villagers rebuilt the church and a new dwelling for Drogo on the
same site, and he was soon able to resume his life of prayerful seclusion.
Another Miracle follows
Drogo’s Death
Drogo died on the sixteenth of April in either 1186 or 1189, having attained a
ripe old age for one whose earthly existence was marked by illness, hardship
and self-abnegation. Upon learning of his death, Drogo’s kin from Epinoy
claimed the body, wishing to return it to his birthplace. The parishioners of
Sebourg acceded to the request in accordance with the custom of those days. The
body was thus placed in a fine casket and set on an ox-drawn cart. Yet it
appears that God intended Drogo to remain in his adoptive home. Reportedly, as
the procession made its way out of Sebourg, the saint’s casket seemed to grow
heavier and heavier. At last the cart reached a point at the boundary of the
village where it could no longer advance at all, as though obstructed by a
supernatural force.
In any event, the attempt
to repatriate Drogo’s remains had to be abandoned. The body was brought back to
Sebourg to general acclaim and interred in the village church with rustic pomp.
The villagers erected a cross on the spot where the ox-cart had been obliged to
stop, and although the cross itself has been replaced several times over the
centuries, this simple monument still stands today in a field on the outskirts of
Sebourg. Each year on Trinity Sunday, the modern-day villagers commemorate the
event with a procession in which the saint’s reliquary chasse is borne from the
church to St. Drogo’s Cross, preceded by the village children dressed as
shepherds and shepherdesses.
Not long after Drogo’s
death, accounts of miraculous healings attributed to his relics spread through
the surrounding country and beyond, and a stream of sick pilgrims made their
way to Sebourg. The miracles multiplied, and over time the crowds became so
substantial, de Gruyse tells us, that it was difficult to approach the saint’s
tomb.
By the time of his
enrollment in the Martyrologium Romanum, Drogo had long been acclaimed a
saint in his homeland by vox populi. In 1612, the archbishop of Cambrai ordered
the formal elevation of Drogo’s relics at Sebourg. Confraternities dedicated to
St. Drogo are active today in Sebourg and Carvin, and in Cambrai he is invoked
at an annual “Shepherd’s Mass” at which sheep farmers and their lambs are
blessed.
St. Drogo’s patronage has
come to be associated with a variety of occupations and conditions. First, he
is predictably a patron saint of shepherds and a protector of their flocks.
Drogo is also a patron saint of expectant mothers, presumably due to his special
sympathy and gratitude toward the mother he never knew. His physical malady has
likewise made him a patron of those who suffer from hernias, kidney stones and
other ailments of the abdomen, as well as of persons deemed physically
unlovely.
Paton Saint of
Coffeehouse Keepers?
Most notable in the contemporary popular culture of the English-speaking world,
however, are the surprising identification of Drogo as the patron saint of
coffeehouse-keepers and his association more generally with coffee. This might
be dismissed as an apocryphal invention boosted by the coffeehouse boom of the
past few decades, were it not historically attested. A Belgian almanac from
1860 shows that in Mons—just across the present-day Franco-Belgian border from
Sebourg—Drogo had already been claimed by the city’s cafetiers (coffeehouse-keepers)
as their patron.
Nevertheless, the origin
of St. Drogo’s association with coffeehouses remains mysterious; coffee was not
introduced into France and Belgium until the seventeenth century. Some have
ventured, tongue in cheek, that harried baristas might fittingly invoke a saint
reputed to possess the mystical gift of bilocation. A more plausible connection
may reside in a minor detail from some biographical sources: during his years
of reclusion, Drogo took no drink but warm water. Perhaps also, the
early coffeehouse-keepers of Hainaut marveled at how the properties of the
coffee bean are transformed by fire without being destroyed by it, and were
reminded of Drogo’s miraculous survival of the destruction of the church at
Sebourg.
At first blush, aspects
of St. Drogo’s story can leave us perplexed. We struggle to find application in
our own lives for facets of medieval asceticism that might appear today
anachronistic or extreme. Consider, however, the unifying thread that runs
through the three great chapters of St. Drogo’s adult life as shepherd, pilgrim
and anchorite; namely, his progress in answer to the call to holiness in
solitude. Henri Nouwen tells us in The Way of the Heart:
Solitude is the place of
the great struggle and the great encounter—the struggle against the compulsions
of the false self, and the encounter with the loving God who offers himself as
the substance of the new self.
What does all of this
mean for us in our daily life? Even when we are not called to the monastic
life, or do not have the physical constitution to survive the rigors of the
desert, we are still responsible for our own solitude.
For the Christian,
solitude must not be conceived as a flight to privacy, nor yet as a retreat to
replenish and restore the everyday self; it is less a turning away and inward
than a turning toward and upward. In this light, the example of St. Drogo and
other great ascetics of Catholic tradition is revealed, not as a forbidding
prospect nor a paradoxically self-indulgent one, but as a transformative
encounter.
The unusual circumstances
of Drogo’s life led him to a spiritual condition of gratitude, penitence, and
hope of salvation; properly directed, these form the basis of Christian spiritual
life in every age. As you enjoy your daily coffee on this feast day, in this
season that makes all things new, remember St. Drogo of Sebourg and seek the
path to your own solitude.
Editor’s note: The image
above is a detail from an illustration of St. Drogo by artist Daniel Mitsui.
Author
Christian E. O’Connell is
an attorney currently based in Washington, D.C. He previously spent a number of
years in France practicing law, studying, and working in Catholic education.
SOURCE : https://crisismagazine.com/opinion/rediscovering-saint-drogo-sebourg
Sebourg -
Vitrail dédié à Saint-Druon, dans l' Absidioles (ou chapelles absidiales) de
l'église
San Drogone Recluso
a Sebourg
Festa: 16 aprile
Epinoy, Francia, 1118 –
Sebourg, Francia, 1189
Nobile fiammingo nato
orfano nel 1118, intraprese un percorso di penitenza e pellegrinaggi per
espiare la colpa della sua nascita, che riteneva causa della morte della madre.
Stabilitosi a Sebourg come pastore, acquisì fama di santità e del dono della
bilocazione. Ripresi i pellegrinaggi, una grave ernia lo costrinse a vivere in
una cella presso una chiesa, dove sopravvisse per quarant'anni in atroci sofferenze.
La leggenda narra che un incendio che distrusse la chiesa lo risparmiò
miracolosamente. Morto nel 1189, divenne patrono dei pastori e meta di
pellegrinaggi. La sua "Vita", redatta nel 1320, mescola elementi
storici e leggendari.
Martirologio Romano: A
Sebourg nell’Hainault, nel territorio dell’odierna Francia, san Drogone, che,
desideroso di una vita semplice e solitaria, visse come pastore e pellegrino
per il Signore, finendo i suoi giorni rinchiuso in una piccola cella.
Drogone, il cui nome si presenta anche nelle varianti francesi Dreux e Druon, era un esponente di una nobile famiglia fiamminga. Nato nel 1118 ad Epinoy, nella regione francese dell’Artois, rimase immediatamente orfano, in quanto il padre morì ancor prima della sua nascita e la madre al momento parto.
Una volta cresciuto e venuto a sapere di questa triste vicenda, Drogone iniziò a soffrine di sensi di colpa per la morte della madre ed a essere afflitto da una forte depressione. Non gli restò dunque che abbandonarsi alla Divina Misericordia e, divenuto maggiorenne, iniziò una serie di pellegrinaggi penitenziali, che gli permisero di superare le sue difficoltà ed i suoi scrupoli.
Decise di stabilirsi a Sebourg, nei pressi di Valenciennes, nella Francia nord-orientale, e qui intraprese l’attività di pastore. Presto si diffuse nei dintorni la sua fama di santità ed una voce che gli attribuiva il dono della bilocazione. Pare infatti che fu visto servire Messa mentre invece stava portando al pascolo le pecore e nacque così il detto popolare: “Non essendo San Drogone, non posso essere in due posti contemporaneamente”.
Trascorsi sei anni riprese il suo peregrinare e, dopo essere stato a Roma ben nove volte, fu colpito da una grave ernia che lo costrinse a vivere in una cella che fu appositamente edificata contro il muro di una chiesa di Sebourg. La partecipazione alla Massa gli era consentita da una finestrella obliqua che collegava i due vani. In tale condizioni sopravvisse secondo la tradizione addirittura per quarant’anni, tra atroci sofferenze, cibandosi di pane ed acqua. La leggenda narra che, verificatosi un incendio che distrusse gran parte della chiesa e della sua cella, Drogone fu ritrovato illeso ed inginocchiato tra le ceneri.
Ma nel 1189 giunse anche per lui l’ora della morte ed il suo culto si diffuse immediatamente nelle zone circostanti. La sua tomba posta nella chiesa di Sebourg divenne meta di incessanti pellegrinaggi. Venerato come patrono dei pastori e dei pascoli, è però anche invocato contro l’ernia, la nefrite e le coliche nefritiche. Nel 1320 fu redatta una sua breve “Vita” grazie alla fusione di parecchi elementi leggendari. Altre sue brevi Vite di estrazione popolare furono stilate in lingua francese o fiamminga.
Autore: Fabio Arduino
SOURCE : https://www.santiebeati.it/dettaglio/92331
Gisant de Saint Druon. Église Saint-Druon de Sebourg
Gisant
de Saint Druon. Église Saint-Druon de Sebourg
San Druon de Sebourg,
recluso. 16 de abril y domingo de Trinidad.
San Druon (Drogo, Dragone) nació en Épinoy, poco después de la muerte de su padre, y su nacimiento causó la muerte de su madre, que en un parto muy difícil, quiso salvaran al niño y no a ella. Fue criado por unos parientes, que cuando Druon tenía 10 años le revelaron que él había nacido gracias a la muerte de su madre. Luego de este conocimiento, Druon no fue el mismo. La culpa le persiguió durante años. Dejó todos sus bienes para emprender una peregrinación a Roma, con vistas a librarse de la culpa. Y no una vez, sino hasta 10 veces fue a que el papa le absolviera de “su culpa”, aunque nunca fue recibido por ningún papa. Sí que obtuvo la respuesta de uno de ellos, no se sabe cuál, sobre que no tenía culpa alguna en la decisión de su madre.
Se estableció en Sebourg, donde fue pastor de las ovejas de una noble llamada Elizabeth la Haire, que le cobró mucho afecto. Era un pastor hábil con los animales, y la leyenda dice que conocía por revelación los males de los animales, para poder curarlos. También se dice que tuvo el don de bilocación, pues sanó animales a enormes distancias, al mismo tiempo que había sido visto en misa. Un día notó una llaga en abdomen, que se diagnosticó en una hernia que fue haciendo más grande y le deformó el abdomen, por lo cual se recluyó a sus 26 años en un habitáculo junto a la iglesia de Sebourg, dedicándose a la oración y la penitencia. Vivió pobremente, alimentándose exclusivamente de la Eucaristía los domingos, que le era administrada por una abertura que miraba a la iglesia. En una ocasión la iglesia se incendió, pero Druon no abandonó su recinto, disponiéndose a lo que Dios quisiera, pero milagrosamente se salvó del incendio aunque su celda se calcinó.
Finalmente falleció casi a los 80 a los años, el 16 de abril de 1186, Domingo de Pascua luego de una larga agonía durante la cual los intestinos se le pudrieron. Algunos parientes lejanos reclamaron el cuerpo del ya venerado como santo, en contra de los cristianos de Sebourg, que querían conservarle y venerarle como ya hacían en vida. Aún así, los parientes ganaron y montaron el cuerpo en un carro para llevarlo a la iglesia familiar de Épinoy, pero según avanzaban, la carga se hizo tan pesada que los bueyes tuvieron que detenerse en los límites de la ciudad. Visto esto como una señal del cielo, se dio la vuelta al carro que se fue aligerando hasta que llegó a la iglesia mayor, así que fue sepultado en la misma iglesia junto a la cual se había santificado. En 1272 se elevaron las reliquias a una urna en la misma iglesia, y en 1611 se depositaron en el actual relicario. Es abogado de los pastores y los camareros. El domingo de Trinidad sus reliquias procesionan con gran devoción aún hoy.
A 16 de abril además se
celebra a
Santo
Toribio de Astorga, obispo.
San
Thuribe de Le Mans, obispo.
SOURCE : https://www.religionenlibertad.com/historia/230416/san-druon-sebourg-recluso_73151.html
Voir aussi : http://arras.catholique.fr/page-24276.html
https://lalumierededieu.blogspot.com/2016/06/saint-druon-1189.html