Saint Jean Colobos
Père du désert de Scété
en Egypte (IVe siècle)
Colobos qui veut dire "le nain"...
Il est l'un des Pères du Désert de Scété en Égypte les plus originaux. Au soleil et dans le froid, il vivait nu comme il était venu au monde, le reste étant inutile à ses yeux. Il se nourrissait de peu, sa seule nourriture étant la Parole de Dieu. Il vivait près d'une grotte comme à l'entrée de la mort. Un jour un Ancien planta en terre un morceau de bois sec, disant à saint Jean: "Arrose-le chaque jour jusqu'à ce qu'il porte des fruits." Par obéissance il fit cela chaque jour durant trois années*, malgré la distance à parcourir. Et puis au bout de trois ans*, des fruits apparurent "Les fruits de l'obéissance", dit l'Ancien. Lui-même répétait à ceux qui venaient lui demander conseil: "Ne te mesure pas toi-même, toi qui es au-dessous de toute créature. Vis dans le combat en renonçant à ce qui est de la chair. Persiste dans le froid, la nudité, le faim, la soif. Ferme ton sépulcre comme si tu étais déjà mort en sorte de penser que ta mort est proche à toute heure."
Un internaute nous signale qu'il est fêté le 9 novembre dans l'Église orthodoxe et le 17 octobre dans les Églises occidentales.
Jean de Lycopolis (+394) appelé aussi saint Jean l'obéissant.
Dès la fin des persécutions, il s'en fut en Égypte, dans la Thébaïde, pour donner sa vie à Dieu. On venait l'écouter des régions les plus lointaines à cause de son don de prophétie. Quand son père spirituel lui demanda de planter un bâton à demi-pourri en terre et de l'arroser deux fois par jour, il le fit par humble obéissance durant un an*.
* un an ou trois ans... tout est relatif... un certain temps montre son obéissance...
17 octobre au martyrologe romain: À Lycopolis en Égypte, au IVe siècle, saint
Jean, ermite, qui, entre autres vertus remarquables, s'illustra aussi par son
esprit de prophétie.
Martyrologe romain
SOURCE : https://nominis.cef.fr/contenus/saint/8990/Saint-Jean-Colobos.html
SAINT JEAN D'EGYPTE,
ERMITE ET CONFESSEUR (+ 394)
I. VIE. - Jean
d'Egypte, ou de Lycopolis, acquit une réputation de solitaire, presque égale à
celle de saint Antoine (voir 17 janvier). Il naquit vers l'an 305, de parents
peu connus dans le monde; il apprit dans son enfance le métier de charpentier
et eut un frère teinturier. Parvenu à l'âge de 25 ans, il quitta le monde, se
mit sous la conduite d'un ancien solitaire, et, jusqu'à la maturité de l'âge,
il s'appliqua à lui rendre toutes sortes de services avec une humilité
extraordinaire dont le bon vieillard lui-même était émerveillé. Ce maître
voulut éprouver son disciple et s'assurer que l'obéissance provenait en lui
d'une foi véritable et d'une profonde simplicité. Un jour, il ramassa, dans son
bûcher, une branche d'arbre coupée depuis longtemps; il l'enfonça en terre et
dit à Jean de l'arroser deux fois le jour pour lui faire reprendre vie. Le
jeune homme reçut cet ordre avec respect et soumission, puis se mit en devoir
de l'exécuter : tous les jours, il allait chercher de l'eau à une distance de
deux milles, sans que rien pût le distraire de ce travail. Au bout d'un an, le
vieillard eut compassion de la peine qu'il se donnait. "Jean", lui
dit-il, "cette branche a-t-elle pris racine?" Le disciple répondit
qu'il n'en savait rien. Le maître tira la branche, comme pour voir si elle
tenait au sol; il l'arracha sans aucun effort, la rejeta et dit au disciple de
ne plus l'arroser.
Quelques visiteurs
solitaires du voisinage étaient venus s'édifier auprès du vieillard : celui-ci
appela son disciple Jean et lui ordonna d'aller jeter par la fenêtre une fiole
d'huile, la seule qui pût pourvoir aux nécessités des solitaires et de leurs
hôtes. Jean exécuta l'ordre aussitôt, sans se préoccuper du besoin que l'on
pouvait avoir de cette huile. Dans une autre circonstance, le maître lui dit :
"Jean, allez vite et roulez promptement cette pierre que vous voyez."
Or il s'agissait d'un véritable rocher que plusieurs personnes n'auraient même
pas pu ébranler. Le disciple courut aussitôt, poussa la pierre, fit de grands efforts
pour la remuer à tel point que la sueur coulait sur ses habits et jusque sur la
pierre elle-même. Ce furent là, dit Cassien, des traits d'obéissance qui
valurent plus tard à ce Jean, ermite, le don de prophétie.
Lorsque le vieillard vint
à mourir, Jean, qui pouvait avoir 37 ans, passa environ 5 ans encore dans
divers monastères. Il se retira ensuite sur une montagne à quelques milles de
Lycopolis : là, il construisit lui-même trois pièces voûtées, la première pour
la toilette et les nécessités du corps, la seconde pour le travail et les
repas, la troisième pour la prière. Il ferma l'entrée avec soin; personne ne
pouvait pénétrer dans le lieu de sa retraite et lui-même n'en sortait jamais;
il avait seulement une fenêtre par laquelle on lui passait ce qui lui était
nécessaire, et par laquelle aussi il s'entretenait avec ceux qui venaient le
consulter. Il vécut ainsi durant 48 ans, sans sortir de sa cellule, sans voir
une seule femme, sans toucher une seule pièce de monnaie, sans que personne
l'eût jamais vu ni manger ni boire.
Toujours seul avec Dieu
dans cette solitude, l'ermite s'entretenait avec le Seigneur, la nuit et le
jour, lui adressait ses prières et ses supplications. Lorsque quelques
personnes lui rendaient visite, il voulait qu'on s'acquittât à leur égard de
tous les devoirs de l'hospitalité. Lui-même ne mangeait que le soir et se
contentait de quelques fruits. Le démon le tourmenta de diverses façons; une
fois, il lui suggéra l'idée de jeûner deux jours de suite pour occasionner
l'affaiblissement de son corps et un surcroît de fatigue nullement nécessaire;
il troublait sa prière et son repos, remplissait son imagination de divers
fantômes.
Vers l'an 375 se
manifesta en Jean d'Égypte le don de prophétie dont Cassien nous a parlé aux
personnes qui venaient du voisinage ou des pays éloignés, Jean faisait
connaître ce qu'elles avaient de plus caché au fond du coeur; quand elles
avaient commis quelque péché en secret, il les en reprenait sévèrement en
particulier, les exhortait à s'en corriger et à en faire pénitence. Il
annonçait par avance ce que seraient les débordements du Nil, grands ou
médiocres. Il prédit en particulier la défaite des Ethiopiens qui étaient
entrés sur les terres de l'empire dans la Haute-Thébaïde. Le général qui
commandait les troupes romaines était venu le trouver pour lui exprimer ses
craintes : "Allez en toute confiance", répondit le solitaire,
"vous serez victorieux des ennemis, vous vous enrichirez de leurs
dépouilles, et reprendrez sur eux tout ce qu'ils ont emporté."
Et il ajouta "Vous
serez comblé d'affections par l'empereur". L'effet réalisa toutes ces
promesses.
Une servante de Dieu, du
nom de Poemenia, s'était approchée pour le voir : il ne voulut pas
l'entretenir, mais se contenta de lui faire connaître un certain nombre de
choses secrètes. Il l'engagea à ne pas faire un détour pour passer dans
Alexandrie, quand elle descendrait de la Thébaïde, car des épreuves
l'attendaient dans cette ville. Soit oubli, soit calcul, Poemenia se dirigea
vers la cité : en chemin elle fit arrêter son bateau à Niciopolis sur le Nil.
Les serviteurs, descendus à terre, se prirent de querelle avec les gens de
l'endroit; les indigènes tuèrent l'un de ses eunuques, coupèrent le doigt à un
autre, jetèrent dans le fleuve un saint évêque nommé Denis qui se trouvait sans
doute sur le bateau, blessèrent les autres serviteurs et accablèrent d'injures
et de menaces Poeménie elle-même.
Ces diverses prédictions
réalisées firent connaître Jean jusqu'à la cour de l'empereur Théodose : le
prince se voyant attaqué par Maxime qui disposait de forces supérieures aux
siennes, envoya consulter le serviteur de Dieu aux extrémités de la solitude.
Jean fit répondre à Théodose qu'il remporterait la victoire sans répandre
beaucoup de sang et qu'il retournerait triomphant dans les Gaules; il lui
donnait en même temps de bonnes nouvelles concernant le tyran Eugène.
Le saint solitaire reçut
aussi le don de guérir les maladies; mais pour éviter dans ces oeuvres
extraordinaires, toute apparence de vanité, il ne permettait pas qu'on lui
amenât les malades, il se contentait de leur envoyer de l'huile qu'il avait
bénite
Aussitôt que les patients
se servaient de cette huile, ils étaient guéris de leurs infirmités. La femme
d'un sénateur, étant devenue aveugle, conjura son mari de la conduire à l'homme
de Dieu. Quand elle fut arrivée, Jean lui fit savoir qu'il ne voyait jamais de
femmes. Elle le pria du moins de lui faire connaître quelle était la cause de
son mal et de demander à Dieu sa guérison. Le sénateur se présenta avec cette
requête, l'ermite se mit aussitôt en prière, bénit de l'huile qu'il fit porter
à la dame. Pendant trois jours, celle-ci mit de l'huile sur ses yeux : alors
elle recouvra la vue et rendit grâces à Dieu.
Un maître de camp, chargé
de conduire des soldats à Syène, menait sa femme avec lui il vint trouver
l'ermite sur sa montagne, le conjura d'exaucer le désir de sa femme qui
désirait extrêmement recevoir sa bénédiction. "C'est impossible",
répondit Jean, "depuis 40 ans que je me suis enfermé sous ce rocher, je
n'ai pont vu visage de femme." Attristé de cette réponse, le maître de
camp va trouver son épouse et lui rend compte de l'insuccès de sa démarche. La
femme insiste, proteste avec serment qu'elle ne partira pas sans avoir vu le
prophète. Le mari revient vers Jean, lui affirme que son épouse mourra sans
doute de chagrin et que cette mort lui sera imputable : il renouvelle ses
instances et ses prières, si bien que l'ermite finit par lui dire :
"Allez, votre femme me verra cette nuit pendant son sommeil sans venir ici
et sans sortir de sa maison." L'officier se retira, repassant dans son esprit
cette réponse ambigué; il la rapporta à son épouse, qui en conçut une peine
très vive. La nuit suivante, l'homme de Dieu lui apparut en songe et lui dit :
"O femme, votre foi est grande, elle m'oblige à venir ici pour satisfaire
votre demande. Je vous avertis néanmoins que vous ne devez pas désirer voir le
visage mortel et terrestre des serviteurs de Dieu, mais plutôt contempler des
yeux de l'esprit leur vie et leurs actions. Car la chair ne profite à rien,
c'est l'esprit qui vivifie. Et après tout, pourquoi avez-vous tant désiré de me
voir? Suis-je un prophète plus juste et plus saint que les autres? Je suis un
homme sujet comme vous au péché et aux autres infirmités humaines. Ainsi ce
n'est point en qualité de prophète ni de juste, mais seulement à cause de votre
foi que j'ai eu recours à l'assistance de Notre-Seigneur; il vous accorde la
guérison de toutes les maladies que vous endurez dans votre corps. A dater de
ce jour, vous jouirez donc, vous et votre mari, d'une parfaite santé, votre
maison sera toute remplie des bénédictions du ciel. Mais n'oubliez jamais tous
deux ces bienfaits que vous recevrez de Dieu; vivez toujours dans sa crainte et
ne demandez rien au delà des appointements qui sont dus à votre fonction.
Contentez-vous aussi de m'avoir vu en songe et n'exigez pas davantage." A
quoi il ajouta tous les avis utiles à une femme chrétienne et disparut. A son
réveil, la femme rapporta à son mari ce qu'elle avait vu; par la description
qu'elle fit du saint homme, il ne douta point de la réalité du fait, retourna à
la grotte pour remercier Jean et continua son voyage. Saint Augustin qui
rapporte cette histoire (Procura de mortuis, c.17), ajoute qu'il la tenait
d'une personne digne de confiance.
Palladius, dans son
"histoire lausiaque", a raconté ainsi la visite qu'il rendit au
solitaire avec plusieurs autres, et il a retracé les admirables instructions
qu'ils reçurent de sa bouche. « Avec ceux qui entouraient le bienheureux
Evagre, nous cherchions à apprendre avec précision quelle était la vertu de cet
homme. Alors Évagre dit « J'apprendrais volontiers de celui qui sait apprécier
intelligence et discours, de quelle catégorie est l'homme. Car s'il arrive que
je ne puisse le voir moi-même, mais que je puisse entendre exactement un autre
s'exprimer sur sa manière de vivre, je n'irai pas jusqu'à sa montagne."
Pour moi, continue Pallade, ayant entendu, et n'ayant rien dit à personne, je
demeurai un jour en repos; le lendemain je fermai ma cellule, je la confiai
elle et moi-même à Dieu et je partis pour la Thébaïde. [Il était alors au
désert de Nitrie.] J'arrivai au bout de huit jours, après avoir voyagé tantôt à
pied, tantôt en bateau sur le fleuve. C'était le temps de la crue, à une époque
où beaucoup tombent malades, j'eus moi-même à souffrir. Étant donc arrivé, je
trouvai le vestibule fermé. Ce vestibule où tiennent environ 100 personnes, les
frères le fermaient à clef et l'ouvraient seulement le samedi et le dimanche.
Je restai tranquille jusqu'au samedi à la 2ième heure, je me présentai pour
l'entrevue, Jean était assis à la fenêtre par laquelle il adressait ses
consolations à ceux qui s'approchaient. Il me salua et me dit par un interprète
: "D'où es-tu, et pourquoi es-tu venu? Je conjecture que tu es du couvent
d'Évagre." A quoi je dis : "Je suis étranger, issu de Galatie; mais
je suis dans l'intimité d'Evagre." Pendant que nous parlions, survint le
gouverneur de la contrée nommé Alypius. Jean se tourna vers lui et interrompit
son entretien avec moi. Alors je me retirai en arrière pour faire place au gouverneur.
Ils conversèrent longtemps, je me décourageai et murmurai contre le beau
vieillard qui m'avait dédaigné. Je songeais à me retirer, quand appelant son
interprète, nommé Théodore, Jean lui dit : "Va dire à ce frère :
"N'aie pas d'étroitesse d'âme; dans un moment je vais congédier le
gouverneur et t'entretenir." - Alors, je vis en lui un homme inspiré et je
m'appliquai à patienter encore. Lorsque le gouverneur fut parti, Jean me
rappela et me dit : "Pourquoi as-tu été froissé à mon sujet? Qu'as-lu
trouvé qui fût digne de blâme? Tu as eu des pensées qui ne s'appliquent pas à
moi et qui ne te conviennent pas. Ne sais-tu pas qu'il est écrit "N'ont
pas besoin de médecin ceux qui sont en santé, mais bien ceux qui éprouvent des
malaises (Luc., 5, 31). Je te trouve quand je veux et il en est de même pour
toi. Et s'il arrive que je ne te console pas moi-même, d'autres frères et
d'autres pères sont là pour te consoler. Mais celui-ci est comme livré au
diable par ses affaires mondaines; il est venu ici pour recevoir de l'aide,
pour respirer un moment comme un esclave qui se dérobe à son maître. C'eût été
bien étrange de le laisser pour s'occuper de toi qui as du loisir pour traiter
de ton salut. "
Je lui demandai de prier
pour moi et je fus convaincu qu'il était inspiré de Dieu, il me caressa de la
main et me dit : "Beaucoup d'afflictions t'attendent, et tu as été en
butte à bien des hostilités pour sortir du désert. Tu t'es montré timide et tu
as différé. Le démon sous de pieux prétextes te relance. Il t'a suggéré en effet
de regretter ton père, puis d'instruire ton père et ta soeur en vue de la vie
monastique. Eh bien! voici que je t'annonce une bonne nouvelle : tous deux sont
sauvés, car ils ont renoncé au monde. Quant à ton père, en ce moment même, il a
d'autres années à vivre. Par conséquent, demeure fermement dans le désert, ne
cherche pas à retourner dans ton pays à cause d'eux. Car il est écrit
"Personne ayant mis la main à la charrue, et retournant en arrière, n'est
apte au royaume des cieux" (Luc, 9, 62)". Suffisamment raffermi par
ces paroles, je rendis grâces à Dieu en apprenant que mes inquiétudes allaient
prendre fin.
Jean me dit encore :
"Veux-tu devenir évêque?" -- "Mais je le suis",
répondis-je. « Et où donc?" "Aux cuisines, aux caves, aux tables, à
la vaisselle. J'exerce la surveillance tel est mon épiscopat, c'est la
gourmandise qui m'a préposé." Il me dit avec un sourire : "Trêve de
plaisanterie, il te faut être ordonné évêque, tu auras à peiner, à souffrir.
Par conséquent si tu fuis les afflictions, ne sors pas du désert, là personne
ne peut t'ordonner évêque. "
Je me séparai de lui et
m'en allai dans mon désert habituel; je racontai les détails de cet entretien
aux Pères qui deux mois plus tard allèrent le trouver. Pour moi, j'oubliai ses
paroles; au bout de trois ans, je tombai malade, d'une infirmité d'estomac. Je
fus envoyé par les frères à Alexandrie, et j'y soignai une hydropisie.
D'Alexandrie sur le conseil des médecins, je passai en Palestine où l'air est
plus léger. De Palestine je gagnai la Bithynie, et là je ne sais pour quelle
cause, je fus jugé digne de l'ordination. "
Ce qu'Évagre et Pétrone
rapportèrent de leur visite au bienheureux Jean, Pallade ne l'a pas inséré dans
son Histoire lausiaque. Rufin, dans son "Histoire des moines" (P. L.,
t. 21, col. 391) a suppléé à ce silence : il a raconté comment Jean entretint,
pendant trois jours, Pétrone et ceux qui l'accompagnaient. A la fin, le
solitaire leur donna sa bénédiction "Allez en paix, mes enfants, leur
dit-il, sachez que les nouvelles de la victoire remportée par Théodose sur le
tyran Eugène sont arrivées aujourd'hui à Alexandrie; mais cet excellent
empereur terminera bientôt sa vie par une mort naturelle."
Quand nous eûmes quitté
Jean, dit Pétrone, nous sûmes que les événements, prédits par lui, étaient
arrivés. Quelques jours plus tard, des frères vinrent nous apprendre que le
grand serviteur de Dieu s'était reposé en paix (fin 394). On rapporte qu'il ne
permit à personne de lui parler pendant trois jours; ce court intervalle écoulé,
il se mit à genoux, commença son oraison et s'en alla jouir de la présence de
Dieu.
II. CULTE. -- La
mort de Jean est placée par les uns au 20 septembre, par les autres au 17
octobre 394. Il paraît d'ailleurs certain qu'elle arriva avant celle de Théodose
survenue à Milan le 17 janvier 395. Par conséquent, le 27 mars, marqué dans les
martyrologes latins depuis le 9ième siècle, ne peut avoir été le "dies
natalis".
On s'étonne que les grecs
n'aient pas fait mention de lui dans leurs ménologes. Jean avait cependant une
réputation de sainteté répandue par tout l'empire : on l'appelait le prophète
d'Egypte, le prophète particulier de l'empereur Théodose. Baronius a cru, mais
à tort, que les grecs en parlaient à la date du 13 décembre. Les Égyptiens et
les Coptes honoraient la mémoire de Jean un jour d'automne correspondant au 17
octobre. Sa fête est célébrée en Portugal, peut-être par suite de la dévotion
ou de saint Martin de Dume, ou de saint Fructueux.
Bibl. - Les
renseignements sur ce saint peuvent être puisés dans Pallade, "Histoire
lausiaque", c. 35 (trad. Lucot); dom Rufin, "Historia
monachorum", t. 1, ou "Vitae Patrum", édit. Rosweyde ; P. L., t.
21, col. 39t ; dans J. Cassien, Institut., col. 23-26 et Collationes, 1. I, c.
21; 1. 24, c.26. - Acta sanctorum, 27 mars. - Tillemont, Mémoires pour servir à
l'hist. ecclés., t. 9, p. 9, etc.
in : Sanctoral des R.P.
Bénédictins de Paris, éd. Letouzey & Ané 1936, volume "mars"
http://www.amdg.be -
retranscription du texte des "Petits Bollandistes", 7ième édition,
Bar-le-Duc 1876
SOURCE : http://home.scarlet.be/amdg/oldies/sankt/jean-egypte-ermite.html
SAINT JEAN DE LYCOPOLIS
JEAN naquit à
Lycopolis, en Basse-Thébaïde, l'an 305, de parents pauvres, mais chrétiens. Ce
n'est qu'après avoir exercé jusqu'à vingt-cinq ans le métier de charpentier
que, touché de la grâce divine et considérant que la grande affaire de la vie
est de sauver son âme, il quitta tout pour DIEU.
Il alla se mettre d'abord
sous la direction d'un ancien solitaire, qui l'exerça d'une manière vraiment
extraordinaire à l'obéissance, et qui lui commandait même des choses en
apparence déraisonnables, afin de l'habituer à obéir uniquement pour plaire à
DIEU.
C'est ainsi qu'il lui
ordonna d'arroser deux fois le jour, pendant un an, un bâton sec et à demi
pourri, jusqu'à ce qu'il eût pris racine et porté des fruits ; il fallait aller
chercher l'eau à deux milles de distance, sous le brûlant soleil d'Egypte. Un
jour, il ne leur restait qu'une fiole d'huile pour assaisonner leurs légumes ;
Jean reçut l'ordre de la jeter par la fenêtre, ce qu'il exécuta sans la moindre
objection.
Le vieux solitaire lui
dit une autre fois : "Vois-tu cet énorme rocher? Apporte-le ici. » Le
disciple part et s'efforce de saisir et de rouler ce bloc ; son corps, inondé
de sueur, s'épuise ; Jean ne cesse son travail infructueux que sur l'appel de
son maître.
Une telle obéissance
laisse à deviner quelle était la sainteté du jeune ermite. Après douze ans de
cet exercice de complète abnégation, Jean passa plusieurs années en différents
monastères, pour se former mieux encore aux vertus religieuses; et ce n'est
qu'après ces longues épreuves que, cédant à l'attrait qui le poussait dans la
solitude, il obtint la permission de se cacher, loin des hommes, dans une
retraite absolue.
Il se creusa dans le
rocher une grotte inaccessible, où il ne laissa pour ouverture qu'une petite
lucarne par où lui parvenait sa nourriture. La bonne odeur de sa sainteté
attira bientôt les foules à son désert, et, craignant que la charité ne lui fît
un devoir de ne point les rebuter, il régla qu'il leur parlerait par sa
fenêtre, mais seulement le samedi et le dimanche.
Il est incroyable combien
il fit de prédictions et de miracles et combien d'âmes lui durent leur
conversion ou leur sanctification. Sa vie était toute céleste ; son jeûne
continuel ne lui permettait chaque jour de prendre que quelques fruits et un
peu d'eau ; il ne mangeait jamais rien de cuit, pas même de pain; le même
vêtement lui suffisait pour le garantir des ardeurs du jour et des fraîcheurs
de la nuit.
C'est ainsi qu'il vécut
cinquante ans, sans aucun souci des choses de ce monde, et tout occupé de DIEU
et des choses éternelles. Il rendit enfin sa belle âme au SEIGNEUR, à genoux et
en prière, à la fin de l'an 394, laissant la réputation d'un digne émule de
Saint Antoine.
Pratique. Ne sortez
jamais de la voie de l'obéissance ; cette vertu vous préservera des illusions
et de l'orgueil.
SOURCE : http://je-n-oeucume-guere.blogspot.ca/2010/04/27-mars-saint-jean-degypte-ermite.html
[1] Il y eut un certain
Jean dans la ville de Lyco, qui dans son enfance apprit le métier de
charpentier; il avait un frère teinturier. Puis plus tard, arrivé à vingt-cinq
ans environ, il renonça au monde. Et avant passé cinq ans dans différents
monastères, il se retira seul sur la montagne de Lyco, s'étant fait sur le
sommet lui-même trois chambres voûtées, et, y étant entré, il s'emmura. Or une
des voûtes était pour les besoins de la chair, une où il travaillait et
mangeait, et l'autre où il faisait ses prières. [2] Ayant passé trente années
complètes enfermé et recevant par une fenêtre de celui qui l'assistait les
choses nécessaires, il fut jugé digne du don de prédictions. Entre autres même
il envoya différentes prédictions au bienheureux empereur Théodose, et, à
propos du tyran Maxime, qu'après l'avoir vaincu, il s'en reviendra des Gaules.
Et pareillement encore il lui donna de bonnes nouvelles au sujet du tyran
Eugène. Un renom considérable se répandit relativement à sa vertu.
[3] Or pendant que nous étions
dans le désert de Xitrie, moi et ceux qui entouraient le bienheureux Evagre,
nous cherchions à apprendre avec précision quelle était la vertu de cet homme.
Alors le bienheureux Evagre dit : « J'apprendrais volontiers de celui qui sait
apprécier intelligence et discours, de quelle catégorie est l'homme. Car s'il
arrive que moi-même je ne puisse le voir, mais que je puisse entendre
exactement un autre raconter ce qui concerne sa manière de vivre, je ne vais
pas jusqu'à sa montagne. Pour moi, ayant entendu et n'ayant rien dit à
personne, je demeurai un jour en repos, et, le lendemain, ayant fermé ma
cellule et ayant confié à Dieu moi-même avec elle, je me surmenai de hâte
jusqu'en Thébaïde. [4] Et j'arrivai au bout de dix-huit jours, tantôt à pied,
tantôt en bateau sur le fleuve. Mais c'était le temps de la crue, durant lequel
beaucoup tombent malades, et certes c'est ce que moi aussi j'eus à supporter.
Etant donc parti, je trouvai le vestibule de celui-là fermé. Car plus tard, les
frères bâtirent à côté un vestibule très grand où tiennent environ cent
personnes. Et, le fermant à clef, ils l'ouvraient le samedi et le dimanche. Par
conséquent ayant appris la cause pour laquelle il avait été fermé, je restai
tranquille jusqu'au samedi.
Et m’étant présenté à la
deuxième heure pour l'entrevue, je le trouvai assis à la fenêtre, au travers de
laquelle il paraissait consoler ceux qui s'en approchaient. [5] M'ayant donc
salué, il me disait par interprète : « D'où es-tu, et pourquoi es-tu venu? Car
je conjecture que tu es du couvent d'Evagre. » Je dis ceci : « Etranger, issu
de Galatie. » Et j'avouai que j'étais dans l'intimité d'Evagre. Pendant que
nous parlions, survint le gouverneur de la contrée, du nom d'Alypius. S'étant
empressé vers lui, il abandonna la conversation avec moi. Alors m'étant retiré
un peu, je leur donnai de la place en me tenant de loin. Mais eux conversant
pendant longtemps, je nie décourageai et, étant découragé, je murmure contre le
beau vieillard, de ce qu'il m'avait méprisé et qu'il avait honoré celui-là. [6]
Et dégoûté à cause de cela, j'envisageais la pensée de me retirer en l’ayant
méprisé. Mais ayant appelé son interprète, nommé Théodore, il lui dit : « Va,
dis à ce frère : N'aie pas de petitesse d'âme. Tout à l'heure je congédie le gouverneur,
et je te parle. » Alors je crus en lui comme en un inspiré et je m'appliquai à
patienter encore. Et le gouverneur étant sorti, il me rappelle et me dit : «
Pourquoi as-tu été blessé au sujet de moi? Qu'as-tu trouvé digne de blâme,
puisque tu as pensé des choses qui ne s'appliquent pas à moi et qui ne te
siéent pas? Ou bien ne sais-tu pas qu'il est écrit : « N'ont pas besoin de
médecin ceux qui sont en santé, mais ceux qui éprouvent des malaises »(Luc, 5,
31)? Je te trouve quand je veux, et toi moi. [7] Et s'il arrive que moi je ne
te console pas, d'autres frères ainsi que d'autres pères te consolent. Mais
celui-ci est livré au diable par ses affaires mondaines, et, parce qu’il a
respiré durant une heure bien courte, comme un esclave qui a fui son maître, il
est venu pour recevoir de l'aide. Il eût donc été étrange que nous l'ayons
laissé pour nous occuper de toi, alors que tu as du loisir continuellement pour
ton salut. » Cela étant, l'ayant supplié de prier pour moi, je fus convaincu
que c'était un homme inspiré. [8] Alors faisant le gracieux, ayant souffleté
doucement de sa main droite ma joue gauche, il me dit : « Beaucoup
d'afflictions t'attendent et tu as été en butte à des hostilités beaucoup pour
sortir du désert. Et tu t'es montré timide et tu as différé. Mais le démon
t'apportant des prétextes pieux et rationnels te relance. Il t'a suggéré en
effet de regretter ton père et de catéchiser ton père et ta sœur en vue de la
vie monastique. [9] Eh bien, voici que je t'annonce une bonne nouvelle : tous
deux ont été sauvés, car ils ont renoncé au monde. Quant à ton père, en ce
moment même, il a d'autres années à vivre. Par conséquent, tiens ferme dans le
désert, et, à cause d'eux, ne veuille pas t'en aller dans ta patrie. Il est
écrit en effet : « Personne ayant mis la main à la charrue et s'étant retourné
en arrière n'est apte au royaume des cieux » Luc, 9, 62 . Alors ayant tiré
profit de ces paroles et étant suffisamment raffermi, je rendis grâces à Dieu,
ayant appris que les prétextes qui me pressaient étaient à leur fin.
[10] Ensuite il me dit de
nouveau en faisant le gracieux : « Veux-tu devenir évêque? » Je lui dis
ceci : « Je le suis. » Et il me dit : « Où? » Je lui dis : « Aux cuisines, aux
caves, aux tables, aux vaisselles; je fais l'évêque là-dessus, et s'il arrive qu'il
y ait du petit vin qui aigrisse, je le mets à part, mais je bois le bon.
Pareillement, je suis aussi l'évêque de la marmite, et s'il manque du sel ou un
des assaisonnements, je l'y mets et assaisonne, et alors je la mange. Tel est
mon épiscopat : car c'est la gourmandise qui ma ordonné. » [11] Il me dit avec
un sourire : « Quitte les plaisanteries. Tu as à être ordonné évêque. à peiner
beaucoup et à être affligé. Par conséquent, si tu fuis les afflictions, ne sors
pas du désert, car dans le désert personne ne peut t'ordonner évêque. »
M'étant alors séparé de
lui, je m'en allai au désert dans mon endroit habituel, et je racontai ces
choses mêmes aux bienheureux pères, lesquels, après deux mois, ayant navigué
s'en allèrent et le rencontrèrent. Or moi j'oubliai ses paroles. Car après
trois ans. je tombai malade d'une infirmité de rate et d'estomac. [12] De là je
fus envoyé à Alexandrie par les frères et j'y soignai une hydropisie.
D'Alexandrie, les médecins, à cause de l'air, me conseillèrent de me rendre
dans la Palestine; car elle a de l'air léger en rapport avec notre tempérament.
De Palestine je gagnai la Bithynie, et là, —je ne sais comment, soit par
empressement des humains, soit par la bonne volonté du Plus-Puissant, Dieu le
saurait, — je fus jugé digne de l'ordination sur moi : je m'étais mêlé aux
conjonctures relatives au bienheureux Jean. [13] Et pendant onze mois, caché
dans une cellule ténébreuse, je me souvins de cet (autre) bienheureux, parce
qu'il m'avait prédit ce que j'ai subi. Et pourtant, à dessein de m'amener par
son récit à la patience du désert, il me racontait ceci en ces termes : « J'ai
quarante-huit ans de cette cellule ; je n'ai pas vu de visage de femme, pas
d'image de monnaie; je n'ai pas vu quelqu'un en train de mâcher et quelqu'un ne
m'a pas vu manger ni boire. »
[14] La servante de Dieu,
Poeménie, s'étant approchée pour le voir, il ne se rencontra pas même avec elle
; mais il lui fit savoir aussi un certain nombre de choses secrètes. Puis il
l'engagea à ne pas se détourner sur Alexandrie en descendant de la Thébaïde; «
car autrement tu as à tomber sur des épreuves ». Mais elle, ayant calculé
différemment ou bien ayant oublié, se dirigea sur Alexandrie pour voir la
ville. Or pendant la route, ses embarcations abordèrent près de Niciopolis pour
relâcher. [15] Cela étant, ses serviteurs étant sortis engagèrent, par suite
d'un certain désaccord, une lutte avec les indigènes, gens furieux. Ceux-ci
enlevèrent le doigt d'un eunuque, en tuèrent un autre, et n'ayant pas reconnu
le très saint évêque Denys, ils le plongèrent même dans le fleuve, et elle, ils
l'accablèrent d'injures et de menaces, après avoir blessé tous les autres
serviteurs.
HISTOIRE LAUSIAQUE (Vies
d'ascètes et de Pères du désert). Textes et Documents pour l'étude historique
du christianisme publiés sous la direction de Hippolyte HEMMER et Paul
LEJAY. Texte grec, introduction et traduction française par A. LUCOT, aumônier
des Chartreux à Dijon, Paris, Librairie Alphonse Picard et Fils,
82,  rue  Bonaparte,  82, 1912
SOURCE : http://www.abbaye-saint-benoit.ch/saints/palladius/palladius.htm#_Toc199164327
Also
known as
Johannes av Egypt
John of Egypt
John of the Theibaid
John the Anchorite
John the Clairvoyant
John the Egyptian
John the Hermit
Prophet of the Thebaid
17
October on some calendars
17
November on some calendars
Profile
Carpenter. Hermit on
a mountain near Lycopolis from ages 25 to 65, living most of his life in a
small, walled-up cell.
Devoted himself to prayer and
meditation five days a week, spiritual direction of male students the other two
days; there were so many, he had to build a hospice for them. His reputation
for wisdom and holiness caused him to be chosen as advisor to Emperor
Theodosius. Had the gifts of prophecy, healing, and knowledge of the hidden
sins of his visitors. Known and admired by Saint Jerome, Saint Augustine
of Hippo, Saint Cassia,
and Saint Palladius.
Born
394 of
natural causes
Additional
Information
Book
of Saints, by the Monks of
Ramsgate
Lives
of the Saints, by Father Alban
Butler
Saints
of the Day, by Katherine Rabenstein
Short
Lives of the Saints, by Eleanor Cecilia Donnelly
books
Our Sunday Visitor’s Encyclopedia of Saints
other
sites in english
video
webseiten
auf deutsch
fonti
in italiano
websites
in nederlandse
MLA
Citation
“Saint John of
Lycopolis“. CatholicSaints.Info. 29 March 2023. Web. 9 October 2025.
<https://catholicsaints.info/saint-john-of-lycopolis/>
SOURCE : https://catholicsaints.info/saint-john-of-lycopolis/
Book of Saints – John
of Egypt
(Saint) Hermit (March 27)
(4th century) A Recluse of Lycopolis in the Thebaid (Egypt), to whom God gave a
remarkable grace of prophecy in witness to his rare sanctity of life. People
flocked from the most distant countries to see and consult him – among them
Theodosius the Great, to whom he predicted his victories over Maximus (A.D.
388), and over Eugenius (A.D. 394). Saint John died in that same year, 394, at
the age of ninety. Many miracles were wrought by his intercession.
MLA
Citation
Monks of Ramsgate. “John
of Egypt”. Book of Saints, 1921. CatholicSaints.Info.
26 October 2013. Web. 17 October 2025.
<https://catholicsaints.info/book-of-saints-john-of-egypt/>
SOURCE : https://catholicsaints.info/book-of-saints-john-of-egypt/
St. John of Egypt
Feastday: March 27
Death: 394
One of the most famous
early desert hermits,
a noted prophet of
his era. He was born in Lycopolis, modern Assiut, Egypt, and became a hermit at
the age of twenty. He was walled up in a hermitage near Assiut, with a single
window opening onto the public. There he preached to vast crowds each weekend.
He predicted two military victories for Emperor Theodosius I, and they were
proven accurate in 388 and 392. The cell in which John spent
his life was
discovered in 1925.
SOURCE : https://www.catholic.org/saints/saint.php?saint_id=3985
St. John of Egypt
St. John of Egypt was born in Lycopolis, modern Assiut, Egypt, and spent his
youth as a carpenter under his father. Then feeling a call from God, he left
the world and committed himself to a holy solitary in the desert. He was a man
who desired to be alone with God and became one of the most famous hermits of
his time.
For ten years he was the
disciple of an elderly, seasoned hermit. This holy man taught him how to be holy.
St. John called him his “spiritual father.” After the older monk’s death, St.
John spent four or five years in various monasteries because he wanted to know
how monks pray and live.
Finally, John found a
cave high in the rocks. The area was quiet and protected from the desert sun
and winds. He divided the cave into three parts: a living room, a work room and
a little chapel. He then walled himself up with a single window opening to
preach to the people who came to see him and seek his advice about important
matters. Even Emperor Theodosius I asked his advice twice.
People in the area
brought him food and other necessities. When so many people came to visit him,
some men became his disciples. They stayed in the area and built a hospice.
They took care of the hospice so that more people could come to benefit from
the wisdom of this hermit.
Such well-known saints as
Augustine and Jerome wrote about the holiness of St. John. St. John was able to
prophesy future events. He could look into the souls of those who came to him.
He could read their thoughts. When he applied blessed oil on those who had a
physical illness, they were often cured.
Even when John became
famous, he remained humble and did not lead an easy life. He never ate before
sunset. When he did eat, his food was dried fruit and vegetables. He never ate
meat or cooked or warm food. St. John knew that his life of self-sacrifice
would help him stay close to God. He died peacefully in 394 at the age of
ninety. The three last days of his life John gave wholly to God: on the third
he was found on his knees as if in prayer, but his soul was with the blessed.
SOURCE : http://www.ucatholic.com/saints/saint-john-of-egypt/
John of Egypt (RM)
(also known as John of Lycopolis)
Born at Asyut (Assiut or Lycopolis), Egypt, c. 304; died near there in 394 or
395; feast is October 17 in the Coptic Church. John was a carpenter (or
shoemaker) at Asyut who at 25 became a hermit on a neighboring mountain for the
next 40 years. To test his humility and obedience the ancient anchorite who
resided there made John perform seemingly ridiculous acts, such as water a dry
stick for a whole year, all of which he executed with the utmost fidelity. He
seems to have lived with the old hermit for the 12 years until the holy man's
death, then spent four years in various monasteries.
When he was about 40, John walled himself into a cell on the top of a rock near
Asyut, where he never ate until after sunset, and then very sparingly. Weekdays
he spent his time in prayer. On Saturdays and Sundays, he spoke through the
little window in his cell to the many men who came to him for instruction and
spiritual advice. He allowed a type of hospital to be built near his cell, where
some of his disciples took care of his visitors. These men were drawn by his
reputation for miracles of healing, gift of prophecy, and ability to read
souls.
Saint John's gift for foretelling the future was such that he was given the
surname `Prophet of the Thebaid.' When Emperor Theodosius the Elder was
attacked by the tyrant Maximus, who had killed Emperor Gratian in 383 and
dethroned Valentinian in 387, he consulted John about the proposed war against
Maximus. John foretold that Theodosius would be victorious, almost without
blood. The emperor, full of confidence, marched into the West, defeated the
more numerous armies of Maximus twice in Pannonia; crossed the Alps, took the
tyrant in Aquileia. He returned triumphant to Constantinople, and attributed his
victories to the prayers of Saint John, who also foretold him the events of his
other wars, the incursions of barbarians, and all that was to befall his
empire.
In 392, Eugenius, by the assistance of Arbogastes, who had murdered the emperor
Valentinian the Younger, usurped the empire of the West. Theodosius instructed
Eutropins the Eunuch to try to bring John to Constantinople; if he would not
come, Eutropins was to consult with the saint whether it was God's will that he
should march against Eugenius, or wait his arrival in the East. John would not
leave his cell but predicted the emperor's success, but this time many lives
would be lost and Theodosius would die in Italy. Theodosius marched against
Eugenius, and lost 10,000 men in the first engagement. He was almost defeated:
but renewing the battle on the next day, September 6, 394, he was entirely
victorious by the miraculous interposition of heaven, as even the heathen poet
Claudian acknowledges. Theodosius died in the West, January 17, 395, leaving his
two sons emperors (Arcadius in the East, and Honorius in the West).
Among Saint John's reported miracles was the restoration of sight to the wife
of a senator through the vehicle of oil he blessed. It had to be through such a
medium with women, for he refused to speak with any woman. One interesting
incident is related by Evagrius, Palladius, and Augustine in his treatise of On
the Care for the Dead. One of the emperor's officers begged John to allow his
wife to speak to him. She had made the difficult and dangerous journey to
Lycopolis for that purpose. The holy man answered, that during his stricter
enclosure for the last forty years, he had imposed on himself an inviolable
rule not to see or converse with women; so he desired to be excused the granting
her request. The officer returned to his virtuous, but disappointed, wife, who
begged her husband to try again.
Returning to John, the husband said that his wife would die of grief if he
refused her request. The saint said to him: "Go to your wife, and tell her
that she shall see me tonight, without coming hither or stirring out of her
house." When she was asleep that night, the man of God appeared to her in
her dream, and said: "Your great faith, woman, obliged me to come to visit
you; but I must admonish you to curb the like desires of seeing God's servants
on earth. Contemplate only their life, and imitate their actions. As for me,
why did you desire to see me? Am I a saint or a prophet like God's true
servants? I am a sinful and weak man. It is, therefore, only in virtue of your
faith that I have had recourse to our Lord who grants you the cure of the
corporal diseases with which you are afflicted. Live always in the fear of God,
and never forget his benefits." He added several proper instructions for her
conduct, and disappeared.
Upon awakening the woman described to her husband the person she had seen in
her dream and he confirmed that it was John. Whereupon he returned the next day
to thank him. But when he arrived, the saint would not permit it. The officer
received his benediction, and continued his journey to Seyne.
In 394, Palladius, who later became bishop of Helenopolis and one of the
authors of John's vita, visited the saint in July. When he arrived, he found
that he would have to wait until Saturday to speak with John. He returned that
day in the early morning, saw the saint sitting at his window talking with
others. Through an interpreter, introductions were made and Palladius was
identified as a member of Evagrius's community.
Their conversation was interrupted by the hasty arrival of Alypius, governor of
the province, in great haste. John asked Palladius to step aside for the
governor with whom the saint engaged in a long discussion while an increasingly
impatient Palladius had to wait. The weary man began to complain internally
that the saint was showing preference to rank. He was about to leave when John
sent his interpreter to stop him saying, "Go, bid that brother not to be
impatient: I am going to dismiss the governor, and then will speak to
him."
Palladius, astonished that his thoughts should be known to him, waited
patiently. When Alypius had left, John called Palladius, and asked: "Why
were you angry, unjustly imputing guilt to me in your mind? To you I can speak
at any other time, and you have many fathers and brethren to comfort and direct
you in the paths of salvation. But this governor, being involved in the hurry
of temporal affairs, and having come to receive some wholesome advice during
the short time his affairs will allow him time to breathe in, how could I give
you the preference?"
He then told Palladius what passed in his heart: his secret temptations to quit
his solitude. He told Palladius that it was the devil who tempted him with
images of his father's loneliness at his absence, and that he might induce his
brother and sister to embrace a solitary life. The holy man told him to ignore
such suggestions, because his siblings had already renounced the world, and his
father would live seven more years. He foretold him that he should meet with
great persecutions and sufferings, and should be a bishop, but with many
afflictions: all which came to pass, though at that time extremely improbable.
The text of Palladius's account of their meeting still exists.
That same year John was visited by Saint Petronius with six other monks. The
hermit asked if any of them was in holy orders and they answered,
"no." In fact, Petronius was a deacon but had not disclosed this to
his fellow travellers out of a false sense of humility because he was the
youngest in the company. When John pointed to Petronius and said, "This
man is a deacon," Petronius denied it. John took the younger man's hand
and kissed it, while saying: "My son, take care never to deny the grace
you have received from God, lest humility betray you into a lie. We must never
lie, under any presence of good whatever, because no untruth can be from
God."
When one of the company begged for a cure, Saint John answered replied that
such diseases are beneficial to the soul. Nevertheless, he blessed some oil and
gave it to the monk, who vomited and was from that moment perfectly cured.
When they next visited him, John bore a joyful countenance-- evidence of the
joy of his soul. They talked about their journey from Jerusalem, then he provided
the monks with a long discourse about banishing pride and vanity from their
hearts in order to attain all other virtues. He provided examples of many
monks, who, by secretly harboring vanity, fell also into scandalous
irregularities, including one who, after living a most holy and austere life,
fell into fornication because of his vanity and then, through despair, into all
manner of disorders. He told of another who left his solitude to seek fame, but
through a sermon he preached in a monastery along the way, was mercifully
converted and became an eminent penitent.
After entertaining Saint Petronius and his fellows for three days, Saint John
gave them his blessing. As they were preparing to leave, he said, "Go in
peace, my children. Today Alexandria receives news of Prince Theodosius's
victory over the tyrant Eugenius, but this excellent emperor will soon end his
life by a natural death."
A few days later, the
monks learned that Saint John had died. He had foreseen his own death and
refused to see anyone during the last three days. Instead, Saint John spent his
time in prayer and expired on his knees. Saint John's reputation for holiness
is said to have been second only to that of Saint Antony. He was much admired
by his contemporaries SS. Jerome, Augustine, and John Cassian, who attributes
the extraordinary gifts John received from God to the saint's humility and
ready obedience (Attwater, Attwater2, Benedictines, Gill, Husenbeth).
SOURCE : http://www.saintpatrickdc.org/ss/0327.shtml
March 27
St. John of Egypt, Hermit
A.D.
394.
ST. JOHN was
born about the year 305, was of a mean extraction, and brought up to the trade
of a carpenter. At twenty-five years of age he forsook the world, and put
himself under the guidance and direction of an ancient holy anchoret, with such
an extraordinary humility and simplicity as struck the venerable old man with
admiration; who inured him to obedience by making him water a dry stick for a
whole year, as if it were a live plant, and perform several other things as
seemingly ridiculous, all which he executed with the utmost fidelity. To the
saint’s humility and ready obedience, Cassian 1 attributes
the extraordinary gifts he afterwards received from God. He seems to have lived
about twelve years with this old man, till his death, and about four more in
different neighbouring monasteries.
Being
about forty years of age, he retired alone to the top of a rock of very
difficult ascent, near Lycopolis. 2 His
cell he walled up, leaving only a little window through which he received all
necessaries, and spoke to those who visited him what might be for their
spiritual comfort and edification. During five days in the week he conversed
only with God: but on Saturdays and Sundays all but women had free access to
him for his instructions and spiritual advice. He never eat till after sunset,
and then very sparingly; but never any thing that had been dressed by fire, not
so much as bread. In this manner did he live from the fortieth or forty-second
to the ninetieth year of his age. For the reception of such as came to him from
remote parts, he permitted a kind of hospital to be built near his cell or
grotto, where some of his disciples took care of them. He was illustrious for
miracles, and a wonderful spirit of prophecy, with the power of discovering to
those that came to see him, their most secret thoughts and hidden sins. And
such was the fame of his predictions, and the lustre of his miracles which he
wrought on the sick, by sending them some oil which he had blessed, that they
drew the admiration of the whole world upon him.
Theodosius
the Elder was then emperor, and was attacked by the tyrant Maximus, become
formidable by the success of his arms, having slain the Emperor Gratian in 383,
and dethroned Valentinian in 387. The pious emperor, finding his army much
inferior to that of his adversary, caused this servant of God to be consulted
concerning the success of the war against Maximus. Our saint foretold him, that
he should be victorious almost without blood. The emperor, full of confidence
in the prediction, marched into the West, defeated the more numerous armies of
Maximus twice in Pannonia; crossed the Alps, took the tyrant in Aquileia, and
suffered his soldiers to cut off his head. He returned triumphant to
Constantinople, and attributed his victories very much to the prayers of St.
John, who also foretold him the events of his other wars, the incursions of
Barbarians, and all that was to befall his empire. Four years after, in 392,
Eugenius, by the assistance of Arbogastes, who had murdered the Emperor
Valentinian the Younger, usurped the empire of the West. Theodosius sent
Eutropius the Eunuch into Egypt, with instructions to bring St. John with him
to Constantinople, if it were possible; but that if he could not prevail with
him to undertake the journey, to consult whether it was God’s will that he
should march against Eugenius, or wait his arrival in the East. The man of God
excused himself as to his journey to court, but assured Eutropius that his
prince should be victorious, but not without loss and blood: as also that he
would die in Italy, and leave the empire of the West to his son; all which
happened accordingly. Theodosius marched against Eugenius, and in the first
engagement lost ten thousand men, and was almost defeated: but renewing the
battle on the next day, the 6th of September, in 394, he gained an entire
victory by the miraculous interposition of heaven, as even Claudian, the
heathen poet, acknowledges. Theodosius died in the West, on the 17th of
January, in 395, leaving his two sons emperors, Arcadius in the East, and
Honorius in the West.
This
saint restored sight to a senator’s wife by some of the oil he had blessed for
healing the sick. It being his inviolable custom never to admit any woman to
speak to him, this gave occasion to a remarkable incident related by Evagrius,
Palladius, and St. Austin, in his treatise of Care for the Dead. A certain
general officer in the emperor’s service, visiting the saint, conjured him to
permit his wife to speak to him; for she was come to Lycopolis, and had gone
through many dangers and difficulties to enjoy that happiness. The holy man
answered, that during his stricter enclosure for the last forty years since he
had shut himself up in that rock, he had imposed on himself an inviolable rule
not to see or converse with women; so he desired to be excused the granting her
request. The officer returned to Lycopolis very melancholy. His wife, who was a
person of great virtue, was not to be satisfied. The husband went back to the
blessed man, told him she would die of grief if he refused her request. The
saint said to him: “Go to your wife, and tell her that she shall see me
to-night, without coming hither, or stirring out of her house.” This answer he
carried to her, and both were very earnest to know in what manner the saint
would perform his promise. When she was asleep in the night the man of God
appeared to her in her dream, and said: “Your great faith, woman, obliged me to
come to visit you; but I must admonish you to curb the like desires of seeing
God’s servants on earth. Contemplate only their life, and imitate their
actions. As for me, why did you desire to see me? Am I a saint, or a prophet
like God’s true servants? I am a sinful and weak man. It is therefore, only in
virtue of your faith that I have had recourse to our Lord, who grants you the
cure of the corporal diseases with which you are afflicted. Live always in the
fear of God, and never forget his benefits.” He added several proper
instructions for her conduct, and disappeared. The woman awaking, described to
her husband the person she had seen in her dream, with all his features, in
such a manner as to leave no room to doubt but it was the blessed man that had
appeared to her. Whereupon he returned the next day to give him thanks for the
satisfaction he had vouchsafed his wife. But the saint on his arrival prevented
him, saying: “I have fulfilled your desire, I have seen your wife, and satisfied
her in all things she had asked: go in peace.” The officer received his
benediction, and continued his journey to Seyne. What the man of God foretold
happened to him, as, among other things, that he should receive particular
honours from the emperor. Besides, the authors of the saint’s life, St. Austin
relates this history which he received from a nobleman of great integrity and
credit, who had it from the very persons to whom it happened. St. Austin adds,
had he seen St. John, he would have inquired of him, whether he himself really
appeared to this woman, or whether it was an angel in his shape, or whether the
vision only passed in her imagination. 3
In
the year 394, a little before the saint’s death, he was visited by Palladius,
afterwards bishop of Helenopolis, who is one of the authors of his life.
Several anchorets of the deserts of Nitria, all strangers, the principal of
whom were Evagrius, Albinus, Ammonius, had a great desire to see the saint.
Palladius, one of this number, being young, set out first in July, when the
flood of the Nile was high. Being arrived at his mountain, he found the door of
his porch shut, and that it would not be open till the Saturday following. He
waited that time in the lodgings of strangers. On Saturday, at eight o’clock,
Palladius entered the porch, and saw the saint sitting before his window, and
giving advice to those who applied to him for it. Having saluted Palladius by
an interpreter, he asked him of what country he was, and what was his business,
and if he was not of the company or monastery of Evagrius? Palladius owned he
was. In the mean time arrived Alypius, governor of the province, in great
haste. The saint, on the arrival of Alypius, broke off his discourse with
Palladius, who withdrew to make room for the governor to discourse with the
saint. Their conversation was very long, and Palladius being weary, murmured
within himself against the venerable old man, as guilty of exception of
persons. He was even just going away, when the saint, knowing his secret
thoughts, sent Theodorus, his interpreter, to him, saying: “Go, bid that
brother not to be impatient: I am going to dismiss the governor, and then will
speak to him.” Palladius, astonished that his thoughts should be known to him,
waited with patience. As soon as Alypius was gone, St. John called Palladius,
and said to him: “Why were you angry, imputing to me in your mind what I was no
way guilty of? To you I can speak at any other time, and you have many fathers
and brethren to comfort and direct you in the paths of salvation. But this
governor being involved in the hurry of temporal affairs, and being come to
receive some wholesome advice during the short time his affairs will allow him
to breathe in, how could I give you the preference?” He then told Palladius
what passed in his heart, and his secret temptations to quit his solitude; for
which end the devil represented to him his father’s regret for his absence, and
that he might induce his brother and sister to embrace a solitary life. The
holy man bade him despise such suggestions; for they had both already renounced
the world, and his father would yet live seven years. He foretold him that he
should meet with great persecutions and sufferings, and should be a bishop, but
with many afflictions: all which came to pass, though at that time extremely
improbable.
The
same year, St. Petronius, with six other monks, made a long journey to pay St.
John a visit. He asked them if any amongst them were in holy orders? They said:
No. One however, the youngest in the company, was a deacon, though this was
unknown to the rest. The saint, by divine instinct, knew this circumstance, and
that the deacon had concealed his orders out of a false humility, not to seem
superior to the others, but their inferior, as he was in age. Therefore,
pointing to him, he said: “This man is a deacon.” The other denied it, upon the
false persuasion that to lie with a view to one’s own humiliation was no sin.
St. John took him by the hand, and kissing it, said to him: “My son, take care
never to deny the grace you have received from God, lest humility betray you
into a lie. We must never lie, under any pretence of good whatever, because no
untruth can be from God.” The deacon received this rebuke with great respect.
After their prayer together, one of the company begged of the saint to be cured
of a certain ague. He answered: “You desire to be freed from a sickness which
is beneficial to you. As nitre cleanses the body, so distempers and other
chastisements purify the soul.” However, he blessed some oil and gave it to
him: he vomited plentifully after it, and was from that moment perfectly cured.
They returned to their lodgings, where by his orders they were treated with all
proper civility, and cordial hospitality. When they went to him again, he
received them with joyfulness in his countenance, which evidenced the interior
spiritual joy of his soul; he bade them sit down, and asked them whence they
came? They said from Jerusalem. He then made them a long discourse, in which he
first endeavoured to show his own baseness; after which he explained the means
by which pride and vanity are to be banished out of the heart, and all virtues
to be acquired. He related to them the examples of many monks, who, by
suffering their hearts to be secretly corrupted by vanity, at last fell also
into scandalous irregularities; as of one, who, after a most holy and austere
life, by this means fell into fornication, and then by despair into all manner
of disorders; also of another, who, from vanity, fell into a desire of leaving
his solitude; but by a sermon he preached to others, in a monastery on his
road, was mercifully converted and became an eminent penitent. The blessed John
thus entertained Petronius and his company for three days till the hour of
None. When they were leaving him, he gave them his blessing, and said: “Go in
peace, my children; and know that the news of the victory which the religious
prince Theodosius has gained over the tyrant Eugenius is this day come to
Alexandria: but this excellent emperor will soon end his life by a natural
death.” Some days after their leaving him to return home, they were informed he
had departed this life. Having been favoured by a foresight of his death, he
would see nobody for the last three days. At end of this term he sweetly
expired, being on his knees at prayer, towards the close of the year 394, or
the beginning of 395. It might probably be on the 17th of October, on which day
the Copths, or Egyptian Christians, keep his festival: the Roman and other
Latin Martyrologies mark it on the 27th of March.
The
solitude which the Holy Ghost recommends, and which the saints embraced,
resembled that of Jesus Christ, being founded on the same motive or principle,
having the same exercises and employments, and the same end. Christ was
conducted by the Holy Ghost into the desert, and he there spent his time in
prayer and fasting. Wo to those whom humour or passion lead into solitude, or
who consecrate it not to God by mortification, sighs of penance, and hymns of
divine praise. To those who thus sanctify their desert or cell, it will be an
anticipated paradise, an abyss of spiritual advantages and comforts, known only
to such as have enjoyed them. The Lord will change the desert into a place
of delights, and will make the solitude a paradise, and a garden worthy of
himself. 4 In
it only joy and jubilee shall be seen, nothing shall be heard but thanksgiving
and praise. It is the dwelling of a terrestrial seraph, whose sole employment
is to labour to know, and correct all secret disorders of his own soul, to
forget the world, and all objects of vanity which could distract or entangle
him; to subdue his senses, to purify the faculties of his soul, and entertain
in his heart a constant fire of devotion, by occupying it assiduously on God,
Jesus Christ, and heavenly things, and banishing all superfluous desires and
thoughts; lastly, to make daily progress in purity of conscience, humility,
mortification, recollection, and prayer, and to find all his joy in the most
fervent and assiduous adoration, love, and praise of his sovereign Creator and
Redeemer.
Note
1. Coll. b. 4. c. 21. p. 81. [back]
Note
2. A city in the north of Thebais, in Egypt. [back]
Note
3. S. Aug. l. pro curâ de mortuis, c. 17. p. 294. [back]
Rev. Alban Butler
(1711–73). Volume III: March. The Lives of the Saints. 1866.
SOURCE : https://www.bartleby.com/lit-hub/lives-of-the-saints/volume-iii-march/st-john-of-egypt-hermit
Pictorial
Lives of the Saints – Saint John of Egypt
Article
Till he was twenty-five,
John worked as a carpenter with his father. Then feeling a call from God, he
left the world, and committed himself to a holy solitary in the desert. His
master tried his spirit by many unreasonable commands, bidding him roll the
hard rocks, tend dead trees, and the like. John obeyed in all things with the
simplicity of a child. After a careful training of sixteen years, he withdrew
to the top of a steep cliff to think only of God and his soul. The more he knew
of himself, the more he distrusted himself. For the last fifty years,
therefore, he never saw women, and seldom men. The result of this vigilance and
purity was threefold: a holy joy and cheerfulness which consoled all who
conversed with him; perfect obedience to superiors; and in return for this,
authority over creatures, whom he had forsaken for the Creator. Saint Augustine
tells us of his appearing in a vision to a holy woman whose sight he had
restored, to avoid seeing her face to face. Devils assailed him continually,
but John never ceased his prayer. From his long communings with God, he turned
to men with gifts of healing and prophecy. Twice each week he spoke through a
window with those who came to him, blessing oil for their sick, and predicting
things to come. A deacon came to him in disguise, and he reverently kissed his
hand. To the Emperor Theodosius he foretold his future victories and the time
of his death. The three last days of his life John gave wholly to God: on the
third he was found on his knees as if in prayer, but his soul was with the
blessed. He died A.D. 394.
Reflection – The Saints
examine themselves by the perfections of God, and do penance. We judge our
conduct by the standard of other men, and rest satsified with it. Yet it is by
the divine holiness alone that we shall be judged when we die.
MLA
Citation
John Dawson Gilmary Shea.
“Saint John of Egypt”. Pictorial Lives of the
Saints, 1889. CatholicSaints.Info.
6 February 2014. Web. 17 October 2025.
<https://catholicsaints.info/pictorial-lives-of-the-saints-saint-john-of-egypt/>
SOURCE : https://catholicsaints.info/pictorial-lives-of-the-saints-saint-john-of-egypt/
St John of Egypt
Celebrated on March
27th
Hermit. Born in Asyut,
Egypt, in 304, John was a carpenter. When he was 25 he went out into the desert
to pray and was to became one of the most famous hermits of his time. For ten
years he was the disciple of an elderly hermit. St John called him his
'spiritual father.' After the older monk's death, St John spent four or five
years in various monasteries. Finally, he found a cave high in the rocks. The
area was quiet and protected from the desert sun and winds. He divided the cave
into three parts: a living room, a work room and a little chapel.
People in the area brought him food and other necessities. Many also came to
seek his advice about important matters. The Emperor Theodosius I asked his
advice twice, in 388 and in 392.
Saints Augustine and Jerome wrote about the holiness of St John. When so many
people came to visit him, some became his disciples. They stayed in the area
and built a hospice. St John had the gift of prophesy and was able to look into
the souls of those who came to him.
He was also a healer. Even when John became famous, he remained humble and
lived a very frugal life. He never ate before sunset. When he did eat, his food
was dried fruit and vegetables. He never ate meat or cooked.
In old age he was visited by the historian Palladius. His account of their
meeting exists to this day. John died in 394 at the age of 90.
SOURCE : https://www.indcatholicnews.com/saint/091
Venerable John the
Clairvoyant, Anchorite, of Egypt
Commemorated on March 27
Saint John the
Clairvoyant of Egypt was born at the beginning of the fourth century. He lived
in the city of Likopolis (Middle Egypt) and was a carpenter. At the age of
twenty-five he went to a monastery, where he received monastic tonsure.
For five years Saint John
lived in various monasteries, and then wanting complete solitude, he went to
the Thebaid and lived on Mount Bolcha. Saint John then spent many years in
solitude, never leaving the spot. He conversed with visitors through a small
window, through which he also received food and other necessities.
After thirty years of
seclusion, Saint John received the gift of clairvoyance from God. He predicted
to the emperor Theodosius the Great (379-395) victory over his adversaries
Maximus and Eugenius, and a military victory over the Gauls. He also foretold
future events in the lives of his visitors, and gave them guidance. The ascetic
gave holy oil to the sick who visited him, and anointed them with it, healing
them of various maladies.
Saint John predicted that
the historian Palladius, who wrote his Life, would become a bishop. The
prediction of the seer was fulfilled, and Palladius was made Bishop of Bithynia
(Asia Minor).
Saint John in his
instructions commanded first of all to have humility: “Imitate the virtuous
life of the holy Fathers according to the measure of your strength and if you
fulfill everything, do not become overconfident or praise yourself. For there
are many people who reached perfection in virtue and became puffed up with
pride, plunging from the heights into the abyss.
“Examine yourselves
carefully to see if your conscience is pure, so that purity may not be driven
from your mind. Do not allow your thoughts to wander during prayer. Do you, out
of vanity, wish to gain a reputation for asceticism? Or do you wish to have
only the appearance of asceticism? Take heed lest any passion overcome you.
Take heed that thoughts of worldly things do not enter your mind during prayer,
since there is nothing more foolish than to pray to God with your lips, while
your thoughts are far from Him. This often happens with those who do not
absolutely renounce the world, but rather seek approval from men. A man whose
mind is given over to worldly and perishable things, cannot behold God with his
spiritual eyes. It is fitting that one who seeks after God will remove his mind
from every earthly thing, and direct the gaze of his understanding towards God.
He who has attained a little knowledge of God (for no one can receive the whole
of it), is able to acquire knowledge of many things, and will see the mysteries
which the knowledge of God will show him. He sees future events before they
happen, and like a saint he will receive glorious revelations. He will work
miracles, and will receive everything that he asks from God.”
“Love silence, child,
live always in divine contemplation and pray that God will grant you a pure
mind, free from sinful thoughts. Worthy of praise is the ascetic who lives in
the world, practices the virtues, renders kindness to strangers or distributes
alms, or who helps others in their work, or lives without anger. Such a man is
praiseworthy, since he dwells in virtue, fulfilling the commands of God, while
not neglecting earthly affairs.”
“He who leaves the
transitory things of this world to others is better and more worthy of praise,
for he denies himself, takes up his cross, and cleaves to Christ. He constantly
embraces the things of heaven, and escapes earthly things. He will not allow
himself to be turned aside by any other cares. Such a man, through his good
deeds and the praises which he offers to God, is free and unfettered by any
ties whatsoever. He stands before God in security, and his mind is not
distracted by any other cares. He who is in this condition continually converses
with God.”
Saint John brought much
spiritual benefit to people with these and similar salvific teachings, through
his instructive discourses, and by his personal example in the angelic life.
Saint John of Egypt
survived into old age and fell asleep in the Lord in 395, at the age of ninety.
SOURCE : https://www.oca.org/saints/lives/2015/03/27/100916-venerable-john-the-clairvoyant-anchorite-of-egypt
San Giovanni Eremita
Festa: 17 ottobre
Martirologio
Romano: Ad Asyūţ in Egitto, san Giovanni, eremita, che, tra i tanti segni
di virtù, fu insigne anche per lo spirito di profezia.
SOURCE : https://www.santiebeati.it/dettaglio/74270
Johannes von Lykopolis
auch: von Assiut, von Asyut, von Theben
koptischer Name: Ⲓⲱϩⲁⲛⲛⲏⲥ
Beiname: der Klarsichtige
auch: Johannes Obediens, der Gehorsame
Gedenktag katholisch: 17.
Oktober
27. März
Gedenktag orthodox: 6.
Februar, 27. März
Gedenktag koptisch: 17.
November
Gedenktag
äthiopisch-orthodox: 17. November
Gedenktag
syrisch-orthodox: 27. März
Name bedeutet: Gott
ist gnädig (hebr.)
Einsiedler, Wundertäter
* um 304 in Lykopolis, heute Asyut in Ägypten
† 394 in der Nähe des Berges Lykos bei Lykopolis, heute Asyut in
Ägypten
Im Alter von etwa 50
Jahren zog Johannes sich auf den Berg Lykos nahe seiner Heimatstadt Lykopolis -
dem heutigen Asyut -
zurück und lebte eingeschlossen in einer Grotte als Einsiedler. Er soll
Wundertaten vollbracht und Prophezeiungen gemacht haben. So habe er die Siege
des Kaisers Theodosius
I. über den Tyrannen Maximos von 388 und über Eugenios vorhergesagt
und trägt deshalb das Prädikat der Klarsichtige oder Seher der
Thebais.
Viele Pilger kamen zu
Johannes, es wurde nahe seiner Höhle deshalb ein eigenes Gästehaus errichtet.
Er beriet sie seelsorgerlich durch ein Fenster in seiner eingemauerten Höhle
und heilte durch die Gabe von gesegnetem Wasser und Öl.
Johannes von Lykopolis
ist zu unterscheiden von einem syrischen Verfasser von asketischen Schriften
mit demselben Namen.
 Der
Kirchenschriftsteller und Bischof Palladius berichtete in der Historia
Lausiaca über Johannes
von Lykopolis, auf Deutsch in der Bibliothek der Kirchenväter der Université
Fribourg.
 Artikel
kommentieren / Fehler melden
 Suchen bei amazon: Bücher über
Johannes von Lykopolis
 Wikipedia: Artikel über
Johannes von Lykopolis
 Fragen? - unsere FAQs
antworten!
 Impressum - Datenschutzerklärung
Schauen Sie sich zufällige Biografien an:
Jakobus
von Diest
Eupsychius
von Cäsarea
Gregor
V von Konstantinopel
Unser Reise-Blog:
 
Reisen zu den Orten, an denen die
Heiligen lebten und verehrt werden.
Zum Schutz
Ihrer Daten: mit 2 Klicks empfehlen!
Autor: Joachim
Schäfer - zuletzt aktualisiert am 29.10.2023
Quellen:
• Johannes Madey. In: Friedrich-Wilhelm Bautz †, Traugott Bautz † (Hg.): Biographisch-Bibliographisches Kirchenlexikon, Bd. III, Herzberg 1992
• Lexikon für Theologie und Kirche, begr. von Michael Buchberger. Hrsg. von
Walter Kasper, 3., völlig neu bearb. Aufl., Bd. 5. Herder, Freiburg im Breisgau
1996
korrekt zitieren: Joachim Schäfer: Artikel Johannes von Lykopolis, aus dem Ökumenischen Heiligenlexikon - https://www.heiligenlexikon.de/BiographienJ/Johannes_von_Lykopolis.htm, abgerufen am 17. 10. 2025
Die Deutsche Nationalbibliothek verzeichnet das Ökumenische
Heiligenlexikon in der Deutschen Nationalbibliografie; detaillierte
bibliografische Daten sind im Internet über https://d-nb.info/1175439177 und https://d-nb.info/969828497 abrufbar.
SOURCE : https://www.heiligenlexikon.de/BiographienJ/Johannes_von_Lykopolis.htm
Johannes van Egypte (ook de
kluizenaar of van Lycopolis); kluizenaar; † 394.
Feest 27 maart &
17 november.
Geboren rond 305 was hij
aanvankelijk timmerman van beroep. Maar op zijn vijfentwintigste meldde hij
zich aan bij een oude kluizenaar met het verlangen om monnik te worden. Na de
dood van zijn leermeester sloot hij zich achtereenvolgens aan bij een aantal
monniksgemeenschappen, maar tenslotte trok hij zich terug op een eenzame rots
bij Lycopolis en leidde daar het leven van een woestijnmonnik. Slechts een
piepklein venstertje verbond hem nog met de buitenwereld. Daar stond hij mensen
te woord die bij hem kwamen om raad of onderricht.
Hij bezat bijzondere
gaven. Zo voorspelde hij aan keizer Theodosius I (378-395) dat deze zonder veel
bloedvergieten de overwinning zou behalen op zijn rivaal Maximus; wat ook
letterlijk gebeurde. Hij verstond de kunst om het hart van de mensen te
verstaan die bij hem kwamen; hij kende hun zonden tot in de diepste uithoeken
van ziel. Zieken genas hij met een wonderdadige olie.
[Ere.1654p:69; Ha1.1838p:490.492; Kib.1990/7kol:148; Mul.1860; SHC.1985; Dries
van den Akker s.j./2008.03.28]
© A. van den Akker
s.j. / A.W. Gerritsen
SOURCE : https://heiligen-3s.nl/heiligen/03/27/03-27-0394-johannes.php
St.
John the Clairvoyant of Egypt : https://www.stefansalinas.com/press-events/2022/4/10/st-john-the-clairvoyant-of-egypt



